HR-DNEVNI PREGLED DNEVNI PREGLED BR. 102 - 31. SVIBNJA 2000. NJEMAČKI RADIO - RDW30. V. 2000.Pregled tiskaNjemački tisak danas prati cijenu benzina u zemlji. Erfurtski 'Thueringer Allgemeine' piše da će šampanjac teći u potocima među
direktorima naftnih kompanija. Još nikad nisu tako lagano prodrli u džepove svojih mušterija. Stranka Zelenih je svojom vizijom o budućoj cijeni benzina na sebe navukla krivnju za bilo kakvo poskupljenje. Kancelar, koji se brine za ekološki porez jer njime opravdava stabilizaciju mirovinskih davanja, može samo začudeno gledati kako ga vozaju. A kako je unatoč jakom dolaru - jer nafta se obračunava u dolarima - cijena benzina u Njemačkoj čak pala, to je promaklo njegovoj pažnji. Sve dok nisu neovisne benzinske crpke podigle glas zbog gubitaka od povećanih troškova. Odmah je savezni Ured za zaštitu tržišne utakmice upozorio naftne kompanije kako trebaju povisiti cijene. A oni su izračunali kako te zahtjeve ne mogu ispuniti sa 2 marke, nego sa čak 2,15, objašnjava 'Thueringer Allgemeine'. Tisak od vanjskopolitičkih tema bilježi susret na vrhu Europske unije i Rusije. Tako 'Nuenberger Zeitung' naglašava kako su Europljani doduše spomenuli rat u Čečeniji, ali njihova prenježna
NJEMAČKI RADIO - RDW
30. V. 2000.
Pregled tiska
Njemački tisak danas prati cijenu benzina u zemlji. Erfurtski
'Thueringer Allgemeine' piše da će šampanjac teći u potocima među
direktorima naftnih kompanija. Još nikad nisu tako lagano prodrli u
džepove svojih mušterija. Stranka Zelenih je svojom vizijom o
budućoj cijeni benzina na sebe navukla krivnju za bilo kakvo
poskupljenje. Kancelar, koji se brine za ekološki porez jer njime
opravdava stabilizaciju mirovinskih davanja, može samo začudeno
gledati kako ga vozaju. A kako je unatoč jakom dolaru - jer nafta se
obračunava u dolarima - cijena benzina u Njemačkoj čak pala, to je
promaklo njegovoj pažnji. Sve dok nisu neovisne benzinske crpke
podigle glas zbog gubitaka od povećanih troškova. Odmah je savezni
Ured za zaštitu tržišne utakmice upozorio naftne kompanije kako
trebaju povisiti cijene. A oni su izračunali kako te zahtjeve ne
mogu ispuniti sa 2 marke, nego sa čak 2,15, objašnjava 'Thueringer
Allgemeine'.
Tisak od vanjskopolitičkih tema bilježi susret na vrhu Europske
unije i Rusije. Tako 'Nuenberger Zeitung' naglašava kako su
Europljani doduše spomenuli rat u Čečeniji, ali njihova prenježna
kritika poslužila je samo kao smokvin list. Očito se zbog konflikta
na Kavkazu nipošto ne želi pokvariti raspoloženje, a osobito ne
poslove - i to neposredno pred posjet američkoga predsjednika
Moskvi, čiji djelotvoran lobi na Putinovu dvoru Europljani već
odavno gledaju sa sumnjom, piše list.
Pred dolazak predsjednika Clintona u Njemačku, 'Berliner Zeitung'
komentira da Europa konačno izgleda spremna prihvatiti utrku sa
Amerikancima: euro je usprkos svojoj slabosti prvi ozbiljni
pokušaj osporiti dolaru njegov položaj globalne valute. Europske
stope rasta polagano se približavaju američkima, u nekim
područjima razvoja - kao na primjer u biotehnologiji - Europljani
su već sada jači od Amerikanaca. A od Nijemaca se u ovoj utrci
očekuje vodeća uloga. Ali kada je riječ o promjenama u gospodarskim
i socijalnim sustavima, Njemačka je daleko iza zemalja kakve su
Velika Britanija, Nizozemska ili Danska. Euro je tako slab, prije
svega zato što Njemačka privreda ne raste brze. A kada njemački
kancelar ovog vikenda govori o 'modernom vladanju', nastupa doduše
kao domaćin, ali još nipošto ne s nekakvim 'njemačkim modelom',
smatra berlinski list.
'Neue Osnabruecker Zeitung' piše o krizi Vlade u Poljskoj. Poljski
je predsjednik vlade Buzek učinio jedinu pravilnu stvar kada je
povukao kočnicu u slučaju opasnosti i naknadno odbio ostavku pet
liberalnih ministara. Krizu Vlade Poljska si ne može priuštiti s
obzirom na pripreme za prijam u Europsku uniju. Već je sada upitan
rok od 1. siječnja 2003., jer proces reforma teče sporije nego što
je planirano. Buzek je htio do ljeta kroz parlament provesti
najmanje 40 novih zakona, a uspio je samo šest - a time se Poljska ne
može preporučiti uniji. Tim bi kobniji bio sukob u vladajućoj
koaliciji. Ipak, odlaskom, na primjer, ministra vanjskih poslova i
ministra financija, otišla bi dva političara koji na međunarodnoj
pozornici predstavljaju Poljsku kao otvorenu, gospodarski modernu
i politički stabilnu zemlju, piše 'Neue Osnabruecker Zeitung'.
***
Rusija i Europska unija približavaju se unatoč ratu u Čečeniji.
Komentar Hermanna Krausa.
'Ruskom je vodstvu dobro došlo da su tjedan dana prije teškog
istočno-zapadnog summita s Billom Clintonom doputovali
prijateljski raspoloženi Europljani. Na kraju, Putin se želi
profilirati i u vanjskoj politici. Njegova ideologija je pri tome
jednostavna: Europa treba Rusiju, i to jaku Rusiju.
Treba li Rusija Europu - u tome moskovsko vodstvo još nije načistu,
u najboljem joj slučaju treba da pokrene gospodarstvo, treba
njezinu suradnju zbog investicija. Današnja Rusija daleko se
udaljila od načela Europe - poštivanja ljudskih prava i prava na
samoodređenje. I zato striktno odbija svaku kritiku zbog brutalnih
postupaka u Čečeniji. Ruskom vodstvu su nerazumljive stalne
optužbe Europljana i drži izvješća o ubijenim civilima, mučenjima
ili maltretiranjima čistim lažima. U Putinovim očima i očima
njegovih generala čečenski su ustanici 'banditi' s kojima se ne
smije voditi pregovore.
U ruskoj unutarnjoj politici sukob na sjevernom Kavkazu sada je
samo dosadna pojava. Zbog toga ruski Predsjednik zabranjuje njegov
učinak na vanjsku politiku Moskve. Pri tome ta 'krvava rana' - kako
je jedan ruski književnik nedavno nazvao taj rat - sprječava tako
željeno približavanje Istoka i Zapada. Jer Europljanima je
sumnjiva Rusija koja vodi rat.
No, europske institucije do sada nisu uspjele nametnuti osjetljive
protumjere. Za pobornike ljudskih prava postupak Zapada stoga je
više nego razočaravajući. A pokleknula je jučer i delegacija EU-a
jer je predsjednik Povjerenstva Romano Prodi najavio da bi
redukcija novca u sklopu tehničke pomoći Rusiji, zaključena u
Helsinkiju u prosincu prošle godine, možda mogla biti poništena.
Zanimljivo je kako političare koji su doputovali u Moskvu njihovi
ruski sugovornici lako uspijevaju uvjeriti. Tako je Putin jamačno
obećao da će sebi za cilj postaviti političko rješenje u Čečeniji.
Prilično čudna najava, s obzirom na činjenicu da su čečenski
gradovi bombardirani a sela razorena. Kavkasku republiku koja teži
neovisnosti nadziru ruski vojnici, ali stalno dolazi do prepada.
Kako je moguće političko rješenje?
Iza lijepih riječi summita, krije se gorka istina: Zapad je
bespomoćan, Europska unija ne zna kako bi se ponašala prema Rusiji
koja vodi rat. Moskva želi prijeći na dnevni red i izostaviti
Čečeniju. Europljani su Rusiji na žalost još jednom izišli
ususret."
29. V. 2000.
Kriza vlade u Poljskoj
Željelo se reformirati državu, odbaciti teret centralizma,
uspostaviti više vlastite odgovornosti građana i općina, i
forsirati pristup Europskoj uniji. No početni konsenzus s vremenom
se pokazao veoma krhkim. Nekoliko malih partnera novoga vladinog
saveza samo je nevoljko poduprlo novi tečaj reforma. Ubrzo je
postalo jasno da su katoličko-konzervativne snage brži pristup
Europskoj uniji podupirale tek mlako. Među ostalim, u pitanjima
privatizacije državnoga gospodarstva porezne reforme i Zakona o
pornografiji, u koaliciji su se pojavile razlike koje su opravdale
sumnju u budući rad koalicije.
Pod golemim političkim pritiskom uspjelo je koaliciji početkom
godine donijeti paket reforma izvan parlamentarnih zapreka.
Reforma uprave, uvođenje zdravstvenog osiguranja i reforma
školstva bile su zamišljene kao čin oslobađanja i trebale su
dokazati sposobnost vladanja koalicije desnog centra. No do
željenog učinka nije došlo. Planovi za reforme bili su loše
pripremljeni, nastali kaos bio je posvuda, a time je i
nezadovoljstvo stanovništva postalo vrlo veliko. Koalicija je bila
prisiljena na defenzivnost, popularnost je Vlade pala. Suprotno od
toga, socijalisti su se nakon dvije i pol godine u oporbi ponovno
popeli do najjače političke snage u Poljskoj.
Veći koalicijski partner, izborni savez Solidarnost, skupina od
četiri konzervativno-katoličke grupacije koje su samo rijetko
zajednički djelovale, mnogim promatračima izgleda kako kočnica.
Manji partner, Slobodarska unija, čiji su ministri sada napustili
koaliciju, smatra se reformski nastrojenom i gospodarski
liberalnom. Ona smatra da je ugrožena modernizacija zemlje i da će
se pristup Europskoj uniji daleko odgoditi. U spektakularnoj
ostavci svojih ministara, Slobodarska unija vidi svoju jedinu
šansu u ponovnom stjecanju popularnosti.
Kako će završiti ova vladina kriza, ostaje otvoreno. Moguće je da
ipak dođe do jednog novog sastava koalicije. No ono što se zasad
čini najvjerojatnijim je stvaranje manjinske vlade iz redova
izbornog saveza Solidarnost. Ipak, kako se smatra, to ni pod kojim
uvjetima ne bi moglo ubrzati pregovore s Europskom unijom za
primitak u njezino članstvo.
RADIO DEUTSCHE WELLE - RDW
29. V. 2000.
Pokrajinski premijeri uvježbavaju ustanak
"Ton između Bruxellesa i njemačkih saveznih pokrajina sve je
oštriji. Čini se da se Bruxelles namjerava duboko umiješati u
ovlasti saveznih pokrajina. Njemački pokrajinski knezovi gunđaju
da želi ukinuti institucionalnu ravnotežu u saveznoj republici,
jer Bruxelles - taj moloh odredaba - planira veliki zahvat: na
pokrajinske banke, na štedionice, na radio i televiziju, na
dobrotvorne udruge, dakle na sve javno-pravne ustanove koje su
njemačkim saveznim pokrajinama, ako ne svete, onda ipak
nepovredive. A protiv toga savezne će se pokrajine braniti - ako
zatreba svojim vetom na sporazum iz Nice kojim EU krajem ove godine
želi interno postati spreman za širenje na Istok.
