SI-HR-slovenski tisak o hr SI 6.7.DELO VLADA I PREDSJEDNIK RH SLOVENIJADELO6. VII. 2000.Kormilarski dvojac"'Šestorica vladajućih stranaka ne smiju raditi mimo državnih institucija i na svojim sastancima donositi odluke', rekao je u
nedjelju na folklornom susretu u Đakovu hrvatski predsjednik Stjepan Mesić. Zbog oštre kritike nato se iz stranaka Vladine koalicije osula lavina prigovora Mesiću, među inim čak da je izjava teža od ijedne Tuđmanove. U ponedjeljak se u svojoj knjižnici na Pantovčaku susreo s premijerom Ivicom Račanom, dogovorili su se da će zajedno potpisati prijedlog reforme hrvatskoga ustava. Račan je odnose s Mesićem ocijenio dobrima!? To je tek jedna od epizoda novog političkoga folklora u Hrvatskoj. Mesić, nezadovoljan zbog svoga izoliranog položaja (napola u šali kaže da je najneinformiraniji čovjek u državi), u javnosti često kritizira poteze šestorice i Vlade, čime uzrujava Račanovu ekipu. Nakon pomirbenih ručkova ili sastanaka kakav je bio u ponedeljak, odnosi otople. Privremeno, do iduće strjelice koja s Pantovčaka doleti u Banske dvore. Jedno od najvrućih pitanja koja uzbuđuju hrvatsku javnost nakon svršetka autoritarne vladavine Tuđmana i HDZ-a, bila je podjela
SLOVENIJA
DELO
6. VII. 2000.
Kormilarski dvojac
"'Šestorica vladajućih stranaka ne smiju raditi mimo državnih
institucija i na svojim sastancima donositi odluke', rekao je u
nedjelju na folklornom susretu u Đakovu hrvatski predsjednik
Stjepan Mesić. Zbog oštre kritike nato se iz stranaka Vladine
koalicije osula lavina prigovora Mesiću, među inim čak da je izjava
teža od ijedne Tuđmanove. U ponedjeljak se u svojoj knjižnici na
Pantovčaku susreo s premijerom Ivicom Račanom, dogovorili su se da
će zajedno potpisati prijedlog reforme hrvatskoga ustava. Račan je
odnose s Mesićem ocijenio dobrima!? To je tek jedna od epizoda novog
političkoga folklora u Hrvatskoj. Mesić, nezadovoljan zbog svoga
izoliranog položaja (napola u šali kaže da je najneinformiraniji
čovjek u državi), u javnosti često kritizira poteze šestorice i
Vlade, čime uzrujava Račanovu ekipu. Nakon pomirbenih ručkova ili
sastanaka kakav je bio u ponedeljak, odnosi otople. Privremeno, do
iduće strjelice koja s Pantovčaka doleti u Banske dvore.
Jedno od najvrućih pitanja koja uzbuđuju hrvatsku javnost nakon
svršetka autoritarne vladavine Tuđmana i HDZ-a, bila je podjela
vlasti između Vlade, Sabora i predsjednika. Račan i Mesić odmah
poslije pobjede na izborima zapleli su se u otvoreni spor o
ovlastima, zbog čega je javni lik nove vlasti bio ocrnjen što je
išlo na ruku osobito HDZ-u. Tuđmanovo naslijeđe u hrvatskom
političkom sustavu daleko je od načela demokracije. Pokojni
državni poglavar je uz potporu dvorske kamarile, sa zakonskim
ovlastima ili bez njih, prisvojio lavlji dio vlasti i odlučivao
gotovo o svemu - od izbora vratara nogometne vrste do visoke
politike. Mesić je poslije preuzimanja vlasti kormilario između
opsežnih ustavnih ovlasti i obećanja u predizbornim obećanjima, da
Predsjednički dvori više neće biti nedodirljiva tvrđava vlasti.
(Usput, obećanje da će se iseliti iz raskošnog ureda na Pantovčaku
nije ispunio). Tako se dijelom ponašao kao da je već na snazi
parlamentarni sustav i u odlučivanju surađivao s Vladom ili čak
prepustio ovlasti Banskim dvorima. No ako se osjećao previše
odgurnutim, u javnosti je odmah naglasio da po ustavu čak ima
mogućnost promijeniti premijera. U praksi dolazi do brojnih
neugodnih situacija i nesporazuma, recimo zbog usporedne vanjske
politike. Mesić doma i po svijetu obećava, primjerice, povratak
Sloveniji razvikanog špijunskog kombija, podupire zamisao
Jacquesa Chiraca o balkanskoj konferenciji i na svoju se ruku
dogovara s crnogorskim predsjednikom Milom Đukanovićem, dok su u
Vladi u sva tri pitanja bitno oprezniji i diplomatski suzdržani.
Među vladajućim strankama ipak postoji suglasnost da je bitni dio
'sustavne detuđmanizacije' smanjenje predsjedničkih ovlasti i
preoblikovanje države u parlamentarnu demokraciju, no Mesić i
Račan nisu mogli naći zajednički jezik da bi proveli reformu. S
jedne strane Mesić, kako je više puta rekao, ne želi biti tek fikus
bez vlasti, s druge strane Vlada je željela da sve najvažnije
ovlasti prijeđu na Banske dvore, dok bi Predsjednik bio samo više
ili manje protokolarna politička osoba s Pantovčaka. Čak su bile
oblikovane dvije konkurentne radne skupine pravnih stručnjaka -
jedna Mesićeva, druga Vladina - koje su pripremile prijedloge za
promjene ustava. Minimalni stupanj suglasnosti postignut je s
prijedlogom ustavne reforme po kojoj bi zajedno potpisivali
najvažnije odluke. Šef države imao bi među inim u rukama mehanizme
za razrješavanje vladinih i parlamentarnih kriza. Tako bi vuk bio
sit, a koza cijela - Mesić ne bi bio samo 'zanovijetalo s
Pantovčaka', a Vlada bi se riješila neugodnog ustavnog zagrljaja
predsjednika države. Posljednji događaji u hrvatskoj Vladinoj
koaliciji, koja se suočava s unutarnjom oporbom i najavama o
zamjenama u samom vrhu Vlade, jačaju Mesićev položaj u politici. Na
kraju krajeva, predsjednik si može, čak i kad ima veoma ograničene
ustavne ovlasti, kao moralni autoritet osigurati velik politički
utjecaj i na odlučivanje o važnim pitanjima u državi. Pitanje je
samo može li si hrvatska demokracija nakon desetljeća tuđmanizma,
odlučivanja samo iz jednog središta moći i zloporabe vlasti,
priuštiti da predsjednik države ima - čak i minimalno - veći utjecaj
od onog kakav mu po ustavu pripada", piše Peter Žerjavič.