HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 146 - 2. KOLOVOZA 2000. RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE1. VIII. 2000.Bodo Hombach, koordinator Pakta stabilnosti za jugoistočnu Europu: dosadašnja bilanca Pakta je pozitivna. Moderator: Nikola
Gurović.RFE: Gospodine Hombach, prije godinu dana preuzeli ste funkciju koja iziskuje sposobnosti nadnacionalnog projekt-menadžera i diplomate. Imajući iskustvo posebnoga koordinatora Pakta stabilnosti, koja je uloga do sada bila teža? HOMBACH: Čovjek mora biti odlučan menadžer, ali imati i kvalitete umješnoga diplomata kako bi bio kadar spriječiti nepotrebne sukobe. U isto vrijeme neophodne su još neke osobine - čovjek mora biti kadar mnogo toga progutati i potisnuti u sebi. Također mora imati sposobnost kontrole nad birokracijom, koju mora stalno i iznova poticati na aktivnosti, na rad. RFE: Nedavno su američki predsjednik Bill Clinton i njemački kancelar Gerhard Schroeder dali optimistične ocjene gospodarske obnove i demokratskoga napretka na Balkanu nakon godina sukoba. Dijelite li taj optimizam? HOMBACH: Da, u tom smislu što sam ja od onih tipova koji kad vide čašu napunjenu do pola neće reći da je čaša poluprazna nego da je do polovice ispunjena - dakle, ja dijelim taj optimizam. Smatram da je
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
1. VIII. 2000.
Bodo Hombach, koordinator Pakta stabilnosti za jugoistočnu Europu:
dosadašnja bilanca Pakta je pozitivna. Moderator: Nikola Gurović.
RFE: Gospodine Hombach, prije godinu dana preuzeli ste funkciju
koja iziskuje sposobnosti nadnacionalnog projekt-menadžera i
diplomate. Imajući iskustvo posebnoga koordinatora Pakta
stabilnosti, koja je uloga do sada bila teža?
HOMBACH: Čovjek mora biti odlučan menadžer, ali imati i kvalitete
umješnoga diplomata kako bi bio kadar spriječiti nepotrebne
sukobe. U isto vrijeme neophodne su još neke osobine - čovjek mora
biti kadar mnogo toga progutati i potisnuti u sebi. Također mora
imati sposobnost kontrole nad birokracijom, koju mora stalno i
iznova poticati na aktivnosti, na rad.
RFE: Nedavno su američki predsjednik Bill Clinton i njemački
kancelar Gerhard Schroeder dali optimistične ocjene gospodarske
obnove i demokratskoga napretka na Balkanu nakon godina sukoba.
Dijelite li taj optimizam?
HOMBACH: Da, u tom smislu što sam ja od onih tipova koji kad vide
čašu napunjenu do pola neće reći da je čaša poluprazna nego da je do
polovice ispunjena - dakle, ja dijelim taj optimizam. Smatram da je
u posljednje vrijeme u regiji postignut napredak vrijedan pažnje,
postoje političari koji vrijedno rade na promjenama što treba
poduprijeti i potpomoći. U isto vrijeme prednost se, još previše,
daje lošim vijestima. Primjerice - kad god se dogodi neki incident
na Kosovu ili drugdje, tome se pridaje velika pozornost. Taj zbir
loših vijesti veoma se negativno odražava na privredni razvoj, na
napredak na tom planu. - Da ponovim, ja dijelim optimizam o kome ste
govorili, ali se isto tako mora priznati da još postoje veliki
problemi i teškoće. Unatoč tomu mislim da je veća doza optimizma u
komunikaciji neophodna.
RFE: Govoreći za Suddeutche Zeitung prije nekoliko dana, spomenuli
ste birokratske zapreke u Bruxellesu; možete li biti određeniji?
Neki eksperti sugeriraju da se koordinacija mora premjestiti iz
Bruxellesa u regiju?
HOMBACH: Mislim da nema nikakve dileme oko toga da sjedište mora
biti u Bruxellesu. Smatram da je netočna tvrdnja da bi se poslovi
bolje koordinirali ako bi se sjedište premjestilo u neku od zemalja
regije. Takvim preseljenjem stvari bi se okrenule naglavce. Čovjek
mora pokrenuti birokratske mehanizme tamo gdje već postoje, tu se
oni moraju i kontrolirati i usklađivati njihove aktivnosti. Ne bih
želio spominjati nikoga pojedinačno jer, istini za volju, stvari
idu u željenom pravcu uz dosta pritisaka. Uspijevalo se jer je bilo
i političkoga uvjeravanja.
RFE: Što je s birokracijom u balkanskim zemljama, neke od njih
priznaju da nemaju ni diplomaciju ni bazu podataka za projekte
Pakta?
HOMBACH: Ima, naravno, birokratskih teškoća u zemljama regije, ali
je motivacija da se radi zajedno s ekipama Pakta stabilnosti zaista
velika tako da se te birokratske zapreke relativno lako
prevladavaju. Sveukupni angažman ljudi u regiji treba se
legitimirati u smislu da se ti ljudi tek moraju dokazivati na
terenu. Ali ja sam uvjeren da će ti ljudi pozitivnu energiju uspjeti
pretočiti u djela, što će pridonijeti razvoju zemalja regije.
Dakle, to je nešto drukčija situacija od one koju imamo u velikim
etabliranim međunarodnim strukturama, premda birokratske
komplikacije i smetnje susrećete u oba slučaja i ovdje u Bruxellesu
i tamo u zemljama potpisnicama Pakta.
RFE: Bavite se balkanskim problemima svakodnevno, što je vaš glavni
problem?
HOMBACH: Reći ću vam iskreno: U jugoistočnoj Europi sam susreo
mnoge ljude koji su u teškim procesima transformacije,
obilježenima konfliktnim situacijama, uradili zadivljujuće
mnogo. Komunizam je u ovim zemljama ostavio za sobom gotovo sve
strukture razorene. Mi smo na istoku Njemačke imali tvrd
komunistički režim, ali u usporedbi s tim što su Ceausesku ili pak
vladari poput Envera Hoxe uradili - ako govorimo o štetama koje su
oni izazvali - to što imamo u nekadašnjoj Istočnoj Njemačkoj je
bolje u usporedbi sa stanjem u zemljama koje sam naveo. Mogu
razumjeti da su ljudi u regiji nepovjerljivi prema političkim
izjavama i obećanjima, prema politici u cjelini, oni jednostavno
žele vidjeti ostvarenja. Moj posao vezano za očekivanja u
jugoistočnoj Europi zapravo je pored osnovnog cilja - dugoročne
orijentacije i integracije s euroatlantskim strukturama, da se
projekti mnogo brže pretvaraju u ostvarenja. Mislim da se u tom
smislu može reći da je bilanca do sada pozitivna.
RFE: Veoma ste angažirani na projektima takozvanog brzoga početka,
smatrate li da su rezultati već opipljivi?