Neskriveno i začudno jednodušno njemačke pokrajine pokazuju
pesnicu dalekom i moćnom Bruxellesu. I pri tomu se opet vidi da je
njemački federalizam jedinstven u Europi i da ga u najboljem
slučaju razumiju u Španjolskoj. Inače drugi partneri EU-a vjeruju
da tu vlada njemački sitni prkos.
S druge strane: Romano Prodi, neprijeporni predsjednik
Povjerenstva, samo njemačkim pokrajinskim premijerima dolazi u
pohode. Još nikada mu nije palo na pamet da bi morao posjetiti
sjevernotalijanske gradonačelnike, francuske šefove departmana
ili finske regionalne predstavnike ili se obazirati na njihove
želje. Za to postoji odbor za regije, koji u Bruxellesu živi
apsolutno samostalnim životom, osim kad tamo govori austrijski
desni populist Joerg Haider.
Odbor za regije je njemački izum u kojemu welški gradonačelnik
pored predsjednika Kalabrije, Flamanci i Irci sjede jedni pored
drugih - i uglavnom se slažu da nemaju što reći. Europski
federalizam - to je apsurd, jer još vladaju nacionalne države i
treba poći od toga da će tako ostati još dugo vremena. Jer upravo se
male zemlje u EU-u boje za svoju suverenost i svoj utjecaj.
Spor između Bruxellesa i njemačkih pokrajina uopće se ne vodi za
ovlasti, a Romano Prodi - inače vrlo uvjerljiv odvjetnik
supsidijarnosti - uopće se ne želi miješati u savezne pokrajine.
Ne, radi se o utakmici između javno-pravnih poduzeća i privatnih
tvrtaka - ni više ni manje. A kod utakmice u Bruxellesu prestaje
šala, jer su smjernice za slobodnu i poštenu utakmicu na europskom
unutarnjem tržištu 'sveta krava' EU-a.
A ako savezne pokrajine snažno subvencioniraju banke i štedionice,
bit će sve u redu sve dok se te banke shvaćaju kao regionalni
sudionici u utakmici i dok iznenada ne požele postati 'globalnim
igračem' u Hongkongu ili New Yorku. No upravo to čine. Jasno rečeno:
Bruxelles ne želi ukinuti javno-pravne dobrotvorne udruge, ali
slobodne službe za njegu moraju imati pošten pristup tržištu. A oni
koji vjeruju da moraju podići zaštitnu ogradu oko javno-pravnih
povlastica, upuštaju se s najvišim čuvarom europskoga prava na
utakmicu - Mariom Montijem. A Monti je s pravom čuvar grala poštene
utakmice u EU-u, jer bez njega bi se cjelokupni projekt ujedinjenja
moglo poslati u carstvo snova.
Zbog toga ljutnja saveznih pokrajina na Bruxelles nije drugo doli
čuvanje imovinskog stanja. S njemačkim federalizmom zahvat u
javno-pravne banke ili prometna poduzeća nema nikakve veze. Tu je
riječ samo o istim pravilima na tržištu, o ukidanju povlastica i
samorazumljivosti. A inače duh njemačkoga federalizma počinje
nalaziti pristaše. O europskoj centralističkoj državi u Bruxellesu
nitko ne govori - a pogotovo ne Romano Prodi. Naprotiv: baš se u
Bruxellesu može naći angažiranih odvjetnika za stvarnu Europu
regija - i za to bi se njemački pokrajinski premijeri trebali
boriti, a ne za naslijeđene povlastice" - drži komentator Alexander
Kudascheff.
(RDW)
BRITANSKI RADIO - BBC
30. V. 2000.
Nakon što je više puta najavljivan, a potom odgađan, prijam
Hrvatske u Svjetsku trgovačku organizaciju, jučer su hrvatski
mediji objavili, više nema zapreka kakve su postojale ranije, da se
Hrvatska pridruži toj međunarodnoj organizaciji i da za to ima
potporu Sjedinjenih Država. Nevena Mimicu, zamjenika ministra
gospodarstva i glavnog hrvatskog pregovarača sa Svjetskom
trgovačkom organizacijom, Rosa Grce upitala je je li točno da bi
proces prijama Hrvatske u Svjetsku trgovačku organizaciju koji
traje već šest-sedam godina, mogao uskoro biti završen.
= Činjenica jesu tu negdje, oko toga se vrte. Mislim da u ovom
trenutku ja, kao glavni pregovarač Vlade Republike Hrvatske, ne bih
još mogao potvrditi definitivno takve najave. Radi se o tome,
naime, da jedino preostalo pitanje koje je ostalo otvoreno o ulasku
Hrvatske u Svjetsku trgovačku organizaciju, to je pitanje uređenja
audiovizualnih usluga, da se to pitanje praktički treba
razriješiti u izravnim pregovorima između Sjedinjenih Američkih
Država i Europske unije. Mi smo, sa svoje strane, ustvari sve
napravili da taj proces završimo. U tim pregovorima Europskog
povjerenstva i američkih pregovarača stvari su se sada počele
odvijati na način da se može očekivati brzi kraj, ali koliko je
ostalo do tog kraja, ja se ne bih usudio prognozirati.
- Koliko ima istine u tome da su Amerikanci, na neki način,
popustili Francuzima, pa da su pristali da primijene tzv. 'baltički
model' na Hrvatsku?
= Američki stavovi se kreću u tom pravcu, ustvari, već konstantno u
posljednjih nekoliko mjeseci. Američki pregovarači pokazuju
veliki stupanj fleksibilnosti, veliki stupanj, praktički, želje,
da se hrvatski ulazak u WTO što prije dovrši i da se na taj način
pruži sasvim jasna politička poruka i politička potpora tim
promjenama koje su se u Hrvatskoj dogodile. U tom pravcu je i
sadašnje približavanje 'baltičkom modelu'.
- A što je to točno 'baltički model'?
= 'Baltički model' praktički ostavlja pravo svakoj zemlji da
nacionalnom politikom uređuje pitanje trgovine audio-vizualnim
djelima. To je praktički model koji je, moglo bi se reći, više na
liniji europske politike zaštite kulturnih različitosti, nego li
na liniji potpune liberalizacije trgovine audio-vizualnim djelima
za što se američka strana zalaže.
- Vi ste, gospodine Mimica, vjerojatno svjesni i nekih strahova
koje izaziva priključenje Svjetskoj trgovačkoj organizaciji,
pogotovo među udruženjima seljaka. Koliko seljaci imaju zapravo
opravdanosti za taj svoj strah?
= Činjenica jest da se otvaranjem tržišta, odnosno smanjivanjem
tržišnih barijera za uvoz poljoprivredno-prehrambenih proizvoda u
Hrvatsku, a i u bilo koje druge zemlje, nacionalna poljoprivredna
proizvodnja dovodi u teži položaj nego u situacijama kada te
carinske barijere postoje. To je posebno teško pitanje za
poljoprivredu, jer u Hrvatskoj, na primjer, oni koji pretendiraju
na izvoz poljoprivredno-prehrambenih proizvoda u Hrvatsku i koji
su praktički tradicionalno naši opskrbljivači tim proizvodima - to
su u prvom redu članice Europske unije i Mađarska - njihovi izvozni
proizvodi su već od samog početka proizvodnje, a pogotovo pri
izvozu, izuzetno jeftini, što naravno nije slučaj s hrvatskom
poljoprivrednom proizvodnjom. Znači, mi s jedne strane ukidamo
carine za poljoprivredno-prehrambene proizvode, a s druge strane
ti proizvodi koji ulaze u Hrvatsku, ulaze pod izuzetno
subvencioniranim uvjetima. Prema tome, opasnosti postoje, ali
mislimo da smo ispregovarali takav paket u WTO-u koji će omogućiti i
postupno smanjivanje carina. Znači, neće biti prvog šoka, prvog
udara na smanjenje carina, nego će se smanjivanje razvući kroz
razdoblje od tri, pet, za neke proizvode i sedam godina. A s druge
strane imamo dovoljno prostora da poticajima za domaću
proizvodnju, na neki način, kompenzirano s povećanjem tih
subvencija, na neki način kompenziramo negativne učinke
smanjivanja carina.
Pregled tiska
"U svjetlu posljednjih događaja u Sierra Leoneu i otmice 500
pripadnika snaga UN-a, glavni tajnik UN-a Kofi Annan, kako prenosi
'The Independent', smatra kako bi Ujedinjeni narodi trebali
odbaciti zastarjeli koncept provedbe neutralnoga mirovnog nadzora
i zamijeniti ga s puno čvršćim oblikom provedbe mira. Na taj bi se
način, ističe Anan, izbjeglo ponavljanje fijaska koji se dogodio u
Sierra Leoneu. Stoga je glavni tajnik UN-a zatražio od tima
stručnjaka da sagledaju situaciju kada je riječ o UN-ovim mirovnim
operacijama u svijetu. Svoje bi zaključke i prijedloge o budućoj
izmjeni uloge UN-ovih mirovnih postrojba trebao iznijeti na jesen,
prenosi list.
U svojim komentarima 'The Independent' u tekstu pod naslovom
'Balkanska trilogija', ističe kako je obnavljanje sukoba između
jugoslavenskih snaga i kosovskih Albanaca u Preševskoj dolini samo
jedan od najsvježijih podsjetnika kako je situacija na Balkanu
godinu dana nakon oslobađanja Kosova i dalje nestalna. Konačni
status Kosova koji je pod protektoratom UN-a, odnosno NATO-a, ali
je još uvijek dio suverenoga jugoslavenskog teritorija, daleko je
od svog razrješenja. Potencijalno vrlo eksplozivna situacija u
Srbiji i njezin zabrinjavajući utjecaj na, od Europe predvođene
napore da donesu trajnu političku i ekonomsku stabilnost na Balkan
bit će, stoga, danas jednom od tema u Moskvi gdje će se prvi čovjek
Europskog povjerenstva Romano Prodi i portugalski premijer Antonio
Guteresh, čija zemlja sada predsjeda EU-om, sastati s ruskim
predsjednikom Vladimirom Putinom. A europske nade u stvaranje
jačih političkih i trgovačkih veza s Rusijom, kako piše list,
uvelike ovise o postizanju zajedničkog pristupa Balkanu. Osim
Rusije, problem predstavlja i Kina koja nije oprostila američkim i
NATO-ovim hegemonistima napad na Srbiju i bombardiranje njezina
veleposlanstva u Beogradu. No, najveći problem europskoj
balkanskoj politici u posljednje vrijeme dolazi iz Amerike. Naime,
kako podsjeća list, samo je intenzivno lobiranje iz Bijele kuće
spriječilo američki Kongres da donese mjere koje bi značile
povlačenje američkih snaga s Kosova do idućeg ljeta, te
suspendiranje američke pomoći u obnovi. Nakon Moskve, gospodin
Prodi i gospodin Guteresh posjetit će u srijedu i Washington te od
američkoga predsjednika Clintona pokušati dobiti potvrdu američke
vezanosti uz Balkan. No, s obzirom da Bill Clinton nije u poziciji
da pruži takva obećanja, Europa mora iznaći načina da se riješi ovog
rusko-kinesko-američkog stiska, piše list".
