HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 132 - 13. SRPNJA 2000. GLAS AMERIKE - VOA12. VII. 2000.Hrvati - ako se ljute, trebali bi se ljutiti na bivšu vlast - sa senatorom Georgeom Voinovichem razgovarao Žorž Crmarić.Senator George
Voinovich nedavno je, u sastavu jednog izaslanstva američkog Kongresa, posjetio Hrvatsku, gdje je razgovarao s predsjednikom Stipom Mesićem i drugim hrvatskim dužnosnicima. Američki je senator posjetio Hrvatsku i u veljači, i to je bio povod za razgovor s njim o eventualnim promjenama koje je uočio u Zagrebu između dva ovogodišnja posjeta. = Sve dok se bude kretala u smjeru kojim je pošla prije pet mjeseci, hrvatska Vlada može računati na financijsku i drugu pomoć Sjedinjenih Država, ističe senator George Voinovich i dodaje da će on osobno inzistirati na stalnom pomaganju hrvatskih projekata, bilo da se oni tiču povratka izbjeglica ili rješavanja gospodarskih problema. Istovremeno - rekao je - građani Hrvatske moraju razumjeti da je nova vlast preuzela golem teret od prethodne Vlade koja je za sobom ostavila vrlo tešku gospodarsku situaciju. Neophodno je strpljenje i shvaćanje činjenice da nova ekipa na vlasti ne može riješiti ekonomske probleme preko noći. = Unatoč činjenici da su mnogi od njih poduprli čelništvo gospodina
GLAS AMERIKE - VOA
12. VII. 2000.
Hrvati - ako se ljute, trebali bi se ljutiti na bivšu vlast - sa
senatorom Georgeom Voinovichem razgovarao Žorž Crmarić.
Senator George Voinovich nedavno je, u sastavu jednog izaslanstva
američkog Kongresa, posjetio Hrvatsku, gdje je razgovarao s
predsjednikom Stipom Mesićem i drugim hrvatskim dužnosnicima.
Američki je senator posjetio Hrvatsku i u veljači, i to je bio povod
za razgovor s njim o eventualnim promjenama koje je uočio u Zagrebu
između dva ovogodišnja posjeta.
= Sve dok se bude kretala u smjeru kojim je pošla prije pet mjeseci,
hrvatska Vlada može računati na financijsku i drugu pomoć
Sjedinjenih Država, ističe senator George Voinovich i dodaje da će
on osobno inzistirati na stalnom pomaganju hrvatskih projekata,
bilo da se oni tiču povratka izbjeglica ili rješavanja gospodarskih
problema. Istovremeno - rekao je - građani Hrvatske moraju
razumjeti da je nova vlast preuzela golem teret od prethodne Vlade
koja je za sobom ostavila vrlo tešku gospodarsku situaciju.
Neophodno je strpljenje i shvaćanje činjenice da nova ekipa na
vlasti ne može riješiti ekonomske probleme preko noći.
= Unatoč činjenici da su mnogi od njih poduprli čelništvo gospodina
Tuđmana, ljudi moraju shvatiti da ih je bivši Predsjednik poveo
lošim putem i oni sada ispaštaju ne samo zbog njegove politike
sukobljavanja s drugim narodima i nacionalizma, nego i zbog toga
što je gospodin Tuđman, vodeći računa samo o svom uskom krugu
prijatelja, učinio narodu vrlo lošu uslugu. Golema količina novca,
koji je trebao biti u državnoj blagajni, za potrebe hrvatskog
naroda, sada više nije tamo. A sada, taj ekonomski teret je
naslijedila nova vlast, što narod mora imati na umu. Ljudi sada
trebaju biti strpljivi i razumjeti da je nova Vlada započela svoj
mandat s puno ekonomskih problema koji nisu rezultat njezina rada.
Hrvati bi to trebali razumjeti, i ako se ljute, onda bi se trebali
ljutiti na bivšu vlast.
Senator George Voinovich ističe, međutim, da Zapad smatra Hrvatsku
zemljom koja bi za godinu dana mogla postati uzor koji trebaju
slijediti sve ostale zemlje jugoistočne Europe. Takvo je uvjerenje
istaknuto i na ovomjesečnom zasjedanju parlamentarne skupštine
Organizacije za europsku sigurnost i suradnju, na kojoj je
pozitivni primjer Hrvatske istaknut i u posebnom priopćenju.
Sudionici skupa u Bukureštu su - kako kaže senator Voinovich -
pohvalili napredak koji je nova hrvatska vlast postigla glede
poštivanja ljudskih prava i povratka izbjeglica. Ocjenjujući ono
što je u proteklih pet mjeseci postignuto glede povratka
izbjeglica, američki senator iz Ohija je izrazio optimizam.
= Bio sam impresioniran, a taj su osjećaj dijelile i moje kolege.
Čini se da su na pravom putu. Susreo sam se i s trojicom članova
srpske zajednice, kako bi i od njih dobio ocjenu o stanju - u kojem
smjeru se kreću. Oni su rekli kako ocjećaju da stvari napreduje, s
promjenom zakona o povratku izbjeglica, iako im je jasno da nije lak
pothvat vratiti te ljude natrag njihovim kućama, posebno kada u tim
kućama već netko drugi živi. No, čini se da postoji vrlo, vrlo
pozitivan pristup, i to od strane svih, što je u skladu s pravcem
kojim se Hrvatska treba kretati. Vrlo sam zadovoljan s onime što se
tamo događa i kad god me netko pita što se događa u tom dijelu
svijeta, uvijek im odgovaram da od tamo dolaze dobre i loše vijesti,
s tim što dobre vijesti dolaze iz Hrvatske.
A loše vijesti su - sudeći prema riječima senatora Voinovicha -
vezane uz rastuću napetost između Srbije i Crne Gore. Svima je jasno
da jugoslavenskog predsjednika Miloševića treba ukloniti s vlasti,
jer je postao pretežak teret za sve - smatra američki senator i
dodaje da je budućnost cijelog jugoistoka Europe ugrožena zbog
njegove vladavine. Dokle god je on na vlasti, trpit će i
gospodarstva Hrvatske, Bugarske, Rumunjske, Makedonije i svih
drugih zemalja tog područja. Što se političkog manevra u saveznoj
Skupštini tiče, gdje je usvojen ustavni amandman na temelju kojega
bi Milošević mogao ostati na vlasti još osam godina, senator
Voinovich ocjenjuje da je to još jedan potez za ušutkavanje Crne
Gore.