HOMBACH: Što se tiče projekata brzoga starta, ja sam veliki
optimist. Mislim da su oni veoma pouzdan dokaz da se naše riječi
zaista pretvaraju u djela. Ovog trenutka najvažnije je da se
pridržavamo rokova koje smo utvrdili i nadamo se da će tako biti, mi
pritišćemo, stvari držimo pod brižnim nadzorom. Ranije su
postojale situacije da su slični projekti oduzimali i po osam
godina. Prisjetite se samo iskustava s nekim projektima u Bosni.
Mislim da sada idemo mnogo, mnogo brže.
RFE: Među tri glavna područja Pakta: ekonomija, obnova i ljudska
prava, fokus je trenutno na infrastrukturnim projektima, što je s
ostalim područjima koje sam spomenuo?
HOMBACH: Potpuno ste u pravu, i meni je žao što se ne spominju
projekti u drugim područjima gdje su mnogobrojni, ima ih recimo 200
u sektoru demokracije te humanitarnih pitanja i području
sigurnosti. Međutim, ovo često ima veze i s pitanjima koje često
dobivam od novinara. To stvara dojam da su spomenuti projekti
zanemareni. Novinari najčešće postavljaju pitanja o konkretnim
stvarima, izgradnji putova i tako dalje. Ja smatram da su sva tri
područja podjednako važna, da im se mora poklanjati jednaka
pozornost. Nema govora o boljoj budućnosti ako se bude razgovaralo
samo o konkretnim planovima izgradnje ovog ili onog, to je,
naravno, važno, ali svaki se pojedinačni projekt mora promatrati u
kontekstu sveukupnog ekonomskog i demokratskog napretka.
RFE: Predsjednik Milošević ostaje ključni problem u regiji.
Smatrate li da je stabilizacija Balkana moguća dok je on na vlasti?
HOMBACH: Moram reći da je izuzetno važno, dok on širi nemir u
jugoistočnoj Europi, da se mi angažiramo na stabilnosti cijelog
područja kako negativne posljedice njegova djelovanja ne bi
proizvele rezultat, odnosno kako mu ne bi uspjelo da izazove novi
ratni požar. Mislim da države susjedi Srbije u tom smislu moraju
tijesno surađivati, ali se u isto vrijeme radujem i jedva čekam dan
kada će im se Srbija pridružiti. Na svakoj od naših konferencija
imamo praznu stolicu za Srbiju, dakle čim se ta zemlja
demokratizira može istoga trenutka zauzeti svoje mjesto.
RFE: Što je s Crnom Gorom? Ona ne može biti zauvijek talac
beogradskoga režima?
HOMBACH: Crnu Goru smo integrirali i obuhvatili Paktom
stabilnosti. Mislim da predsjednik Đukanović vodi razumnu politiku
mudro balansirajući između interesa svoje zemlje i provokacija
koje stižu s Miloševićeve strane. Mislim da je izabrao oprezan
smjer i tako mora nastaviti. Nama je veoma važno da Đukanović ima
potporu među građanima Crne Gore, a Milošević mora znati da će u
slučaju da pribjegne ponovno nasilju i svojim ratnim igrama naići
na jasno naznačenu crvenu crtu dokle smije ići.
RFE: Putujući mnogo kroz zemlje regije imate šansu da razgovarate s
različitim ljudima, shvaćaju li oni da je Pakt velika prigoda da se
približe Europskoj uniji, da izgrade budućnost?
HOMBACH: Moram vam reći sasvim otvoreno da ljudi ne znaju dovoljno
ili znaju veoma malo o Paktu stabilnosti, iako se često s time
susreću. Ali to je u dobroj mjeri i naš problem jer ja imam više
šefova nego kolega suradnika. 31 šef države je potpisao Pakt
stabilnosti. U Bruxellesu je i 28 veoma dobrih diplomata, ali
unatoč tomu ne možemo svladati zamašni zadatak na informiranju.
Smatram da nema dovoljno informacija o tome što smo dosad uradili i
na tome se moramo angažirati. Onima koji imaju podatke o nama, znano
je što smo uradili na putu integracije u zajedničku europsku kuću.
RFE: Da bi se privukle inozemne investicije države jugoistočne
Europe moraju provesti reforme, unaprijediti sigurnost,
pobijediti korupciju itd. Kako ocjenjujete dosadašnji interes
privatnih investitora?
HOMBACH: Najprije moram reći da su investicije iz inozemstva u
jugoistočnu Europu iznosile 2 milijarde eura u prošloj godini, a u
ovoj će iznositi najmanje 3 i pol milijarde eura. Dakle, to je
veliki skok naprijed, ja iz razgovora s predstavnicima mnogih
kompanija znam da se zanimaju za jugoistočnu Europu, međutim, s
njima nedovoljno komuniciramo i te kompanije su nedovoljno
informirane. Ja želim potaknuti da zemlje jugoistočne Europe
stvore ofenzivne ekipe koje bi zainteresiranim tvrtkama
predstavile mogućnosti koje im se pružaju i da onda zajedno dođemo
do investitora. Mislim da interes postoji, a predstoji samo rad.
RFE: Europska unija ubrzava proces stabilizacije i asocijacije s
nekoliko zemalja Balkana. Koje bi bile prednosti za Pakt
stabilnosti ako Hrvatska i Bosna budu bliže Bruxellesu?
HOMBACH: Morate znati da instrumenti koje imamo u okviru Pakta za
stabilnost, dakle instrumenti stabilizacije i asocijacije što su
razvijeni kroz pakt, da su to zapravo veoma važne etape na putu
integracije u euroatlantske strukture. Izbori u Hrvatskoj su bili
dobar znak, moglo bi se reći da su bili neka vrsta referenduma
protiv izolacije, to se mora adekvatno vrednovati. Mislim da Pakt
stabilnosti nudi velike šanse Hrvatskoj. Osigurali smo da Europska
banka za obnovu i razvoj omogući hrvatskoj vladi kredite. Ovu
zemlju smo uključili u naše projekte, mislim da su pred tom državom
velike mogućnosti i da će se procesi odvijati brzo."
(RFE)
BRITANSKI RADIO - BBC
1. VIII. 2000.
Pregled tiska
"Više listova javlja o jučerašnjem uhićenju četvorice nizozemskih
državljana u Srbiji koje su tamošnje vlasti optužile da su kovali
urotu za otmicu ili ubojstvo Slobodana Miloševića. Jugoslavenski
ministar informiranja, Goran Matić, kako ga prenosi 'The
Independent', javlja da su četvorica uhićenih prošli obuku
britanskih komandoskih snaga, SAS, a da su uhićeni kad su se preko
Crne Gore pokušavali priključiti nizozemskom bataljunu na Kosovu
kako bi od tamo ponovno ušli u Srbiju. List podsjeća kako mnogi
promatrači u vremenu objavljivanja ove vijesti vide predizborni
pokušaj Miloševićeva režima da za loše ekonomsko stanje i
međunarodnu izoliranost zemlje optuži stranu urotu.