(BBC)
FRANCUSKI MEĐUNARODNI RADIO - RFI
30. V. 2000.
Iz tiska
'Moskva se duri na srpsku oporbu', naslov je jedinoga članka
posvećenog bivšoj Jugoslaviji, točnije Srbiji. Pod tim naslovom u
'Le Figarou' Patrick De Saint-Exupery piše o tome kako je oporba u
Srbiji, 'u nedostatku ideja, razjedinjena, oslabljena i ne znajući
dati smisao prosvjedima koje organizira, otputovala u Moskvu kako
bi uvjerila rusku Vladu da izvrši pritisak na jugoslavenski režim,
koji provodi politiku terora. No razočarani zbog nemogućnosti
ruskog ministra vanjskih poslova da ih primi, srpski oporbenjaci
sastali su se s njegovim zamjenikom. Nakon sastanka objavljeno je
službeno priopćenje u kojem se ipak traži vraćanje radiotelevizije
Studio B svom vlasniku. Na to se gleda kao na uspjeh zbog toga što se
u samoj Rusiji čine pritisci na neovisne medije. Kako ocjenjuje
novinar 'Le Figaroa', veća potpora srpskoj oporbi je
najvjerojatnije izostala zbog nepostojećega plana oporbe za
izlazak iz krize, koja se pojavila u Moskvi tražeći za to
inspiraciju. 'Nemamo plana, trebali bi naći jedan za pet dana',
kaže Zoran Đinđić, predsjednik Demokratske stranke. Srbija nije
prioritet Rusije, nastavlja 'Le Figaro', ona je tu da bude upletena
u neki veliki politički dosje bez realnog interesa. Najvažnija je
Čečenija. Prema pisanju ruskog lista 'Komersant', koje također
prenosi 'Le Figaro', Kremlj se odlučio udaljiti od omraženog
Slobodana Miloševića. To je i zaključak članka.
Današnji 'Fe Figaro' osvrće se i na to kako bi se Europa morala
organizirati na obrambenom planu. O tome se piše u dva članka. Dne
10. i 11. prosinca prošle godine europska Petnaestorica izrazila je
svoju odlučnost da razvija autonomne kapacitete odlučivanja i
provedbe akcija pod nadzorom Europske unije, naravno tamo gdje se
euroatlantski savez neće angažirati. Prema riječima francuskoga
predsjednika Chiraca, nakon eura, na redu je obrana, a 'le Figaro'
zaključuje da bi za takav potez moralo doći do produbljivanja
transatlantskih odnosa.
U drugom članku prenosi se vijest agencije RIA u kojoj piše
Dimitrije Danilov iz ruskog Instituta za Europu. Prema njegovim
riječima, ako Rusija, kako je rekao njezin predsjednik Putin, želi
imati napadačku vanjsku politiku, ona mora razmotriti i definirati
svoju politiku na području stvaranja Europe sigurnosti i obrane. To
će ovisiti, ruska politika dakle, o europskom rješavanju i
realizaciji njezinih težnja u vezi s tim pitanjem. Danilov dalje
ističe nepovjerenje Rusije u Sjevernoatlantski savez nakon rata na
Kosovu. Alternativa tome mogla bi biti Europska unija i njezin
plan. S druge strane, alternativa Europi i olakšanje realizacije
njezina plan obrane, bio bi razvoj suradnje zasnovan na
jedanakosti, razvoj suradnje dakle koja bi dovela do potpune
integracije Rusije u veliku Europu. To bi, zaključuje Danilov u 'Le
Figarou', morala biti strategija na dulji rok, kako Europske unije
tako i Rusije.
O ekstremnoj desnici u Francuskoj piše današnji 'Le Monde'. Naslov
na prvoj stranici glasi: 'Ekstremna desnica: još nije gotovo'.
Danas 62 posto Francuza misli da ekstremna desničarska stranka
Jeana Marie Le Pena predstavlja prijetnju za francusku
demokraciju. To je - kako piše 'Le Monde' - drastično manje nego
prošle godine kad je takvo mišljenje imalo 73 posto Francuza. Osim
toga, sada se većina ispitanih slaže s idejama na kojima je Le Pen
sagradio karijeru: slaže se s njegovim idejama o emigraciji
nesigurnosti. Osvrnimo se na ispitivanje o idejama ekstremne
desnice koje je provela jedna agencija za 'Le Monde'. 43 posto
Francuza smatra da se nedovoljno brane francuske tradicionalne
vrijednosti, 34 posto je za to da se policiji dadu veća prava, 31
posto rođenih Francuza smatra da ima previše migranata i 20 posto
njih smatra da treba uspostaviti smrtnu kaznu. Stvari se brzo
mijenjaju tako da je na dijagramu koji je objavljen zapažen i
povratak popularnosti Le Penove Narodne fronte na razinu od prije
tri godine.
(RFI)
GLAS AMERIKE - VOA
30. V. 2000.
'Prošla su vremena verbalnih gospodarskih čuda i za Hrvatsku nije
baš idealno rješenje sama preraspodjela poreznih tereta. Poreze
jednostavno treba smanjiti', izjavio je novinaru Glasa Amerike
Svetozaru Sarkanjcu ekonomist Mladen Vedriš.
Posljednje gospodarske mjere hrvatske Vlade logično još uvijek su
tema brojnih dobronamjernih, ali i zlonamjernih analiza, sugestija
i kritika. Preraspodjela poreznog opterećenja s gospodarstva na
stanovništvo uvođenjem trošarina na određene proizvode,
dugoročno, nije dobro rješenje. Zašto, upitali smo uglednog
hrvatskog ekonomistu Mladena Vedriša, uoči održavanja javne
tribine u Osijeku na temu 'Hrvatske ekonomske perspektive nakon
promjene Vlade'.
= Za Hrvatsku nije baš idealno rješenje da samo preraspodjeljuje
porezni teret. Jednostavno ga se mora ukupno smanjiti. Znači, manje
rashoda, manje poreznog terećenja i dajmo daha da ekonomija oživi.
Naime, Hrvatska danas je porezno opterećena s gotovo 60 posto svog
bruto društvenoga proizvoda. To je više nego što je to prije bilo u
takozvanim zemljama blagostanja, poput skandinavskih zemalja i
Francuske, i to je nemoguće na svojim leđima nositi. Znači,
Hrvatska bi bila atraktivnija za kapital, za investicije, bilo
nacionalne, bilo vanjske... Jedno je porezno rasterećenje, a drugo
je izvozna konkurentnost. Naravno, to uključuje sve rasprave oko
tečaja koje ne znače samo jednokratnu devalvaciju. To označava
drugačije ponašanje pravne države, institucija. Jednostavno, taj
zaokret je puno kompleksniji nego samo načelna obećanja. A izišli
smo iz one faze kad smo očekivali gospodarska čuda, čuda nema, čuda
će biti kad ih mi napravimo.
- Iako je Hrvatska još prije pet godina izrazila želju za prijamom u
članstvo Svjetske trgovačke organizacije, sada kada je promjenom
vlasti Hrvatska pred vrlo skorim prijamom u tu važnu svjetsku
organizaciju, sve su glasnije dvojbe treba li Hrvatska uopće ući u
WTO. Pri tome najviše skepse izražavaju oni koji se bave
poljoprivrednom proizvodnjom. Je li opravdan taj strah?
= Pravo pitanje, ali na žalost u Hrvatskoj nije dovoljno
razjašnjeno o čemu se radi. Hrvatska zaštita u poljoprivredi je
negdje na razini... 36 posto su u prosjeku carine. One će morati ići
dolje za 20-postotnih poena, negdje na 16 posto, koliko je to prema
WTO. Međutim, to će biti u razdoblju pet do sedam godina, jedno
prijelazno razdoblje, a s druge strane to apsolutno Hrvatsku ne
sprječava da potpomogne svoj agrar nizom drugih mjera i poticaja,
kao što to rade sve druge zemlje. Znači, radi se samo o sniženju
carinske zaštite, a nema nikakve zapreke da Hrvatska ima drugačiju
politiku prema agraru. Kada to kažem, to je onda prvenstveno
poticanje finalne proizvodnje, svi mi to dobro znamo, trebamo
razgovarati o salami i čokoladi, a ne o pšenici i šećernoj repi.
- I na kraju gospodine Vedriš, kako prevladati ovo razdoblje od,
čini mi se da ste rekli, dvije-tri godine, od iskazane političke do
iskazane materijalne, ekonomske pomoći?
= Kako prevladati? Ne prevladati, iskoristiti ga! Mi moramo
napraviti, i Vi ste vidjeli da je počeo razgovor što je zapravo
tekuća ekonomska politika, što je strategija razvoja. I u idućih
100 dana na Vladi je da ponudi jedno i drugo - tekuću ekonomsku
politiku za iduće razdoblje, a okvire gospodarske strategije za
srednjoročno razdoblje. Zna se kad dobijete mandat, to je i čast i
priznanje, ali i odgovornost. U prvih 100 dana moglo se govoriti,
ili čak u prvih možda pola godine, oko naslijeđa. Ali nakon toga
govorit će se oko rezultata onoga tko je u sedlu, i to je normalno.
Nije lako, jer nakon HDZ-a nova Vlada nije došla u neku normalnu
situaciju nakon četverogodišnjeg mandata jedne druge stranke, nego
se zapravo jedna epoha zaključila. Ali, što prije se nađu pravi
odgovori na ta pitanja, Hrvatska će platiti manju cijenu
tranzicije.
(VOA)
INOZEMNI TISAK
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
30. V. 2000.
Suverena Europa mora imati vlastitu obranu
"Prekooceanska rasprava o europskoj obrambenoj inicijativi
bjesnjela je posljednjih mjeseci, nalikujući katkad raspadu braka,
puna aluzija na stare probleme i skrivene motive", piše William
Pfaff.
"Američka zamisao o izgradnji državne raketne obrane trenutno je
glavni predmet polemika u NATO-u (jer remeti postojeće dogovore o
nadzoru oružja i potencijalno odvaja američku obranu od
savezničke).
No prava rasprava tiče se pitanja europskog suvereniteta naspram
staroj američkoj nerazriješenoj nesigurnosti: je li njezina
sigurnost u boljem položaju ako dominira Europom ili ako se iz nje
povlači.
Jedan američki govornik na nedavnoj prekooceanskoj konferenciji
upozorio je europske slušatelje da bi nova inačica Mansfieldova
amandmana (koji zahtijeva povlačenje američkih vojnika iz Europe),
kad bi danas bila pred američkim Senatom, bila prihvaćena.
Washingtonska politička rasprava odvija se između onih koji 'misle
da bi Sjedinjene Države trebale slijediti svoju globalnu ulogu s
tek minimalnim obaziranjem na gledišta drugih zemalja', prema
Stanleyu Sloanu, bivšem članu kongresne istraživačke službe - i
onih Amerikanaca koji vjeruju u 'minimalističko globalno vodstvo
Amerike'.
Ovo je drugo, međutim, stajalište manjine. Sljedeća američka
vlada, bilo demokratska ili republikanska, gotovo će sigurno
slijediti primjer Clintonove vlade o pitanju stvaranja 'autonomne'
europske vanjske i sigurnosne politike kao prijetnje atlantskom
savezu.
'Autonomija' je ključna riječ. Američko stajalište nije se previše
promijenilo od 1994., kad je Washington nevoljko pristao na odvojen
europski 'identitet' unutar NATO-a.
On je bio skloniji europskom 'stupu' koji podupire zajedničke
napore, no Europljani su željeli više. Washington je stoga pristao
da europske snage unutar NATO-a preuzmu ograničene zadaće pod
europskim zapovjedništvom. NATO, odnosno Washington, imao bi pravo
veta.
To je sad istisnula odluka Europske unije o stvaranju 'zajedničke
vanjske i sigurnosne politike' s vojnim snagama koje bi ju
podupirale. Prošle je godine donesena odluka o stvaranju neovisnih
snaga veličine 50.000 do 60.000 ljudi do 2003.
