DE-E-INTEGRACIJE-TRGOVINA-GOSPODARSTVO-Organizacije/savezi-Trgovina-Gospodarstvo/poslovanje/financije RDW 26.4.REGIONAL.SURADNJA U JI E-EU RADIO DEUTSCHE WELLE - RDW26. IV. 2000.Regionalna suradnja u jugoistočnoj Europi"Kada je riječ
o suradnji i dijalogu, mnogo se toga pokrenulo s mrtve točke u jugoistočnoj Europi. Susjedi, koji nekoć nisu željeli ni razgovarati, pružaju jedni drugima ruku, sklapaju sporazume i pokreću zajedničke projekte. Tome valja dodati i novu dimenziju regionalne suradnje, koja je sredinom veljače konkretizirana Poveljom šest balkanskih država (Rumunjske, Bugarske, Makedonije, Albanije, Grčke i Turske) o suradnji i dobrosusjedskim odnosima.Takva je dinamika međusobnih odnosa bez presedana u povijesti regije. Uz Pakt za stabilnost u jugoistočnoj Europi, koji u prvom redu namjerava promicati bilateralnu i multilateralnu suradnju, balkanske države na dobre odnose sa susjedima potiče ponajprije europska perspektiva, dakle nada u članstvo u Europskoj uniji. Erhard Busek, predsjedatelj bečkog Instituta za Podunavlje i srednju Europu, ističe:'Riječ je zapravo o nečemu što bih ja nazvao procesom osmoze. Od Europske je unije quasi potekao poticaj koji je zahvatio Mađarsku i Sloveniju, a od Slovenije i Mađarske prešao u susjedne zemlje: Rumunjsku, Hrvatsku. Pri tome je promjena u Hrvatskoj od velike
o/poslovanje/financije
RADIO DEUTSCHE WELLE - RDW
26. IV. 2000.
Regionalna suradnja u jugoistočnoj Europi
"Kada je riječ o suradnji i dijalogu, mnogo se toga pokrenulo s
mrtve točke u jugoistočnoj Europi. Susjedi, koji nekoć nisu željeli
ni razgovarati, pružaju jedni drugima ruku, sklapaju sporazume i
pokreću zajedničke projekte. Tome valja dodati i novu dimenziju
regionalne suradnje, koja je sredinom veljače konkretizirana
Poveljom šest balkanskih država (Rumunjske, Bugarske, Makedonije,
Albanije, Grčke i Turske) o suradnji i dobrosusjedskim odnosima.
Takva je dinamika međusobnih odnosa bez presedana u povijesti
regije. Uz Pakt za stabilnost u jugoistočnoj Europi, koji u prvom
redu namjerava promicati bilateralnu i multilateralnu suradnju,
balkanske države na dobre odnose sa susjedima potiče ponajprije
europska perspektiva, dakle nada u članstvo u Europskoj uniji.
Erhard Busek, predsjedatelj bečkog Instituta za Podunavlje i
srednju Europu, ističe:
'Riječ je zapravo o nečemu što bih ja nazvao procesom osmoze. Od
Europske je unije quasi potekao poticaj koji je zahvatio Mađarsku i
Sloveniju, a od Slovenije i Mađarske prešao u susjedne zemlje:
Rumunjsku, Hrvatsku. Pri tome je promjena u Hrvatskoj od velike
važnosti. Na drugoj pak strani, kao sasvim pozitivan čimbenik,
zasigurno valja spomenuti Grčku i novi odnos prema Turskoj. To
pitanje ne treba razmatrati samo u kontekstu ciparskog sukoba i
članstva Turske u EU već valja, naravno, spomenuti i ulogu koju
Turska zajedno s Grčkom može odigrati u jugoistočnoj Europi'.
Na konferenciji o 'Regionalnoj suradnji u srednoj i istočnoj
Europi', koju su prije nekoliko dana u Sofiji zajedno organizirale
zaklada Bertelsmann i Svjetska banka, bivši austrijski
vicekancelar Busek ukazao je na čimbenike koji promiču regionalnu
suradnju u jugoistočnoj Europi: 'Ta je suradnja napredovala zato
što, naravno, u regiji postoje jako zastarjele crte razdvajanja. U
tom kontekstu valja spomenuti zemlje Europske unije - s jedne
stranke Grčku, a s druge Austriju i Italiju. Drugi je pak čimbenik
bila razlika između Jugoslavije, koja je imala vlastiti politički
sustav, i članica Comecon-a odnosno Varšavskog pakta. Nadalje,
koliko god je strašno reći tako nešto, i ratni su sukobi pridonijeli
integraciji jer se uvidjelo da mora postojati viši stupanj
integracije infrastrukture'.