'The Financial Times' uz vijest o uhićenju Nizozemaca prenosi i
kratko priopćenje nizozemskog ministarstva vanjskih poslova da će
istražiti optužbe iz Beograda, ali i rezultate javnoga mnijenja
obavljene u Srbiji nakon raspisivanja predsjedničkih izbora za 24.
rujna, a koji pokazuju da najvjerojatniji zajednički kandidat
oporbenih stranaka, Vojislav Koštunica, uživa podršku 42 posto
ispitanih, dok se za Slobodana Miloševića izjasnilo 28 posto
ispitanih Srba.
Isti list objavljuje da je ruski predsjednik Vladimir Putin tijekom
razgovora koji je jučer u Moskvi vodio s libijskim ministrom
vanjskih poslova Abdul Rahmanom Šalgamom, prihvatio poziv da
posjeti Libiju, što moskovski dopisnik lista ocjenjuje još jednim u
nizu ruskih približavanja zemljama koje američka diplomacija već
godinama nastoji diplomatski i gospodarski izolirati, koristeći se
terminom otpadničke zemlje. Prošloga tjedna predsjednik Putin
također je primio i iračkoga ministra vanjskih poslova Tarika
Aziza, a u lipnju je postao prvi ruski ili sovjetski vođa koji je
posjetio Sjevernu Koreju. Približavanje starim saveznicima mnoge
analitičare podsjeća na igre koje su Sovjetski Savez i SAD vodile
tijekom 'hladnoga rata', piše list dodajući kako je stara
strategija ravnoteže utjecaja ponovno oživljena u nedavno
objavljenoj doktrini ruske vanjske politike. U njoj se sustavno
kritizira sve veća tendencija prema stvaranju jednopolarnog
svjetskog poretka pod financijskom i političkom dominacijom SAD-a,
te se poziva na stvaranje multipolarnog sustava međunarodnih
odnosa".
(BBC)
NJEMAČKI RADIO - RDW
1. VIII. 2000.
Pregled tiska
"Tisak u Njemačkoj danas na naslovnicama ističe izbor Katzava za
novog predsjednika Izraela, ali u prvom redu razmatra koje će to
učinke imati na mirovni proces.
'Tageszeitung' iz Berlina, smatrajući Baraka glavnim gubitnikom,
piše: 'Predsjednik vlade je kriv za posljednju izgubljenu bitku
dobitnika Nobelove nagrade za mir jer nije uspio iza sebe okupiti
većinu. Usprkos spremnosti i na velike unutarnjopolitičke ustupke
kako bi zadržao koalicijske partnere, iz Barakove vlade ministri su
odlazili jedan za drugim i smjesta mijenjali zastave s lijeve na
desnu. Razlog je mirovni proces. I bez obzira koliko je to
paradoksalno - Peres je žrtva izraelske mirovne politike. Da se
Barak više koncentrirao na unutarnju politiku ili bio manje spreman
na kompromise s Palestincima, njegova koalicija bi još bila
netaknuta, a Peres novi predsjednik', smatra 'Tageszeitung' iz
Berlina.
Slično analizira i 'Frankfurter Rundschau': 'Činjenica da je Peres
izgubio, može se smatrati i nedostatkom većine za mirovni proces.
To ne sluti na dobro za Baraka s obzirom na prijetnje ostavkama i
stalnim inicijativama za uskraćivanje povjerenja. Izbor Katzava
pokazuje da Barak nema većinu za mirovni proces postavljen u Camp
Davidu. S obzirom na poraz Radničke stranke, oporbeni Likud nema
razloga težiti velikoj koaliciji. Izbori se čine neizbježni',
uvjeren je 'Frankfurter Rundschau'.
O njemačkoj ekstremnoj desnici i danas pišu mnoge novine, a 'Bild'
iz Hamburga komentira: 'Nema dana bez napada na strance. I nema dana
bez upozorenja i zahtjeva za 'najoštrijim' posljedicama. To je
svojevrsna vječita igra kojoj se desni batinaši još mogu samo
smijati. Ono što nedostaje jest sasvim konretna pomoć za one koji
stoje huliganima na putu. Rad s omladinom treba prostor i
pomoćnike. Policija i specijalne jedinice trebaju specijaliste, a
učitelji moraju s učenicima u inozemstvo, što dalje od suhoparnog
školskog programa. Dakle, dosta je bilo s nedjeljnim propovjedima i
otvorite pipe s novcem protiv nacističke prljavštine! Inače će
Njemačka platiti najvišom mogućom cijenom - ugledom čitave
nacije', upozorava 'Bild' iz Hamburga.
'Magdeburger Volksstimme' također komentira: 'Nakon više
nasilničkih činova, 'desno nasilje' opet stoji sasvim na vrhu javne
pažnje. Tamo je bilo već mnogo puta. Ali nakon nekog vremena, pažnja
popušta i u Njemačkoj se zatvaraju oči. Tako je i kronologija
nasilja desnice zastrašujuće dugačka. Moguće je doduše da se država
barem sada probudi. Ipak, desni ekstremizam prijeti pretvoriti se u
desni terorizam. A to pak neki 'dobri građani' ipak nisu htjeli.
Tolerirali su kada su dečki i cure sjedili na drugarskim večerima i
koketirali s nacističkim simbolima. A strance psuju, na kraju
krajeva i neki političari. I tako se dogodilo što se nikada nije
smjelo dogoditi: desnica je na mnogim mjestima postala dio
svakodnevne kulture', smatra 'Magdeburger Volksstimme'".
***
Prošlo je 25 godina od potpisivanja helsinškoga sporazuma KESS-a
Komentar Patricka Schmelzera
"Prvoga kolovoza 1975. tri su košarice posebno obradovale Leonida
Brežnjeva, tadašnjeg sovjetskog šefa države i partije. Sa
spomenute tri košarice koje su predstavljale završni dokument
konferencije u Helsinkiju, Brežnjev je vjerovao da je od Zapada
izborio konačnu potvrdu poslijeratnog poretka. Tri košarice
reflektirale su različite interese političkih i vojnih blokova. U
prvoj košarici radilo se o ukidanju nasilja, nepovredivosti
granica i pravila nemiješanja u unutarnja pitanja jedne države.
Druga košarica imala je sporednu važnost: suradnja na području
gospodarstva i znanosti. Treća košarica reflektirala je interese
članica NATO-saveza. Tamo se radilo o ljudskoj dimenziji: o
spajanju obitelji, olakšanju kod putovanja u inozemstvo, o
uvjetima rada za novinare i slobodi vjeroispovjesti.
