FR-BA-HR-YU-izbori-referendum-Izbori-Diplomacija-Kriminal-Oružani sukobi FRANCUSKA-LE MONDE - POTREBAN NOVI DAYTON 2 FRANCUSKALE MONDE16. XI. 2000.Pljuska djelovanju međunarodne zajednice u regiji"Pobjeda srpskih i hrvatskih
nacionalističkih stranaka na izborima u Bosni i Hercegovini, na područjima zauzetim u ratu, gdje su oni koji nisu bili Srbi ili Hrvati ubijeni ili protjerani, trebala bi dovesti u prvi plan pitanje životnosti daytonskog mirovnog procesa. Jer, dok birače optužuju da glasuju prema etničkom mjerilu, zapadne zemlje koje imaju odlučujući utjecaj na politički život u zemlji, trebale bi se zapitati o vlastitom djelovanju u toj Bosni koja je opustošena osvajačkim ratovima što su ih vodile Srbija (1992-1995.) i Hrvatska (1993-1994.) nakon raspada Jugoslavije.Prije pet godina, 21. XI. u Daytonu, a zatim 14. XII. 1995. u Parizu na potpisivanju sporazuma, rukovali su se srpski, hrvatski i bosanski predsjednik Slobodan Milošević, Franjo Tuđman i Alija Izetbegović. Topovi su utihnuli.Wolfgang Petritsch, visoki predstavnik međunarodne zajednice u Sarajevu nedavno je unaprijed upozorio bosanske birače koji su se spremali glasovati za nacionaliste, ističući da Slobodan Milošević
FRANCUSKA
LE MONDE
16. XI. 2000.
Pljuska djelovanju međunarodne zajednice u regiji
"Pobjeda srpskih i hrvatskih nacionalističkih stranaka na izborima
u Bosni i Hercegovini, na područjima zauzetim u ratu, gdje su oni
koji nisu bili Srbi ili Hrvati ubijeni ili protjerani, trebala bi
dovesti u prvi plan pitanje životnosti daytonskog mirovnog
procesa. Jer, dok birače optužuju da glasuju prema etničkom
mjerilu, zapadne zemlje koje imaju odlučujući utjecaj na politički
život u zemlji, trebale bi se zapitati o vlastitom djelovanju u toj
Bosni koja je opustošena osvajačkim ratovima što su ih vodile
Srbija (1992-1995.) i Hrvatska (1993-1994.) nakon raspada
Jugoslavije.
Prije pet godina, 21. XI. u Daytonu, a zatim 14. XII. 1995. u Parizu
na potpisivanju sporazuma, rukovali su se srpski, hrvatski i
bosanski predsjednik Slobodan Milošević, Franjo Tuđman i Alija
Izetbegović. Topovi su utihnuli.
Wolfgang Petritsch, visoki predstavnik međunarodne zajednice u
Sarajevu nedavno je unaprijed upozorio bosanske birače koji su se
spremali glasovati za nacionaliste, ističući da Slobodan Milošević
i Franjo Tuđman više nisu na vlasti, da su Srbija i Hrvatska sada
demokratske zemlje i da je prijetnja nestala. Zapadni su diplomati
također često ljubazniji prema ovim dvama jakim partnerima, nego
prema siromašnoj, podijeljenoj i anarhičnoj Bosni. Oni očekuju da
Bosna i Hercegovina, u kojoj su rat preživjeli zadnji promicatelji
višeetničkog ideala, bude primjer za Balkan, a ne da zaostaje za
demokratizacijom i europskom integracijom.
Oni imaju loše pamćenje, a njihove nade umiru sa svakim bosanskim
izborima. Ponajprije, Dayton nije potvrdio pobjedu republikanaca u
Bosni koji se protive etničkoj podjeli, već naprotiv njihov poraz,
prepuštajući separatistima osvojena područja u državi koja je
službeno bila priznata, ali kojom se nije dalo upravljati.
Drugo, dok u Hrvatskoj uistinu vladaju socijaldemokrati koji
poštivaju najosjetljivije odredbe Daytonskog sporazuma
(suverenitet Bosne, povratak izbjeglica, uhićenje ratnih
zločinaca), u Srbiji i dalje vladaju nacionalisti koji još nisu
poduzeli ništa konkretno u tom pravcu, pače je jugoslavenski
predsjednik Vojislav Koštunica požurio da u Beogradu primi
nacionalističke čelnike bosanskih Srba. Napokon, Bosna i
Hercegovina je propatila, puno je propatila, i još uvijek živi u
strahu od neprijatelja i političkog nasilja, a ljudi glasovanje za
nacionaliste još poistovjećuju s borbom za opstanak.