Washington je pristao bez oduševljenja, ali njegovo stajalište
ostaje da je to nepotrebno, da se radi o traćenju europskog novca i
energije, koje bi trebalo uložiti u poboljšanje NATO-a. Novi
institucijski dogovori beskorisno udvostručuju ustroj NATO-a,
kaže Washington, upozoravajući da bi snage Europske unije koje nisu
u potpunosti poravnane s NATO-om mogle navesti Kongres da zaključi
kako Europljani više ne žele da im Sjedinjene Države budu
sigurnosni partner.
Ne iznenađuje što je Washington pretpostavio da iza
'gaullističkih' mjera stoji Francuska. Činjenica da je iza
najnovijih takvih inicijativa stajala Britanija izazvala je
nemir.
Nedavna odluka Blairove vlade da kupi europske letjelice i rakete
zrak - zrak, umjesto američkih, potvrdila je odluku donesenu
zajednički s Francuskom u prosincu 1998., kojoj se priključila i
Njemačka, o osnivanju neovisnih europskih vojnih snaga.
Što bi one radile? Odgovor je neodređen. Riječ je o takozvanim
'petrogradskim zadacima' (prema mjestu u Njemačkoj gdje su oni
određeni): upravljanje krizom, mirotvorstvo, humanitarne misije.
Zanimljivo je da Europa nema potrebe za neovisnom vojskom koja bi
obavljala petrogradske zadatke. Američki dužnosnici žele znati
hoće li stvaranje europske vojske riješiti problem ili stvoriti
novi. Europljani odgovaraju da bez neovisne politike i vojske
Europa nije suverena.
Europska unija ima zajedničko tržište i zajedničku valutu. Sad
njezine glavne članice - Britanija, Francuska i Njemačka - žele
jedinstvenu sigurnosnu politiku. Konačno značenje toga jest
europski zahtjev za neovisnošću o Sjedinjenim Državama. Priznati
to značilo bi eksplozivnu reakciju Washingtona. To bi također moglo
razjediniti Europsku uniju.
Nekoliko manjih članica, a možda čak i Njemačka, odbili bi svaki
prijedlog koji ugrožava atlantski savez. Kandidati iz istočne
Europe i baltičkih zemalja, uključujući Poljsku, Republiku Češku i
Mađarsku, usprotivili bi se. Američki su im diplomati već jasno
pokazali da bi ih europski projekt jednog dana mogao natjerati da
biraju između Europe i Sjedinjenih Država. (...)
Zemlje koje se zalažu za neovisne europske vojne snage bivše su
velike sile Europe: Britanija, Francuska i Njemačka. Ono što one
rade odgovor je na stvarnost političkog postojanja. Suverenitet ne
postoji bez vojnih sredstava kojima se brani.
Europske zemlje nisu imale puni suverenitet od rata. NATO-ova
intervencija na Kosovu jasno im je pokazala koliko su postali
podređeni NATO-u. Oni sad čine ono što im povijest govori da
moraju."
Neovisni srbijanski mediji trebaju pomoć iz inozemstva
"Dok predsjednik Vladimir Putin nudi vrijednu materijalnu i
moralnu potporu jugoslavenskom predsjedniku Slobodanu Miloševiću
- naftu u vrijednosti od 32 milijuna dolara i zajam u vrijednosti od
102 milijuna dolara- zloglasno razjedinjena srbijanska oporba
indirektno, čini se, tvrdi da ima posebnu tajnu vezu s Moskvom (gdje
je jugoslavenski veleposlanik nitko drugi nego Miloševićev brat,
Borislav).
Prošloga petka, Vuk Drašković, čelnik Srbijanskog pokreta obnove,
jedne od glavnih oporbenih stranaka, kazao je kako bi on i još dva
oporbena čelnika mogli zajedno otići u Moskvu kako bi zatražili
'rusku pomoć u borbi protiv terora protiv građana Srbije.' Rusko
ministarstvo vanjskih poslova niječe da išta zna o pozivu
srbijanske oporbe u Moskvu.
Drašković je poznat po tome da se 'okreće kako vjetar puše', pa
njegove riječi možda i ne treba shvaćati preozbiljno. Možda bi se
konstruktivnije bilo usredotočiti na 'zajednički' aspekt
navodnoga puta. On je očito rezultat nedavnoga puča u Srbiji, koji
je djelotvorno sabrao oporbene umove. Zaista, čini se da je
Milošević odlučio punom brzinom krenuti s istrjebljivanjem
demokratskih medija.
Zauzimanje televizije Studija B, prije dva tjedna, do sada je
najhrabriji potez, iako nije i iznenađujući. Zapravo, logičan je.
Milošević se hrani sukobima i, izgubivši posljednja tri rata u
bivšoj Jugoslaviji, započinje četvrti.
Riječ je također i o jasnom znaku da se boji ili da je barem
uznemiren slobodnim medijima, što je njegov način priznavanja
njihove važnosti.
Krajnji je rezultat puča da je oporba u Srbiji, slaba kakva već
jest, gotovo bez ikakve mogućnosti da se oglasi. To vrijedi za
neovisne televizijske i radijske postaje - Studio B, Radio B2-92 i
Index Radio - koje je policija zaposjela 17. svibnja. Policija je
stavila i lokot u bravu 'Blica', najpopularnijega neovisnog
dnevnog lista, koji se nalazio u istoj zgradi. (Novinarima je u
međuvremenu dopušteno da se vrate.)
Zamjenik premijera, Vojislav Šešelj, to je jasno pokazao kada je
izrazio svoje zadovoljstvo činjenicom što Studio B više nije u
rukama 'kriminalne bande', koja ga je, tvrdio je, 'pljačkala i
izazivala strah'. Dodao je da je 'država predugo čekala da se suoči
s ovim zlom. Sada više nema čekanja. To zlo treba sasjeći u
korijenu.'
Međutim, tisak, radio i televizija već su davno prerasli fazu
'korijenja'. Srbijanski novinari su ranjivi, no ne i bespomoćni.
Nakon što je ukinut njihov list, zaposlenici 'Blica' radili su u
prostorijama dvaju drugih nevladinih dnevnih novina i stvarali
novine s manje stranica i u manjem broju primjeraka, no novine su
ipak izlazile.(...)
Popravljanje štete koja je nanesena izvješćivanju neovisne
televizije moglo bi se pokazati složenim. No susjedni slobodniji
dijelovi bivše Jugoslavije mogu ponuditi pomoć. Postoje planovi za
emitiranje programa koji bi 'pokrivao' cijelu ili gotovo cijelu
Srbiju, a koji bi se emitirao iz republike srpske, srpskoga dijela
Bosne.(...)
Srbi su prosvjedovali protiv napadaja na svoje medije
demonstrirajući na ulicama. Demonstrantima je potrebna pomoć
izvana. Međunarodna zajednica ne bi trebala štedjeti truda kada je
u pitanju pomoć neovisnim srbijanskim medijima, i to poukom i
gotovinom. To bi trebalo uključivati potporu nevladinim
tiskarama(...), u Srbiji i izvan nje, širenje weba i satelitskih
kapaciteta za neovisni radio i jačanje televizijskog signala
postaja u Crnoj Gori i republici srpskoj, koje prenose vijesti za
Srbiju.
Tu bi pomoć trebalo dati diskretno, ako je moguće i kroz zemlje
bivšega istočnog bloka, tako da 'oni koji surađuju s neprijateljem'
ne budu obilježeni. I obuku može provesti kadar iz Češke, Mađarske
ili Poljske.
To bi mogla biti nova namjena istočnoeuropskoga zajedničkog
tržišta i pomogla bi spriječiti da se u Srbiju uvuku još izrazitiji
oblici nasilja - kao što je terorizam - dok Srbi kuju planove za
uklanjanje Slobodana i osvajanje slobode", piše Anna Husarska.
THE WASHINGTON POST
29. V. 2000.
Poljska vlada ugrožena povlačenjem stranke
"Mlađi partner u poljskoj vladajućoj koaliciji koju predvodi
Solidarnost glasovao je danas o povlačenju svojih ministara iz
vlade, gurnuvši tako podijeljene partnere u najdublju krizu u
posljednje dvije i pol godine. Također postoji mogućnost da se
Savez demokratske ljevice, stranka bivših komunista, vrati na
vlast, budu li potrebni prijevremeni izbori", piše Peter Finn.
"Savez za slobodu nije isključio ponovno priključenje novoj vladi
pod vodstvom Solidarnosti, no inzistira da sadašnji premijer,
Jerzy Buzek, podnese ostavku. Analitičari kažu da bi se nova vlada
Saveza za slobodu i Solidarnosti mogla pokrpati ako Solidarnost
odbaci Buzeka i pristane na Balcerowiczovo stezanje pojasa u
proračunu za 2001.
Koalicija vlada opetovano je teturala na rubu sloma zbog
populističkih elemenata unutar Solidarnosti, koji su odbacivali
gospodarske reforme Balcerowicza, zagovornika konzervativne
fiskalne politike. (...) Stranačka stega, nužna u parlamentarnom
sustavu, u Solidarnosti se pokazala velikim problemom.
'Ne isključujemo mogućnost obnove koalicije', rekao je
Balcerowicz, razočaran zbog Buzekove nesposobnosti da nadzire
članove parlamenta unutar Solidarnosti koji opetovano glasuju
protiv njegovih gospodarskih prijedloga. Prije dva tjedna,
primjerice, Solidarnost je pridonijela da se odbaci povišenje
poreza na poljoprivredne proizvode, kojim su se poljski zakoni
trebali uskladiti sa zakonima Europske unije. U studenom je
Balcerowicz zamalo dao ostavku, nakon što je Solidarnost odbila
prihvatiti njegove prijedloge porezne reforme.
Nakon današnjega glasovanja Saveza za slobodu uslijedit će
sastanak bloka Solidarnost, sazvan za petak. Buzek je ponudio
ostavku kako bi vlada zadržala vlast, a članovi Solidarnosti
predložili su da ga zamijeni ekonomist središnje banke Boguslav
Grabowski, čija gospodarska gledišta nalikuju na Balcerowiczeva.
Neki zakonodavci Solidarnosti, međutim, inzistiraju da bi, otiđe
li Buzek, trebao otići i Balcerowicz. Savez za slobodu odbio je taj
prijedlog. (...)
Ni Solidarnost ni Savez za slobodu - koji zajedno na ispitivanjima
javnog mnijenja imaju manje od 20% potpore - ne mogu se previše
radovati dođe li do prijevremenih izbora. Prema ispitivanjima
javnog mnijenja, Savez demokratske ljevice, koji je bio na vlasti
od 1993. do 1997., opet bi bio najveća stranka i vjerojatno bi dobio
mandat za stvaranje sljedeće vlade.
No smatra se da bi Savez demokratske ljevice, koji je prerastao u
socijaldemokratsku stranku, gotovo sigurno nastavio s provedbom
gospodarskih reforma nužnih za ulazak u Europsku uniju. (...)"