Dugoročno djelovanje treće košarice Brežnjev je podcijenio. On je
vjerovao da je potpisivanjem helsinškoga sporazuma zacementirao
sovjetsku zonu utjecaja. Svojim potpisom tog dokumenta, međutim
Brežnjev je nehotice prerezao prvi djelić bodljikave žice, koja je
u vrijeme hladnoga rata dijelila Europu u dva tabora. Jer,
prihvaćanjem ljudskih prava, disidenti u Istočnoj Europu imali su u
rukama dokument na koji su se mogli pozivati.
Charta 77 u Čehoslovačkoj, Solidarnosc u Poljskoj, ruski borci za
ljudska prava i demokratski pokret u DDR-u svoje djelovanje gradili
su upravo na povelji iz Helsinkija i time znatno utjecali na proces
promjena u Istočnoj Europi. S pravom je nedavno izjavio Friedrich
Schorlemmer, istočnonjemački borac za ljudska prava, da 1989.
godine i događaja u Istočnoj Njemačkoj ne bi bilo bez 1975. godine i
helsinške povelje.
Ipak, danas - deset godina nakon pada Berlinskoga zida - mnoge
temeljne misli iz procesa Konferencije za europsku sigurnost i
suradnju ostale su samo lijepa vizija. Demokracija i ljudska prava,
jamstva za siguran suživot i stabilan politički poredak u brojnim
državama sada već 55 članica nisu postali stvarnost. Još uvijek i
prečesto se na Balkanu ili u Kavkazu govori jezik nasilja.
Sigurnost od Vancouvera do Vladivostoka, tako je to nekoć bilo
zamišljeno u procesu KESS-a, a još je ostalo samo neispunjeni san.
Optimizam za budućnost koji je vladao na KESS-ovu sastanku na vrhu
1990. godine iščeznuo je. Tada je započeo veliki proces koji je
Konferenciju pretvorio u Organizaciju. Na sastanku na vrhu u
Budimpešti 1994. KESS je i službeno preimenovan u OESS -
Organizaciju za europsku sigurnost i suradnju.
Zadaće koje je OESS u međuvremenu preuzeo su mnogostruke. Tako se
OESS bori protiv trgovine ljudima u Europi, provodi nadgledanje
naoružanja ne samo u Rusiji, nadgleda izbore u Bosni i Hercegovini,
posreduje u sukobima manjina u baltičkim zemljama, podupire
neovisne medije, obučava policajce u Hrvatskoj i trudi se oko
demokracije u Bjelorusiji.
U jednom zadatku OESS je međutim jamačno zakazao: u pokušaju da na
Kosovu nenaoružanim promatračima donese i osigura mir. Promatrači
u takozvanoj verifikacijskoj misiji na Kosovo skraćeno KVM
ismijani su i nazivani 'brojači leševa'. Kada su u ožujku sukobi
eskalirali misija je prekinuta, a promatrači s Kosova evakuirani.
Tada je na scenu stupio NATO-savez. U međuvremenu je OESS dobio
golemu zadaću - ukloniti ruševine sukoba na Kosovu.
Prema volji većine članica OESS-a ubuduće bi trebao voditi računa o
prevenciji i prevladavanju kriza. Stoga Europska povelja o
sigurnosti, g. 1999. potpisana u Istambulu, predviđa stvaranje
stalnog operacijskog centra. Međutim, takve institucije i ubuduće
će biti bespomoćne, ukoliko umjesto dijaloga prevladava nasilje. U
Čečeniji, primjerice, OESS bespomoćno promatra kako Rusija,
članica Organizacije za europsku sigurnost i suradnju, pod plaštom
borbe protiv terorista vodi brutalan rat.
Pristašama organizacije ostaje samo nada da će osnovna načela OESS-
a na duži rok ipak zaživiti. A do tada će OESS kao instrument
prevencije sukoba učiniti dobar posao. Ali ipak, NATO-savez još
dugo neće moći nitko zamijeniti".
(RDW)
INOZEMNI TISAK
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
1. VIII. 2000.
Razbijte Jugoslaviju
"Godinu dana nakon NATO-ove pobjede nad Srbijom pojavila se gomila
literature o kosovskom ratu, a 'Prljava pobjeda' koju su napisali
Ivo Daalder i Michael O'Hanlon vjerojatno je najimpresivnije djelo
do danas. Riječ je o podrobnom prikazu diplomatske i vojne borbe
protiv Slobodana Miloševića, Rusa te unutar samoga NATO saveza i
Clintonove vlade. Autori knjige uspjeli su pravedno i uravnoteženo
obraditi uspjehe i nedostatke NATO-ova prvog vrućeg rata", piše
Janusz Bugajski, direktor Istočnoeuropskih studija pri Centru za
strateške i međunarodne studije u Washingtonu.
"Autori kompetentno ispituju pozadinu krize, počevši od
daytonskoga procesa koji nije uspio riješiti kosovsko pitanje pa je
tako zapravo taj teritorij predan Beogradu. Doista, tijekom
devedesetih Zapad je zanemarivao Kosovo uglavnom zato što tamo nije
buknuo sukob većih razmjera, a albansko je vodstvo prihvatilo
gandijevsku strategiju. Najbitnija je pouka kosovskoga sukoba,
koju su autori nedovoljno razradili to da nasilje izaziva
međunarodnu pozornost i povećava izglede za intervenciju.
Albancima je trebalo gotovo deset godina da to nauče, a do istog bi
zaključka uskoro mogli doći i Crnogorci.
Na kraju nije bilo vjerodostojne alternative NATO-ovoj vojnoj
intervenciji, a odgađanje neizbježnog jednostavno je ohrabrilo
Miloševića da povjeruje kako može iseliti to područje i pobiti
njihove najuglednije čelnike. Knjiga opovrgava naivne kritičare
koji su tvrdili da se moralo više pregovarati kako bi se izbjegao
rat. Zapravo, nedostatak početne odlučnosti i neprestani
kompromisi ohrabrivali su Miloševićeve ambicije.
Državna tajnica Madeleine Albright bila je među malobrojnim
političarima koji su shvatili nastran Miloševićev um i koje nije
prevarila (kao neke američke posrednike) njegova pregovaračka
strategija niti ih je zarobila diplomatska verzija 'stockholmskoga
sindroma' po kojemu taoci suosjećaju s teroristima koji su ih
zarobili.
NATO-ovo vođenje samoga rata bilo je pouka iz neprikladnosti i
pogrešne procjene. Za Srbiju je prvih nekoliko tjedana operacija
bilo poput piknika s vatrometom. Odbacivanje kopnene intervencije
već na samom početku uvjerilo je Miloševića da može mirno čekati dok
NATO-ov konsenzus ne ispari. Beograd je kapitulirao tek kad je
Washington pojačao bombardiranje i pokazao da će kopnene snage biti
pripremljene.
Autori s pravom ističu da je najveći uspjeh u ratu, uz spašavanje
tisuća života, bilo očuvanje NATO-ove povezanosti i kredibiliteta.