= Pružam punu potporu Đukanoviću. Zabrinut sam i mislim da bi svi
trebali biti zabrinuti. Ako Milošević nastavi istiskivati
Đukanovića, crnogorskom će predsjedniku možda preostati samo jedno
sredstvo, a to je osamostaljenje, stvaranje vlastite države,
ukoliko ne žele da i njih povuče za sobom. To bi bio peti put do sada
da pokušava povući za sobom neki od dijelova bivše Jugoslavije.
Moramo se, svom snagom, moliti da se cijeli taj problem riješi nekim
diplomatskim putem, da ne bi došlo do vojnog sučeljavanja.
Prema riječima senatora Voinovicha, eventualni sukob između Srbije
i Crne Gore ne bi imao odraza na samo te dvije zemlje, nego i na sve
okolne. Ljudi u inozemstvu promatraju područje u cjelini, a ne
zemlje pojedinačno i nitko neće ulagati u, recimo, Hrvatsku ako se
ratuje u njezinu susjedstvu, kaže ovaj senator iz Ohija,
upozoravajući na opasnost da bi se predsjednik Milošević mogao još
jednom odlučiti na ratnu kartu i sučeljavanje, u nadi da bi to moglo
pomoći njegovu političkom preživljavanju.
(VOA)
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
12. VII. 2000.
Zapad neće poduprijeti referendum o neovisnosti Crne Gore jer je
crnogorsko društvo duboko podijeljeno - Iv Daalder, stručnjak za
Balkan i američku vanjsku i sigurnosnu politiku, razgovarao je s
novinarkom Sofijom Kordić.
RFE: Gospodine Daalder, neki u Crnoj Gori drže da je međunarodna
zajednica reagirala vrlo mlako na ustavne promjene u SRJ. Slažete
li se s tim mišljenjem i što bi zapravo međunarodna zajednica mogla
učiniti u ovakvoj situaciji?
Daalder: Nije baš jasno što bi međunarodna zajednica mogla u ovom
slučaju učiniti. Iako je cilj promjena svima jasan, promjene su
donesene u okviru Ustava i zbog toga je međunarodna zajednica
nemoćna bilo što učiniti. Zapad nema nikakva izbora, osim da kaže da
mu se ne sviđa u kojem pravcu sve ovo vodi.
RFE: Je li nakon ustavnih promjena SRJ mrtva?
Daalder: Živa je onoliko koliko je bila i prije, a znamo kako ta
živost izgleda. SRJ nije formalno priznata od Sjedinjenih Država
niti ima stolicu u mnogim međunarodnim tijelima. Nema potpuno
priznanje od strane mnogih zemalja. To se nije promijenilo. Pravo
je pitanje da li će Crna Gora i Srbija odlučiti da i dalje žive u
ovakvoj federalnoj strukturi kakva je sada na papiru ili će im biti
nužna neka druga struktura.
RFE: Smatrate li da bi Milošević mogao iskoristiti Vojsku
Jugoslavije da bi organizirao savezne izbore, s obzirom na to da je
Đukanovićeva Vlada odbila da ih prizna i da u njima sudjeluje. Da li
bi to mogao biti povod za sukobe?
Daalder: Ne, ne vjerujem da bi izbori mogli biti uzrok sukoba. Čak i
ako nijedan Crnogorac ne iziđe na izbore, ili da iziđu svi i glasuju
protiv Miloševića, rezultat ovih izbora ne bi ništa promijenio s
obzirom na broj crnogorske populacije. Jedna ideja mi se, međutim,
čini interesantna i mislim da bi bila i od interesa za oporbu u
Srbiji ? kandidiranje Đukanovića protiv Miloševića. Znam da je
teško vjerovati da će Srbijanci izabrati Crnogorca za
predsjednika, ali ako tog Crnogorca podupire srbijanska oporba
koja nije kadra ponuditi pravog kandidata, onda je to u svakom
slučaju zanimljiva ideja koju bi trebalo razmotriti.
RFE: Zapadni lideri stalno ponavljaju da neće dopustiti da
Milošević upotrijebi silu protiv Crne Gore. S druge strane, Zapad
ne podupire odcjepljenje te republike. Vjeruje se da će se ozbiljni
sukobi izbjeći sve dok Đukanović ne proglasi održavanje
referenduma o neovisnosti. Koliko dugo Crna Gora može ovako
balansirati?
Daalder: To je vrlo nezgodan balans. S jedne strane bi referendum o
neovisnosti, koji bi doveo do nasilja, otežao Zapadu da pomogne
Đukanoviću. Osobito ako bi sukob bio između samih Crnogoraca. S
druge strane, neprihvatljivo je da Crna Gora ostane u izoliranoj
Jugoslaviji čiji će lider, vrlo je vjerojatno, i dalje biti
Milošević. Crna Gora je s ovom dvojbom sučeljena već godinu i pol
dana. Crna Gora se u međuvremenu ponaša kao neovisna država i na
ekonomskom, i na sigurnosnom, i na vanjskopolitičkom planu. Zapad
je pružao Crnoj Gori pomoć, iako je SRJ pod sankcijama. Ta se
Đukanovićeva politika može održati sve dok se ne stvore veće
problemi za crnogorsku Vladu i crnogorsko stanovništvo, posebno
ekonomske prirode. Takva politika i položaj Crne Gore može
potrajati i mjesecima, pa možda i godinama.
RFE: Neki Crnogorci ipak smatraju da bi se referendum o neovisnosti
mogao održati ukoliko bi se dobila jamstva sa Zapada. Je li to
realno?
Daalder: Imajući u vidu predsjedničke izbore ove godine, ne vidim
da se može pojaviti konsenzus unutar Sjedinjenih Država i između
Sjedinjenih Država i njezinih NATO saveznika da će poduprijeti
rezultate referenduma o neovisnosti, pogotovo ako ti rezultati
pokažu duboke podjele u crnogorskom društvu. A upravo je vjerojatno
da će to referendum i pokazati. Vrlo je teško da Sjedinjene Države
kažu, 'mi ćemo podržati jednu stranu protiv druge'. Ne vidim ni da
bi u doglednoj budućnosti Sjedinjene Države i NATO službeno
objavili kako će podržati referendum o neovisnosti Crne Gore.