AUSTRIJA
DIE PRESSE
30. V. 2000.
Otvoreni bok Europe
"Bill Clinton na svojem posljednjem velikom putovanju u inozemstvo
koje ga vodi u Europu i u Rusiju, želi još jedanput dobiti političke
bodove. No izgledi za to nisu tako dobri kako bi Washington želio:
za posjet Moskvi ne naznačuje se neka velika suglasnost u otvorenim
pitanjima poput nadzora naoružanja ili sustava proturaketne
obrane. A EU je na pragu ozbiljnoga novog trgovačkog sukoba sa SAD-
om. Vjerojatno će već početkom lipnja naime europski konzorcij
Airbus dati znak za početak izgradnje planiranog velikog
zrakoplova Airbus A3xx. 'Znak za početak' nije loš izraz, jer on će
po mišljenju promatrača istodobno označiti i početak idućeg
trgovačkog rata - poslije još neriješenih sukoba oko banana,
genetskog kukuruza i hormonskog mesa - između EU-a i SAD-a.
I to, to se može proreći, do sada najsilovitijeg. Jer tu je po
srijedi uistinu kuhinja ili patetično rečeno, radi se o svjetskoj
prevlasti. Iako 'samo' u jednom gospodarskom sektoru, naime
izgradnji civilnih zrakoplova.
Tu se naime sukobljavaju još dva svjetska konkurenta: Boeing kao
najveći izvoznik američke izvozne industrije i kao divovski
koncern oružja od golemog strategijskog značenja za Amerikance. I
Airbus, zajednički projekt njemačkih, francuskih, britanskih i
španjolskih poduzeća s kojim su Europljani uspjeli - dakako uz
pomoć golemih subvencija - razbiti američki tobožnji monopol
(naime u civilnim zrakoplovima) i, što je još važnije, dokazati
Amerikancima tehnologijsku nadmoć.
Tu se dakle krije daleko više od obične konkurencije tvrtaka
djelatnih u istom segmentu. Tu su u igri i emocije i politika.
Koktel koji je kao stvoren za trgovačke sukobe.
Pri tomu EU američkim napadajima otkriva svoj ranjivi bok: glavna
otpužba Amerikanaca da je Airbus silovito subvencioniran, što
predstavlja nepošteno iskrivljavanje tržišta, teško se može
poreći. Samo će Velika Britanija preračunato uložiti gotovo 13
milijarda šilinga subvencija u razvitak euro-jumba, a i druge
zemlje partneri u konzorciju Airbusa neće škrtariti. Tu se već
treba pitati je li ta vrsta financiranja još u duhu vremena. Airbus
vlada polovicom svjetskog tržišta. I kad super-jumbo ne bi bio
prestižni projekt, nego doista obećani sjajan posao, ne bi imao
nikakvih problema skupiti potreban novac. No tu se pojavljuje
europska dvojba: radije subvencionirati i držati na političkoj
uzici nego uredno kapitalizirano pustiti na poduzetničku slobodu.
Argument da Amerikanci također subvencioniraju svoje Boeinge (kroz
vojne narudžbe), stoji, ali je slab: svi partneri Airbusa vrlo su
aktivni i u poslu s oružjem, kad bi bio ostvaren jak europski
koncern za zrakoplovstvo i svemirske letove (koji je tek u
počecima), i tu bi vladala 'oružana jednakost'.
To ipak ne bi spriječilo da se Amerikanci i dalje trgovačkim
sankcijama bore za očuvanje svoje prevlasti u raznim industrijskim
granama. No trgovačke je ratove lakše voditi kad nije otvoreno
previše bočnih strana. A trgovačkih sukoba između dviju
gospodarskih supersila bit će u iduće vrijeme još mnogo unatoč svim
diplomatskim posjetima" - zaključuje Josef Urschitz.
DER STANDARD
30. V. 2000.
Poljska mora prijeći još daleki put
"Nikad u razdoblju od velikog preokreta 1989. nisu Poljaci još bili
tako nezadovoljni svojom vladom. Ankete pokazuju da se svaki drugi
Poljak zalaže za ostavku cijele liberalno-
nacionalnokonzervativne vlade, a 60 posto ispitanika posebno se
ljuti na premijera Jerzyja Buzeka iz konzervativne 'Izborne akcije
Solidarnost'. Naime, Poljaci drže da glavni Buzekov posao nije
vladanje već posredovanje u neprekidnim svađama unutar njegova
saveza Solidarnost, koji se sastoji od tridesetak manjih i većih
skupina: netko iz šarolike vladajuće skupine uvijek bi blokirao
određeni potez. Frakcijskoj disciplini ni traga: reforme koje su
pretpostavka za pristup EU odgađaju se već godinama.
No, iza svih tih svađa krije se pitanje u kojoj mjeri Poljska
zapravo želi biti dio Zapada i koje su tradicije i nacionalne
posebnosti Poljaci spremni žrtvovati u ime pristupa EU, planiranog
za g. 2003. U okviru 'Izborne akcije Solidarnost', protiv oštrih
privrednih reforma posebno su žestoko agitirali nacionalno
orijentirani katolici, koje podupire liberalni koalicijski
partner 'Slobodarska unija' kao i oporba. (...)
U Poljskoj su stvari zaista izvrnute naglavce: ljevičari
zahtijevaju turbokapitalizam, a nacionalno orijentirani katolici
nastupaju kao socijaldemokrati. U međuprostoru sve više prevladava
'seljački vođa' Andrzej Lepper, Haiderov klon u poljskoj nošnji, i
njegov 'nacionalno-narodnjački blok'. Poljska mora prijeći još
dugačak i trnovit put do EU", zaključuje Gerhard Plott.
FRANCUSKA
LE MONDE
30. V. 2000.
Pierre Moscovici, ministar za europska pitanja: 'Proširenje Europe
velik je politički projekt'
" - Ne svjedoče li izjave Jeana-Pierrea Chevenementa o Njemačkoj da
vlada nije jednodušna kada je riječ o izgradnji Europe?
= Poznate su nesuglasice između Jeana-Pierrea Chevenementa i
drugih ljudi u vladi. Pronašli smo način da ih riješimo, a to je
upravo bio sporazum koji smo između sebe zaključili 1997. o
glasovitoj zamisli o federaciji država-naroda, koja je također
bila u središtu programa Francoisa Hollandea i Socijalističke
stranke, kao i Građanskog pokreta (MDC) na europskim izborima
održanim u lipnju 1999. Zamisao o federaciji država-naroda sastoji
se u prihvaćanju činjenice da Europa ima značajke federacije i da su
narodi važni; u zaboravu stare naddržavnosti i starog
nacionalizma.
Nijemci znaju s kim razgovaraju. U Rambouilletu, prije desetak
dana, bili su predsjednik Republike, premijer, ministar vanjskih
poslova i ja, zajedno s njemačkim kolegama. Nije bilo 'izgreda
Chevenement', jer mi znamo dokle smo došli u našim odnosima.
- Što mislite o europskoj federaciji za koju se zalaže njemački
ministar vanjskih poslova Joschka Fischer?
= Federalizam ili značajke federalizma već postoje u Europi. Tko
može reći da Europska središnja banka nije federalna ustanova?
Povjerenstvo je, na svoj način, federalna ustanova. Europski sud
pravde je federalna ustanova. Kada se u ministarskom vijeću
odlučuje većinom glasova, to je federalizam. No taj je federalizam
nejasan, slabo organiziran.
Ja sam za Europu projekata. Ono što je važno za Europu s trideset
članova, koja će nužno biti raznorodnija, jest da neki mogu
zajednički raditi na velikim projektima.
- Treba li se Francuska u svom šestomjesečnom predsjedanju Unijom
zadovoljiti da bude skromna, ili treba da taj europski projekt
stavi na dnevni red susreta na vrhu u Nici, u prosincu?
= To ne bi bilo dobro. Ne treba miješati rasprave i rokove. Da smo
odmah postavili pitanje federacije ili europskog ustava, u koji
neki vjeruju, a drugi ne, doveli bismo u opasnost naše izglede da
kratkoročno riješimo sljedeće pitanje: kako pokrenuti Europu s
petnaestoricom da bi mogla nastaviti djelovati s tridesetoricom?
Najvažnije je da se Međuvladina konferencija završi uspješno. Ali
ostvarimo ambiciozan uspjeh! Mislim da više ne postoje tri pitanja
- reforma Povjerenstva, glasovanje kvalificiranom većinom,
izjednačavanje glasova u Vijeću - već četiri, a četvrto je pitanje o
pojačanoj suradnji, jer je ona ujedno čimbenik boljega rada Europe
danas i most k budućoj Europi.
- Nije li, ipak, došao trenutak da se unaprijedi i ojača politički
identitet Europske unije?
= Kad bismo imali veliku Europu s trideset članova, s
Povjerenstvom, parlamentom sa sedamsto zastupnika i ministarskim
vijećem, i unutar nje malenu Europu sa šest, osam ili deset država,
bismo li imali drugi parlament, drugo povjerenstvo i drugo vijeće?
Kako bi naši građani to shvatili? Nisam za velik institucijski skok
ni za sporazum unutar sporazuma. Zato se vraćam na promjenljivu
geometriju koja omogućuje stvaranje prethodnice.
- Dakle, od francuskog predsjedanja ne treba očekivati nikakav
napredak u pravcu većeg europskog političkog identiteta...
= U ovom času razmišljamo o proširenoj Europi: to je velik politički
program! Za deset godina ujedinit ćemo Europu koja je bila
podijeljena pedesetogodišnjim hladnim ratom, a reforma ustanova
odgovara tom zahtjevu. Nemojmo se pretvarati da je međuvladina
konferencija bila nevažna i da je s druge strane postojao velik
politički program! Proširenje je, samo po sebi, velika politička
zamisao. Zato je budući sporazum u Nici vrlo važan.
U Europi s trideset članova treba razmišljati o različitim
ustrojima i djelovanjima. Odatle pitanje političkog identiteta,
zbog čega podupiremo pojačanu suradnju. To znači da je, u sklopu
ugovora koje su potpisala petnaestorica, a jednom će ih potpisati i
tridesetorica, mali broj država - pet, osam, deset, još ne znamo -
kadro da između sebe pokrene sustav suradnje radi ostvarenja
politike, projekta. Još mislim da ćemo imati predsjednika vijeća
eura i da možemo imati ustanove za obranu, da možemo raditi na
prijevozu. Svaki od tih programa mora se politički organizirati.
- Svaka zemlja može na to staviti veto. Što ćete poduzeti u Nici da
'male' države prihvate takve promjene?
= U Nicu idemo s dosta jasnim zamislima. Prva je: ugovor mora biti
ambiciozan. Nećemo prihvatiti loš ugovor. Radije ćemo biti bez
ugovora, nego s lošim ugovorom iz Nice. Druga je zamisao: ne bude li
ugovora iz Nice, naći ćemo se u položaju koji je neugodan za Europu.
Što će biti s proširenjem? Dakle, ako u Nici ne postigemo cilj,
možda ćemo morati ponovno razmisliti o budućnosti Europe, uz nove
troškove, i možda radikalnije uvjete."
Razgovarali su Patrick Jarreau, Olivier Mazerolle i Pierre-Luc
Seguillon.
LIBERATION
30. V. 2000.
Lanac ostavki u Poljskoj
"Pet ministara liberala u poljskoj vladi koju predvodi katolička
desnica, među kojima su ministar financija i dopredsjednik vlade
Leszek Balcerowicz i šef poljske diplomacije Bronislaw Geremek,
jučer su ujutro dali svoje ostavke, izazvavši najtežu političku
krizu u Poljskoj nakon povratka desnice na vlast u studenom 1997.
