ZAGREB, 18. studenoga (Hina) - Dopunski svezak "Sociologije sela" donosi trinaest znanstvenih radova koji su nastali kao rezultat istraživanja "Religijske promjene i vrijednosti u hrvatskom društvu", što ga je prošle godine proveo
zagrebački Institut za društvena istraživanja. Na temelju komparativnih analiza iz ranijih razdoblja u radovima se prikazuju religijske promjene u dvama različitim sociokulturnim konteksima u Hrvatskoj, u bivšem komunističkom i sadašnjem postkomunističkom, tranzicijskom razdoblju.
ZAGREB, 18. studenoga (Hina) - Dopunski svezak "Sociologije sela"
donosi trinaest znanstvenih radova koji su nastali kao rezultat
istraživanja "Religijske promjene i vrijednosti u hrvatskom
društvu", što ga je prošle godine proveo zagrebački Institut za
društvena istraživanja. Na temelju komparativnih analiza iz
ranijih razdoblja u radovima se prikazuju religijske promjene u
dvama različitim sociokulturnim konteksima u Hrvatskoj, u bivšem
komunističkom i sadašnjem postkomunističkom, tranzicijskom
razdoblju.#L#
Rezultati komparativne analize pokazali su da je religijska
situacija na istraživanom području "izrazito dinamična" i da je u
90-im godinama obilježena značajnim porastom religioznosti.
Prema komparativnim podatcima (1972.,1982,. i 1999.) najveća
iskazana konfesionalna identifikacija zabilježena je 1999., kada
je 96 posto ispitanika iskazalo konfesionalnu pripadnost, od toga
92 posto katoličkoj vjeroispovijesti, 4 posto ostalim, a 4 posto
ispitanika je bez vjeroispovijesti. Najvećim dijelom, kako ističe
Dinka Marinović Jerolimov, porast konfesionalnog izjašnjavanja
katolika ide na račun smanjenja ispitanih bez konfesije.
Prema konfesionalnoj samoidentifikaciji 1982. bilo je 77 posto
katolika, 6 posto pravoslavnih, po jedan posto muslimana i ostalih
vjeroispovijesti, a bez vjeroispovijesti čak 15 posto.
Glede religijske samoidentifikacije, manji pomaci su se dogodili u
razdoblju od 1972. do 1982. Uvjerenih vjernika 1972. bilo je 23
posto, religioznih 22 posto. Godine 1982. uvjernih vjernika bilo je
19 posto, odnosno religioznih 24 posto. Nereligioznih 1972. bilo je
24 posto, 1982. - 33 posto, protivnika religije bilo je 8, odnosno 7
posto.
U pogledu religijske samoidentifikacije istraživanje iz 1999.
pokazalo je pravi obrat. U zagrebačkoj regiji tada se na skali
osobne religijske identifikacije opredijelilo 85 posto
ispitanika, 51 posto ispitanika identificiralo se s kategorijom
uvjerenih vjernika, a 34 posto s kategorijom religiozni. Prema
istraživanju 7 posto ispitanika potvrdilo je da nisu religiozni, a
samo 0,3 posto da su protivnici religije.
Više od 90 posto ispitanika izjavilo je da slobodno izražavaju
svoje religijsko i nereligijsko uvjerenje, što je kako napominje
Ivan Cifrić, potpora tezi o stvarnosti vjerskih sloboda i slobode
uvjerenja.
U pogledu političkih zloporaba rezultati pokazuju da politika
dvostruko više zlorabi crkvu nego crkva politiku - 49,1 posto
ispitanika je mišljenja da "prilično" i "jako puno" politika
zlorabi crkvu, a 24,2 posto da crkva zlorabi politiku.
Mišljenja o povratu nekretnina mogu se svrstati u dvije skupine.
Većina ispitanika, 69,6 posto, smatra da samostane treba vratiti u
potpunosti, a znatno manje, 40 posto, tako misli o šumama,
poljoprivrednom zemljištu i parkovima, ali su u tome značajne
razlike između uvjerenih vjernika, religioznih, političko "desno"
orijentiranih, od nereligioznih, ostalih i političko "lijevo"
orijentiranih.
U dopunskom svesku časopisa "Sociologija sela" radove su objavili,
Nikola Skledar, Dinka Marinović Jerolimov, Miroslav Jilek, Ankica
Marinović Bobinac, Mladen Labus i Ivan Cifrić.
Istraživanje "Religijske promjene i vrijednosti u hrvatskom
društvu" proveo je Institut za društvena istraživanja na uzorku od
705 punoljetnih ispitanika u Zagrebu i zagrebačkoj županiji, od
sredine svibnja do sredine lipnja 1999., metodom ankete.
Sociološko istraživanje religije puna tri desetljeća sustavno se
provode u Institutu za društvena istraživanja u Zagrebu i njegovu
predniku Institutu za društvena istraživanja Sveučilišta u
Zagrebu, prvoj i najstarijoj sociologijskoj istraživačkoj
ustanovi u Hrvatskoj.
(Hina) mc