FR-US-diplomati-Parlament-Diplomacija-Organizacije/savezi-Financijsko-poslovne usluge FR-LIBER 20.4.PARLAMENT-FRANC.DIPLOMACIJA FRANCUSKALIBERATION20. IV. 2000.Demokratizirati suradnju"Nakon konferencije Svjetske trgovačke
organizacije u Seattleu potalo je očito ono što se već znalo barem deset godina. Budućnost planeta ne može se više određivati bez znanja naroda, u tajnovitim raspravama između visokih dužnosnika. U Seattleu, u Davosu i u Washingtonu, najrazličitije su organizacije, gdjekad u zbrci, ali snažno i odlučno, zahtijevale više demokracije i jasnoće u međunarodnim odnosima.Više od milijardu ljudi živi s manje od jednog dolara na dan. Mnogi sanjaju o odlasku u bogate zemlje. Trećinu zemalja na planetu pogađaju ozbiljni politički poremećaji koji potiču korupciju, mafiju i terorizam.Istodobno je Wall Street za tjedan dana izgubio dvije milijarde dolara, tj. iznos javnog duga zemalja u razvoju.Kakav je naš odgovor? U Europi i u Sjevernoj Americi postoje zemlje koje nastoje pronaći odgovor. Tako je američki Kongres odavno, ponekad do krajnosti (mislimo na nevolje UNESCO-a) uveo mjere za istraživanje i ocjenu djelovanja glavnih međunarodnih ustanova.
usluge
FRANCUSKA
LIBERATION
20. IV. 2000.
Demokratizirati suradnju
"Nakon konferencije Svjetske trgovačke organizacije u Seattleu
potalo je očito ono što se već znalo barem deset godina. Budućnost
planeta ne može se više određivati bez znanja naroda, u tajnovitim
raspravama između visokih dužnosnika. U Seattleu, u Davosu i u
Washingtonu, najrazličitije su organizacije, gdjekad u zbrci, ali
snažno i odlučno, zahtijevale više demokracije i jasnoće u
međunarodnim odnosima.
Više od milijardu ljudi živi s manje od jednog dolara na dan. Mnogi
sanjaju o odlasku u bogate zemlje. Trećinu zemalja na planetu
pogađaju ozbiljni politički poremećaji koji potiču korupciju,
mafiju i terorizam.
Istodobno je Wall Street za tjedan dana izgubio dvije milijarde
dolara, tj. iznos javnog duga zemalja u razvoju.
Kakav je naš odgovor? U Europi i u Sjevernoj Americi postoje zemlje
koje nastoje pronaći odgovor. Tako je američki Kongres odavno,
ponekad do krajnosti (mislimo na nevolje UNESCO-a) uveo mjere za
istraživanje i ocjenu djelovanja glavnih međunarodnih ustanova.
Kao dokaz želim spomenuti najnovije neovisno izvješće o MMF-u i o
Svjetskoj banci koje je on naručio, a koje, umjesto da ga drži u
tajnosti, prepušta javnoj raspravi.
Gdje smo mi Francuzi?
Prije dvije godine Yves Tavernier zalagao se u parlamentarnom
izvješću za dvije važne reforme:
1. Da vlada svake godine podnosi parlamentu stajališta
pripremljena na sjednicama upravnog vijeća MMF-a i Svjetske banke
gdje Francuska ima povlasticu da raspolaže jednim stalnim
mjestom;
2. Da se ubuduće u godišnju parlamentarnu raspravu uvrsti
međunarodna suradnja Francuske.
Prvom je zahtjevu udovoljeno odmah sljedeće godine u dokumentu čiji
se sadržaj može ukratko izraziti: 'Idite, nemate što vidjeti',
toliko je daleko bio od uputa. Nadamo se da će biti bolje u 2000.
Na drugi će se u načelu početi odgovarati u raspravi koja je
predviđena za 25. IV. u Narodnoj skupštini, u sklopu Povjerenstva
za vanjske poslove (otvorena za javnost) i u Senatu 26. IV. Novost
koja obećava jest što je 'civilno društvo' pozvano da sudjeluje
preko Visokog vijeća za međunarodnu suradnju. Tu je novu instancu
uveo premijer 26. XI. prošle godine. Ona se jako trudila da pripremi
zaključak kojim se predlažu novi pravci u francuskoj politici
surađivanja, napose u sklopu međunarodnih ustanova. Taj je
zaključak prihvaćen na općoj sjednici 18. IV.
Što se u njemu zapravo kaže? Da Francuska ne smije više potpisivati
međunarodne ugovore za koje poslije gubi zanimanje, poput onih iz
Ria o održivom razvitku i iz Kopenhagena o socijalnom razvitku. Da
mora više stjecati priznanje tamo gdje se pripremaju nova pravila
svjetske igre, u MMF-u i u Svjetskoj banci, unatoč teškoći da stvori
'europsku frontu'. Da mora privesti kraju tu šizofreniju zbog koje
se bori za sporazume ACP Europske unije za koje izdvaja znatna
sredstva izvan svoje uobičajene kvote (financirajući četvrtinu
FED-a, Europskog fonda za razvoj), upozoravajući ipak, često s
razlogom, na nedjelotvornost europske pomoći. Da predsjedanje
Europskom unijom koje će Francuska preuzeti u drugom polugodištu
ove godine, bude prigoda za obnovu te politike od koje će načiniti
ponos europskih građana, pod uvjetom da ih se obavješćuje i da se
uključe nevladini sudionici: zajmovi od deset milijarda eura koje
zadnje FED nisu potrošile daju prostora inicijativi. Da najnovija
reforma francuske suradnje, čiji je krajnji cilj dobar, bude
uvjerljiva samo ako je bude pratio planirani višegodišnji rast
proračuna javne pomoći razvoju koji je u zadnjih pet godina pao za
30 posto.
Napokon, to mišljenje potvrđuje da francuskoj politici međunarodne
suradnje treba više demokratske rasprave i više jasnoće kako bi se
osigurala potpora javnosti koja joj nedostaje. Samo ćemo tako moći
pomiriti cilj izvoza naših proizvoda i cilj razvoja proizvodnih
mogućnosti zemalja u razvoju, koristiti naš utjecaj putem kulture,
jezika, ne iznevjeravajući naša načela na području ljudskih prava,
demokracije i poštovanja drugih kultura... (...)", u rubrici
'Rasprave' piše Jean-Louis Bianco, predsjednik Visokog vijeća za
međunarodnu suradnju.