CH-BA-YU-interview-Oružani sukobi-Vlada-Ljudska prava-Književnost ŠVICARSKA-LE TEMPS OD 3.10.00. RAZGOVOR SA STEVANOVIĆEM ŠVICARSKALE TEMPS3. X. 2000.'Srbijanska oporba predbacuje Miloševiću što je izgubio ratove, a ne što ih je
započeo'Pierre Hazan razgovarao je u Sarajevu, u prigodi Europskih književnih susreta (26. IX. do 2. X.), sa srpskim romanopiscem i esejistom Vidosavom Stevanovićem koji živi u progonstvu u Parizu, a autor je nedavno objavljene knjige 'Epitaf za Miloševića' (Fayard): " - Sam naslov vaše knjige 'Epitaf za Miloševića' govori o agoniji Miloševićeva režima. Kakve će posljedice taj režim ostaviti na srpsko društvo?= Taj je režim uništio sve moralne i etičke vrijednosti srpskog društva. On je izokrenuo smisao riječi sloboda. Uništio je temeljna uljudbena pravila. Bilo je bolje biti preprodavač nego sveučilišni profesor, bolje zločinac nego pošten čovjek. Milošević je izumio novi način vladanja. On nije vladao zahvaljujući zatvorima, logorima i svenazočnoj policiji, već iskrivljivanjem samog smisla slobode. Njegov je lažni parlamentarizam bio djelotvorniji od jednostranačja. Ako si imao novca i bio pod zaštitom režima mogao si gaziti zakon, osloboditi svoje iracionalne i rušilačke nagone,
ŠVICARSKA
LE TEMPS
3. X. 2000.
'Srbijanska oporba predbacuje Miloševiću što je izgubio ratove, a
ne što ih je započeo'
Pierre Hazan razgovarao je u Sarajevu, u prigodi Europskih
književnih susreta (26. IX. do 2. X.), sa srpskim romanopiscem i
esejistom Vidosavom Stevanovićem koji živi u progonstvu u Parizu, a
autor je nedavno objavljene knjige 'Epitaf za Miloševića'
(Fayard): " - Sam naslov vaše knjige 'Epitaf za Miloševića' govori o
agoniji Miloševićeva režima. Kakve će posljedice taj režim
ostaviti na srpsko društvo?
= Taj je režim uništio sve moralne i etičke vrijednosti srpskog
društva. On je izokrenuo smisao riječi sloboda. Uništio je temeljna
uljudbena pravila. Bilo je bolje biti preprodavač nego sveučilišni
profesor, bolje zločinac nego pošten čovjek. Milošević je izumio
novi način vladanja. On nije vladao zahvaljujući zatvorima,
logorima i svenazočnoj policiji, već iskrivljivanjem samog smisla
slobode. Njegov je lažni parlamentarizam bio djelotvorniji od
jednostranačja. Ako si imao novca i bio pod zaštitom režima mogao si
gaziti zakon, osloboditi svoje iracionalne i rušilačke nagone,
napadati koga si god htio, pa i predsjednički par. Naslijedili smo
izopačenu i besmislenu slobodu, bez vrijednosti, bez cilja i
budućnosti. A što je on, Slobodan Milošević, radio svih tih godina?
Nije poštovao ni vlastiti Ustav, ulazio je u besmislene saveze,
poricao zločine za koje su ga optuživali. Bliski suradnici vide u
njemu spretnoga političara. Druge, a ne njega, smatraju odgovornim
za tragedije koje je prouzročio. Pliva u moru krvi držeći se čvrsto
svoje retorike mirotvorca. Kada taj čovjek ode s vlasti, bit će puno
lakše obnoviti gospodarstvo nego ponovno izgraditi društvo
utemeljeno na minimalnim moralnim vrijednostima. Još uvijek sam
uvjeren da će srpsko društvo jednom imati novo lice i da će tada
napokon biti dostojan član Europske unije. No to će trajati jako
dugo. Ne vjerujem da ću to doživjeti.
- Kako tumačite činjenicu da je velik dio srpskog društva više ili
manje pristao uz Miloševićev program?
= Zato što je Milošević poput neispisane stranice na kojoj je svatko
mogao projicirati vlastite snove: komunisti, nacionalisti,
Pravoslavna crkva... Osim nekih slobodarskih duhova, svi su
vidjeli ono što su htjeli. Milošević im je pružio zrcalo i oni su se
prepoznali a da nisu shvatili da su njegovo oruđe. Milošević, to
nevažno, ali opasno biće, postao je spasitelj, čovjek kojeg je
poslala Providnost. Srpski je puk htio da ga 'Slobo' (ime od milja
za Slobodan, što znači 'slobodan čovjek') spasi, kao što danas
uzvikuje na ulici: 'Koštunica, spasi nas'. Nakon spasitelja koji je
uništio zemlju materijalno i moralno, još im nije dosta
spasitelja.