Ostvarenje pak višeg stupnja integracije infrastrukture nailazi na
brojne zapreke. U tom kontekstu valja s jedne strane spomenuti
strahovanja da će pojačana regionalna suradnja više funkcionirati
kao blokirajući čimbenik u okviru euroatlantske integracije. Zato
se ističe da države istočnog dijela srednje i jugoistočne Europe ne
smiju dopustiti da budu gurnute u 'čekaonicu'.
Tome valja dodati i pravu konkurenciju među državama na putu u
zapadne institucije. Svaka od njih želi biti u prednosti u odnosu na
susjede - posebno zato što sve one zbog slične gospodarske
strukture nastupaju na međunarodnim tržištima kao konkurenti. I to
je jedan od razloga zašto regionalna razmjena dobara zasad ima tek
vrlo mali udio u trgovinskom volumenu pojedinih država. Peter
Tempel, zamjenik šefa ureda povjerenika EU za proširenje Guentera
Verheugena, izjavljuje: 'Trgovina je sada daleko snažnije
orijentirana na članice Europske unije. To vrijedi za kandidate za
pristup, ali i za zemlje jugoistočne Europe, za zapadni Balkan. Tim
se pitanjem, između ostalog, pozabavio i europski summit, održan
prije nekoliko tjedana u Lisabonu. Šefovi država i vlada uputili su
pak jasan signal da su jačanje regionalne trgovinske razmjene i
trgovinski odnosi te regije i EU važan doprinos stabilizaciji te da
tu viziju treba slijediti i dalje'.
Tempel spominje Bukurešt i Sofiju kao primjere nastojanja,
usmjerenih na produbljenu regionalnu suradnju: 'Bugarska i
Rumunjska su zemlje koje vrlo snažno teže izgradnji regionalne
suradnje sa susjedima, ali i snažnijoj međusobnoj suradnji. Upravo
smo proteklih mjeseci doživjeli vrlo dobar primjer sporazuma
bugarske i rumunjske vlade o važnom velikom projektu - izgradnji
drugoga mosta preko Dunava. I taj se projekt uklapa u okvir
transeuropskih mreža koje omogućuju bolju prometnu povezanost s
istočnom i jugoistočnom Europom'.
Rumunjska i Bugarska članice su slobodne trgovinske zone CEFTA,
koja uz Sloveniju obuhvaća i Poljsku, Češku, Slovačku, Mađarsku.
Cilj CEFTA-e jest postupna liberalizacija trgovine radi povećanja
razmjene roba među njezinim članicama. Iako je taj cilj tek
djelomice postignut, opće je priznato da CEFTA priprema svoje
članice za pooštreni pritisak konkurencije na zapadnim tržištima.
U tom bi pogledu CEFTA zasigurno mogla otvoriti perspektive za
jugoistočnu Europu, zaključili su sudionici sofijske konferencije
u organizaciji zaklade Bertelsmann i Svjetske banke - baš kao i
suradnja u takozvanoj Višegradskoj skupini, u okviru koje Poljska,
Češka i Mađarska od 1991. koordiniraju svoje napore oko ulaska u
članstvo NATO-a i EU.
Zemlje jugoistočne Europe mogu nešto naučiti na primjeru suradnje
zemalja istočnog dijela srednje Europe, izjavljuje Georgi Ganev iz
Centra za liberalne studije u Sofiji (riječ je o intelektualnom
pogonu koji poput mreže povezuje reformski orijentirane snage u
cijeloj regiji): 'Prva pouka glasi da suradnja funkcionira, da može
biti uspješna. Mislim da je suradnja srednjoeuropskih zemalja bila
uspješna. Funkcioniranje suradnje jest činjenica s kojom bismo
trebali bolje upoznati našu regiju radi poboljšanja prijemčivosti
društva za takvu ideju - posebno onih društava koja nisu uvjerena da
suradnja zaista funkcionira. Druga važna pouka iz srednje Europe,
koja može biti iskorištena kao primjer za pridobivanje ljudi u
jugoistočnoj Europi, jest relativna jasnoća upravnog sustava u tim
zemljama i razmjerno povoljno gospodarsko okruženje u
srednjoeuropskim državama. To je također primjer koji bi mogao
poslužiti kao uzor budući da okružje za poslovanje ovdje mora biti
osjetno pojednostavljeno i duboko debirokratizirano.
Srednjoeuropske zemlje mogu poslužiti kao model jer su to provele i
bile uspješne'", prenosi Bernd Johann na kraju analize.