FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

SABORSKE ODLUKE KOJE SU REDEFINIRALE POLITIČKU I GOSPODARSKU BUDUĆNOST

ZAGREB, 3. kolovoza (Hina) - Iako ljetna stanka Hrvatskog državnog sabora traje tek tri tjedna, politički događaji koji se u Hrvatskoj smjenjuju velikom brzinom, gotovo da su u zaborav potisnuli nedavne žučne parlamentarne rasprave. Ipak, vrijedi podsjetiti na nekoliko odluka novog saziva Zastupničkog doma, jer su one u velikoj mjeri redefinirale političku, socijalnu i gospodarsku budućnost Hrvatske.
ZAGREB, 3. kolovoza (Hina) - Iako ljetna stanka Hrvatskog državnog sabora traje tek tri tjedna, politički događaji koji se u Hrvatskoj smjenjuju velikom brzinom, gotovo da su u zaborav potisnuli nedavne žučne parlamentarne rasprave. Ipak, vrijedi podsjetiti na nekoliko odluka novog saziva Zastupničkog doma, jer su one u velikoj mjeri redefinirale političku, socijalnu i gospodarsku budućnost Hrvatske. #L# Među najvažnijima odlukama koje je Sabor donio u proteklih šest mjeseci svakako je ona o pristupanju promjenama Ustava kojima je osnovni cilj uvođenje parlamentarnog umjesto polupredsjedničkog sustava vlasti. U svakom političkom sustavu najveća je opasnost koncentracija moći, a upravo će se jasnim reguliranjem odnosa između zakonodavne, izvršne i sudbene vlasti spriječiti svaka moguća koncentracija moći, kazao je u raspravi na izvanrednoj parlamentarnoj sjednici ministar pravosuđa, uprave i lokalne samouprave Stjepan Ivanišević. Predsjednik Republike i dalje bi se birao na neposrednim izborima. Premda bi se njegove ovlasti smanjile, on bi zadržao ovlasti poglavara države i vrhovnog zapovjednika oružanih snaga, kao i određene ovlasti nad službama sigurnosti. Bio bi također odgovoran za rješavanje kriznih situacija između Sabora i Vlade. Te njegove ovlasti bile bi ograničene kod značajnih odluka institucijom supotpisa predsjednika Vlade. Vlada bi isključivo odgovarala Saboru, a njezine bi dužnosti i odgovornosti bile proširene i jasnije formulirane. Međutim, širenje odgovornosti Vlade bilo bi popraćeno i širenjem parlamentarnog nadzora nad Vladom. Vlada bi, pak, u određenim slučajevima mogla tražiti od Predsjednika Republike raspuštanje parlamenta i raspisivanje prijevremenih izbora. U raspravi je upozoreno da bi trebalo točno odrediti slučajeve kada bi Vlada to mogla učiniti kako bi se onemogućile česte parlamentarne krize. Ustavnim promjenama kane se, također, ojačati i funkcije Sabora, posebice u području obrane i službi sigurnosti, i to preko saborskih povjerenika koji bi mogli kontrolirati rad tih službi. Pritom bi parlament ostao dvodoman. Zadržao bi se Županijski dom, ali bi se njegova uloga redefinirala, pa bi predstavljao posebne regionalne interese. Ovakvo pozicioniranje triju najviših tijela državne vlasti osiguralo bi ravnotežu u njihovim odnosima i onemogućilo koncentraciju moći u bilo kojem od njih, kazao je Ivanišević. OPORBA SUZDRŽANA PREMA USTAVNIM PROMJENAMA Uz to, cilj je ustavnih promjena uspostavljanje vladavine prava. Pritom bi se trebale provesti i korekcije u sudbenoj vlasti, kako bi se uspostavila njezina potpuna neovisnost. Trebalo bi, također, uvesti promjene u lokalnoj i regionalnoj samoupravi, s krajnjim ciljem decentralizacije vlasti. U glasovanju o promjenama Ustava zastupnici HDZ-a, najjače oporbene stranke, bili su suzdržani. Podržavamo ideju da se polupredsjednički sustav vlasti transformira u parlamentarni, no suzdržani smo zbog toga što oporba nije sudjelovala u njegovoj pripremi, kazao je tada u parlamentarnoj raspravi Vladimir Šeks. Pritom je izrazio bojazan da promjene nisu usmjerene ka uvođenju parlamentarnog, nego "kancelarsko-vladinog" sustava. Naime, po njegovu mišljenju, prijedlog pokazuje želju Vlade da Sabor zapravo odgovara njoj. Bojazan od prevlasti Vlade nad parlamentom izrazili su i zastupnici HSP-a, pa su i oni bili suzdržani u glasovanju, dok su zastupnici