Premijer Jerzy Buzek ipak nije prihvatio ostavku ministara,
pozivajući liberale da 'preuzmu odgovornost prema državi bez
obzira na njihove trenutne interese'. Buzek koji je izjavio da je
spreman napustiti dužnost ako to budu tražile obje stranke,
istaknuo je da prvo treba pronaći prikladno 'političko rješenje'
krize. Kap koja je prelila čašu ne baš idiličnih odnosa između dvaju
partnera, bilo je premijerovo imenovanje 'povjerenika' za gradsku
upravu poljske prijestolnice koji je prisvojio zastupničke
ovlasti. Liberali su se također žalili zbog nepoštenja skupine
katoličkih zastupnika koji zajedno s bivšim komunistima u oporbi
glasuju protiv vlade kako bi onemogućili donošenje zakona koje oni
predlažu.
Kriza vlade mogla bi imati teške vanjske posljedice za Poljsku i
usporiti tijek primanja Varšave u Europsku uniju, dok stotinjak
prijedloga zakona kojima se poljsko zakonodavstvo treba
prilagoditi europskom, čeka na glasovanje u parlamentu.
Raspad vlade ide na ruku bivšim komunistima iz oporbe. AWS-
Solidarnost nema većinu u parlamentu da bi mogao vladati sam. Za
obje koalicijske stranke, prijevremeni izbori su neugodna stvar,
jer je njihova popularnost na najnižoj razini nakon nespretnog
početka četiriju teških socijalnih reforma (zdravstvo, socijalno
osiguranje, školstvo i uprava). Prema najnovijim ispitivanjima,
bivši komunisti iz SLD-a dobili bi 44 posto glasova dođe li do
prijevremenih izbora, dok bi AWS-Solidarnost mogao računati tek sa
16 posto glasova, a liberali iz UW-a (Savez za slobodu) sa 11 posto.
Dajući ostavke, liberali su rekli da su spremni vratiti se za
pregovarački stol radi 'obnove' koalicije, uz uvjet da se opozove
povjerenik za Varšavu i da vođa krajnje desnice, Marian Krzaklewski
spriječi glasovanje disidenata. Ovaj zadnji gubi ugled u AWS-u,
koaliciji nekoliko manjih stranaka iz desnice koje je teško održati
na okupu, to više što se približavaju predsjednički izbori i što
Krzaklewski, kako se čini, nema puno izgleda prema socijalističkom
predsjedniku Aleksandru Kwasniewskom. Uostalom, bivši
predsjednik Lech Walesa, i sam kandidat za predsjedničku dužnost,
prebacio je odgovornost za krizu na svog nasljednika na dužnosti
predsjednika Solidarnosti. 'Krzaklewski danas gubi našu pobjedu,
moramo se ponovno ujediniti kako bismo dovršili borbu protiv
komunizma', rekao je Walesa", iz Varšave izvješćuje Maja
Zoltowska.
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
30. V. 2000.
Moskva ponovno hlepi za moći
"Moglo se i očekivati da će na sastanku na vrhu EU i Rusije biti puno
govora o dobrosusjedskim odnosima i o suradnji kao preduvjetu
opstanka. Odnos Europe i Rusije oduvijek je bio blizak i težak
istodobno: div na rubu kontinenta uvijek je bio suigrač i outsider
istodobno. Jasno je također da Europa polaže određene nade u novog
šefa Kremlja Vladimira Putina. Podjela Europe i hladni rat završili
su prije samo 11 godina, a nova uloga Rusije još nije jasno
određena. Povoda za nadu ipak ima.
Naime, Putin šalje pozitivne signale. Postigao je konačnu
parlamentarnu ratifikaciju sporazuma Start II. o razoružanju, a
sam je potpisao sporazum o obustavi atomskih pokusa. Taj potez
sviđa se Europljanima i Amerikancima. Osim toga, poput nekih
Europljana, i Rusi se protive američkom državnom proturaketnom
sustavu. Takav se pak stav ne sviđa Washingtonu, ali u prvom redu
jača odnos Rusije i Europe, koja ustraje na 30-godišnjem sustavu za
kontrolu naoružanja, na sporazumu o zabrani proturaketnih sustava
i odbacivanju sustava za zaštitu od atomskih raketa.
Uzornom sljedbeniku politike razoružanja Putinu suprotstavljen je
prijeteći Putin, koji pak utjelovljuje nešto što bi kod Europljana
trebalo izazvati skepsu. Riječ je o povratku vojne sfere u
instrumentarij moskovske vanjske politike. Moguće je odrediti i
točan datum tog povratka: naime, 22. svibnja 2000. Rusija je
zaprijetila bombardiranjem Afganistana. Bilo je to prvi put nakon
sloma Sovjetskog Saveza da je Moskva suverenoj državi zaprijetila
silom. Dogodilo se to samo dva tjedna nakon što je Putin svečano
inauguriran na novu dužnost. Stoga je dopuštena pretpostavka o vezi
između 'nove Rusije' i novog predsjednika.
Dakle, posrijedi je važan datum - pa i za samu Europu. On obilježava
nastup novog stila u ruskoj politici nakon gotovo desetgodišnje
slabosti Moskve nakon potpunog raspada Sovjetskog Saveza. Doduše,
prijeteća gesta bila je usmjerena protiv zemlje smještene dalje na
istoku, ali mogla bi funkcionirati kao upozorenje da Putinova
Rusija nije susretljiv susjed kakav je Jeljcinova Rusija ipak bila.
Doletjevši borbenim mlažnjakom u Grozni, aktualni šef Kremlja
pokazao je sklonost vojnoj sferi. No, pravo pitanje nije hoće li
vojni zrakoplov postati predsjedničkim prijevoznim sredstvom već
hoće li vojna sfera sama po sebi postati prijevozno sredstvo
predsjedničke politike. U Putinovu slučaju nesumnjivo postoje
elementi koji upućuju na sumnju.
Primjer Čečenije: rat na Kavkazu možda je bilo teško izbjeći zbog
prilika u Groznom, ali Putin nije ni pokušao posegnuti za
političkim rješenjima. Umjesto toga, iskoristio je val revanšizma
među svojim generalima kao sredstvo za ostvarivanje pobjede na
parlamentarnim i predsjedničkim izborima. Primjer Afganistana:
šef Kremlja možda se ljuti što Talibani podupiru Čečene, ali ruski
zračni napadi neće nimalo utjecati na tijek rata na Kavkazu. Sukob
će biti odlučen u Čečeniji a ne na Hindukušu.
Putinove prijetnje imaju sasvim drugačiji, politički cilj. Naime,
ratni pokliči, usmjereni protiv Talibana, trebali bi Moskvi
osigurati potporu država u srednjoj Aziji. Naime, Uzbeci, Tadžiki i
Kirgizi strahuju od radikalnog islama. Amerikanci pak i Europljani
istodobno propagiraju svoje interese u sirovinama bogatoj regiji
između Kavkaza i Kaspijskog jezera. Moskva strahuje da će joj Zapad
ili islamisti preoteti nekadašnje muslimanske zemlje te ih želi
vezati uz sebe militarističkim gestama. Ta dobro poznata
geopolitika nije istinski primjerena za budućnost kao 'strategija
Rusije za 21. stoljeće' (Putin).
Rat i vojska oduvijek su igrali dominantnu ulogu u povijesti
Rusije. Ta je povijest obilježena otporom osvajačima, ali i
zauzimanjem golema prostora između Moskve i Pacifika. Pojam
euroazijske kopnene sile oduvijek je bio identičan pojmu ruske
vojne sile. To je jedan od razloga zašto moskovski političari ne
uspijevaju preboljeti gubitak utjecajne uloge Sovjetskog Saveza na
svjetskoj pozornici. Dakle, potpuno su jasni motivi politike,
obilježene novopečenom svijesti o moći Rusije. Pitanje je
raspolaže li Moskva trenutno i dostatnim odgovarajućim sredstvima.
Putinova vojska služi se gotovo svim čime raspolaže, pa ipak ne
uspijeva ostvariti istinsku pobjedu.
Je li Putin, dakle, moćnik mlitavih mišića? Vjerojatno nije budući
da dvije stvari i dalje ostaju na snazi. Prvo, Rusija, doduše,
nikada nije tako snažna kao što tvrdi da jest, ali ni tako slaba
kakvom se čini. Osim toga, Moskva i dalje ima nuklearno oružje iako
atomska toljaga može biti tek od ograničene koristi u dobu
građanskih ratova i etničkih sukoba.
Ipak Putin trenutno nudi svojim protivnicima dovoljno argumenata
da Rusiji ponovno pripišu povijesnu ulogu euroazijskog faktora
nesigurnosti. Američki republikanci preporučuju oštar nastup
prema Moskvi, a države srednjeg dijela istočne Europe žele što
prije ući u NATO. Bolje je spriječiti nego liječiti - takav stav
potiče sam šef Kremlja. Naime, tko zna što Putin zapravo smjera sa
svojom Rusijom. Odgovor na to pitanje odlučujući je pak za Europu",
zaključuje Thomas Avenarius.
ITALIJA
LA REPUBBLICA
30. V. 2000.
Balkan, mafijaške države od kojih Italija strepi
"'Mafijaške države' to je naslov posebnog izdanja geopolitičke
revije 'Limes' koje danas izlazi. Potanka analiza balkanskih
kriminalnih organizacija i njihovih veza s državama i državicama
koje su nastale iz jugoslavenskih ratova gdje su institucionalne i
i kriminalne strukture usko povezane.
Za Italiju je splet banda koje su si podijelile more i koje su
prodrle i na teritorij nedvojbeno najteža posljedica desetljeća
ratova u bivšoj Jugoslaviji: 'Limes' ilustrira neke prijedloge
iznesene kako bi se obnovu Balkana povezalo s njegovim rješavanjem
mafija. 'Sve do nedavno', piše u uvodu izdanja, 'zemlje Europske
unije i NATO-a stavile su prigušnice na tu izrazito osjetljivu
temu. Prevladavala su, zapravo, strateška i diplomatska
razmišljanja. Nije se htjelo (niti se još uvijek želi) dovesti u
pitanje embargo, odlučujući i pokretački čimbenik u razvoju
kriminala mafijaških država. Prije rata na Kosovu, beogradski je
režim pola Zapada, s Italijom na čelu, smatrao prihvatljivim
sugovornikom. Prijaviti njegove sporazume sa srpskim kriminalnim
organizacijama značilo je prekinuti svaki dijalog. I što kazati o
trgovinama cigaretama i naftom koje izravno vode crnogorski
upravljači, koji međutim nisu mogli jako iritirati jer su uzdignuti
u zapadnjačke uzore u Miloševićevoj Jugoslaviji? Pokrivalo se
potom borce OVK-a, naše saveznike tijekom rata protiv Jugoslavije,
čije su trgovine drogama i oružjem, svojstvene svakoj narkogerili,
bile poznate svakom tko je za njih htio znati'.
U publikaciji Limesa istraženi su i najniži društveni slojevi
Srbije, pokazujući kako se u čvrstom sporazumu s režimom
ukorjenjuju ruska i ukrajinska mafija. Glede Crne Gore,
dokumentiran je, na temelju istrage napuljskog suda, savez između
camorre (napuljska mafija) i crnogorskih vlasti. No najveću uzbunu
u Italiji uzrokuje albanski kriminal, jedini, piše u publikaciji,
koji je prava mafija, u smislu 'stalnog tajnog društva koje
sjedinjuje koaliciju obitelji povezanih krvlju ili ženidbom'. A
posljedice albanskog kriminalnog djelovanja dokumentirane su s
posebnom pozornošću glede prekojadranske trgovine ženom i djecom
svedenima na roblje."
