FR-IMIGRACIJA-Politika FR-15.8I.-LE MONDE-IMIGRACIJA U EU FRANCUSKALE MONDE15. VIII. 2000.Imigracija: pokušaj otvaranja po Philippeu Bernardu"'Otvoriti granice'... Taj je slogan shvaćan gotovo kao provokacija kad je prvi put lansiran
u Francuskoj, sredinom devedesetih godina. Branitelji ljudskih prava koji su ga pokrenuli nastojali su promijeniti tešku klimu u kojoj je cijelo jedno desetljeće otrovnih svađa u vezi s imigracijom državu dovelo pod pritisak krajnje desnice. Umjesto da se stalno usavršavaju represivne metode po cijenu potkopavanja temelja ljudskih prava i demokracije, umjesto da se cijela rasprava o migracijama zatvori u okvire problematike nadzora nacionalnih granica, ti su prethodnici predlagali prihvaćanje novih zakona na posve novim temeljima. A njihovo se razmišljanje vodilo pozivanjem na temeljne slobode kretanja te na sve veću neravnopravnost na našoj planeti, što i uzrokuje migracije.'Otvoriti granice'... Ta utopija u 2000-toj godini nije postala slogan ljudi na vlasti u bogatim državama. Strašna smrt 58-ero Kineza u Douvresu samo je pojačala borbu protiv ilegalnog krijumčarenja ljudi. Ali mogućnost određenog otvaranja nije više
FRANCUSKA
LE MONDE
15. VIII. 2000.
Imigracija: pokušaj otvaranja po Philippeu Bernardu
"'Otvoriti granice'... Taj je slogan shvaćan gotovo kao
provokacija kad je prvi put lansiran u Francuskoj, sredinom
devedesetih godina. Branitelji ljudskih prava koji su ga pokrenuli
nastojali su promijeniti tešku klimu u kojoj je cijelo jedno
desetljeće otrovnih svađa u vezi s imigracijom državu dovelo pod
pritisak krajnje desnice. Umjesto da se stalno usavršavaju
represivne metode po cijenu potkopavanja temelja ljudskih prava i
demokracije, umjesto da se cijela rasprava o migracijama zatvori u
okvire problematike nadzora nacionalnih granica, ti su prethodnici
predlagali prihvaćanje novih zakona na posve novim temeljima. A
njihovo se razmišljanje vodilo pozivanjem na temeljne slobode
kretanja te na sve veću neravnopravnost na našoj planeti, što i
uzrokuje migracije.
'Otvoriti granice'... Ta utopija u 2000-toj godini nije postala
slogan ljudi na vlasti u bogatim državama. Strašna smrt 58-ero
Kineza u Douvresu samo je pojačala borbu protiv ilegalnog
krijumčarenja ljudi. Ali mogućnost određenog otvaranja nije više
tabu i sada je sve češća u javnim raspravama. Nije riječ o ukidanju
kontrola koje bi trebale useljenike odvratiti od dolaženja i
trajnog naseljavanja. Posljedice posvemašnje liberalizacije na
tome području bile bi katastrofalne, kako na području plaća i
zdravstvene zaštite, tako i što se tiče ksenofobije. Ali demagoški
diskurs iz vremena Charlesa Pasquae, kad se obećavala 'imigracija
jednaka ništici' ustupio je mjesto začecima rasprave o načinu da se
granice ipak malo otškrinu. Praksa naknadnog izdavanja isprava,
koju je u Francuskoj na opće čuđenje pozdravio nekadašnji ministar
unutarnjih poslova i koja se provodi u većini susjednih država, već
je davno označila propast toga besmislenog cilja. Pokušaj
liberalizacije, već primjetan tijekom sastanka na vrhu europskih
čelnika u Tampereu, u listopadu 1999. godine, postao je dijelom
svih rasprava i na nedavnom sastanku europskih ministara, održanom
28. i 29. srpnja.
Dužnosnici okupljeni u Marseilleu nisu prihvatili poziv za opće
prihvaćanje imigracije stranih radnika u Europu, što je predložio
povjerenik Europskog povjerenstva Antonio Vitorino.
Što se tiče Francuske, Jean-Pierre Chevenement je ustrajao na
nužnosti da se prednost dade obrazovanju francuskih nezaposlenih.
'Sve dok postoji mnogo nezaposlenih, ne može se bitno mijenjati
imigracijska politika'. No, kad je riječ o kvalificiranoj radnoj
snazi, ministar unutarnjih poslova je govorio o mogućnosti
'velikodušnijeg otvaranja granica', što bi se kompenziralo 'većom
strogošću pri izdavanju dozvole za trajni boravak'. Iskušenje
ponovnog dopuštanja ulaska imigranata muči i ostale europske
države, a podupire ga gospodarski rast i nedostatak radne snage na
područjima od građevinarstva do informatike, a postoji i pritisak
poslodavaca.
