DE-GOSPODARSTVO-RAZVOJ-POLITIKA-Organizacije/savezi-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Vlada NJ 6. IV. TAZ: UN TRAŽI BRIGU VLADA NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG6. IV. 2000.Loše vlade, siromašan narod"Program UN-a za razvoj (United Nations
Development Program - UNDP) jučer je jasno poručio: uzrok što se najsiromašnje zemlje ne mogu osloboditi bijede nije nedostatak novca - krivnju za siromaštvo snose nesposobne vlade tih država. Stoga Ujedinjeni narodi zahtijevaju suzbijanje siromaštva specijalnim vladinim programima na samom izvoru problema. Ta ideja cilja u pravom smjeru ali je naivna u svojoj jednostavnosti, i to iz dva razloga: Prvo, većina teoretičara gospodarskog razvoja već odavno ne smatra državu jamcem blagostanja. Dobro je ono što je privatno - to vrijedi i za obrazovanje i za zdravstveno i mirovinsko osiguranje u siromašnim zemljama poput Haitija ili Hondurasa. Pikantna je pojedinost da mnoge države nisu provele privatizaciju i programe štednje iz vlastitog uvjerenja već zato što su im tako odredile velike monetarne institucije i inozemni kreditori. Stoga baš i nije pretjerano uvjerljiv zahtjev za naglim okretanjem kotača ponovno u smjeru države.Drugo, u mnogim zemljama nedostaju nositelji političkih odluka,
ancije-Vlada
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
6. IV. 2000.
Loše vlade, siromašan narod
"Program UN-a za razvoj (United Nations Development Program - UNDP)
jučer je jasno poručio: uzrok što se najsiromašnje zemlje ne mogu
osloboditi bijede nije nedostatak novca - krivnju za siromaštvo
snose nesposobne vlade tih država. Stoga Ujedinjeni narodi
zahtijevaju suzbijanje siromaštva specijalnim vladinim
programima na samom izvoru problema. Ta ideja cilja u pravom smjeru
ali je naivna u svojoj jednostavnosti, i to iz dva razloga:
Prvo, većina teoretičara gospodarskog razvoja već odavno ne smatra
državu jamcem blagostanja. Dobro je ono što je privatno - to vrijedi
i za obrazovanje i za zdravstveno i mirovinsko osiguranje u
siromašnim zemljama poput Haitija ili Hondurasa. Pikantna je
pojedinost da mnoge države nisu provele privatizaciju i programe
štednje iz vlastitog uvjerenja već zato što su im tako odredile
velike monetarne institucije i inozemni kreditori. Stoga baš i nije
pretjerano uvjerljiv zahtjev za naglim okretanjem kotača ponovno u
smjeru države.
Drugo, u mnogim zemljama nedostaju nositelji političkih odluka,
koji bi programima za borbu protiv siromaštva pristupili s nužnim
uvjerenjem. U drugoj polovici 60-ih i 70-ih godina, kada je,
primjerice u Latinskoj Americi, provedena zemljišna reforma i
državna kampanja za suzbijanje nepismenosti, sindikati su bili
snažniji, a socijalisti još izraženije lijevo orijentirani. Danas
su se mnogi od njih preobratili na 'tržišnu privredu', prepuštajući
preraspodjelu prihoda 'tržištu', a mirovinsko osiguranje burzi.
Ujedinjeni narodi nisu formulirali sljedeće: loše će vlade biti
loše tako dugo dok ih bude birao maleni krug imućnih i obrazovanih
građana koji zastupaju samo vlastite interese. I sve dok taj krug
bude malen, neće se bitno promijeniti ni siromaštvo velikog dijela
stanovništva - i tako unedogled", zaključuje Katharina Koufen.