- Ne gledate s optimizmom na svoje društvo...
= Za mene često kažu da sam prevelik pesimist, ali mislim da moja
predodžba još nije dovoljno crna da bi opisala raspad srpskog
društva. Zločinački par koji je toliko godina vladao mojom zemljom
zahvaljujući prijevarama i mafijaškim postupcima, nametnuo je
propagandom povijesnu svijest u kojoj su se činjenice pretvorile u
legende, a legende su postale življe od činjenica od kojih su
potekle. Milošević je od Srbije htio načiniti otok odsječen od
svijeta. Da bi ostvario svoj cilj, režim se oslanjao na
provokacije, na iracionalno, na demagogiju. Izolirao je srpski
narod na međunarodnoj pozornici, uvjerio ga da su mu svi
neprijatelji i nametnuo mu shvaćanja koja su služila njegovoj
vlasti. Rabio je tezu o svjetskoj uroti protiv srpskog naroda i
uvjerio ga da ga svijet želi uništiti jer je tobože jedini koji se
odvažio usprotiviti 'novom svjetskom poretku' i globalizaciji.
Ta kolektivna obmana u kojoj je sudjelovao velik dio beogradske
inteligencije, doveo nas je do zločina i besmislenog rušenja u
bivšoj Jugoslaviji. Nas nekolicina desperadosa u Srbiji
upozoravali smo na pogibelj. Pisali smo, gdjekad pronalazili
lijepe fraze, ali to je bilo sve. Bili smo prisiljeni na unutarnje
progonstvo, a onda često i na zemljopisno. Svi su se vraćali kući, a
mi se nismo vratili nikamo. Nitko nas nije htio slušati. Za to su
vrijeme zločinci uzeli oružje. Tada smo se zapitali kakva je korist
od pisanja.
- Što mislite o Vojislavu Koštunici, jedinom većem političkom
protivniku Slobodana Miloševića u ovom času?
= Ono što se danas čini kao politička oporba, stvoreno je u
Miloševićevo vrijeme i uz Miloševićevu potporu. Ta oporba stoji na
istom protuzapadnom stajalištu. Ona misli da je Međunarodni
kazneni sud za bivšu Jugoslaviju (ICTY) protiv Srba. Ona još nije
shvatila da je nacionalistička ideologija njezin pravi
neprijatelj. Ne treba samo promijeniti Miloševića, treba do
temelja promijeniti politiku. Oporba predbacuje Miloševiću što je
izgubio ratove, a ne što ih je započeo. Velikosrpski program još
nije mrtav. To je etapa koju oporba sada mora svladati. Treba
priznati poraz politike Miloševićeva režima. Priznati da je ona
poražena i da je našu zemlju dovela do političke, gospodarske i
moralne propasti. Treba priznati zločine koji su počinjeni na
njegov poticaj. Miloševiću treba suditi na sudu u Den Haagu.
Žrtvama se treba ispričati. Je li ova oporba kadra da to učini? Ne
vjerujem. No ona je barem prvi korak u procesu promjena. Osobno
poznajem Koštunicu. To je uskogrudan i nedvojbeno ograničen
nacionalist, ali nije zločinac. Njegov će dolazak na vlast - ako u
tome uspije - otvoriti novi prostor i napokon nas osloboditi
zlikovca. No ne budimo naivni: ljudi na ulici ne prosvjeduju danas
protiv Miloševića zato što ispituju svoju savjest u svezi sa
zločinima počinjenim u Bosni i drugdje, već što su umorni od sve
veće bijede, svakodnevnog očaja, šupljih fraza propagande kojima
nitko više ne vjeruje.
- Kada će započeti ispit savjesti srbijanskog društva?
= U Sarajevu smo, gradu mučeniku balkanskog ludila i zapadne
ravnodušnosti, simbolu crte razdvajanja između žrtava i krvnika.
No tko se u Srbiji zapitao o tom ratu koji je opustošio Bosnu? Rata
nije ni bilo, jer nitko nije htio i još uvijek ne želi vidjeti što se
dogodilo. Nema pokušaja osude - barem i moralne - zločina
počinjenih uime srpskog nacionalnog programa. Nije bilo logora u
Bosni. Zapadna je propaganda izmislila 'etničko čišćenje'. Srpsko
topništvo nije granatiralo Sarajevo. To kaže režim. Kada je riječ o
oporbi, ona šuti o toj temi. Ne vodeći računa o posljedicama te
šutnje. Sve dok Milošević i njegovi izvršitelji ne budu osuđeni,
srpski će narod biti kriv u očima čitavog svijeta, kao i budućih
naraštaja. Postoji krivnja Miloševićeva režima i svih onih koji su
ga podupirali u toj zločinačkoj politici. Mislim da je ispit
savjesti počeo, možda i sami glavni junaci nisu toga uvijek
svjesni. Taj je proces još nevidljiv, ali će jednom biti poput
rijeke."