(RFE)
NJEMAČKI RADIO - RDW
9. VII. 2000.
'Intelektualci i vlast', o toj trajnoj temi kulturno-političkih
rasprava održano je nedavno u Berlinu zasjedanje koje je podsjetilo
na 'kongres za kulturnu slobodu', održan u istom gradu 1950. Tada se
radilo o stajalištu umjetnika prema sukobu između Istoka i Zapada
koji je upravo bio u nastanku. Pedeset godina kasnije referenti,
kao ministar kulture Michael Naumann, europski zastupnik Daniel
Cohn-Bendit, švicarski esejist Francois Bondy i opunomoćenik za
dokumente STASI-ja Joachim Gauck bavili su se pitanjem je li
miješanje intelektualaca u današnjoj Europi uopće još traženo i
imaju li oni za to dovoljno snage.
Primjetan je znatan gubitak utjecaja intelektualaca u Europi, iako
su upravo intelektualci i umjetnici bili motor politike popuštanja
napetosti u Istočnoj Europi. Za Gaucka je onaj veliki idealizam
država, koje su se oslobodile, u međuvremenu istrošen. Nema više
čežnje za slobodom. Prema današnjim apelima za miješanjem
intelektualaca Gauck je skeptičan jer oni ne motiviraju na isti
način kao pozivi za jurišem na utvrdu da bi se osvojile svijetle
visine novog društva. Jacques Rupnik iz Pariza smatra da je u
podijeljenoj Europi bilo mnogo više rasprava i razmjene mišljenja
između intelektualaca nego danas jer ih je tržište progutalo.
Ministar Naumann je iznio gledište da se upravo utjecaju
intelektualaca, umjetnika i medija ima zahvaliti što se danas
genocidi više ne događaju u tajnosti.
Naumann je istodobno morao saslušati kritiku na račun politike
savezne Vlade prema ratu u Čečeniji. 'Političari znaju za strahote
i istodobno piju čaj s Putinom'. Time se dospjelo do prastare teme
koja znači traumu za intelektualce prisiljene na kompromis. Na
kongresu prije 50 godina Arthur Koestler je to označio 'tragedijom
mnogih intelektualaca našeg vremena', ali prema toj koleri ne može
se biti neutralan, kako prije 50 godina, tako ni danas. Postoje
vremena, rekao je Koestler tada, u kojima se govori u uvjetnim
rečenicama, i postoje vremena u kojima treba jasno reći da ili ne.
To važi za političare isto tako kao i za intelektualce. Treba samo
prepoznati koje je vrijeme upravo nastupilo.
(RDW)
INOZEMNI TISAK
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
12. VII. 2000.
Načelo Srebrenice
"Na sreću postoje spomen-dani. Tada se može zastati, izraziti
žalost, pokazati čestite nazore. Političari mogu tada preuzeti
odgovornost za sve od čega su svojedobno bježali. Sve se već
dogodilo, odavno prošlo, na žalost se promijeniti ne može - ali,
dakako, treba bolje napraviti idući put. Jednima patnja, drugima
pouka.
Bez spomen-dana Balkan bi bio beznadno izgubljen i rado
zaboravljen. Potonuo bi u crnu rupu i nitko oko nje ne bi uistinu
želio znati što se u njoj događa. Ali to ne ide: pet godina od
Srebrenice 11. srpnja, a Kofi Annan mora se ispričavati za propust
Ujedinjenih naroda koji nisu zaštitili zonu predanu im na čuvanje i
nisu spriječili smrt tisuća. Ili godina dana od kosovskoga rata,
početkom ožujka i krajem lipnja, a svaki nositelj odgovornosti
osjeća se pozvanim objašnjavati zašto je projekt Kosovo od početka
bio prodor, iako Miloševićev kraj još nije na vidiku.
No u političkoj se praksi opet ubrzo pokaže razlika između onoga
čega se sjeća i onoga što se doista misli. Uz to i nerazmjer između
mišljenoga i učinjenoga. Ispod crte poslije svih oduzimanja od
vrijednosti nedjeljnih i spomen-govora ostaje zaključak, da u
balkanskoj politici Zapada i danas opet vrijedi teško osuđivano
načelo Srebrenice: pričekati, zaroniti, poricati.
Bilo bi dakako nepravedno to žigosati kao temeljno političko
držanje. Jer uistinu je poslije Srebrenice bilo pobuna protiv
vlastite bepomoćnosti i vlastite nedjelotvornosti. Šok zbog
pokolja s oko osam tisuća mrtvih i sram zbog vlastitog propusta
proizveli su pritisak. Tako je bosanski rat poslije
troipolgodišnjeg oklijevanja u jesen 1995. završen s nekoliko
ciljanih zračnih napadaja Amerikanaca. A bez Srebrenice ne može se
razumjeti ni akcija na Kosovu. Tadašnja krivnja prisilila je na
djelovanje zbog novih progona i novih ubijanja. NATO-ova
intervencija u korist Albanaca bila je, ma kako cinično to zvučalo s
obzirom na 78-dnevno bombardiranje, i akcija djelatnog žaljenja
Zapada.
No u balkanskoj politici put ne vodi uvijek prema naprijed, nego se
okreće prema natrag. Ako je dakle s kosovskom akcijom izvučena
pouka iz Srebrenice, pouka izvučena s Kosova mogla bi glasiti:
natrag u Srebrenicu. Kao dokaz za taj antidijalektički proces može
poslužiti držanje Zapada u pitanju Crne Gore. Srpska sestrinska
republika mogla bi postati poprištem idućega balkanskog rata a
prošlog je tjedna taj scenarij dobio jasne obrise.
Milošević je inicirao puč, jer beogradski se državni poglavar u
svojoj svemoći osjeća ovlaštenim i za to. Predsjednikov puč bio je
usmjeren protiv ustava. Dubokosežnim zahvatima u prvom je redu
osigurao opciju ostanka na vlasti u daljnjih deset godina. U drugom
redu, samovoljnom je promjenom odnosa glasova u budućem
jugoslavenskom saveznom parlamentu vladu Crne Gore koja teži
odvajanju, osudio na beznačajnost.
