WASHINGTON, 22. listopada (Hina/Reuters) - Istraživači su prvi put uspjeli pokazati kako učenje uzrokuje fizičke promjene na mozgu.
WASHINGTON, 22. listopada (Hina/Reuters) - Istraživači su prvi put
uspjeli pokazati kako učenje uzrokuje fizičke promjene na mozgu.
#L#
U štakora koji su uvježbani za jednostavnu zadaću da šapom izvade
hranu iz kutije dogodile su se trajne promjene na mozgu koje se mogu
mjeriti strujom, izvijestila je skupina znanstvenika sa
Sveučilišta "Brown" u Rhode Islandu.
"Riječ je o jednostavnom eksperimentu, zamisao je bila jednostavna
i - uspjela je", rekla je Mengia-Seraina Rioult-Pedotti,
neurologinja koja je vodila istraživanje.
"Stavila sam životinju u kutiju, a u nju manju kutiju s rupom.
Životinja je morala naučiti kako desnom šapom posegnuti u rupu.
Uvježbavala sam ih pet dana... i svakog su dana sve više
napredovali", rekla je voditeljica istraživanja o kojemu je
izvijestio i znanstveni časopis "Science".
"Nakon pet dana uzela sam mozak, zarezala ga i zabilježila
reakcije." Provela je struju kroz još žive dijelove moždanoga tkiva
i otkrila razlike na područjima za koja se zna da upravljaju desnom
prednjom šapom štakora.
Kao i u ljudi, lijeva strana mozga, uglavnom, kontrolira desnu
stranu tijela i obrnutno. Istraživači su potražili promjene i u
lijevom motoričkom korteksu.
"Mjerila sam aktivnost na području korteksa koje je specifično za
prednje šape", rekla je. "Životinje su učile nešto raditi samo
desnom prednjom šapom pa su se promjene dogodile samo u jednoj
moždanoj hemisferi."
Radi kontrole, provjerila je i drugu hemisferu pa je otkrila da su
sinapse - veze među neuronima - jače na području koje kontrolira
novu zadaću.
"Životinja uči i ja primjećujem promjenu u ponašanju, ali vidim i
promjenu u mozgu", rekla je Mengia-Seraina Rioult-Pedotti.
Istraživači su htjeli dokazati i teoriju po kojoj je proces nazvan
LTP (long-term potentiation) odgovoran za jačanje tih veza među
neuronima.
U drugom pokusu poslali su kroz komadiće mozga impulse visoke
frekvencije kako bi simulirali LTP. Najprije su preopteretili
moždane stanice tako da ne mogu više provoditi signale, a zatim su
drugim frekvencijama oslabili sinapse. Tako su dobili niz
potencijala za moždane stanice.
"Otkrila sam da se raspon, ograničenje, ne mijenja nakon učenja.
Postoji isti maksimum i isti minimum", rekla je voditeljica
istraživanja.
No postoji i osnovna reakcija koja se u uvježbanih štakora pomiče
prema gornjoj granici, za razliku od neuvježbanih. To pokazuje,
kažu znanstvenici, da LTP uvodi fizičke promjene u mozgu štakora.
A to objašnjava prijašnje studije, koje su pokazale da ljudi ne mogu
učiti dvije slične, ali ipak različite fizičke zadaće istodobno.
Moždane stanice jednostavno postaju prezasićene.
Mehanizam nije poznat. Možda se prazne neurotransmiteri, a možda su
istrošeni svi receptori.
"Veza između LTP-a, promjena sinapsi i učenja vrlo je zanimljiva",
rekao je John Donoghue, profesor neurologije koji je pomogao u
istraživanju. "Najnovija studija jak je dokaz da samo učenje
pokreće LTP u cerebralnom korteksu koji jača sinaptičke veze."
(Hina) dgk dgk