IT-E-integracije-gospodarstvo IT-19.V.-PANORAMA-BETTIZA O EUROPI ITALIJAPANORAMA19. V. 2000.Europa već ima dvije brzine"Jedna se paradoksalna asimetrija već neko vrijeme ocrtava između područja eura, koji je u krizi, i
srednjoeuropskih i istočnoeuropskih područja koja su na putu preuređivanja ili punog razvoja. U trenutku u kome se čini da poslijemaastrichtski EU gubi dah, poput nove mašine koja puca zbog prebrze vožnje, neke postkomunističke zemlje ostavljaju dojam da se izvanrednom životnošću uzdižu iz negospodarskog uređenja sovjetskog tipa. (...)Uzmimo slučaj, uistinu izvanredan, Poljske. Varšava koja je zajedno s Berlinom bila jedan od u ratu najrazorenijih europskih gradova, danas proživljava graditeljski procvat koji zaostaje samo za onim ponovno ujedinjene njemačke prijestolnice. Neboderi koji su narasli poput gljiva duž avenije Ivana Pavla, po opsegu i visini konkuriraju svojim blizancima u Chicagu. Varšava si već osvaja status prijestolnice krupnog businessa u središnjoj i istočnoj Europi. 'Economist', koji ima dobar uvid i podatke za ocjenu takvih pojava piše: 'Lokalni i strani bankari tvrde da aktivni ulagači u
ITALIJA
PANORAMA
19. V. 2000.
Europa već ima dvije brzine
"Jedna se paradoksalna asimetrija već neko vrijeme ocrtava između
područja eura, koji je u krizi, i srednjoeuropskih i
istočnoeuropskih područja koja su na putu preuređivanja ili punog
razvoja. U trenutku u kome se čini da poslijemaastrichtski EU gubi
dah, poput nove mašine koja puca zbog prebrze vožnje, neke
postkomunističke zemlje ostavljaju dojam da se izvanrednom
životnošću uzdižu iz negospodarskog uređenja sovjetskog tipa.
(...)
Uzmimo slučaj, uistinu izvanredan, Poljske. Varšava koja je
zajedno s Berlinom bila jedan od u ratu najrazorenijih europskih
gradova, danas proživljava graditeljski procvat koji zaostaje samo
za onim ponovno ujedinjene njemačke prijestolnice. Neboderi koji
su narasli poput gljiva duž avenije Ivana Pavla, po opsegu i visini
konkuriraju svojim blizancima u Chicagu. Varšava si već osvaja
status prijestolnice krupnog businessa u središnjoj i istočnoj
Europi. 'Economist', koji ima dobar uvid i podatke za ocjenu takvih
pojava piše: 'Lokalni i strani bankari tvrde da aktivni ulagači u
Poljskoj mogu vratiti svoj novac, uz odgovarajuću zaradu, u roku od
sedam godina. Kako bi se ista operacija ostvarila u Parizu ili
Berlinu potrebno je najmanje 20 godina'.
Veselo varšavsko gospodarstvo izgleda da čini više čuda od new
economyija američkog tipa. Naraslo divovskim koracima, poljsko je
gospodarstvo danas gotovo četiri puta veće od onog ukrajinskog, tri
puta veće od mađarskog i oko tri puta veće od češkog. Prema
vjerodostojnim procjenama Poljska bi u sljedeće tri godine mogla
postati peti najveći primatelj stranih ulaganja, odmah nakon
Sjedinjenih Država, Velike Britanije, Kine i Brazila. A urnebesni
poljski razvoj samo je istureni rov, vrh dijamanta, općeg razvoja
koji se od Češke širi na Mađarsku, Slovačku, Sloveniju i dotiče čak
i klonuli europski jugoistok, Makedoniju i Albaniju.
Ovaj asimetrični razvoj između jedne vrlo bogate zapadne Europe
koja je zapela na sprudovima jedinstvene valute i rastuće
srednjoistočne Europe, koja privlači sve više ulagača iz svih
krajeva svijeta, bit će jedan od vrućih problema prvog desetljeća
dvije tisućite. Do koje točke će poslovnim ljudima s istoka
odgovarati da se dopuštaju obuzdavati pravilima i mjerilima
Maastrichta ili Bruxellesa?
Do kada će pridruživanje jednoj Europsko uniji u teškoćama, stoga
utoliko strožoj i nametljivijoj, dopuštati 'veselim
gospodarstvima' druge Europe da rastu prema unutranjim i
autonomnim impulsima? Strani ulagači i bankari danas trče u Poljsku
ili Mađarsku jer se uloženi novac brže vraća nego na zapadu, ili
stoga što je postavljanje tvornice tamo mnogo probitačnije nego
njezino postavljanje u jednoj od petnaest zemalja Europske unije:
manje je poreza, birokracija je popustljivija, niska je cijena
rada. Teško je zamisliti da će neosporne prednosti tog spontanog
liberalizma, stvorenog povijesnim slučajem više nego ljudskom
voljom, moći preživjeti s jednakom živošću unutar shema i programa
koje provodi bruxelleska eurokracija.
Sve u svemu, Europa s dvije brzine, o kojoj se toliko govorilo, već
postoji. Razlike u brizini ne nalaze se unutar Europske unije, kao
što se nekad najavljivalo, već prelaze staru željeznu zavjesu
odvajajući već udružene zapadne zemlje od srednjoistočnih zemalja
kandidata za pridruživanje. Do jučer je koncept 'dvije brzine' imao
prizvuk negativna značenja, danas više nema. (...)
Zapadna Europa uvijek u očekivanju monetarnog mesije koji oklijeva
doći i donijeti joj spas, postala je škrtija u prijedlozima,
nesigurnija u idejama, više nego ikad krhkija u sveukupnoj viziji
kontinenta čija bi trebala biti, uz gospodarsku, i politička
lokomotiva. Istočna Europa, naprotiv, postala je odvažnija i
sigurnija u sebe. Kako, kada, i na kojem temelju će se dvije Europe
moći ujediniti, samo Bog zna", piše Enzo Bettiza.