vladajuće šestorke podržali prijedlog ustavnih promjena. Najesen slijede rasprava i utvrđivanje nacrta, a potom usvajanje prijedloga, za što je potrebna dvotrećinska većina, ili 101 glas. ODLUKE KOJE SU POBOLJŠALE MEĐUNARODNI POLOŽAJ HRVATSKE Sabor je u proteklih šest mjeseci donio i nekoliko vrlo značajnih odluka kojima je poboljšan međunarodni položaj Hrvatske. Među njima je svakako najznačajnija Deklaracija o suradnji Republike Hrvatske s Međunarodnim kaznenim sudom u Den Haagu. U njoj se ističe kako svi počinitelji ratnih zločina na prostoru bivše Jugoslavije trebaju biti kažnjeni bez obzira na to koje su nacionalnosti i koje su dužnosti obavljali. Kaže se, također, da Hrvatska smatra neupitnim nadležnost Haaškog suda za ratne zločine počinjene za Domovinskog rata i neposredno nakon njega. Hrvatska se, pritom, obvezala da će njezini pravosudni organi poduzeti sve kako bi ratni zločinci bili otkriveni i primjereno kažnjeni. Nakon burne rasprave, zastupnici HDZ-a nisu sudjelovali u glasovanju o Deklaraciji jer nije prihvaćen njihov amandman da su moguća kaznena djela počinjena u akcijama "Bljesak" i "Oluja" isključivo u nadležnosti hrvatskog pravosuđa, a ne Haaškog suda. Tvrdili su, pritom, kako se Deklaracijom narušava dostojanstvo Domovinskog rata. To su u raspravi opovrgnuli zastupnici vladajuće šestorke, ustvrdivši da će se upravo odjeljivanjem ratnih zločina od Domovinskog rata očuvati dostojanstvo borbe Hrvata za samostalnost. Uz to, Sabor je donio Zakon o područjima posebne državne skrbi, koji je, također, bio pod posebnim povećalom međunarodne zajednice. Njime se izjednačavaju svi građani Hrvatske u pravu na zaštitu privatnog vlasništva i povratak pod jednakim uvjetima. Taj zakon, naime, propisuje stambeno zbrinjavanje hrvatskih građana koji su prebivali na tim područjima prije Domovinskog rata, a koji su se vratili i nemaju u vlasništvu drugi stan ili kuću u Hrvatskoj. Korisnici tog prava su svi hrvatski državljani koji žive ili su se vratili na spomenuta područja, a ta su prava uskraćena onima koji su osuđeni za ratne zločine. Oporba je glasovala protiv tog zakona, jer je tvrdila kako se njime izjednačavaju žrtva i agresor u Domovinskom ratu. S istim argumentom glasovala je i protiv Zakona o obnovi, kojim se pravo na obnovu priznaje za materijalna dobra koja su uništena ili oštećena od početka velikosrpske agresije, pa tijekom Domovinskog rata, do završetka mirne reintegracije hrvatskog Podunavlja. Da Hrvatska poštuje međunarodne standarde pokazalo se i donošenjem paketa zakona vezanim uz nacionalne manjine - o službenoj uporabi manjinskog jezika i pisma, te obrazovanju na manjinskom jeziku. U taj paket ulazi i Ustavni zakon o ljudskim pravima i slobodama i o pravima etničkih i nacionalnih zajednica ili manjina u Hrvatskoj. Prema nekim rješenjima za nacionalne manjine, ovaj je ustavni zakon znatno iznad međunarodnih standarda i rješenja u susjednim zemljama, rečeno je u raspravi. I dok su, primjerice, zastupnici HSP-a to ocijenili lošim, Mladen Godek (HSLS) kazao je u raspravi kako upravo razina zaštite manjine od većine predstavlja klasičan kriterij stupnja demokratičnosti jedne zemlje. PAKET SOCIJALNIH ZAKONA Uz to, Sabor je raspravljao o nekoliko zakona kojima bi se trebao poboljšati položaj umirovljenika i radnika. Među njima je svakako najvažniji Zakon o povećanju mirovina, kojima se usklađuju mirovine ostvarene do kraja 1997. s mirovinama ostvarenim od 1998. U saborskoj je raspravi ministar rada i socijalne skrbi Davorko Vidović kazao kako je bivša vlast teret svojih promašaja prebacila na umirovljenike, pa ih je svojedobno, suspenzijom Zakona o usklađivanju mirovina, dovela u nepovoljan i neravnopravan položaj. Tu je odluku bivše Vlade Ustavni sud 1998. ocijenio protuustavnom. Nova je Vlada odlučila ispraviti tu nepravdu i vratiti dug umirovljenicima. Poboljšati njihov socijalni položaj, ispraviti nepravde