PL-CZ-MG-HR-INTEGRACIJE-Vlada-Diplomacija GB 8. IV. ECC EU VELIKA BRITANIJATHE ECONOMIST8. IV. 2000.Tko će se priključiti europskom klubu i kad?"Poljaci se otvoreno žale, Mađari nude ogorčene digresije, ministri i diplomati drugih
zemalja bjesne diskretnije. Europska unija, kažu oni, gubi oduševljenje za primanje novih članica.I, istina je, vlade Europske unije nekoć su pričale o širenju na srednju i istočnu Europu do 2002. ili 2003. Sada, s približavanjem toga roka, čini se da ih neslužbeno jednako zadovoljava zamisao o proširenju dvije ili tri godine kasnije. No 'ako prihvatimo proširenje 2005. - 2006., to uklanja pritisak', rekao je Jan Truszczynsy, poljski veleposlanik pri Europskoj uniji, a 'svaka nova unutarnja teškoća u Europskoj uniji mogla bi još više odgoditi taj nadnevak, do 2008. ili čak 2010.' Mađarski ministar vanjskih poslova optužio je Europsku uniju da se služi 'taktikom odugovlačenja' u svojim pregovorima sa zemljama kandidatkinjama.Nije tako, odgovara voditelj pregovora, Europsko povjerenstvo. Europska unija napreduje s pripremama kao što je obećano, uključujući ovogodišnju konferenciju radi revizije ugovora i postupaka. Ako se sve bude odvijalo po planu, Unija će biti spremna
VELIKA BRITANIJA
THE ECONOMIST
8. IV. 2000.
Tko će se priključiti europskom klubu i kad?
"Poljaci se otvoreno žale, Mađari nude ogorčene digresije,
ministri i diplomati drugih zemalja bjesne diskretnije. Europska
unija, kažu oni, gubi oduševljenje za primanje novih članica.
I, istina je, vlade Europske unije nekoć su pričale o širenju na
srednju i istočnu Europu do 2002. ili 2003. Sada, s približavanjem
toga roka, čini se da ih neslužbeno jednako zadovoljava zamisao o
proširenju dvije ili tri godine kasnije. No 'ako prihvatimo
proširenje 2005. - 2006., to uklanja pritisak', rekao je Jan
Truszczynsy, poljski veleposlanik pri Europskoj uniji, a 'svaka
nova unutarnja teškoća u Europskoj uniji mogla bi još više odgoditi
taj nadnevak, do 2008. ili čak 2010.' Mađarski ministar vanjskih
poslova optužio je Europsku uniju da se služi 'taktikom
odugovlačenja' u svojim pregovorima sa zemljama kandidatkinjama.
Nije tako, odgovara voditelj pregovora, Europsko povjerenstvo.
Europska unija napreduje s pripremama kao što je obećano,
uključujući ovogodišnju konferenciju radi revizije ugovora i
postupaka. Ako se sve bude odvijalo po planu, Unija će biti spremna
za nove članice do kraja 2002. Nakon toga, kandidati se mogu
priključiti kad budu spremni.
Među vladama Europske unije nije bilo promjena u općoj potpori
proširenju, kaže jedan vodeći diplomat. A ni buka u Austriji, u
kojoj se u veljači ksenofobična Slobodarska stranka priključila
vladi, nije imala nekakav specifičan učinak.
No raspoloženje se promijenilo. Jedan je razlog što pregovori s
naprednijim kandidatkinjama, uključujući Poljsku i Mađarsku,
napokon dolaze do nezgodnih pitanja u kojima su na kocki veliki
interesi. Ovaj i sljedeći mjesec započinju pregovori o temama koje
uključuju poljoprivredu i slobodno kretanje rada.
Ovdje su neslaganja žestoka. Većina kandidatkinja želi pun
asortiman poljoprivrednih subvencija od Europske unije, dok im
zemlje Europske unije ne žele dati ništa. Sve žele slobodno
kretanje rada od prvoga dana, dok neke vlade Europske unije žele
dugo prijelazno razdoblje u kojemu nema slobodnog kretanja.