Što radi Zapad? Šuti. Nekoliko dana kasnije Njemačka se ipak
pribrala za 'apel' Crnoj Gori. Da treba reagirati ravnodušno i ne
pokretati referendum o neovisnosti. Toliko ravnodušnosti možda bi
ponekad dobro došlo u unutranjopolitičkim prividnim raspravama u
Njemačkoj. U zažarenoj balkanskoj politici ipak je odgovarajuće
traženje samo izraz nedostatka koncepta, prikrivenog
licemjerjem.
Balkanskom politikom Zapada upravlja strah. Strah da će opet biti
uvučen u rat, čiji cilj nikomu nije jasan. Kao što na Kosovu ni do
danas nitko ne zna što bi trebalo nastati iz tog UN-ova
protektorata, ni za problem Crne Gore ne postoji rješenje.
Oslobađanje iz Miloševićevih pandža proglašavanjem neovisnosti,
značilo bi građanski rat. Crnogorski predsjednik Đukanović, čiji
je glas reformista daleko bolji od glasa njegova života bogata
obratima, u tom slučaju računa na pomoć NATO-a. No velika je
opasnost od instrumentaliziranja.
Takvim instrumentaliziranjem Zapad je na Kosovu doživio bolna
iskustva. Pobjedu Saveza nad Beogradom Albanci su zlouporabili kao
dopuštenje za osvetu Srbima. Dakle snose suodgovornost što je Zapad
na Balkanu opet izgubio hrabrost. Posljedična nevolja kosovske
misije u Savezu je ostavila tako duboke tragove da postoji malo
sklonosti za odlazak u nove pustolovine. Budući da su se osim toga i
političke sankcije do danas pokazale posve nekorisnima, Zapadu su
na Balkanu ruke vezane. Sloboda djelovanja opet je u Beogradu, kod
Slobodana Miloševića" - piše Peter Muench.
DIE TAGESZEITUNG
12. VII. 2000.
Sram umjesto cinizma
"Srebrenica je postala simbolom zakazivanja civiliziranoga
svijeta. Tadašnji događaji, propuštena pomoć svjetskih sila,
nesposobnost Ujedinjenih naroda da zaštite svoju vlastitu
zaštićenu zonu, na posljetku su doveli do vojne intervencije NATO-
a, do Daytonskoga sporazuma, do obnove Bosne. Sve je to zajamčila
Srebrenica. A osim toga i nesposobnost srpskog društva da se
obračuna s vlastitom krivnjom.
Iako Srebrenica pripada među najbolje dokumentirane zločine
tijekom rata u bivšoj Jugoslaviji, iako su poslije otvaranja
masovnih grobnica za to pronađeni dokazi - ostaci više od četiri
tisuće žrtava samo u Tuzli i Visokom - i iako je u Haagu podignuta
optužnica, većina Srba do današnjega dana poriče taj zločin.
Kakvi su to zapravo ljudi koji se ne srame tvrditi da su se Muslimani
'sami pobili'? Kako te zločine 'etničkih čišćenja',
koncentracijske logore Omarsku, Keraterm i Manjaču, užasna masovna
ubojstva 1992. godine čije su žrtve više od sto tisuća ljudi,
objašnjavati samo kao izmišljotine neprijateljskih novinara i
mračnih sila? Cinizam umjesto srama, potiskivanje umjesto
razjašnjavanja, mržnja umjesto želje za pomirbom, to su značajke
raspoloženja u republici srpskoj i srpskog stanovništva koje sada
živi u Srebrenici. Da ubojice žele zataškati svoja nedjela
razumljivo je, ne čudi što glavni optuženi Ratko Mladić, Radovan
Karadžić i Slobodan Milošević odbijaju od sebe krivnju. No
činjenica da u srpskom društvu nema povike, vraća se njemu samom kao
negativan udarac.
Poricanje vlastitih zločina priječi srpskoj naciji povratak u
europsku kuću. I sprječava Srbe u Bosni da se pomire s drugim
narodnosnim skupinama. Osim toga služi srpskim desnim radikalima
kao sredstvo za održavanje napetosti u Bosni, dakle za ometanje
mirovnoga procesa. Kad predsjednik židovske općine u Sarajevu
Jakob Finci zahtijeva da se po uzoru na Južnu Afriku ustroje
povjerenstva istine, želi potkopati tu strategiju. Nitko ne želi
srpsku naciju ostaviti u kutu (kojega je sama odabrala). No sada se
u Srbiji moraju pokazati snage koje će prihvatiti priliku koja se
krije u Fincijevoj ponudi. Mi u Njemačkj znamo kako je to teško" -
zaključuje komentator lista Erich Rathfelder.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
12. VII. 2000.
Hegemonija i raketna ispitivanja
"Prošloga tjedna, mogao se čuti kolektivni uzdah olakšanja kada su
rezultati američkoga testa raketne obrane bili, hm, malo ispod
očekivanog. Bio je to po redu treći takav test, a drugi neuspješan.
(...)
Unatoč svemu, politički čelnici od Europe do Pekinga, koji su se već
neko vrijeme masovno preznojavali, bili su zadovoljni neuspjehom.
Vlade diljem Europe izjavljivale su kako im je 'laknulo'. Tjedni
prije raketnog ispitivanja bili su ispunjeni sve histeričnijom
retorikom iz inozemstva. Rusija i Kina, naravno, odlučno se
protive. Ruski predsjednik Vladimir Putin kazao je da bi američka
odluka da se plan provede u djelo značila ni manje ni više nego
'potkopavanje' globalne vojne ravnoteže. Nije nas iznenadilo kad
su njegovo mišljenje podijelili i predsjednici Kazahstana,
Kirgistana i Tadžikistana. General Vladimir Jakovljev, čelnik
ruske strateške raketne sile, prijetio je da će povećati broj
bojevih glava na ruskoj raketi dugog dometa, Topol- M, ili čak
obnoviti ruski program za rakete srednjeg dometa. Putin je išao čak
tako daleko da je predložio europsko-rusku suradnju u raketnoj
obrani, u očitom pokušaju zavade i podjele savezništva NATO-a.