Ali NATO-ova pobjeda postignuta je unatoč tome što mnogi njegovi
čelnici nisu razumjeli da su osnovni sastojak svakoga uspješnog
rata: vojno iznenađenje, nadmoćna sila i nepopustljiva odlučnost.
No vojne su pogreške zasjenili poslijeratni politički neuspjesi na
Kosovu. Na neodređeno vrijeme to će područje ostati međunarodni
štićenik, bez vizije budućeg statusa. Mandat UN-a na Kosovu kreiran
je za povratak Kosova pod beogradsku jurisdikciju. Nazočnost
međunarodne zajednice velikih razmjera, s NATO-ovim vojnicima kao
jezgrom, trajat će sve dok se ne ispune uvjeti za mirnu
reintegraciju teritorija.
Takav je scenarij nametnuo ozbiljna pitanja o samoodređenju
kosovske populacije i nestabilnostima koje bi se mogle pojaviti
nakon svake planirane reintegracije u Srbiju ili Jugoslaviju. Kako
bi se izbjegla buduća destabilizacija ili stalna ovisnost o stranim
agencijama, samoodređenje i neovisnost Kosova morali bi biti
glavni cilj međunarodnih vođa. Takav bi korak pomogao da se obnovi
povjerenje Kosovara u 'međunarodnu zajednicu' i spriječi moguća
radikalizacija albanske politike jer dugotrajna dvosmislenost o
pitanju statusa šteti demokratima i koristi demagozima s tog
područja.
Situacija 'bez statusa' ili predložen povratak Kosova pod
beogradsku kontrolu mogla bi pogoršati probleme s kojima se već
suočavaju međunarodni čimbenici koji pokušavaju zajamčiti
sigurnost i izgraditi vjerodostojne lokalne institucije. Većina
političara još se drži uvriježenog vjerovanja da će neovisno Kosovo
destabilizirati Balkan. Posrijedi je, zapravo, nasilno očuvanje
Jugoslavije koja i dalje izaziva nestabilnost.
Sljedeća američka vlada mogla bi biti prva koja će preduhitriti i
nadmudriti Miloševića zahtijevajući neovisnost za Kosovo i Crnu
Goru i tako konačno eliminirati zločinačku jugoslavensku državu.
Prihvaćanje neovisnosti umanjit će prijetnju novoga srpskog
osvajanja, oduzimajući legimitet stalnim beogradskim
izazivanjima dvaju teritorija. Izgradnja državotvornih struktura
dat će i međunarodnim i lokalnim snagama konkretan cilj prema
kojemu se mogu usmjeriti politička, institucionalna i gospodarska
obnova. To će Americi pružiti često hvaljenu 'izlaznu strategiju',
ako ne i strogo zadan rok odlaska", piše Janusz Bugajski.
Miloševićev izborni potez
"Bude li Zapad čekao da Milošević nestane, u grdnoj je zabludi.
Prošloga tjedna, njegovi su mu saveznici u parlamentu utrli put da
bude izabran za još dva četverogodišnja mandata, a promijenili su
srbijanski ustav i tako da utjecaj Crne Gore u federalnom
parlamentu bude još manji. Predsjednički izbori, za koje je
srbijanski čelnik naredio da se održe 24. rujna, proračunan je
Miloševićev potez u namjeri sprječavanja ujedinjavanja oporbenih
snaga prije izbora, koji su trebali biti održani za godinu dana.
Jugoslavenska oporba vjeruje da si može osigurati podršku ako se
prije izbora ujedini. Milošević je u prošlosti uspijevao
razdijeliti oporbu, a to bi mogao i opet učiniti. Vlada Crne Gore i
Vuk Drašković, čelnik Srpskoga pokreta obnove, govorili su o
bojkotiranju izbora, no time bi samo sebi nanijeli štetu. Nove
ustavne promjene Predsjedniku omogućuju da bude izabran većinom
glasova - bez obzira na to koliko ljudi glasovalo. Bojkotirajući
izbore, oporba bi tako dala podršku Miloševiću. Ako ponovno dobije
izbore, srbijanski čelnik bio bi u položaju da započne još jedan val
etničkoga čišćenja.
Pitanje koje se postavlja jest kakvu ulogu SAD i Europa mogu
odigrati u podržavanju oporbenih snaga u Jugoslaviji. Paul R.
Williams, pravni savjetnik izaslanstva kosovskih Albanaca na
mirovnim pregovorima u Rambouilletu, kazao je (...): 'Čak i ako
uspješno ponovno uspostavi normalnu opskrbu električnom strujom,
ponovno osnuje policiju, izvrši reformu školstva i pripremi
poštene suce, SAD još neće razriješiti korijenski uzrok sukoba...
Da bi se osigurao trajni mir potrebno je uzeti u obzir činjenicu da
su osnovni razlog sukoba i nestabilnosti koja se nastavlja u ovom
području etnička agresija i politički pritisci koje provodi
Miloševićev srpski nacionalistički režim, a da bi obnovio vlastitu
političku moć.'
Na prošlomjesečnom sastanku s članovima State Departmenta i
Agencije SAD-a za međunarodni razvoj, izaslanstvo jugoslavenske
oporbe pokazalo je mnogo dobre volje, no dalo je tek nejasna
obećanja o potpori. Predsjednički kandidati, George W. Bush i Al
Gore, moraju osmisliti solidnu vanjsku politiku koja se tiče
Miloševića, tako da se za šest mjeseci SAD ne nađe suočena sa još
jednim balkanskim sukobom. Sve dok SAD nema strategiju, a
srbijanski i crnogorski oporbeni političari ostanu podijeljeni,
Milošević će nastaviti iskorištavati situaciju na veliku štetu
naroda Jugoslavije", stoji u uvodniku lista.
THE NEW YORK TIMES
1. VIII. 2000.
'Šutnja' kriva za napade na imigrante u Njemačkoj
"Ponovni val antiimigrantskoga nasilja u Njemačkoj izazvao je
izjavu ministra vanjskih poslova Joschke Fischera da zločine možda
potiče tiha većina jer ne govori glasno protiv njih. Njegova
izjava, s blago prikrivenom aluzijom na prijašnju njemačku
pasivnost u pogledu porasta desničarskog nasilja, odraz je sve veće
zabrinutosti u vladi zbog iznenadnog porasta broja takvih napada u
zemlji koja ima više od sedam milijuna stranaca, ali i dalje ne
prihvaća ideju da je 'zemlja imigracije'", piše Roger Cohen.
"(...) Njemačka se, kako se čini, našla u nezgodnu položaju zbog
svog identiteta. Vlada je danas, uz velike pompe, predala prve od
20.000 planiranih radnih dozvola kojima sposobnim strancima
omogućuje dolazak u Njemačku i rad u informatici.