A u cijelome tom uznemirenju, glavni je pokretač bila UN-ova
studija objavljena u siječnju. U njoj su stručnjaci predvidjeli da
bi Europa do 2050. godine trebala prihvatiti milijune imigranata
kako bi ublažila starenje svojega pučanstva i spasila mirovinske
fondove. Ali su u istoj studiji dokazivali da imigracija ne može
biti jedini realan odgovor na taj problem jer bi to bilo apsurdno.
(...) 'Europa će vjerojatno prihvatiti pedesetak milijuna
useljenika u sljedećih nekoliko godina. Po tome, Europa mora
prihvatiti miješanje', priznao je g. Chevenement. 'Ali Europa mora
i nadzirati te migracijske valove poštujući svoje zakone'.
Iako je rasprava, nezamisliva prije samo dvije godine, sada posve
otvorena, često se odvija u terminima koji je posve zamagljuju.
Posebno u Francuskoj, gdje se nejasno pozivanje na uvođenje
'kvota', željenih ili ne, javlja čim se u pitanje dovede otvaranje
granica. A nejasno je zato što pojam ograničavanja useljavanja
nipošto ne podrazumijeva i šire otvaranje useljavanju. Kvote su
prije sinonim za zadržavanje. Austrija je jedna od rijetkih
europskih država koja provodi takvu politiku od 1993. godine,
prihvaćajući samo ograničeni broj useljenika. U Italiji, drugoj
državi koje se to najviše tiče, pozivanje na kvote pridonosi
zaoštravanju rasprave o imigraciji. Tako je talijanska vlada
nekoliko puta morala ponovo razmatrati ograničenja za prihvat
stranih radnika, što je posijalo razdor u javnosti i pojačalo
rasizam.
Francuska je, za razliku od vrlo raširenoga mišljenja, u prošlosti
na svoj način uvodila kvote. Na vrhuncu gospodarske krize, zakon iz
1932. godine 'koji štiti francusku radnu snagu', omogućio je
utvrđivanje broja stranaca koji mogu biti zaposleni u svakome
zanimanju. Primjena toga teksta, što je zahtijevala Narodna fronta
(Front populaire), izazvalo je tada otpuštanje dijela stranih
radnika. (...)
Iako su 'etničke kvote' poput onih u Sjedinjenim državama i dalje
dio mitova, način na koji se to čini u SAD-u vjerojatno ne može biti
model za buduću Europu. Čini se da to najbolje potvrđuje propast
njemačke inicijative, kad je ponuđeno 20 tisuća radnih dozvola
indijskim informatičarima. Prijavilo se samo nekoliko stotina
kandidata. Ništa više nego u Francuskoj, u kojoj je 1998.
diskretnim pismom upućenim svim upravnim središtima Ministarstvo
rada zatražilo ukidanje bilo kakvih zapreka izdavanju isprava
stranim informatičarima.
Taj primjer pokazuje da se u Francuskoj uopće ne mora razmišljati o
kvotama koje su, uostalom, politički teško zamislive, kako bi se
otvorio prolaz za strane useljenike. Od 'ukidanja' imigracije
strane radne snage, godine 1974., na snazi je pravilo
'uspoređivanja sa stanjem na tržištu radne snage'. Da bude jasnije,
Ministarstvo rada dopušta ili, u većini slučajeva, odbija
izdavanje radne dozvole strancu pozivajući se na veliki broj
nezaposlenih koji traže sličan posao. A to državi omogućuje fino
upravljanje ulaskom stranih radnika.
Za još mekše prihvaćanje nije potrebna nikakva pravna reforma ni
nikakva nesigurna rasprava o uvođenju nekakvih kvota. Samo malo
pedagogije i političke hrabrosti. Ali pretpostavlja jasno
razlikovanje kvalificiranih radnika, nekvalificiranih radnika i
sezonskih radnika te uvođenje mogućnosti za privremeno
useljavanje, čime bi se izbjeglo da treći svijet ostane bez svojih
najboljih studenata. A to opet navodi na razmišljanje o uvjetima
koje će ovi dobiti, o stanovima i integraciji eventualnih
pridošlica, kako bi se izbjeglo ponavljanje pogrešaka iz
šezdesetih godina, kad su 'gastarbajteri' bili smatrani isključivo
rukama, a nikada i roditeljima današnjih Francuza", piše Philippe
Bernard.