Kinezi u međuvremenu paničare zbog mogućnosti da bi Tajvan mogao
biti zaštićen od njihovih raketa(...). Tijekom posjeta Rimu
prošloga tjedna, kineski premijer Zhu Rongji upozorio je da bi
raketna obrana SAD-a mogla zaštititi Tajvan i na taj se način
'napadno miješati u kineska unutarnja pitanja'. Ova bizarna opaska
implicira da bi svijet trebao smatrati eventualnu kinesku kišu
raketa na Tajvan unutarnjim pitanjem!?
Europska reakcija bila je neznatno blaža. Raketna obrana danas
dominira skoro svakom raspravom europskih i američkih političara.
(...)
Ono o čemu ovdje govorimo mogućnosti su obrambenog oružja, pa što
onda objašnjava zaraznost reakcije? Naravno, ovo podsjeća na
masovno opovrgavanje i ismijavanje Reaganove Strateške obrambene
inicijative. Tada, u danima hladnoga rata, taj bi plan sasvim
sigurno utjecao na ravnotežu moći između SAD-a i Sovjetskog Saveza,
što je reakciju činilo shvatljivijom.
Rasprava se može svesti na to da je ravnoteža moći i dalje ključno
pitanje. Zaista, čini se da ostatak svijeta želi sačuvati režime
kontrole oružja kako bi obuzdali SAD. Ta teorija iznesena je na
veoma uvjerljiv način u novoj monografiji Petera Rodmana(...):
'Tjeskobni div: izazovi američkoj dominaciji' ('Uneasy Giant: The
Challenges to American Predominance')
(...)
Sada u Washingtonu postoji široka potpora provođenju NMD-a
(državna raketna obrana) u djelo. Čak je i uvodničar Washington
Posta ublažio svoj stav prema NMD-u, što je zanimljiv preokret.
Dakle, postoji li išta što bismo mogli učiniti kako bismo naš
neporecivi status 'hipersile', kao što je to kazao francuski
ministar vanjskih poslova, Hubert Vedrine, učinili
prihvatljivijim ostatku svijeta? Da li bismo trebali pokušati?
Kao što to Rodman piše, američka vanjska politika zasnovana na
wilsonianskom idealizmu pomaže da se stvore krive predodžbe u
inozemstvu. 'Kako drukčije objasniti paradoks da je međunarodna
odbojnost prema američkoj sili tako velika u vrijeme vlade koja
tako silno želi biti čestita i koja se već mnogo puta ispričavala za
američku poslijeratnu moć u vanjskoj politici.'(...)
Neki od nas vjeruju kako bi možda internacionalistička politika
koja je zasnovana otvorenije i iskrenije na nacionalnim interesima
SAD-a druge zemlje učinila manje sumnjičavima prema konačnim
motivima SAD-a. To bi bilo bliže modelu kojega predlaže teksaški
guverner George W. Bush. O tome svakako vrijedi razmisliti jer je
jasno da će se raketna obrana ipak dogoditi", piše Helle Bering.
THE WASHINGTON POST
12. VII. 2000.
Učniti Bosnu čitavom
"Pet godina nakon pregovora u Daytonu, Bosna je prejaka da umre, no
preslaba da bi funkcionirala kao normalna, suverena država, i to
zbog toga što, iako su vojni zadaci određeni Daytonskim mirovnim
sporazumom ispunjeni, vitalne odredbe koje se tiču civila nisu
primijenjene.
Najviše zabrinjava neuspjeh plana za povratak 1,5 milijuna
izbjeglica. Gotovo svaki problem u Bosni ima danas svoj korijen u
ovom ključnom pitanju. Tek 4 posto izbjeglica iz 'etnički
očišćenih' područja vratilo se svojim domovima, a većina ih je u
ruralnim područjima.
Međunarodna zajednica ne provodi dovoljno velik pritisak na
dužnosnike, naročito u republici srpskoj, kako bi omogućili
povratak izbjeglica u gradove. U čitavoj povijesti, urbana
područja bila su pravi generatori multietničke kohabitacije i
suradnje. Ako se spori ritam povratka nastavi, proći će još 30
godina prije nego što se u svoje domove vrate sve izbjeglice - ili
umru od starosti. Povratak 25.000 izbjeglica u Sarajevo,
prijestolnicu, pokazuje da su masovni povratci mogući. Ipak, u
Banju Luku, Mostar i druge veće gradove vratilo se tek po nekoliko
obitelji.
Drugi veliki problem je u tome što Zapad ustraje na održavanju
izbora u Bosni, no ne inzistira na uvjetima koji su ključni za to da
oni budu slobodni i pošteni. To (...) je imalo razoran učinak na
politički razvoj Bosne. Zaista, utjecaj nacionalista na dvije
trećine Bosne danas je jači nego 1996. godine kada su bošnjačke
stranke imale većinu u 11 lokalnih vijeća u srbijanskom entitetu.
Danas, te stranke nemaju većinu niti u jednom vijeću. Opći izbori
koji bi trebali biti održani u studenome gotovo će neizbježno
potvrditi status quo.
Moramo progovoriti o ključnim problemima Bosne, ne samo o
simptomima. Prvo, trebamo održati broj međunarodnih vojnika na
sadašnjem broju ili blizu njega, a SAD bi i dalje trebao imati
vodeću ulogu. Jaki SFOR potreban je kako bi osigurao sigurnost
povratnika. Moramo se pobrinuti i za dugoročnu sigurnost Bosne
osnivanjem jedinstvenih oružanih snaga Bosne i primanjem Bosne u
NATO-ovo Partnerstvo za mir.
Drugo, izbjeglice moramo početi vraćati u gradove u velikim
brojevima. Bosanske dužnosnike koji ometaju taj proces treba
ukloniti.
Treće, moramo stvoriti uvjete za slobodne i poštene izbore diljem
Bosne. Ondje gdje ti uvjeti ne postoje, moramo odgoditi izbore.
Održati izbore u republici srpskoj, u odsutnosti 750.000 njezinih
stanovnika nije prihvatljivo.