Njemačka je sada prvi put otkako su šezdesetih primljeni turski
'gastarbeiteri', na ovaj način pozvala imigrante, prešutno
priznajući da treba talentirane strance kako bi opstala u globalnom
gospodarstvu. Iako su vrata legalnoj imigraciji odškrinuta,
neprijateljstvo prema strancima je, čini se, u porastu. (...) Mnoge
Nijemce koji ne simpatiziraju desničarsko nasilje uznemiruje velik
broj stranaca, posebno Turaka, u zemlji, kao i sugestije da
Njemačka mora prihvatiti multikulturalnost. Zbog toga političari
uglavnom oklijevaju načeti pitanja koja je ovog vikenda postavio g.
Fischer.
Otkako je prije deset godina srušen Berlinski zid, desničarsko je
nasilje postalo činjenicom života u Njemačkoj. Ukorijenjeno je
posebno na istoku gdje je nakon propasti komunizma i dalje visoka
stopa nezaposlenosti među mladima, otuđenost raširena, a susreti
sa strancima novost. (...) Poslije nedavnih napadaja jasno je da
čak ni desetljeće njemačkoga jedinstva nije umanjilo desničarske
osjećaje i ksenofobičnost. U ksenofobičnim napadajima tijekom
proteklih deset godina u Njemačkoj je ubijeno više od 100 osoba. G.
Fromm, predsjednik Ureda za zaštitu ustava, kaže kako su pojava
rasističkih stranica na internetu i pasivnost većine Nijemaca
omogućili antiimigrantskim skupinama širenje poruke.
'Počinitelji očito misle da se neće suočiti s velikim otporom
zajednice', rekao je. 'Čak im se čini da djeluju u ime većine.'
Dužnosnici bliski g. Fischeru kažu kako je ministar uznemiren zbog
postnacističkoga njemačkog tabua koji okružuje nacionalistički
ekstremizam i antisemitizam. 'Nužna je otvorenija rasprava', rekao
je jedan dužnosnik. 'Pojavila se nezdrava tišina.'
Nedavna smrt djeteta kojega je napao pit bull izazvala je
ogorčeniju nacionalnu raspravu o psima od bilo koje koju je
izazvalo ubojstvo afričkoga imigranta koje je 11. lipnja počinila
skupina neonacista u Dessau", piše Cohen.
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
1. VIII. 2000.
Evo referenduma koji će pokopati francusku Petu republiku
"Političari su osigurali glavnu frivolnost ovog ljeta u
Francuskoj, a na kraju sezone godišnjih odmora provest će narodni
referendum koji će vjerojatno ukinuti Petu republiku. Ovaj
referendum predlaže skraćivanje predsjedničkoga mandata sa sedam
na pet godina kako bi se poklopio s petogodišnjim mandatom
parlamenta. Nebitna promjena, kažu predlagatelji, koja će
'modernizirati' francusku vladu i prekinuti, bar se tako nadaju,
uznemirujuću pojavu 'kohabitacije' predsjednika iz jednoga
političkog tabora i parlamenta i premijera iz oporbe. Zašto bi ta
reforma ukinula Petu republiku? I zašto bi se to ticalo bilo koga
izvan Francuske?" - piše William Pfaff.
"Odgovor na drugo pitanje je spreman. Jedinstvena podjela vlasti u
francuskom ustavu osigurala je u Francuskoj gotovo 40 godina
stabilnosti bez presedana. Sve što bi moglo ponovno donijeti
nestabilnost i neodgovornost zabrinjava francuske susjede, a
posebno francuske europske saveznike.
Francuska ima jedinstvenu kombinaciju parlamentarnoga i
predsjedničkog sustava. Britanija daje svu vlast parlamentu - kad
je parlament izabran, vlast je u njegovim rukama bez ustavnih i
pravnih ograničenja. Američki predsjednik je 'vrhovni sudac' čija
je funkcija provoditi zakone koje izglasa Kongres, dok god treći
repozitorij konstitucionalne vlasti - sudstvo - ocjenjuje da su ti
zakoni u skladu s ustavom.
Francuski ustav povjerava odgovornost za nacionalnu sigurnost i
njezine institucije predsjedniku izabranom na općim izborima, koji
tijekom sedmogodišnjega mandata ima neotuđivu legitimnost.
Nacionalna skupština, koju na kraći rok biraju izborne jedinice u
kojima se razmatraju i nacionalna i lokalna pitanja, izražava volju
pučanstva o trenutačnim pitanjima. Predsjedniku bi njegov mandat
morao dati ovlasti koje su neovisne o prolaznom javnome mišljenju.
Taj sustav nije potpuno jasan čak ni Francuzima. Nikad, primjerice,
nisam vidio da u raspravi o kohabitaciji netko citira stajališta
Charlesa de Gaullea, iako je njegov bivši ministar Alain Peyrefitte
nedavno objavio mnoga od njih. (...)
Ankete su 1966. pokazivale da bi De Gaulle mogao izgubiti većinu u
Nacionalnoj skupštini. On je rekao: 'Ustav je napravljen tako da
omogućuje vladanje bez većine'. Imenovati premijerom vođu oporbe
'značilo bi da se vladina legitimnost ne temelji na predsjednikovoj
nego na skupštinskoj. To bi značilo povratak u Četvrtu republiku!
Ne, ne! Okrenuo bih se nepolitičnome premijeru', rekao je, 'i
stručnjacima i izvršnim tijelima nekompromitiranima političkom
karijerom... Parlamentarni režim ne znači automatski režim u
kojemu su ministri članovi parlamenta. To bi značilo da Narodna
skupština može srušiti samu vladu.' (...)
Alain Peyrefitte zaključuje da je De Gaulle mislio kako odvojeni
predsjednički i parlamentarni izbori daju dvije različite
legitimnosti. Premijer ne može, po De Gaulleovu mišljenju, biti
protivnik jer njegove ovlasti određuje predsjednik koji ga
imenuje.
Ni zadnji predsjednik Francois Mitterrand ni današnji predsjednik
Jacques Chirac nisu imali hrabrosti prihvatiti ovu strogu
koncepciju konstitucionalne dužnosti. Obojica su ovlasti dala
oporbenim čelnicima - što je po De Gaulleovu mišljenju nezamislivo
i neustavno. On je mislio da predsjednik vlada ili odstupa i tako
nameće nove predsjedničke izbore.
Planirani referendum vjerojatno će potvrditi napuštanje ne samo
namjere izražene u ustavu nego i njezino podrijetlo. On će, iz
praktičnih razloga, ukinuti Petu republiku", piše Pfaff.
AUSTRIJA
DIE PRESSE
1. VIII. 2000.
Borba za datum širenja ugrožava proeuropsko raspoloženje na
istoku
"Opasnost od gubitka zasad još pretežno proeuropskog držanja u
zemljama proširenja zbog odgode širenja na Istok, sve je veća.
