US-E-INTEGRACIJE-Diplomacija-Vlada-Organizacije/savezi US 13. IV. IHT EU OBRANA PFAFF SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE13. IV. 2000.Svađa o pitanju europske obrane"Najnoviji argument u washingtonskim kritikama
europskog plana za stvaranje neovisnog obrambenog 'identiteta' jest da on mora biti otvoren članicama NATO-a koje ne pripadaju Europskoj uniji. To bi trebalo osigurati da svaki vojni ustroj Europske unije dođe pod ukupni nadzor NATO-a, što naravno znači pod američki nadzor. Taj je pokušaj osuđen na propast", piše William Pfaff. "Američki veleposlanik u Njemačkoj, John C. Kornblum, izjavio je 30. ožujka pred njemačkim forumom da Sjedinjene Države podupiru plan Europske unije 'pod uvjetom da on ne udvostručuje postojeći ustroj NATO-a ili njegove aktivnosti, i da neće isključivati one saveznice koje žele sudjelovati.'Norveška i zemlje bivšeg varšavskog pakta koje su sad članice ili kandidati za članstvo u NATO-u ne pripadaju Europskoj uniji. Nekoliko ovih posljednjih od nje se otuđilo, govoreći da Unija nije otišla mnogo dalje od priča u prihvaćanju tih zemalja u zapadne ustanove. Oni su se sad priključili Sjedinjenim Državama u tvrdnji da bi europska obrambena inicijativa mogla potkopati NATO, koji je
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
13. IV. 2000.
Svađa o pitanju europske obrane
"Najnoviji argument u washingtonskim kritikama europskog plana za
stvaranje neovisnog obrambenog 'identiteta' jest da on mora biti
otvoren članicama NATO-a koje ne pripadaju Europskoj uniji. To bi
trebalo osigurati da svaki vojni ustroj Europske unije dođe pod
ukupni nadzor NATO-a, što naravno znači pod američki nadzor. Taj je
pokušaj osuđen na propast", piše William Pfaff.
"Američki veleposlanik u Njemačkoj, John C. Kornblum, izjavio je
30. ožujka pred njemačkim forumom da Sjedinjene Države podupiru
plan Europske unije 'pod uvjetom da on ne udvostručuje postojeći
ustroj NATO-a ili njegove aktivnosti, i da neće isključivati one
saveznice koje žele sudjelovati.'
Norveška i zemlje bivšeg varšavskog pakta koje su sad članice ili
kandidati za članstvo u NATO-u ne pripadaju Europskoj uniji.
Nekoliko ovih posljednjih od nje se otuđilo, govoreći da Unija nije
otišla mnogo dalje od priča u prihvaćanju tih zemalja u zapadne
ustanove. Oni su se sad priključili Sjedinjenim Državama u tvrdnji
da bi europska obrambena inicijativa mogla potkopati NATO, koji je
za njih vrijedna sigurnosna veza sa Sjedinjenim Državama.
Između Europske unije i Washingtona stvara se napetost o nekoliko
pitanja. Felix Rohatyn, američki veleposlanik u Francuskoj,
nedavno je pridonio europskoj 'frustraciji i tjeskobi' zbog
američke moći, koja katkad 'niječe zamisao da je naš interes
također njihov interes. To stvara potpuno oprečno gledište - da
samo slabljenje Amerike može za njih biti dobro.'
Prema autonomiji nove europske vanjske i sigurnosne politike
vladaju dvojaki osjećaji. Velike zemlje žele ponovno stvoriti
ravnotežu prekooceanskih veza kako bi ona odražavala gospodarsku
moć zapadne Europe. Manje članice Europske unije ta promjena
zabrinjava.
Francuska, Njemačka i možda Britanija, ako sudimo po potezima
Blairove vlade od dogovora o obrambenoj suradnji postignutog u
prosincu 1998, ozbiljno namjeravaju Europi osigurati integriranu
vojnu silu sposobnu za neovisno djelovanje.
Ta sila ne namjerava preuzeti mjesto NATO-a, tako dugo dok NATO
postoji (što je važniji uvjet nego što mnogi misle). Njegova je
namjena da služe neovisnim europskim interesima, pod europskom
vlašću, kad se ti interesi budu razilazili s američkima.
Čovjek bi mogao misliti da je to razumno, budući da je Washington
dugo pozivao Europljane da preuzmu veće vojne dužnosti. Američka
javnost bi gotovo sigurno odobrila europsku obrambenu autonomiju.
Protivljenje dolazi uglavnom iz dva izvora: birokracija za
nacionalnu sigurnost u Washingtonu, naviknuta na poslušni savez i
ljubomorna na njihova prava, i zajednica vanjskopolitičkih
intelektualaca i savjetnika koji su, tijekom desetljeća nakon
hladnog rata, opijeni snažnim napitkom globalne moći.
Europljani su, uglavnom, sve donedavno pristojno zamračivali svoje
kritike američkog ponašanja, u interesu minimiziranja problema s
Washingtonom. To više nije tako. Neke su njihove kritike nerazumne.
Neke su opravdane i vode djelovanju.
Dva su ugledna starija državnika europskog ujedinjenja, bivši
predsjednik Francuske Valery Giscard d'Estaing i bivši njemački
kancelar Helmut Schmidt, nedavno objavili prijedlog za stvaranje
moderniziranog unutarnjeg saveza zemalja Europske unije spremnih
da krenu naprijed s ujedinjenjem.
Oni kažu da proširena Europska unija (30 država ili više) teško može
postati više od zone slobodne trgovine. To bi, primjećuju oni
oštroumno, 'uglavnom zadovoljilo one u Washingtonu koji teže
održati dio nadzora nad Europom kako bi omogućili postizanje
američkih globalnih ciljeva - i, katkad, iluzija.' (...)
Američki pokušaj sprječavanja modernizirane Europe, posebno ako bi
se pokušalo podijeliti Europljane, na posljetku bi propao, uništio
NATO i izazvao dosta ogorčenja. Moderna povijest pokazuje
beskorisnost zaustavljanja ozbiljnih zemalja u afirmaciji njihove
suverenosti.
Nadalje, zašto se brinuti? Što bi Sjedinjene Države mogle izgubiti
stvaranjem novoga i suverenog europskog 'političkog entiteta',
prijateljski raspoloženog prema američkim vrijednostima? One mogu
puno dobiti od Europe koja se sama o sebi brine i igra veću političku
i stratešku ulogu u svijetu.
Sudeći po političkoj raspravi danas, i političkim kampanjama,
Washington nije raspoložen za slušanje."