Četvrto, moramo obnoviti Daytonski sporazum tako da odražava
sadašnje uvjete. Držati se odredaba sporazuma kao da su uklesane u
kamen neće donijeti rezultate. Sporazum mora biti usklađen s Paktom
za stabilnost u jugoistočnoj Europi i s međunarodnim konvencijama
za ljudska prava, kako bi se izbjegla očita diskriminacija. Etničke
kvote i veta iz sporazuma, koji kontinuirano blokiraju normalno
funkcioniranje države, moraju biti ukinuti. U suprotnom,
parlament, predsjedništvo i Vijeće ministara i dalje neće
funkcionirati. U isto vrijeme, moramo uvesti moderni legalni
sustav. To će poraziti korupciju i privući strana ulaganja.
Posljednje, moramo iskoristiti ovaj rijetko povoljni trenutak za
akciju. Hrvatska je napustila svoj iredentizam, a plan njezinih
ultranacionalističkih zastupnika u Bosni uskoro će zamrijeti. Sada
je pravo vrijeme da se Mostarcima vrate njihovi domovi, da se
imenuju problemi republike srpske. Režim u Beogradu tamo i dalje
nastavlja provoditi neprimjereni utjecaj. Moramo se pobrinuti da
svaki bosanski dužnosnik, bez obzira na etničku pripadnost,
podupire bosansku reintegraciju i razvoj kao funkcionalne,
demokratske države.
Bosanci od svoje zemlje žele ono što i svaki Europljanin i
Amerikanac: demokratske institucije, zakonodavnu državu,
poštivanje ljudskih prava, tržišno gospodarstvo i multietničko
društvo. Ti ciljevi mogu se postići ako se svaka odredba Daytonskog
sporazuma koja se zalaže na reintegraciju u potpunosti
implementira, a da svaki dio sporazuma koji se za nju ne zalaže bude
prepravljen", piše Haris Silajdžić.
FRANCUSKA
LE MONDE
12. VII. 2000.
Francuska ubrzava ritam pregovora o reformi europskih ustanova
"Reforma ustanova i izgradnja europske obrane, odnosi s Rusijom i s
Balkanom, sukob zbog banana sa Sjedinjenim Državama: na prvoj
sjednici Vijeća za opće poslove pod francuskim predsjedanjem, koja
je 10. i 11. srpnja u Bruxellesu okupila ministre za vanjske poslove
i za europska pitanja petnaestorice, u glavnim je crtama načinjen
jako bogat raspored za drugo polugodište 2000. Treba naime
dvostruko zapeti da bi se do susreta na vrhu u Nici, u prosincu,
pokušala završiti reforma ustanova i procesa odlučivanja u Uniji,
što je glavni izazov ovog predsjedanja.
Francuski su čelnici u ponedjeljak svojim partnerima predložili
ambiciozan program rada za Međuvladinu konferenciju (CIG) o
reformi europskih ustanova. Da bi izbjegli 'šepavu nagodbu' i
budući da je riječ o 'zadnjoj prilici da se spasi sustav Unije', kao
što je istaknuo Pierre Moscovici, ministar za europska pitanja,
organizirat će se brojni skupovi. Uz ministarske sjednice koje se
svaki mjesec bave tim pregovorima, Pierre Vimont, stalni francuski
predstavnik pri EU-u, dvaput na mjesec okupit će radnu skupinu.
Povrh toga, četiri će ministarske konklave do konca godine
raspravljati o napretku radova.
Obrana. Što se tiče europske obrane, utvrđen je vremenski raspored
kako bi za šest mjeseci mogla započeti operativna faza. Osim
skupina koje će raspravljati o četirima temama što su utvrđene
prošlog mjeseca (pitanja u svezi sa sigurnosti; zajedničke snage;
pristup Unije NATO-ovim sredstvima i snagama; utvrđivanje stalnih
sporazuma za dogovaranje između EU-a i NATO-a), u srpnju je
predviđeno nekoliko susreta na kojima će se točno odrediti 'opći
cilj', tj. osnutak snaga od pedeset do šezdeset tisuća ljudi.
Početkom rujna države članice predočit će prijedloge u svezi s
njihovim udjelom ljudstva i opreme. 20. i 21. XI. u Bruxellesu će se
organizirati 'konferencija o sudjelovanju snaga'.
Rusija. Kao što su najavili u Feiri, petnaestorica su odlučila da će
'početi pripremati program Tacis za Rusiju koji će pokrivati
razdoblje od 2000. do 2003.' To u praksi znači da će se obnoviti
zajmovi namijenjeni za taj program koji su zamrznuti u ožujku
prošle godine kako bi se kaznilo ponašanje Rusije u Čečeniji. U času
kada se govori o nakani čečenskih snaga da pokrenu veliku ofenzivu,
EU želi podsjetiti da je sklona teritorijalnoj cjelovitosti Rusije
i da 'osuđuje terorizam i primjenu sile prema civilima', ali
ponajprije želi 'uspostaviti dugoročnu suradnju' s Moskvom u
sklopu 'otvorena i zahtjevnog dijaloga'.
Balkan. Francuski su čelnici na prvoj sjednici htjeli istaknuti
važnost stabilizacije Balkana te političkog, financijskog i vojnog
sudjelovanja EU-a na tom području. Zabrinuti za razvoj prilika u
Srbiji, ministri su se očitovali za jačanje napora u korist srpskog
civilnog društva, neovisnih glasila i demokatskih općina. Oni su
također izrazili potporu Crnoj Gori i njezinu Predsjedniku. Većina
ih je izrazila priličnu sumnju u politiku sankcija koju vodi Unija,
istaknuvši da ona, kako se čini, više šteti puku nego čelnicima.
Hubert Vedrine, francuski ministar vanjskih poslova koji je
predsjedao skupom, rekao je da petnaestorica moraju preispitati
strategiju u svezi s time. Zemlje partneri odobrile su francuski
prijedlog da se 24. i 25. XI. u Hrvatskoj organizira susret na vrhu
između EU-a i zemalja zapadnog Balkana. Njihovo se približavanje
mora temeljiti na 'zamisli o realnim izgledima za ulazak', rekao je
g. Vedrine. EU im odmah nudi 'sporazume o stabilizaciji i o
pridruživanju'. Pregovori s Makedonijom su u tijeku, i mnogi su
poželjeli da se oni završe do konca godine. Upravljen je poziv za
brz početak pregovora s Hrvatskom čiji demokratski razvitak svi
jednodušno pozdravljaju", pišu Philippe Lemaitre i Laurent
Zecchini.
