VOA-HR-SUDOVI-Organizacije/savezi-Sudovi VOA 3. IX. PRODANOVIĆ O SLUČAJU LEVAR GLAS AMERIKE - VOA3. IX. 2000.Čedo Prodanović: Ubojstvo Levara ozbiljno ugrožava suradnju Hrvatske s Haaškim sudom. Prilog Željka Matića.Dvodnevnim
simpozijem 'Haaški sud i žrtve rata', koji se 1. i 2. rujna održao u Zagrebu u organizaciji Hrvatskog helsinškog odbora je, sasvim razumljivo, zbog ovotjednog ubojstva haaškog svjedoka Milana Levara dominirala tema zaštite svjedoka. Čedo Prodanović, član Izvršnog odbora HHO-a, smatra kako će ovo ubojstvo ozbiljno ugroziti daljnju suradnju Hrvatske s haaškim sudom jer se postavlja pitanje tko će nakon ovog ubojstva pristati da svjedoci u Haagu. = Sigurno da će se to ubojstvo na više načina negativno odraziti, kako na rad haaškog suda, pa tako i na odnose između suda i Republike Hrvatske, a u provođenju Ustavnog zakona o suradnji s Haaškim sudom. Moram samo dodati da je suorganizator tog simpozija outreach program haaškog suda koji je očito svjestan da recepcija hrvatske javnosti rada međunarodnog kaznenog suda nije najpovoljnija, nešto je odraz toga što se i ne zna dovoljno što taj sud radi i što ga se 'a priori' negativno prihvaća u javnosti jer je svijest hrvatske javnosti negativno kondicionirana u odnosu na taj sud već desetak godina - on se doživljava kao strani organ koji je prije svega
GLAS AMERIKE - VOA
3. IX. 2000.
Čedo Prodanović: Ubojstvo Levara ozbiljno ugrožava suradnju
Hrvatske s Haaškim sudom. Prilog Željka Matića.
Dvodnevnim simpozijem 'Haaški sud i žrtve rata', koji se 1. i 2.
rujna održao u Zagrebu u organizaciji Hrvatskog helsinškog odbora
je, sasvim razumljivo, zbog ovotjednog ubojstva haaškog svjedoka
Milana Levara dominirala tema zaštite svjedoka. Čedo Prodanović,
član Izvršnog odbora HHO-a, smatra kako će ovo ubojstvo ozbiljno
ugroziti daljnju suradnju Hrvatske s haaškim sudom jer se postavlja
pitanje tko će nakon ovog ubojstva pristati da svjedoci u Haagu.
= Sigurno da će se to ubojstvo na više načina negativno odraziti,
kako na rad haaškog suda, pa tako i na odnose između suda i Republike
Hrvatske, a u provođenju Ustavnog zakona o suradnji s Haaškim
sudom. Moram samo dodati da je suorganizator tog simpozija outreach
program haaškog suda koji je očito svjestan da recepcija hrvatske
javnosti rada međunarodnog kaznenog suda nije najpovoljnija, nešto
je odraz toga što se i ne zna dovoljno što taj sud radi i što ga se 'a
priori' negativno prihvaća u javnosti jer je svijest hrvatske
javnosti negativno kondicionirana u odnosu na taj sud već desetak
godina - on se doživljava kao strani organ koji je prije svega
inauguriran da sudi Hrvatima - ali dobrim dijelom razlog su tome i
određeni propusti u radu samog haaškog suda. Kad govorimo o
tragičnom slučaju gospodina Levara onda je sigurno da sud, koji i
inače ima problema u pronalaženju svjedoka, a zatim još većih u
nagovaranju njih da budu svjedoci, dakle da pristanu, da se ohrabre
ići u Haag i svjedočiti, da će ovaj slučaj sigurno pokolebati one
koji su se do sada eventualno na neki način odlučili da bi mogli biti
svjedocima. Ove formulacije na način da je haaški sud 1998. godine
predao tog svjedoka u 'nadležnost' hrvatskih vlasti, a shodno
propisima Ustavnog zakona o suradnji, pa da time nema nikakvu
suodgovornost za njegovu sigurnost, a posebno stoga što on nije
dobio formalni status svjedoka, po meni su u najmanju ruku
neumjesne i odražavaju jedan birokratski pristup suda radu i
obavljanju svoje funkcije koji nije samo u ovom slučaju izražen. On
je, rekao bih, imanentan dosta često tom sudu jer je evidentno da u
situaciji kada se u više navrata taj sud oglašavao i protestirao
zbog nesuradnje od strane Vlade bilo je logično očekivati da će
Vlada, baš u jednom segmentu koji je najneugodniji za pojedine
pripadnike vladajuće elite jer je svjedočenje Levara dovodilo u
pitanje upravo sudbine nekih visoko pozicioniranih pripadnika
vlasti, sad odjednom počet će provoditi slovo Ustavnog zakona. To
je jednostavno bilo ocrnjivanje jednog posla na formalan način, a
ovaj apostrofiranje toga da nakon toga se uopće s njim nije bilo u
kontaktu, čime se željela do maksimuma umanjiti odgovornost, 'de
facto' povećava tu odgovornost jer je sud trebao biti zainteresiran
što se s tim svjedokom zbiva i da li hrvatska vlast doista provodi
program zaštite tog svjedoka.