LA STAMPA
30. V. 2000.
Slaba Miloševićeva diktatura
"Stalno kapanje uzbunjujućih vijesti iz Srbije već se uobličava u
jednu ozbiljnu i možda povijesnu političku prognozu: čini se da su
Slobodan Milošević i njegov režim došli do posljednjeg čina
tragedije. (...) Stanje se zaoštrilo i pogoršalo u godinu nakon
poraza i gubitka Kosova. Sve do toga trenutka, srpski je unutarnji
režim imao istaknuta autoritarna obilježja, koja su ostavljala
određeni prostor, makar i nadziran, pluralitetu mišljenja,
lokalnim izborima, dvojbenoj i zbrkanoj igri službenih
Draškovićevih i Đinđićevih oporbi. Potom, od tog polutotalitarnog
autoritarizma Srbija je prešla na oblik slabog i mafijaškog
totalitarizma. S jedne se je strane političko društvo velikim
dijelom kriminaliziralo, kroz atentate i zagonetna zatiranja bilo
otvorenih protivnika, bilo aktivista podržavatelja poput
'komandanta Arkana' ili, čak, ministara i načelnika policije. S
druge je strane totalitarni pritisak teško pogodio neovisne
novine, radio i televizije, dok su maskirane bande noću napadale, i
još napadaju, buntovne studente iz Otpora. Redovita policija u
međuvremenu ustrajava u racijama i uhićenjima, ne praveći razlike,
podržavana od jedne prestrašene, ranjive vlasti, koja gubi teren na
svim stranama i prijeti objavljivanjem 'antiterorističkog zakona'
koji bi u biti značio izvanredno stanje u Beogradu i glavnim srpskim
gradovima. Nije slučajno što velika represija koja se odvija, čini
se, štedi konvencionalnu oporbu, uvijek spremnu na kompromise i
raspoloživu za nacionalističku retoriku, a koju su pripadnici
pokreta Otpor nazvali 'trojanskim konjem diktature'. Očajnički
suton Miloševića i njegova klana već predviđa da će Srbi, nekad
uključeni u vanjske etničke agresije, povesti rat među sobom unutar
Srbije i 'bratske' Crne Gore, koja je uvijek u stanju uzbune.
Oslabljeni totalitarizam ne ostavlja mnogo izlaza gospodarima rata
i zločina iz Beograda: ako ih od ponora neće spasiti Putin koji se ne
izjašnjava, nitko na svijetu ih neće moći, ili htjeti, spasiti",
piše Enzo Bettiza.
CORRIERE DELLA SERA
29. V. 2000.
"Milošević je u očajnom položaju. Ni Moskva ga više ne voli"
"(...) Carl Bildt, star 51 godinu, posebni izaslanik UN-a za
Balkan, nastavlja pratiti poteze svoga bivšeg sugovornika, poput
posljednjeg napadaja na neovisni tisak koji je doveo do zatvaranja
radija Studio B i radija B2-B92. 'Vjerujem da sam jedna od osoba
koje su provele najviše vremena s Miloševićem', objašnjava Bildt.
'Čovjek nije glup. Ima značajne sposobnosti i prvorazredni je
oportunist. Neki mi kažu da se u posljednje vrijeme promijenio. No
imam dojam da kad navečer ide u krevet, nema ni najmanju ideju što će
se dogoditi sutra. Vjerojatno mu je dovoljno doći do kraja dana'.
(...)
- Što misli učiniti međunarodna zajednica?
= Vjerujem da je važno razviti odnose s civilnim društvom i
izolirati Miloševića. Lako je to reći, znam.
- Jugoslavenski predsjednik ipak ostaje na vlasti, kao Sadam.
= Dva su režima različita. U Bagdadu se teško može izići na ulice i
prosvjedovati. Tamo je jedan oštar režim, u Beogradu slab. Ostaje
na vlasti samo zato što je oporba slaba.
- (...) Kakvo se povjerenje može dati nekome kao što je Drašković?
= Ja sam političar. Problem kvalitete oporbe postoji svuda. No ne
zaboravimo da je srpski režim pod optužnicom međunarodnoga suda:
bilo tko bi bio bolji od Miloševića. Bilo kakva promjena bit će
dobro primljena. (...)
- Nedavno ste ustrajavali na potrebi ostvarivanja jedne
inicijative koja bi dala stabilnost cijeloj regiji, uključujući i
Crnu Goru i Kosovo. Kako to ostvariti uz Miloševića na vlasti?
= Možda treba doći do konfederacije između Srbije i Crne Gore: to je
jedini način da se izbjegne novi rat. Isto vrijedi i za Kosovo. Ne
govori se o neovisnosti, neka bude jasno, nego o jednom srednjem
rješenju. Milošević bi međutim morao otići u roku od pet dana.
- Bi li to Rusija dopustila?
= Odnosi između Moskve i Srbije su se promijenili. Rusija je
skeptična prema NATO-ovoj jednostranosti, i to se može shvatiti.
Nepovjerljiva je prema Kosovu koje bi htjelo otići za svoj račun.
Ako bi predsjednik Putin dao neki signal Beogradu, učinak bi bio
snažan.
- Ostaje činjenica da se 'pax balcanica' održava zahvaljujući
desetinama tisuća vojnika NATO-a. Što bi se dogodilo kada bi se oni
sutra povukli?
= Prekosutra bi ponovno izbio rat."
Razgovarala je Maria Grazia Cutuli.
SRBIJA
DANAS
30. V. 2000.
Gost razdora
"Smije li i hoće li prvi čovjek SRJ Slobodan Milošević doista otići
u Podgoricu ili je najavljeni posjet glavnom gradu Crne Gore
neobičan mamac za zagrijavanje znatiželje ne samo u Jugoslaviji već
i čitavoj Europi, osobito području oko haaškoga zatvora?... (...)
Upit smije li predsjednik SRJ u glavni grad Crne Gore mogao bi
ostati na retoričkoj razini da nije naredbe zapovjednika Druge
armije general-pukovnika Milorada Obradovića o povećanju borbene
gotovosti svih jedinica. Najatraktivnija i istodobno najopasnija
hipotetička kombinacija jest mogućnost da vojska spriječi
Miloševićevo uhićenje, koje bi, naravno, pokušala policija. Zato
se čini posve logičnom pretpostavka da je službena crnogorska
delegacija prije tri dana navrat-nanos napustila regionalni skup
posvećen Kosovu u Prištini upravo zbog nepodnošljive težine koju
nameće koincidencija vijesti o Miloševićevu navodnom pristanku da
dođe u Podgoricu i proklamirane spremnosti Vojske da zaštiti
ustavni poredak i njegove eksponente.
Naravno, uvijek postoji i morbidna alternativa da se u političkim
igrarijama dviju vodećih crnogorskih grupacija uoči skorih
lokalnih izbora u Podgorici i Herceg-Novom povlače najjači
argumenti. I bulatovićevcima i đukanovićevcima Milošević je
promotivna figura od prvorazrednog značaja, bez obzira na vrstu
predznaka, čime najavljeni posjet ostaje čisto spekulativna
kategorija, gotovo bez važnosti.
Ukoliko se, naravno, izuzme ona doista nevjerojatna mogućnost da se
mandat predsjednika SRJ završi na transverzali Podgorica-Haag,
koja bi na uskom yu-prostoru eksplodirala istom snagom kao
svojedobno sarajevski atentat na europskom."
POLITIKA
30. V. 2000.
Zagreb se pokušava izvuči za genocid izvršen nad srpskim narodom
"(...) Prema aktualnom hrvatskom aršinu, koji ni poslije promjene
vlasti ne prihvaća činjenicu da se proteklih godina radilo o
građanskom ratu u Jugoslaviji (koji je bio samo konkretan finale
njezina fizičkog rušenja), već uporno govore o nekakvoj agresiji,
kao da je neka strana država napala neovisnu Hrvatsku.
Motivi takvog ponašanja su jasni i idu za tim da se ušićari što se
može (a usput se na taj način pod tepih gura vlastita odgovornost za
krvavi rasplet raspada SFRJ), u čemu se računa i na trenutnu
naklonost koju Hrvatska ima kod najaktualnijih agresora u Europi -
NATO-a - koji u pokušaju da opravdaju svoje sramno i zločinačko
prošlogodišnje rušenje SRJ i ubijanje njezinih stanovnika šire
ruke prema svakom tko ih bespogovorno sluša.
Ivan Šimonović u svoju ekipu stručnjaka za nastup protiv SRJ pred
Međunarodnim sudom pravde u Haagu uzeo je profesora zagrebačkog
Pravnog fakulteta Ivu Josipovića i veleposlanika RH u Nizozemskoj
Jakšu Muljačića..."
29. V. 2000.
Tzv. demokratska oporba - najveća zapreka na putu povratka u
međunarodnu zajednicu
Tatjana Lenard, dužnosnica JUL-a, piše: "Svijet u kome živimo
prolazi kroz dramatične promjene. Hladnoratovske podjele
zamijenila je jedna svjetska sila, okružena uglavnom europskim
satelitima koji ne shvaćaju da su zbog američkoga, izdali interese
svojih država i naroda. Ravnotežu straha zamijenili su takozvani
mondijalizam, globalizacija, kozmopolitizam, što su samo drugi
nazivi za ovladavanje svjetskim resursima, u interesu
multinacionalnih kompanija i vojnih lobija, odnosno
beskrupuloznoga bogaćenja uskog kruga političke i financijske
oligarhije Zapada. Ne birajući sredstva, od vojnih intervencija do
sankcija i pritisaka, Sjedinjene Države nastoje ovladati svijetom.
U tu svrhu ponizile su UN i uništile svaki njihov kredibilitet,
razorile su međunarodni pravni poredak, manipuliraju vodećim
međunarodnim organizacijama i financijskim institucijama, od
OEBS-a do MMF-a i Svjetske banke. U ime navodne zaštite ljudskih
prava i sloboda, ukidaju pravo na neovisnost i postojanje čitavim
državama i narodima". (...)
Od Pekinga i Bagdada, preko stranaka lijeve i napredne orijentacije
europskih zemalja, do New Delhija i Havane, svakodnevno (JUL)
dobivamo potporu i ohrabrenje za pravednu borbu koju vodimo i
divljenje za obranu i obnovu zemlje. Međutim, najveća zapreka na
putu potpune rehabilitacije i povratka u međunarodnu zajednicu
sada više nisu oni koji su nam do jučer razarali zemlju i ubijali
naše nedužne građane, već njihova produžena ruka - domaća,
takozvana demokratska oporba. Ti, navodni demokrati, fašističko-
monarhističkog pedigrea, koji su se pritajili u vrijeme agresije,
sada iz Washingtona, Bruxellesa, s Ravne Gore ili s ulica naših
gradova, u ime demokracije i ljudskih prava, nude ropstvo u zamjenu
za slobodu. (...) Zahvaljujući domaćim kvislinzima, za posljednjih
godinu dana odgođeno je ukidanje sankcija Jugoslaviji, zaustavljen
je priljev pomoći sa Zapada, proširen popis za zabranu putovanja, i
počeo je niz ubojstava poštenih i časnih ljudi, političara i
privrednika, kakav se ne pamti u našoj zemlji..."
Popušta zid šutnje o zločinima ustaških koljača
"Istina da je Jasenovac bio sistem hrvatskih ustaških logora
genocida nad Srbima, Židovima i Romima - više od pola vijeka poslije
toga zločina nad zločinima - još se nije probila u svijet.
Posebno ne u svijet, u kome su moćnici iz SAD-a i pojedinih zapadnih
zemalja zbog vlastitih hegemonostičkih interesa - nasuprot istini
o genocidu nad srpskim narodom - gotovo do jučer širili
monstruozne, najgnusnije laži - da su Srbi činili zločine genocida.
To je trebalo biti 'opravdanje' za agresiju, sankcije i sve vrste
pritisaka na našu zemlju, koji ne prestaju.