Vremenska perspektiva za zemlje kandidate time je sve hitnije
potrebna. Prosječno je odobravanje EU-u u zemljama koje žele
pristupiti ipak još oko 60 posto. Bez vremenskog ograničenja za
pristup postoje 'prvi znaci zamora', kako se izrazio
predsjedavajući vanjskopolitičkog odbora u mađarskom parlamentu,
Istvan Szent-Ivany. I poljski državni tajnik za europske
integracije Jaroslaw Pietras u odgađanju vidi opasnost 'za obje
strane'. 'Članovi EU-a daju izglede za skori pristup. Time su
zemlje kandidate ostavili na dugom čekanju', kaže Pietras.
U europskim se zemljama kandidatima žale među ostalim na raskorak
između nepostojanja datuma i zbog toga nejasne perspektive za te
zemlje i forsirane, skupe provedbe 'acquis communitaire' - paketa
pravila EU-a. Pregovarači za pristup stalno ukazuju na moguće duge
prijelazne rokove u tako zvanim problematičnim područjima. Pietras
kao primjer navodi prilagodbu poljske cestovne mreže normama EU-a
(veće opterećenje cesta većim teretom kamiona EU-a), što se zbog
nedostatka novca 'ne može tako brzo postići'. Na udaru kritike je i
način pregovaranja EU-a: najvažnija poglavlja (poljoprivreda,
okoliš, infrastruktura) otvorena su tek pod portugalskim
predsjedanjem, dakle u prvom polugodištu 2000., iako su pregovori s
prvom skupinom - Poljskom, Mađarskom, Estonijom, Češkom,
Slovenijom i Ciprom - počeli već 31. ožujka. 'Već smo se zagrijali i
želimo se prihvatiti velikih zalogaja', precizira poljski državni
tajnik. Da je to važno zbog toga što bi se time do 2003. mogla
provesti pretežna većina prava EU-a. Kritika je usmjerena i na sam
način postupka: zemlje koje su do sada bile u po rangu prvoj
skupini, ocjenjuju da je 'kontraproduktivno' staviti ih u istu
grupu sa zemljama koje se tek pripremaju za pregovore. Stoga
kandidati za pristup očekuju da će pod švedskim predsjedanjem od
siječnja 2001. za bivšu prvu grupu biti predočen podroban politički
sporazum o najvažnijim točkama pregovora na temelju kojih bi
trebalo poduzeti zadnje korake za prijam tih zemalja. Na vrhu EU-a u
Nici, u prosincu, trebale bi biti donijete za to potrebne odluke" -
izvješćuje Ulrike Sporer.
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
1. VIII. 2000.
Multikulti nacionalizam
"Zadnje slike s europskoga nogometnog prvenstva ostavile su dojam i
u Njemačkoj: pobjednici Francuzi na Champs-Elysee koji su slavili
svoju nacionalnu vrstu. Momčad koja se pretežno sastoji od
stranaca. I tu momčad nisu slavili unatoč tomu - nego zbog toga.
Francuzi su iznenada bili ponosni što su zemlja useljenika.
Model integracije i za Njemačku? Jučer je prva zelena karta uručena
jednom indonezijskom informatičaru - a usporedbe se čine
uvjerljivima. Kako su useljenici ustrajno unaprjeđivali 'športski
položaj' Francuske, tako bi posjednici zelene karte trebali
međunarodno unaprijediti 'gospodarski položaj' Njemačke. Začudno
se multikulti i nacionalizam mogu povezati.
To bi moralo sinuti i desnim radikalima! Od početka se stoga sa
zelenom kartom povezivala nada da bi se useljavanje napokon moglo
pozitivno konotirati. Tomu kao logično naličje pripada: dijelovi
na istoku, kojima dominiraju desni radikali, više se ne mogu nadati
gospodarskom razvitku. Nema više stranih turista, nema stranih
ulagača, nema stranih stručnjaka. Desni radikalizam kao novo
nazadovanje položaja.
Golo ošišanih desnih radikala to se ne bi trebalo dojmiti - ali
posve sigurno njihove simpatične okolice bez koje ne bi mogli
djelovati.
Useljenik kao konkurentna prednost: ta cinična računica
koristoljublja čini se da je jedino što pomaže u borbi protiv
desnice - i stoga se razvila u čvrst retorički oblik koji ne
nedostaje ni u jednom javnom ukoru politike i gospodarstva.
Pa ipak je politička cijena toga visoka, previsoka. Jer iza toga
stoji suptilna i opasna razlika - između poželjnih stranih
stručnjaka i 'beskorisnih' useljenika, izbjeglica. Time se tiho
ugrožava jedno ljudsko pravo - pravo stranca da bude shvaćen kao
čovjek (a ne samo kao čimbenik položaja).
Dotle su već stigli i desni radikali i njihova okolica. Multikulti
nacionalizam funkcionira kao argument samo zato što podsvjesno
preuzima vrijednosti desnih.
U borbi protiv desnice nema alternative. Demokracija sposobna za
obranu mora provesti načelo: 'Dostojanstvo čovjeka je
nedodirljivo'" - zaključuje Ulrike Herrmann u uvodniku lista.
FRANKFURTER RUNDSCHAU
1. VIII. 2000.
Gnušanje nije dovoljno
"Problem je otkriven. Izronio je posve iznenada. Ima novu kakvoću.
Šteti našem ugledu u inozemstvu. Više nije prihvatljiv. Civilno se
društvo mora probuditi. Je li se nešto dogodilo u Njemačkoj?
Zapravo ništa nova.
'Samo' odvratno staro. Ali se promijenilo njegovo shvaćanje.
Politika počinje shvaćati da demokratska Njemačka ima problem s
ljudskim pravima. Desno ekstremno nasilje i strah za život postali
su prijetnja za ljude druge boje kože, podrijetla i političke boje.
Crveno-zelena savezna vlada to bilježi s gnušanjem.
Kakva je to zemlja kojom mora vladati! Da je to samo slutila! Da, i
što onda? Skoro dvije godine trebale su crveno-zelenima da problem
puste u vlastitu svijest. Uzdignuta iznad svake sumnje, nesklona
desno radikalnom načinu mišljenja, vlada si je utvarala da je već
političkim izjašnjavanjem na čestitoj strani. Uspravno snošljivo
stajalište šezdesetosmaša u prtljazi, postalo je voznom kartom za
nemjerodavnost.
I najradije bi i sada političku odgovornost za to za što zapravo i
nisu odgovorni, istovarili negdje drugdje: u škole, roditeljske
domove, na one koji gledaju u stranu, civilno-društvene
zavisnosti, rečeno njemački: na sve koji su zakazali. I tako
promatramo sramotan ping-pong između dobre politike i njezinih
zlih građana.
Nije u pitanju: nitko ne smije osloboditi odgovornosti obitelji,
obrazovne ustanove, općinske ustroje, susjedstva, mjesne
pravosudne vlasti. A isto tako ni jedna vlada ne smije izbjeći svoju
obvezu da obavlja posao za koji je izabrana.