- Kad smo već kod zaštite svjedoka postavlja se pitanje što je s još
jednim medijski eksponiranim haaškim svjedokom Mirom
Bajramovićem. Dok neki mediji špekuliraju da je likvidiran, jučer
nam je voditelj haaškog programa za svjedoke rekao da mu nije
poznata njegova sudbina.
= Možda on to i ne zna, a sumnjam da i znade da bi odgovorio. Tako da
ostaju, na žalost, samo dvije mogućnosti. Jedna je ova da je on
zaista u programu zaštite svjedoka, da je negdje premješten u neku
od zemalja i da mu je čak možda promijenjen identitet, a druga je ova
da je možda isto tako doživio tragičnu sudbinu. Ne znam, činjenica
jeste, to ste i sami vjerojatno zamijetili da je on pristao da bude
svjedokom na haaškom sudu, da se govorilo da će ići u Haag i da je
nakon toga netragom nestao. Možda je u Haagu, a možda je i tragično
skončao, ne znam.
- Haaški sud ne rijetko naglašava kako je politički neovisna
institucija. No je li doista tako, i koliko je on politički
suodgovoran za nastalu političku situaciju u Hrvatskoj nakon
vijesti da bi se i hrvatski generali mogli naći na optuženičkim
klupama.
= Kad govorimo o političkoj odgovornosti, odnosno suodgovornosti
suda, onda moram jednom rečenicom dotaknuti je li haaški sud
politički organ koji sudi na temelju politike. Dakle, ja apsolutno
odbacujem tu mogućnost. Ja ne negiram varijantu da je haaški sud
organiziran i ustanovljen političkim odlukama. To je jedna
dimenzija problema. On je sigurno dogovorom politike, odnosno
intervencijom međunarodne politike osnovan jer nije postojala
politička volja na ovim prostorima da se sudi ratnim zločinima, ali
u konkretnom predmetu ja mislim, odnosno uvjeren sam, da sudska
vijeća sigurno ne podliježu politici niti bilo kakvim eventualnim
pritiscima sa strane. E sad postoji i treći problem, a to su
implikacije, odnosno, posljedice određenih postupaka i kako se one
mogu reflektirati na politička događanja u pojedinim zemljama.
Čini mi se da se tu zaista ne vodi dovoljno računa odnosno da se ne
bira pravi redoslijed poteza. Ja bih rekao da je pravi odgovor u
biranju redoslijeda poteza. Kad o tome govorim, govorim o činjenici
da do sada još nitko nije optužen iz Hrvatske za djela počinjena u
Hrvatskoj, a da je hrvatske nacionalnosti. Te optužnice tek
slijede. Dakle, ne možemo se složiti s Tomcem - dosta nam je
optužnica - jer optužnica nema, neka će sigurno biti, ali nije
nebitno hoće li prvo biti suđen netko tko se u hrvatskoj javnosti
prepoznaje više-manje kao zločinac ili se prepoznaje zločin pa će
se počinitelj otkriti - govorim o Pakračkoj poljani, Gospiću i
sličnim slučajevima, ili ćemo posegnuti za lakšom varijantom u
dokazivanju, a to je zapovjedna odgovornost gdje se dokazuje samo
'de facto' posljedica i formalna veza zapovjednika. To nije
objektivna odgovornost. I kod zapovjedne odgovornosti se u
najmanju ruku mora dokazati da, nakon što je zločin počinjen, nije
poduzeo kaznene mjere. I to će biti, po meni, najčešća varijanta
posezanja za odgovornošću, zapovjedna odgovornost. Inače se mora
dokazati da je naredio ili da nije spriječio zločin za koji se znao
da će se dogoditi. Ali posezanje sada, u ovoj političkoj situaciji,
pri uspostavi nove vlasti za odgovornošću jednog od, nazovimo ga,
eminentnih hrvatskih generala, znači uopće nevođenje računa o
političkoj situaciji u zemlji za koju je haaški sud također, na
određeni način, suodgovoran jer je odgovoran za stanje u pravosuđu
te države, a ono se naravno reflektiran i na politiku. Prema tome,
oni moraju na neki način voditi računa kako će određeni sudski
postupci, odnosno, iniciranja tih postupaka reflektirati na
političku situaciju u zemlji. I ja mislim da, kalkuliralo se s
imenom generala Stipetića, da u situaciji gdje će se pokrenuti
kazneni postupak protiv pripadnika Hrvatske vojske ili pripadnika
vlasti, a gdje to neće biti konkretizirano kroz ovu, nazovimo je -
individualiziranu odgovornost, gdje će i ljudi znati o čemu se tu
radilo i što se desilo, imati vrlo negativnu reperkusiju na
političku poziciju i na ovu vlast koja se nalazi u situaciji koja
nije potpuno stabilna.
(RDW)