NEW YORK, 12. rujna (Hina/Reuters) - Strogo govoreći, poštenje se čini nerazumnim. U životnoj shemi u kojoj preživljavaju samo najjači, pojedincu bi možda najbolje bilo zgrabiti sve što može i odbiti to podijeliti s drugima. Pa zašto
onda tako često odabiremo "fair play"? Jer nesebičnost jača ugled pojedinca pa mu isto tako ide i u prilog.
NEW YORK, 12. rujna (Hina/Reuters) - Strogo govoreći, poštenje se
čini nerazumnim. U životnoj shemi u kojoj preživljavaju samo
najjači, pojedincu bi možda najbolje bilo zgrabiti sve što može i
odbiti to podijeliti s drugima. Pa zašto onda tako često odabiremo
"fair play"? Jer nesebičnost jača ugled pojedinca pa mu isto tako
ide i u prilog. #L#
Uz pomoć niza igara znanstvenici su otkrili kako se poštenje uklapa
u Darwinov koncept evolucije. Oni kažu da ugled osoba koje traže
pravednu podjelu jača u društvu. Taj ugled druge potiče da im ponude
pravednu podjelu. Tijekom evolucije takvi su ljudi opstajali, a s
njima je preživio i koncept pravednosti.
Tu su teoriju znanstvenici ponudili u časopisu "Science".
Istraživači pod vodstvom Martina A. Nowaka s Instituta za napredne
studije u Princetonu, New Jersey, razvili su numeričku shemu koja
pojašnjava kako ljudi doživljavaju poštenu igru.
Prije su se istraživači u proučavanju sklonosti poštenju služili
eksperimentom koji se zvao "igra ultimatuma". U toj je igri dvjema
osobama ponuđena prilika da osvoje određen iznos novca, ali su
morali odlučiti kako će ga podijeliti. Jedna osoba nudi dio drugoj
osobi, koja to može prihvatiti ili odbiti. Ako ta osoba odbije
ponudu, novac ne dobiva niti jedna.
Razumno bi bilo da druga osoba u ovoj situaciji prihvati ponudu jer
je bolje da dobije nešto nego da ne dobije ništa, objasnio je Nowak.
A osoba koja nudi morala bi dati što nižu ponudu.
Ipak, studije su pokazale da ljudi tako ne funkcioniraju: obično
nude između 40 i 50 posto novca i često odbijaju ponude niže od 30
posto. Nowak i njegovi suradnici pokušali su otkriti zašto je tako
uz pomoć matematičkoga modela.
Istraživači su otkrili sljedeći koncept: ako su ljudi svjesni toga
kako će drugi igrati "igru ultimatuma", to će utjecati na njihov
međusoban odnos. U stvarnome svijetu, ako netko stekne ugled osobe
koja traži pošten dogovor, vjerojatno će joj to biti i ponuđeno.
"Ne želite da vas doživljavaju kao osobu koja će prihvatiti bilo
što", rekao je Nowak.
U tom kontekstu ima smisla izložiti se riziku da ne dobijete novac u
ime traženja pravedne podjele. Isključite li koncept ugleda, kaže
Nowak, pravednost je "iracionalna". Ali ugled i preživljavanje
čine se blisko povezanima - Nowak i njegovi kolege to su vidjeli dok
su ispitivali zašto ljudi surađuju kad se čini da je suradnja
suprotna konceptu da samo najjači opstaju.
Evolucija se, kaže Nowak, kako se čini, radije odlučila za poštenje
i suradnju umjesto razumnijeg izbora sebičnosti. "Ugled koji se
temelji na predanosti i komunikaciji igra glavnu ulogu u prirodnoj
povijesti gospodarskoga života", primijetili su istraživači.
(Hina) dgk dgk