Kod paleža doma azilanata u Ludwigshafenu, najmlađi osumnjičeni
počinitelj imao je 14 godina. Dva dana kasnije, u napadu na strance
u Potsdamu, jedan je od sudionika imao 13 godina. To nameće mnoštvo
pitanja. Prvo glasi: imaju li sva ta djeca zapravo roditelje koji
vide u kojem im smjeru kreće potomstvo? No treba dopustiti i drugo
pitanje: kad se nasluti da u mnogim obiteljima sasma očito nešto ide
krivo, što, molim lijepo, radi mjerodavna ministrica za mladež i
obitelj? Zove se Christine Bergmann i činjenica da skoro nitko ne
zna njezino ime, svojstvena je vrijednosti koju crveno-zelena
vlada pridaje politici mladeži i obitelji.
Kad je nedugo poslije obrata na istoku eskaliralo desno nasilje,
jedna je ministrica za mladež, Angela Merkel, predala program
akcija, težak milijune. Njegova provedba pokazala se upitnom. No
barem je bila nazočna svijest o problemu. Nasljednica Merkelove
Christine Bergmann do nedavno nije razumjela ni pitanje koncepata
protiv desnoga mladenačkog nasilja.
I ako su zakazale škole, gdje je savezno ministarstvo obrazovanja
bilo proteklih mjeseci? Politika obrazovanja je stvar pokrajina,
dakako, ali tko je Edelgarda Bulmana spječavao da sazove krizni
sastanak sa svim stručnjacima i pedagozima koji često zbunjeno i
bez koncepta stoje pred razredom ošišanom do gole kože? Jedan je
ministar crveno-zelene vlade na svoj način bio jako nazočan. Bez
ikakva osjećaja za raspoloženje u zemlji, ministar unutarnjih
poslova Otto Schily opet je pokrenuo kobnu raspravu o azilu. I nitko
ga nije spriječio da postane konobar zagušljivog stola konsenzusa.
Sada Schily zahtjev za održavanje posebne konferencije ministara
unutarnjih poslova odbija kao 'akcionizam'. Možda bi takav
sastanak imao ponajprije simbolički značaj. Ali: onaj tko odbija
'akcionizam', poslije dvogodišnjeg mandata mora pokazati i
akciju.
Dvije prespavane godine. Politika će sada utoliko brže biti
prisiljena djelovati. Stroži postupak prema desnim grupacijama,
oštrije kazne počiniteljima, nepopustljiv progon - to bi bilo
najmanje što pripada katalogu djelovanja. Ali samorazumljivosti
političkoga reda još nisu nikakva strategija. Za razliku od pit
bula, desni se način mišljenja ne može iskorijeniti iz glava
zabranom uzgoja. No ipak je rasprava o psima za borbu pokazala kako
se u zajedničkom djelovanju javnog mišljenja i politike može
postići društvena promjena stajališta. Poslije najnovijih desnih
nasilja, pretpostavke za promjenu klime povoljne su kao rijetko
kada proteklih godina.
Crveno-zeleni imaju priliku izolirati desni ekstremizam od većine
društva. No to bi također značilo da od problema s ofenzivnim
protukonceptima čine glavnu stvar" - piše Vera Gaserow.
FRANCUSKA
LE MONDE
1. VIII. 2000.
ETA-in zločin
"Atentat u kojemu je u subotu u Baskiji ubijen bivši guverner
Guipuzcoe, jedne od tri baskijske pokrajine, ne izaziva samo
zgražanje, nego i zaprepaštenje svih koji nastoje vjerovati u
povratak dijaloga i razuma među nacionalistima. Unatoč znatnim
pomacima na području demokratizacije, unatoč tome što većina
stanovništva odbija nasilje, unatoč tome što je rašireno mišljenje
da 'oružana borba' može dovesti samo do slijepe ulice, čini se da
sada sve opet počinje iz početka, kao i osamdesetih godina kad se
mrtve brojalo na desetine.
Od završetka primirja, prije osam mjeseci, Juan Maria Jauregui
sedma je ETA-ina žrtva. Prije njega ubijen je jedan potpukovnik,
jedan zastupnik PSOE-a (Partido Socialista Obrero de Espana -
Španjolska socijalistička radnička stranka) i njegov tjelesni
čuvar, jedan dopisnik lista 'El Mundo', a i dva zastupnika Narodne
stranke (Partido Popular) Jose Maria Aznara pala su pod udarcima te
terorističke organizacije.
Neki drugi srećom su izbjegli smrt, budući da su eksplozivne
naprave na vrijeme onesposobljene. A što se tiče onih koji su se
privikli na primirje i koji su već pomislili da će ETA, bilo zbog
slabosti, bilo zato što je tako odlučila, konačno odustati od
svojih zločinačkih metoda, kod njih sada prevladava razočaranje.
Sasvim je sigurno da se broj atentata smanjio u odnosu na najcrnje
godine. Slabljenje te terorističke organizacije nije sporno, a
demonstracije izazvane njezinim djelovanjem dokazuju da ona ne
može više računati na potporu naroda. Iako joj je primirje
omogućilo da ojača dio svojih snaga, kako to naglašavaju neki
španjolski vođe, izgubila je mnogo kad je riječ o njezinim načinim
djelovanja. No, unatoč tome, u ludom srljanju prema naprijed, ETA i
dalje sprječava pronalaženje bilo kakvoga rješenja za baskijski
problem.
Posve je očito da je njezina taktika sada pokušaj produbljivanja
jaza između nacionalista i ostalih, uklanjanjem svih onih koji
nastoje uspostaviti dijalog. S toga gledišta, Juan Maria Jauregui
pruža primjer: taj nekadašnji borac protiv Francove diktature
svojim je djelovanjem pridonio otkrivanju djelovanja GAL-a,
parapolicijskih komandosa koji su se protiv ETA-e borili
nezakonitim sredstvima. Bio je i jedan od onih koji su se pokušavali
približiti umjerenim nacionalistima iz Baskijske nacionalističke
stranke (PNV - Partido Nacionalista Vasco).
A takvo je približavanje moglo samo zabrinuti krajnje
nacionaliste, koji i dalje slijede svoju logiku traženja najgorega
rješenja. Teška se odgovornost svalila na leđa PNV-a, koji je
pomislio da će ETA-u dovesti na put prema poštovanju zakona i koji
sada prizanje pogrešku. Vođa baskijske vlade, Juan Jose Ibarretxe,
jasno se ogradio od te terorističke organizacije optužujući ju za
'prostituiranje težnja baskijskoga naroda'. 'Najveća usluga koju
ETA može učiniti baskijskome narodu bila bi njezin nestanak', rekao
je Ibarretxe. To bi trebali zaželjeti i svi demokrati. Ali treba
jasno osuditi ETA-ine zločine", piše list.