Prepirka bi se mogla nastaviti i u sljedećoj godini.
Osim toga, postoji još jedna važna varijabla u svakom predviđanju
proširenja, a to je, ironično s obzirom na okolnosti, spremnost
Poljske koja je manje napredna nego što bi njezini zagovornici
željeli. To je važno, jer Poljska zasjenjuje sve druge
kandidatkinje po broju stanovnika, veličini tržišta i strateškoj
važnosti. Brzo i sigurno dovođenje Poljske u Europsku uniju bio je
politički prioritet čitavoga pothvata proširenja.
Prema Truszczynskom, problemi se prenaglašavaju. Poljska još može
stići dovršiti svoje pripreme do kraja 2002. kako bi bila spremna za
članstvo 2003., barem u isto vrijeme kao i druge zemlje. No što ako
Poljska tako zaostane da Europska unija to ne bi mogla zanemariti?
Je li moguće primiti druge zemlje, a Poljsku ostaviti vani?
Politički rizik u tom je slučaju da bi se javno mnijenje u Poljskoj,
što je već sada sporno pitanje, moglo okrenuti protiv Europske
unije, a želja za reformama mogla bi splasnuti. Ako bi na taj način
'izgubili' Poljsku, uzajamna okrivljavanja unutar Europske unije
mogla bi biti užasna.
Stoga, bude li to potrebno, vlade mogu odlučiti primiti Poljsku u
prvi krug, bez obzira na to je li ona spremna. Ili bi mogle odgoditi
ulazak bolje pripremljenih zemalja dok ih Poljska ne sustigne. Od
tih dviju mogućnosti, kasnije proširenje je bolje. Ono bi odgodilo
velika potraživanja novih članica prema proračunu Europske unije.
Ako bi se proširenje dogodilo recimo 2005. ili 2006., mnoge bi
zemlje bile istodobno spremne za priključenje, što bi i na druge
načine bilo prikladno.
Kad bi svi na tome radili, proširenje 2005. - 2006. moglo bi
obuhvatiti svih šest zemalja koje su najdalje došle u pregovorima
(Cipar, Češka, Estonija, Mađarska, Poljska i Slovenija), i barem
četiri od šest zemalja koje tek sada počinju podrobnije pregovore
(Litva, Letonija, Malta i Slovačka). Samo Bugarska i Rumunjska bile
bi ostavljene za kasnije - plus Turska, s kojom još nisu počeli
pregovori, i vjerojatno jedna ili dvije zemlje koje tek trebaju
službeno uložiti molbu za članstvo, poput Hrvatske.
S deset zemalja koje se združuju, ne bi bilo potrebe podizati
fizičke i birokratske granice oko prvih novih članica, budući da će
se one nekoliko godina kasnije razbiti kad stignu njihovi susjedi.
Postojao bi jedan jedini skup ugovora o priključenju, koje bi vlade
i parlamenti u Europskoj uniji mogli svi zajedno ratificirati.
Takvo viđenje proširenja u stilu 'velikog praska' još je predmet
rasprave u trustovima mozgova i neslužbenim razgovorima.
Povjerenstvo ga nije prihvatilo. Romano Prodi, predsjednik
povjerenstva, ne bi bio čovjek da ne sanja o uznapredovalom
proširenju do siječnja 2005. kad mu završava mandat - ako tako dugo
izdrži. Također, nijedna vlada Europske unije nije prihvatila
proširenje 'velikog praska'. Sve su vlade pazile da ne daju
obećanja o vremenskim rokovima.
No zamisao je u zraku i što više budu vlade o njoj razmišljale,
uviđat će njezine prednosti. Jedini očigledni problem bio bi
uvjeriti Poljsku i Mađarsku, zemlje koje bi se najvjerojatnije
bunile protiv 'odgađanja' poslije 2003., da je kasniji nadnevak
barem za njih čvrsto obećanje. (...)"