HR-SUD-ZLOČINI-Politika ŠPANJ. EL PAIS - 17. VIII. - SUD U HAAGU ŠPANJOLSKA EL PAIS17. VIII. 2000.Sumnje u vezi s jednim sudom"Godine 1993. na svijet je došao sud sa sjedištem u Haagu, koji je trebao suditi počiniteljima eventualnih
ratnih zločina i zločina protiv čovječnosti, a u ovom slučaju i genocida, počinjenih za vrijeme oružanih sukoba koji su pratili raspad Jugoslavije. S vremenom, poslije svih ovih godina, taj je sud podigao optužnice protiv nekoliko desetaka srpskih, hrvatskih i bosanskih građana za koje se sumnja da su počinili zločine, osobito za vrijeme rata u Bosni. Unatoč žalbama nekih ljudi u tim krajevima, čini se da se rad te ustanove ne može kritizirati zbog nedostatka nepristranosti ili zbog želje da stigmatizira neku etničku skupinu.Kako je vrijeme prolazilo, pokazalo se ipak da neke činjenice uvelike dovode u pitanje neovisnost rada suda u Haagu. Prva je već i samo ispuštanje, zahvaljujući kojemu su Slobodan Milošević i Franjo Tuđman, predsjednici Srbije i Hrvatske u posljednjih deset godina, ostali izvan dosega njegova rada, što je kasnije dovelo do vrlo nategnutoga tumačenja: interesne sheme zacrtane u Daytonu, 1995. godine, zahtijevale su da se dva glavna jamca mirovnoga
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
17. VIII. 2000.
Sumnje u vezi s jednim sudom
"Godine 1993. na svijet je došao sud sa sjedištem u Haagu, koji je
trebao suditi počiniteljima eventualnih ratnih zločina i zločina
protiv čovječnosti, a u ovom slučaju i genocida, počinjenih za
vrijeme oružanih sukoba koji su pratili raspad Jugoslavije. S
vremenom, poslije svih ovih godina, taj je sud podigao optužnice
protiv nekoliko desetaka srpskih, hrvatskih i bosanskih građana za
koje se sumnja da su počinili zločine, osobito za vrijeme rata u
Bosni. Unatoč žalbama nekih ljudi u tim krajevima, čini se da se rad
te ustanove ne može kritizirati zbog nedostatka nepristranosti ili
zbog želje da stigmatizira neku etničku skupinu.
Kako je vrijeme prolazilo, pokazalo se ipak da neke činjenice
uvelike dovode u pitanje neovisnost rada suda u Haagu. Prva je već i
samo ispuštanje, zahvaljujući kojemu su Slobodan Milošević i
Franjo Tuđman, predsjednici Srbije i Hrvatske u posljednjih deset
godina, ostali izvan dosega njegova rada, što je kasnije dovelo do
vrlo nategnutoga tumačenja: interesne sheme zacrtane u Daytonu,
1995. godine, zahtijevale su da se dva glavna jamca mirovnoga
sporazuma o Bosni ostave daleko od bilo kakvih sudskih procesa.
Tako se npr. govorilo da je SAD odbio pružiti snimke telefonskih
razgovora između Miloševića i generala Mladića, a vjerojatno bi
imale dokaznu vrijednost za optužnicu protiv Slobodana Miloševića.
Rečeno je i da su zapadne sile čvrstom zaštitničkom rukom pokrivale
Tuđmana, jednoga od svojih saveznika u tome području. Objašnjenja
zašto su izvan dosega pravosuđa ostali baš oni koji su u očima
mnogih ljudi bili glavni krivci za nasilni raspad Jugoslavije bila
su vrlo površna. Kao razlog navodila se činjenica da je vrlo teško
tu dvojicu povezati s nekim konkretnim zločinima, osobito zato što
su počinjeni u Bosni, državi koja je izvan dosega srpskih i
hrvatskih zakona. A govorilo se i o ograničenim sredstvima toga
suda, koji se morao koncentrirati na suđenje šačici već uhićenih
osoba i istodobno povećati opseg svojega djelovanja.
Nezadovoljstvo se drugi put pojavilo u proljeće 1999., kad je taj
sud konačno odlučio otvoriti sudski proces protiv Miloševića, tada
jugoslavenskoga predsjednika. Žalbe su sada išle u drugome smjeru:
ista ta ustanova koja je godinama odbijala suditi Miloševiću preko
noći je promijenila stav, i to baš u trenutku kad je taj sudski
proces postao moćno medijsko oružje za opravdavanje NATO-ovih
bombardiranja Srbije i Crne Gore. Nakon što su iznenađujućom
brzinom svladani svi problemi iz prijašnjih godina, podizanje
optužnice protiv Miloševića za zločine koji su vjerojatno
počinjeni na Kosovu, nakon početka NATO-ove ofenzive, krenulo je
svojim putem iako nije bilo nikakve istrage na terenu niti
uvjerljivih dokaza. I sve to unatoč činjenici da su, a to je bilo
itekako važno, okolnosti na Kosovu bile drukčije nego u Bosni: na
Kosovu su strogo primjenjivani zakoni države kojoj se Milošević
nalazio na čelu.
