SI-E-slovenski tisak SI DELO 8.7.SUD U HAAGU I ŠIRENJE EU SLOVENIJADELO8. VII. 2000.Često nemjerodavan, nerijetko u ulozi savjetnika, ali s izvanrednom moralnom snagomGorazd Bohte u Subotnjem prilogu lista potanko predstavlja
Međudržavni sud u Haagu, a povod članka list posebno ističe: "Bez obzira na neke obećavajuće najave koje su bile posebno izrazite pri promjeni vlasti u Hrvatskoj, zasad baš ništa ne govori da će se Hrvatska i Slovenija same uspjeti dogovoriti o morskoj granici među državama. Ni imenovani međunarodni posrednik William Perry, bivši američki ministar obrane, neće moći donijeti čudesno rješenje. Morska granica najvjerojatnija će prije ili poslije doći pred međunarodni forum, možda pred međudržavni sud u Haagu, premda će sud stranke samo određenim smjernicama uputiti na dodatne pregovore. Sudeći po dosadašnjoj praksi, sud se, naime, u sličnim primjerima podosta nerado izričito postavljao na stranu jedne od stranaka u sporu. Kad stranke ovako ili onako pristanu na njegovu mjerodavnost, njegove su odluke obvezne i treba ih izvršiti."Europa a la carte?"Nitko se u ovom času ne usudi kladiti što će biti Europa za nekoliko
SLOVENIJA
DELO
8. VII. 2000.
Često nemjerodavan, nerijetko u ulozi savjetnika, ali s
izvanrednom moralnom snagom
Gorazd Bohte u Subotnjem prilogu lista potanko predstavlja
Međudržavni sud u Haagu, a povod članka list posebno ističe: "Bez
obzira na neke obećavajuće najave koje su bile posebno izrazite pri
promjeni vlasti u Hrvatskoj, zasad baš ništa ne govori da će se
Hrvatska i Slovenija same uspjeti dogovoriti o morskoj granici među
državama. Ni imenovani međunarodni posrednik William Perry, bivši
američki ministar obrane, neće moći donijeti čudesno rješenje.
Morska granica najvjerojatnija će prije ili poslije doći pred
međunarodni forum, možda pred međudržavni sud u Haagu, premda će
sud stranke samo određenim smjernicama uputiti na dodatne
pregovore. Sudeći po dosadašnjoj praksi, sud se, naime, u sličnim
primjerima podosta nerado izričito postavljao na stranu jedne od
stranaka u sporu. Kad stranke ovako ili onako pristanu na njegovu
mjerodavnost, njegove su odluke obvezne i treba ih izvršiti."
Europa a la carte?
"Nitko se u ovom času ne usudi kladiti što će biti Europa za nekoliko
godina. Hoće li biti federacija s ustavom, dvodomnim parlamentom,
vladom, neposredno izabranim predsjednikom, s vlastitim novcem,
vlastitom vojskom, sa samostalnim na daleko prepoznatljivim
identitetom na svjetskoj pozornici? Hoće li biti - i to je moguće -
samo još labava veza nacionalnih država, zapletenih u međusobna
nadigravanja, u prijepore i blokade, nesposobnih da se sporazumiju
o bilo čemu, frustriranih zbog osjećaja manje vrijednosti u odnosu
prema SAD-u, zbog vlastite nemoći u suočavanju s problemima
globalizacije? Ili će biti možda nešto treće, neodigrano, u teoriji
još nepoznato, i iz današnjega kuta gledanja, jer je život bogatiji
od mašte, jednostavno još nepojmljivo?"
U nastavku autor Slava Partlič opisuje prijedloge Joschka Fishera i
Jacquesa Chiraca, a u završnom dijelu teksta ih ovako komentira:
"Ali vrag te moguće 'Europe a la carte' kao uvijek, skriva se u
sitnicama. Recimo u pitanju tko, koje države bi trebale činiti
čvrstu jezgru, tu avangardu. Je li popis unaprijed određen,
ograničen recimo samo na šest država, ustanoviteljica zajednice,
ili je otvoren? I ako je otvoren, što će se dogoditi budu li svi
htjeli biti 'poleg'? Kako, po kojim kriterijima će se onda izvoditi
selekcija među kanditatima za avangardu? Ništa manje sitničava ne
čine se pitanja kakve ovlasti, ne samo u odnosima prema Uniji, nego
ponajprije u odnosima prema nacionalnim državama - bi trebala
dobiti avangarda, federacija? Kako i s kojim bi ih institucijama
provodila? Kako, s kakvim mehanizmima bi sama donosila odluke, pri
tome im osiguravala veću legitimnost, transparentnost, više
političkoga i državničkoga nadzora nego je to dosad uspijevalo
Uniji?
Čini se ukratko da će budućnost Europe, kakva god ona bila, biti još
dugo razapeta između ambicioznih, vizionarskih očekivanja na
jednoj i mnogo manje ambiciozne političke kuhinje na drugoj strani.
Ukratko između želje za snažnom, čvrstom Europom, sposobnom da uzme
sudbinu u ruke i njezina banalnoga svakodnevnog uređivanja
problema i odnosa u zajednici. Takvoj kakva jest, ne kakva bi valjda
željela biti.
Rasprava o tome u što bi se preobrazila Europa sutrašnjega dana još
će dugo trajati, ta čak je na osovini Berlin-Pariz neočišćena,
nedorečena. Slovenija, kojoj status najmanje problematične
kandidatkinje za širenje Unije godi, tok te rasprave doista ne može
usmjeravati. A to još ne znači da zato mora postati njegov slijepi
meandar."