i pronaći rješenja koja će biti ekonomski održiva, osnovni su ciljevi ovog zakona, istaknuo je Vidović. Stoga se predlaže povećanje mirovina ostvarenih do kraja 1997. od 14 do 20 posto. Po tomu bi, primjerice, 700 tisuća umirovljenika koji su mirovine ostvarili do 1994. godišnje dobili još 2,4 mirovine. Tako bi oni, samo po osnovi usklađivanja mirovina, u idućih 10 godina dobili 44.500 kuna. Prijedlog je prošao u prvom čitanju, a najesen slijedi rasprava o konačnom zakonu. Ako bude usvojen, mirovine će se povećati već od 1. siječnja iduće godine. U prvom je čitanju prošlo i nekoliko prijedloga zakona kojima bi se trebao poboljšati položaj radnika. Primjerice, o Stečajnom, te Zakonu o radu. Potonjim bi se legaliziralo pravo radnika na štrajk zbog neisplate plaća. Sada, naime, zbog takvog štrajka radnici mogu dobiti otkaz. Ta će novina, rečeno je u parlamentarnoj raspravi, prisiliti poslodavce na redovitiju isplatu plaća. U Stečajnom zakonu najvažnija je, pak, novina što se radnicima daje prvenstvo u naplati iz stečajne mase, dok se država, koja je dosad bila prva, stavlja u drugi isplatni red. To su prva dva iz paketa od 10 radno-socijalnih zakona kojima će se ojačati socijalna sigurnost radnika, istaknuo je u saborskoj raspravi ministar Vidović. Njegovo ministarstvo riješilo je i problem dječjeg doplatka, oko kojeg se digla velika "medijska prašina". Prvo je krajem ožujka odgođena primjena tog zakona kojim bi dječji doplatak dobivala i djeca nezaposlenih, poljoprivrednika i obrtnika. U proračunu nema dovoljno novca, a bivša Vlada nije ostvarila nužne pripreme za provedbu tog zakona, bilo je tadašnje obrazloženje odgode primjene Zakona o dječjem doplatku. Ipak, Vlada je vrlo brzo obavila sve pripreme i osigurala novac, te je krajem lipnja Sabor prihvatio prijedlog da od 1. listopada, uz sadašnjih 450 do 500 tisuća, dječji doplatak dobiva još 200 tisuća djece. SMANJENA DRŽAVNA POTROŠNJA, RASTEREĆENO GOSPODARSTVO U proteklih šest mjeseci Sabor je donio i nekoliko važnih zakona s područja gospodarstva. Primjerice, proračun i pakete zakona usmjerene na smanjenje cijene rada, te ispunjavanje uvjeta za pristup Hrvatske Svjetskoj trgovinskoj organizaciji (WTO). Vlada se ove godine odlučila za proračun štednje, te srezala državnu potrošnju. Među ostalim, smanjene su plaće državnim dužnosnicima i službenicima, te odgođena ili smanjena kapitalna ulaganja za projekte koji trenutačno nisu prioritet. Nakon burne rasprave, Sabor je prihvatio proračun u predloženom iznosu od 48,3 milijarde kuna, što je 1,2 posto manje od proračuna iz 1999. U raspravi je ministar financija Mato Crkvenac istaknuo kako u proračunu ima elemenata odricanja i štednje, ali i socijalnih te razvojnih elemenata, što će stvoriti uvjete za dugoročan i zdrav gospodarski rast. Kako bi se izvuklo gospodarstvo iz recesije, Sabor je u svibnju prihvatio i paket zakona kojemu je osnovni cilj smanjenje cijene rada. Gotovo jednoglasno Sabor je podržao sniženje stopa doprinosa za zdravstveno i mirovinsko osiguranje za dva postotna boda, čime je cijena rada u prosjeku smanjena za 3,30 posto. Zahvaljujući tomu, gospodarstvu bi godišnje ostalo više od milijardu kuna, što bi trebalo potaknuti zapošljavanje i veća ulaganja. Na proljetnom zasjedanju Sabor je prihvatio i zakone koji su omogućili pristup Hrvatske WTO-u. Najvažniji je, pritom, bio Zakon o carinskoj tarifi kojim su carine u prosjeku smanjene za 28 posto. Za nešto više od mjesec dana počinje jesensko zasjedanje Sabora. Sudeći po najavama, bit će burno kao i na proljetnim sjednicama. Raspravljat će se o ustavnim promjenama, usklađivanju mirovina i brojnim zakonima koji bi trebali riješiti nagomilane socijalne i gospodarske probleme. Upravo o odlukama Sabora u svezi s tim pitanjima uvelike ovisi politička, gospodarska i socijalna budućnost Hrvatske. Nenad Bach (Hina) nb im

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