No, ono što je prelilo čašu strpljenja mnogih ljudi jest odluka da
se ne otvori istraga o NATO-ovim prošlogodišnjim bombardiranjima,
a jedna od sporednih stvari te odluke jest i odbijanje suđenja
pripadnicima 'modrih kaciga' koji su djelovali u Bosni tijekom
rata. Iza te odluke lako se može nazrijeti želju za skidanjem bilo
kakve odgovornosti s NATO-a, a samim time i podvrgavanje nebrojenim
pritiscima sa strane. Sud u Haagu vrlo se brzo, kao izlikom,
poslužio nejasnoćom međunarodnih normi, teškim dokazivanjem da je
netko stvarno počinio zločin i uvjerenjem o dobrim namjerama
Atlantskoga saveza. Nije smatrao, što bi bilo razumno, da je NATO-
ovo šturo pokazivanje volje za suradnjom sud u Haagu trebalo
navesti na sumnju u NATO-ova objašnjenja, nego je naprotiv
tumačenje događaja koje mu je NATO ponudio prihvatio kao samu
istinu. Jednako tako, sud je mirno prihvatio tvrdnju da je
Atlantski savez gađao samo vojne ciljeve i nije se čak ograničio ni
na podsjećanje na to da je gađanje s velikih visina moglo otežati
identificiranje ciljeva, unatoč zaključku da korištenje suvremene
tehnike pogreške svodi na najmanju moguću mjeru. Time je sud, u
slučaju bombardiranja srpske radiotelevizije, prihvatio zapravo
tvrdnju da se radilo o vojnome cilju, a čak je i ustvrdio da broj
civilnih žrtava nije bio prevelik.
U izvješću organizacije Amnesty International, koje se pojavilo
gotovo istodobno kad i izvješće Međunarodnoga suda za ratne zločine
iz Haaga, došli su, na sreću, do drukčijih zaključaka. U njemu se,
nakon što podsjećaju da NATO nikada nije objasnio koje to zakonite
humanitarne norme primjenjuje, naglašava se da je Atlantski savez
upao u teško kršenje zakonitih obveza svojim unaprijed smišljenim
napadima na civilne ciljeve - a ponekad su bili i ponavljani, kad se
već znalo da je njima oštećen vlak pun putnika - s velikim brojem
mrtvih, između 400 i 600 osoba. U tome se izvješću skreće pozornost
i na uporabu sredstava (rasprskavajuće bombe, projektili s
osiromašenim uranom) koje olakšavaju napad ali ne vode računa o
smanjivanju žrtava, a imaju i teške ekološke posljedice, te osobito
na loše planirane vojne operacije zbog odluke da zrakoplovi moraju
letjeti na velikim visinama. Iza svega toga vidi se i malo obzira
prema žrtvama, što je u suprotnosti s velikom brigom za vojnike
Atlantskoga saveza, pa je prema tome riječ o vrlo čudnoj viziji
humanitarnih zadaća.
S takvim pretpostavkama, čini se da se vrlo teško oteti se dojmu da
je, u svjetlu raspre u kojoj se nalazimo, sud u Haagu pokazao veliku
blagost u trenutku kad je morao osuditi NATO. I sve to unatoč tome
što je Amnesty International odlučio izbjeći (vjerojatno zbog
pravnih razloga) najvažniju raspravu: pitanje je li korištenje
sile opravdano nakon svega što se dogodilo na Kosovu i treba li nam i
dalje praznovjerje prema kojemu je Atlantski savez jamac za
poštovanje ugroženih ljudskih prava. Iza popustljivosti prema
NATO-u može se nazrijeti pravi razlog: želja da i dalje budu
otvoreni džepovi iz kojih se financira rad suda na terenu, a time i
namjera da si ne namakne neprijateljstvo skupine država među kojima
se, naravno, ističe SAD.
Američkome se stavu u cijeloj toj zbrci ne može zamjeriti
nedosljednost: do savršenstva je dovedena uloga koju je SAD dao
jednom drugom međunarodnom kaznenom sudu, onome osnovanom u Rimu
1998. godine, kojemu američke vlasti priznaju autoritet, čini se,
samo kada sudi nekome drugome. Slično se dogodilo i u Rambouilletu
početkom 1999. Prema onome što pričaju, dužnosnici suda zaduženog
za područje bivše Jugoslavije nekoliko su puta pokazali
zabrinutost zbog mogućnosti da prijedlozi o kojima se raspravljalo
za sobom potegnu i kompromis - ostavljanje daleko od ruke pravde
jednoga ili nekoliko političkih i vojnih vođa s toga područja. A
SAD, kojemu se nisu gadile takve mogućnosti, odjednom je pokazao
interes za taj sud kad su NATO-ove bombe počele padati... Nije teško
pogoditi tko to, kako je rekao La Rochefoucauld, 'odbacuje nepravdu
ne zbog odbojnosti koju mu ona izaziva, nego zbog štete koju
izaziva'", piše Carlos Taibo, profesor političkih znanosti na
Universidad Autonoma u Madridu.