ŠVICARSKA
LE TEMPS
12. VII. 2000.
Neodgovorno odbijanje Švicarske da se uključi u europsku politiku
"Dne 21. svibnja ove godine švicarski je narod u velikoj većini
odobrio niz bilateralnih sporazuma s Europskom unijom. To je dobro,
jer prvi put nakon 1992., kada je odbio da uđe u Europski
gospodarski prostor (EEE), gospodarska razmjena između Švicarske i
njezinih europskih susjeda ponovno podliježe više-manje
nediskriminacijskom režimu. (...)
Nepuna dva mjeseca nakon glasovanja od 21. svibnja, moramo reći da
je Savezno vijeće stalo na istu stranu, tj. stranu pristaša
politike čekanja. Istina je da je vlada prije toga javno iznosila
niz različitih mišljenja, čija je različitost iznenadila čak i
najsnošljivije branitelje sadašnjeg Saveznog vijeća. Pokazalo se
da svaki ministar ima vlastitu zamisao o budućoj europskoj politici
ili nepolitici Švicarske i da se, k tome, osjeća potpuno slobodan da
se javno izrazi. To samo po sebi ne bi bilo zlo da ta vladina nesloga
nije pokazala kako se Savezno vijeće nije pripravilo ni dogovorilo
o razdoblju 'nakon 21. svibnja'
Vlada je upala u stupicu vlastite taktike koja se nakon bolnog
poraza iz 1992. sastojala u tome da pokuša onemogućiti svaku javnu
raspru o Švicarskoj i o Europi, iz straha da opet ne izazove zbrku
između ograničenosti sporazuma o kojima se pregovara i šireg
konteksta buduće uloge Švicarske u EU-u. Sedam dugih godina, nakon
kojih se Europa još jednom iz temelja promijenila, naši su
ministri, čini se, zaboravljali, raspravljajući međusobno, da
pripreme srednjoročnu i dugoročnu budućnost Švicarske u Europi.
Tako Švicarska danas ima sektorske sporazume s Unijom, ali ne i
europsku politiku. (...)
Stalna ili privremena pripadnost Uniji ne oslobađa od europske
politike. Naprotiv. Ako nismo članovi nekog kluba, moramo znati
zašto nismo, ili nismo još, i postupati u skladu s tim. Je li
razumno, primjerice, često napadati sklonost Unije tzv. planskom
gospodarstvu, a sami nismo kadri pratiti ritam liberalizacije te
iste Unije, primjerice na polju električne energije i
telekomunikacija? Ne bi li bilo pametnije na mnogim područjima
voditi liberalnu politiku koja će ići ispred politike Unije? Je li
suverena država kao što je Švicarska, razborita i odgovorna ako
prati velike raspre o budućim političkim krajnjim ciljevima i o
djelovanju Unije, dok je gleda izvana duboko sumnjajući, a da nije
izravno zainteresirana, pa čak ne pomišlja da se uključi. I to kada
ta država ima puno toga da kaže o djelovanju demokracije, jamačno
najvažnijoj temi u izgradnji Europe, o federalizmu, o
supsidijarnosti, o decentralizaciji, itd. Umjesto što se
iscrpljuje u zastarjeloj raspri oko 'da' i 'ne'. (...)
Bitno pitanje s kojim se sučeljava prosječna europska država nije
pitanje utjecaja velikih država Unije na malene - on je uvijek
postojao, i prije osnutka zajedničkog tržišta - već utjecaja
malenih i srednjih država na velike, već prema tomu jesu li članice
Unije ili nisu. Postavlja se, primjerice, pitanje je li Austrija
mogla izbjeći nesretne sankcije država članica EU-a i je li mogla
dovesti do njihova ukidanja da nije članica europskog kluba. (...)
Švicarskoj je žurno potrebna jasna politička predodžba o tome kakva
zemlja želi postati u desetljećima koja su pred nama i u kakvoj se
Europi želi razvijati. Samo će na temelju takve predodžbe odvažno i
konstruktivno moći prosuditi koliko će joj ulazak omogućiti da
ostvari svoje ciljeve. Autor ovih redaka uvjeren je da će Švicarska
ulaskom u Uniju opet pronaći svoju dušu, kao i čudotvoran recept
svojih utemeljivača: 'Ujediniti se da bi mogao biti različit'.
Bez obzira na ishod inicijative 'Da Europi' koju je pokrenula
mladež, Savezno vijeće mora se dogovoriti o europskoj politici koja
će biti dostojna tog imena. Svaka politika čekanja bila bi
pogibeljna, jer bi prije ili kasnije drugi odlučili uime Švicarske.
A isprika prema kojoj se pitanje o primanju ne može postaviti u ovom
času, jer je vlada obećala narodu da 'da' bilateralnim sporazumima
nema veze s pitanjem o primitku, nije utemeljena. Ako ova dva
pitanja nisu povezana, zašto se ne bi rješavalo jedno, pa onda
drugo? Nepriznavanje europske politike u Švicarskoj neodgovorno
je. Dužnost je saveznih vlasti da ga privedu kraju i da napokon, kao
što je red u svakom demokratskom društvu, pokrenu raspru", piše
predsjednik upravnog vijeća lista David de Pury.
SRBIJA
POLITIKA-EKSPRES
12. VII. 2000.
Skup prepun licemjerja
"(...) Mesić, Havel i Kučan, koji su izravno ili posredno radili na
razbijanju prijašnje Jugoslavije, sada su donijeli zajedničku
izjavu o stanju u SRJ i položaju Crne Gore, prepunu licemjernih
poruka i fraza.
U zajedničkoj izjavi ovi osvjedočeni srbomrsci i neprijatelji naše
zemlje izravno se miješaju u unutarnje stvari SRJ, izražavajući
tobože zabrinutost zbog ustavnih promjena koje je donijela
jugoslovenska skupština, jer one, prema njihovu mišljenju,
navodno, ugrožavaju demokraciju i dovode subjekte federacije u
'neravnopravan položaj'."