Još svjetlost ne pada na onu osnovnu i najvažniju - istinu o broju i
imenima žrtava na jasenovačkom stratištu. (...)
'Zid šutnje u svijetu o Jasenovcu, ipak, polako popušta', ocijenio
je u razgovoru s novinarom Tanjuga direktor Muzeja žrtava genocida
u Beogradu, jedan od najboljih poznavalaca istine o Jasenovcu dr.
Milan Bulajić.(...)
'Protiv ustaške NDH, odnosno Republike Hrvatske, do sada nitko nije
podnio tužbu za odštetu za ljudske žrtve genocida, pljačku i
uništavanje imovine i ropski rad', rekao je Bulajić.
Druga konferencija o Jasenovcu pokazala je da istraživanje treba
usmjeriti i na prikupljanje podataka i dokaza o pljačkanju žrtava
genocida koje su izvršili počinitelji zločina i da treba raditi i na
međunarodnom planu u cilju isplate ratne odštete žrtvama i njihovim
porodicama, po uzoru na Londonsku (1997.) i Washingtonsku (1998.)
konferenciju o nacističkom zlatu..."
VEČERNJE NOVOSTI
29. V. 2000.
Samo Milu je dobro
"(...)Pod njegovom vladavinom (Mila Đukanovića) od prije dvije
godine, Crna Gora ne samo da zbog stranog izdržavanja trpi
prijekor, već je uvelike, za 'trice' prodala ono što je ovom
divovskom narodu kroz vijekove predstavljalo svetinju -
suverenost.
(...) Ponešto od obećanoga blaga i stigne, ali boljitka za one
kojima je namijenjeno nema. Dolari se, očito, troše za druge
potrebe. U prvom redu za financiranje 'obrambenih snaga'. Iz straha
od vlastita naroda, Đukanović je stvorio policijsku 'silu' od preko
20 tisuća dobro naoružanih ljudi.
Nije, međutim, to prava namjena zelenih novčanica koje stižu, već
da se njima kupi ono za što su Crnogorci uvijek bili spremni
poginuti -država. (...)
Da je kojim slučajem još na snazi 'Vasojevićkin zakon u dvanaest
točaka' sadašnji crnogorski 'državnici' ne bi mogli proći bez
kazne. (..) 'Koji Branković dušmanima javi što glavari i narod
zbore, da se obestrvi, tko svoje glavare preskoči i od tuđina
pravicu traži, da je kriv'.
Taj zakon nije na snazi, ali narodno pamćenje, vjerujemo, jest."
BELGIJA
LE SOIR
29. V. 2000.
Izlažu li belgijski vojnici na Kosovu pogibelji samo svoj život?
Izvjestitelj lista iz Kosovske Mitrovice Fabrice Voogt piše o
belgijskim vojnicima u sastavu KFOR-a na Kosovu, napose o njihovu
strahu zbog onečišćenja okoliša nakon požara tvornice baterija u
Mitrovici i NATO-ova bombardiranja prošle godine: "(...) Olovo,
kadmij, sumpor, dušik i azbest. Od kolovoza do rujna 1999., u
Jankoviću, dvjesto metara od granice s Makedonijom, belgijski su
vozači čekali satima udišući onečišćen zrak, nedaleko od
bombardirane tvornice koja je u proizvodnji rabila azbest, prije
nego su došli u Skoplje kako bi se opskrbili gorivom: razlozi
zabrinutosti za zdravlje belgijskih vojnika na Kosovu brojni su
posljednjih mjeseci. No postoji jedna stvar koja, više od drugih,
izaziva raspre - osiromašeni uran.
Nešto više od godinu dana nakon početka NATO-ove ofenzive na
Jugoslaviju, previše je neriješenih pitanja u svezi s uporabom
bomba s omotačem od osiromašena urana koji je američko
zrakoplovstvo rabilo da bi pojačalo probojnu snagu bomba. U
izvješću od 17. ožujka, belgijska vojska priznaje da postoji
opasnost za belgijske vojnike na tom području. Prije njihova
odlaska na Kosovo, vojnicima se uzima uzorak mokraće i uspoređuje s
uzorkom nakon povratka, kaže liječnik-satnik Delhaye. Za sada su
dva rezultata od 1270 na granici dopuštenih vrijednosti. Vojska
također dodaje da svaka bolest koja je posljedica operacija može
biti razlogom zahtjeva za odštetu, što će, zacijelo, umiriti te
ljude! (...)
Nema ništa gore od glasina i nesigurnosti, kaže Frederic Delhaye
koji je nedavno došao kao zamjena na dužnost 'savjetnika za
psihičko zdravlje'. Premda belgijska postrojba u užem smislu nije
do sada zabilježila nikakve gubitke, 17. svibnja jedno se oklopno
vozilo prevrnulo na brdskoj cesti na sjeveru Kosova. Nekoliko sati
nakon nesreće, prvom vojniku Lesleyju Schoorsu, u dobi 21 godinu,
morali su amputirati desnu nogu. To je izazvalo šok. Trebalo je
pružiti pomoć njegovim kolegama koji su bili svjedoci tragedije,
ali i četrdesetak osoba iz njegove postojbe kako bi mogli izraziti
ono što osjećaju.
Taj je tragični događaj možda iznio na vidjelo razmjerno siromaštvo
medicinske postojbe koju uz liječnika-satnika Delhayea čini još
dvoje liječnika, 18 ljudi uvježbanih za pružanje prve pomoći i
vozača vozila hitne pomoći te jedan veterinar koji obavlja analizu
vode za piće - posljednja je analiza pokazala nazočnost koliforma
koji je čine neprikladnom za piće - i hrane koja se doprema iz
Kumanova.
Mislim da nas ima dovoljno, ispravlja nas naš sugovornik. No istina
je da je taj broj, dođe li do nesreće, jedva dovoljan.
Vojnici najčešće traže liječničku pomoć zbog infekcija dišnih
putova i alergije, kojih je sve više. Napokon, liječnik-satnik
Delhaye kaže također da sve češće mora liječiti vojnike s
uganućima, upalom tetiva i različitim ozljedama mišića. Je li
program odveć natrpan? Ne, češće se događa dok igraju nogomet..."
VELIKA BRITANIJA
THE ECONOMIST
27. V. 2000.
Rast je dobar
"Kritičari globalnoga kapitalizma često tvrde kad je riječ o
pomaganju siromašnima, da rast nije važan. To gledište, nikad
uvjerljivo, sad je definitivno pobijeno.
Upada u oči da malo protivnika globalizacije, ako uopće itko od
njih, tvrdi da je globalizacija općenito loša za rast. Oni se žale
da rast služi samo interesima bogatih. Dok prosperitetni postaju
još prosperitetniji, nejednakost je sve veća, a siromašni su
izostavljeni.
To je tvrdnja koju biste mogli izreći o bogatim i siromašnim
zemljama, ili o bogatim i siromašnim ljudima u bilo kojoj zemlji.
Većina protivnika vjeruje u obje inačice. Dokaz za prvo već je dugo
očit. Siromašne zemlje koje se isključuju iz globalnoga
gospodarstva i ne uspijevaju stvoriti temelj za rast zaista mogu
ostati siromašne; ostale se zaista 'međusobno približavaju'.
Što se tiče ovih drugih, teškoće u prikupljanju i ispitivanju
podataka zamutile su to pitanje. No novo izvješće Davida Dollara i
Aarta Kraaya iz Svjetske banke postavlja stvari na svoje mjesto.
Njihovi nalazi ne mogu biti jasniji. Rast doista pomaže
siromašnima; zapravo, on povećava njihove prihode otprilike
jednako kao i prihode svih drugih. Autori su promatrali podatke o
rastu, prihodima i različitim drugim varijablama na uzorku od 80
zemalja tijekom četiri desetljeća. (...)
Oni su razmatrali zamisli o uzrocima siromaštva. Često navođena
'hipoteza Kuznets' drži da se nejednakost bogatstva u zemlji
povećava u prvim fazama razvoja da bi kasnije opala. Sad se čini da
ipak nije tako. Podijelivši uzorak na bogate i siromašne zemlje,
Dollar i Kraay su utvrdili da je veza između ukupnih prihoda i
prihoda siromašnih, kao i prije, otprilike jedan naprema jedan u
svakom slučaju, i da se u tom pogledu dvije skupine statistički ne
razlikuju.
Još jedan mit: u krizama, siromašni dožive najveći pad prihoda. Još
jednom, podijelivši uzorak na krizne i mirne epizode, autori su
utvrdili da veza jedan na jedan ostaje nedirnuta. (Time se ne poriče
da pad prihoda od 10% više pogađa siromašnog nego bogatog čovjeka.
No tvrdnja da prihodi siromašnih u kriznim razdobljima padaju
razmjerno više od prihoda bogatih nije točna.) (...)
Na posljetku, autori pitaju imaju li pojedine političke odluke i
ustanove sustavno drukčiji učinak na siromašne. Primjerice,
povećava li globalizacija nejednakost unutar zemlje? Odgovor na to
pitanje je niječan. Autori su promatrali učinke otvorenosti prema
trgovini (mjerene zbrojem izvoza i uvoza u odnosu na BDP) prvo na
ukupne prihode, a zatim na raspodjelu prihoda. Utvrdili su da
otvorenost potiče rast do statistički značajnog stupnja, i nema
vidljivog učinka na raspodjelu. Ukratko, globalizacija povećava
prihode, a siromašni u potpunosti sudjeluju.
Ekonomisti dugo tvrde da je uloga zakona presudna u razvoju. Autori
to potvrđuju: čvršća prava vlasništva promiču rast. No otimaju li
čvrsta prava vlasništva prednosti rasta od siromašnih, kao što bi
neki mogli pretpostaviti? I opet, ne. Učinci na raspodjelu
statistički su oko nule. Što je s demokracijom? Učinci prihoda su
maleni i statistički beznačajni. (...)
No ono što ima sustavnog utjecaja, odnosno, utječe na raspodjelu
prihoda kao i rast prihoda općenito, jest smanjenje inflacije i
smanjenje javne potrošnje. I jedno i drugo povećava rast, kao što
biste mogli očekivati. No ono što možda i ne biste očekivali jest da
u oba slučaja dolazi i do poboljšanja raspodjele prihoda, u korist
siromašnih.
Ispitivanja često pokazuju da siromašni mrze inflaciju više od
bogatih. Sad znate zašto: dokazi u ovom istraživanju pokazuju da je
inflacija razmjerno veći teret za prihode siromašnih nego za
prihode bogatih. Podaci o utjecaju javne potrošnje više
iznenađuju. Visoka javna potrošnja često se opravdava pomaganjem
siromašnima. Što se tiče njihovih prihoda, čini se da dolazi upravo
do suprotnog: to usporava rast, što izravno smanjuje prihod
siromašnih i svih drugih, i zatim povrh svega utječe na raspodjelu
prihoda na štetu siromašnih. 'Društvena potrošnja', kategorija
javnih rashoda najizravnije orijentirana prema siromašnima, tek je
neutralna, i nema gotovo nikakvog učinka ni na rast ni na
raspodjelu.
Teško je vjerovati da će ovo istraživanje promijeniti mišljenje
protivnika globalizacije. Na posljetku, autori su iz Svjetske
banke, pa se njihov rad može odbaciti. No možda nije previše nadati
se da će vlade biti nešto manje pokajničke, nešto manje sklone
ugađanju, sad kad mogu vidjeti da je rast jednako dobar za siromašne
kao i za ostale", zaključuje uvodničar lista.