Tri se 'struje' sukobljavaju unutar zapadne diplomacije koja 'de
facto' upravlja paraliziranom Bosnom - čiji su čelnici zaokupljeni
osobnim i probitcima svoje stranke - ali ipak nemaju tolike ovlasti
kao UN-ov upravitelj na Kosovu. Prva 'struja' koju predvode
Sjedinjene Države želi da se Daytonski sporazumi strogo poštivaju,
uz moguće teške sankcije prema srpskim i hrvatskim nacionalistima.
Druga, koju nadahnjuje Europska unija, misli da treba nastaviti
proces koji je na snazi, dati zemlji vremena da se stabilizira,
pokušati pridobiti bivše separatiste kako bi se nacionalističke
stranke postupno preobrazile.
Treća koja proizlazi iz prve, a zastupaju je uglavnom diplomati na
rubu zbivanja, misli da je mirovni sporazum iz 1995. bio samo oruđe
za prekid sukoba i da je došlo vrijeme za njegovu korjenitu reformu,
ne čekajući da nacionalističke obitelji postignu malo vjerojatan
konsezus. Pri tome ne računamo 'struju' pronacionalističkih
diplomata odveć zaljubljenih u realpolitiku koji su također na rubu
i misle da Bosna neće preživjeti i da će se morati potvrditi
teritorijalna i etnička podjela koju su toliko željeli Slobodan
Milošević i Franjo Tuđman.
Bosanci koji su ostali bez kompasa, mogu birati između utočišta
nacionalizma i poniženja. Oni vide da su zapadne zemlje čas stroge,
čas blage prema nacionalistima, kao što su bile prema Slobodanu
Miloševiću, 'partneru' u Bosni i 'neprijatelju' na Kosovu; vide jaz
između moralnopoučnih govora i sumnjivih postupaka, napose
konkretniju potporu korumpiranim vladama nego
protunacionalističkoj oporbi; vide obzor ograničen bivšim crtama
bojišta, bijedom i progonom.
Oni koji žele ići putem zacrtanim u Daytonu, ističu da se puno može
načiniti u sadašnjim prilikama, od ozdravljenja gospodarskog
života što je sinonim za strana ulaganja, do uhićenja ratnih
zločinaca koje bi izveo NATO. Njihove nade u politički napredak
prema jedinstvenoj Bosni i Hercegovini ipak se pobijaju na svakim
novim izborima na kojima na području koje je 'etnički očišćeno' u
ratu pobjeđuju bivši separatisti.
Tako raspra o oštrom ili o blagom postupku koji treba primijeniti
prema nacionalistima u Bosni, postaje smiješna. Petogodišnje
iskustvo mira pokazalo je spor, ali očito nepovratan napredak
ostvaren na republikanskom području u Bosni (30 posto države). Samo
je to područje, gdje su tri političke stranke rame uz rame (SDA,
muslimanska nacionalistička stranka, SBIH, centar i SDP
protunacionalistički) i koje je gubitnik rata 1995., premda nikada
nije bilo pobijeđeno, za sada nositelj nade u demokratske promjene
i očuvanje te višeetničnosti koja je povijesno ukorijenjena u
Bosni.
Naprotiv, Republika Srpska i hrvatska bivša Herceg-Bosna, budući
da su simbol pokušaja uništenja Bosne i Hercegovine, da imaju
etničke granice i da je njihova vojna pobjeda priznata u Daytonu,
nemaju razloga da odustanu od ciljeva za kojima idu već deset
godina. Što ne znači da puk koji glasuje za nacionaliste nije
neočekivano spreman na početak pomirbe, on koji toliko voli
gostoljubivo i višeetničko Sarajevo koje je jučer htio usmrtiti.
To naprotiv znači da je nakon 'etničkog čišćenja', nakon rušenja
moralnih vrijednosti i odlaska elita koje su mogle biti alternativa
nakon rata, možda uzalud pozivati bosanskosrpske i
bosanskohrvatske nacionalističke čelnike za stol europske
integracije Bosne i Hercegovine.
Neki diplomati i analitičari koji ne vjeruju u čuda, ali misle da je
mirovni sporazum u pet godina pokazao svoju nedjelotvornu i
nestvarnu stranu, predlažu da se ponovno, uz pomoć Srbije i
Hrvatske, milom ili silom, nametne 'Dayton broj 2' onima koji nisu
nikada prihvatili odredbe Daytona o ujedinjenju. Onima koji
odbacuju državni suverenitet, povratak izbjeglica i uhićenje
ratnih zločinaca. Onima koji nipošto ne žele da se njihova vlastita
zajednica, a s njom i druge zajednice u Bosni, oslobode prijetnje
rata i straha od drugog čovjeka", piše izvjestitelj iz Sarajeva
Remy Ourdan.