VEČERNJE NOVOSTI
12. VII. 2000.
Sad purgeri kolo vode
"Ne odstupajući ni korak od ideje ustaških poklonika i navodnih
Crnogoraca Sekule Drljevića i Savića Markovića-Štedimlije, koji su
1941. godine zauzeli čelna mjesta u zločinačkom stroju poglavnika
NDH Ante Pavelića ne bi li istrijebili tamošnji srpski narod i
razorili prvu jugoslavensku državu, njihovi današnji sljedbenici i
sunarodnjaci nastanjeni u Zagrebu, ali, na žalost, i u Podgorici,
opet srljaju među ponavljače povijesti.
Samo što se hrvatski predsjednik Stjepan Mesić gotovo 'pobratimio'
s podgoričkim kolegom Milom Đukanovićem i primio njegovu ispriku za
'bol i patnju' koje su Crnogorci braneći državu navodno nanijeli
Hrvatima oko Dubrovnika 1992. godine, nekakva 'Nacionalna
zajednica Crnogoraca u Hrvatskoj', ohrabrena tim savezništvom,
iznova udara na zajedništvo srpskog i crnogorskog naroda.
Uspaničeni baš kao i njihovi istomišljenici iz podgoričkog režima
promjenom saveznog Ustava koji građanima obje republike prepušta
izbor šefa jugoslavenske države i saveznih zastupnika, grupa
zagrebačkih 'Crnogoraca', priključuje se zboru svojih inozemnih
mentora i domaćih lakeja.
Tako, na znak, ponajprije, zagrebačkih staratelja, koji se,
pokazalo se i u 'Bljesku' i 'Oluji' - nisu odrekli zlikovačke
politike ustaške Hrvatske - sad traže od svog novog idola Mila
Đukanovića 'potpuno osamostaljenje crnogorske države'. A
novopečeni Drljevići i Štedimlije, potpomognuti Brkovićem i
sličnom bratijom u Podgorici, uz 'blagoslov' raspopa Dedeića
prizivaju prošlost ne bi li je, ali uz drukčiji ishod ponovili.
U svoje nečasno kolo objeručke prihvaćaju i dođoša iz Pariza,
'princa' Nikolu Petrovića koji, nesretnik, niti zna gdje je i zašto
došao, niti umije shvatiti što bi trebalo da odigra.
Ali, uz sadašnji podgorički režim, pritješnjen političkim i drugim
iz uvoza šarenim lažama i svojim 'reformskim' separatizmom, dobro
dođu svi oni koji bi da izdajom svoga naroda - ako, uistinu, njemu i
pripadaju - pokupe neku mrvicu sa 'zapadne trpeze'.
Za takve, očito, povijest, čiji su oni uporni ponavljači, nije i
nikad neće postati učiteljicom života."
BELGIJA
LE SOIR
11. VII. 2000.
Pouke prošlosti, dug sadašnjosti
"Na Balkanu, ista žalosna činjenica već više od deset godina: jedan
sukob smjenjuje drugi, ratni se metež stišava na jednom mjestu, pa
se još jače opetuje na drugom. Tek što su oklopna vozila savezne
vojske napustila Hrvatsku, otvorila su vatru na Bosnu i
Hercegovinu. A onda su se okupila na Kosovu. Danas, dok NATO misli
da je podrezao pandže velikom organizatoru ovog nereda, Slobodanu
Miloševiću, ratna prijetnja pritišće Crnu Goru. Pokojna
Jugoslavija nikako da umre...
U tom nizanju tragičnih klišeja, pad Srebrenice ima posebno mjesto.
Zbog pretrpljenog stradanja i težine pouka koje je dao svijetu. Bio
je to ponajprije krajnji rezultat, na terenu, užasne strategije
etničkog čišćenja. Fizičko očitovanje ideologije mržnje i
isključivosti. Okrutna veza između njezinih autora i izvršitelja.
U gradu ruševine, oko njega zajedničke grobnice: opustošena je
enklava, bez ikakvog izgleda za spas, bila gošća na krvavu piru
povijesti.
Bilo je to za međunarodnu zajednicu bolno raskrižje posvemašnjeg
kukavičluka i osvješćivanja, spasonosnog, ali zakašnjelog. Uz
smiješnu zaštitu UN-a i šačicu plavih kaciga, tisuće civila bez
mogućnosti da se brane, na koncu je predano krvnicima bez ikakva
pokušaja vojnog otpora.
No ta je žrtva omogućila ono što do tada nisu mogli postići ni
okruženje Sarajeva, ni granatiranje Tuzle, ni bombardiranje
Mostara: nepopustljivost zapadnih vlada, izravno upletanje
Sjedinjenih Država i početak pregovora koji će se završiti
daytonskim sporazumima.
Danas je Srebrenica simbol nedovršenog mira, neostvarene pomirbe i
obnove koja je zaglibila između birokracije jednih i umora drugih.
Grad više nije u središtu zanimanja glasila, ali njegova nemoć da
zaliječi rane, da započne normalan život, dobro oslikava krhkost
stabilizacije u čitavoj Bosni. Sa sjenama nestalih i groznim
uspomenama koje salijeću njegove izbjeglice, on će zacijelo još
dugo žaliti za čitavim narodom.
Ima, i sigurno će biti još puno političkih raspra. Međunarodnih
konferencija. Visokih skupova na kojima se sastaju stručnjaci,
diplomati, financijaši i vojni dužnosnici. NATO-ove međunarodne
snage, SFOR, nastavljaju svoju zadaću, ured visokog civilnog
predstavnika pokazuje svoju vlast, a Međunarodni kazneni sud
tvrdoglavo, s pohvalnom odlučnošću, nastavlja potragu za ratnim
zločincima i jezovito prebrojavanje žrtava. No iza tog golemog
pothvata na koji gdjekada vreba umor, muškarci su i žene koji i
dalje pate, zatočenici vlastitih mora, izbjeglice u svojoj zemlji.
Dužnost sjećanja koja je nerazdvojiva od obveze da se pomogne,
sačuvala je tu svoju važnost. Kako grad-mučenik, prepušten 11.
srpnja 1995. zloj sudbini, ne bi bio iznevjeren drugi put...", piše
Edouard van Velthem.