US-INTEGRACIJE-FINANCIJE-DIPLOMACIJA-Organizacije/savezi-Gospodarstvo/poslovanje/financije-Diplomacija US 24.II.WT SAD-REORGANIZACIJA MMF-A SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES24. II. 2000.Trag MMF-ova novca"Za Kongres opravdano
tvrde da reagira samo na neposrednu krizu. Katkada je ta tendencija dobra - izbjegava nepromišljene poteze kada bi bilo najbolje ostaviti stvari kakve jesu. No, u drugim situacijama i pitanjima pravo vrijeme za određeni potez jest samo kada nema krize. Tako je i u slučaju Međunarodnoga monetarnog fonda.Kongres je sklon baviti se MMF-om samo kroz reakcije - kada se raspravlja o skupom kreditnom paketu. Vladini dužnosnici samouvjereno tvrde da Sjedinjene Države moraju dostaviti svoj dio hitno potrebnog spasonosnog novca. Porezni obveznici gunđaju zbog očitih troškova i ne raspolažu mehanizmima pomoću kojih bi provjerili da određeni potez služi njihovim interesima. Kongres ispituje i prigovara, ali se na kraju pokorava zahtjevu - i napravljen je mali korak na putu prema dugoročnoj reformi.Taj je krug opasan i na kraju će završiti razdobljem u kojem će javnost i Kongres jednostavno govoriti 'ne' na zahtjeve za jamstvom - a posljedice takvog ishoda bit će nepredvidljive. Zato sada treba
e/financije-Diplomacija
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
24. II. 2000.
Trag MMF-ova novca
"Za Kongres opravdano tvrde da reagira samo na neposrednu krizu.
Katkada je ta tendencija dobra - izbjegava nepromišljene poteze
kada bi bilo najbolje ostaviti stvari kakve jesu. No, u drugim
situacijama i pitanjima pravo vrijeme za određeni potez jest samo
kada nema krize. Tako je i u slučaju Međunarodnoga monetarnog
fonda.
Kongres je sklon baviti se MMF-om samo kroz reakcije - kada se
raspravlja o skupom kreditnom paketu. Vladini dužnosnici
samouvjereno tvrde da Sjedinjene Države moraju dostaviti svoj dio
hitno potrebnog spasonosnog novca. Porezni obveznici gunđaju zbog
očitih troškova i ne raspolažu mehanizmima pomoću kojih bi
provjerili da određeni potez služi njihovim interesima. Kongres
ispituje i prigovara, ali se na kraju pokorava zahtjevu - i
napravljen je mali korak na putu prema dugoročnoj reformi.
Taj je krug opasan i na kraju će završiti razdobljem u kojem će
javnost i Kongres jednostavno govoriti 'ne' na zahtjeve za jamstvom
- a posljedice takvog ishoda bit će nepredvidljive. Zato sada treba
poduzeti određene korake i osigurati da MMF funkcionira na način
najprimjereniji ciljevima međunarodne financijske stabilnosti - i
da istodobno bude dovoljno odgovoran prema američkim poreznim
obveznicima.
Nedavno je Vijeće za međunarodne odnose objavilo izvješće
('Osiguravanje prosperiteta u globalnom financijskom sustavu') o
tom pitanju, koje zaslužuje pozornost Kongresa. Za spomenuto se
Vijeće ni u kom slučaju ne bi moglo reći da je 'izolacionističko'
tijelo, ali njegovo izvješće iznosi niz začuđujućih preporuka za
regulaciju MMF-ovih operacija koje bi Kongres trebao uzeti u
obzir.
U jednoj preporuci Vijeće za međunarodne odnose sugerira MMF-u da
znatno smanji opseg kreditnih paketa koje odobrava - uz izuzetak
slučajeva sistemske međunarodne monetarne krize. Kao što je
navedeno u izvješću, 'Spasonosni paketi ne bi trebali biti tako
veliki da nositeljima kratkoročnih vanjskih dugova osiguraju
zaštitu kako bi izbjegli posljedice loših odluka o podnošenju
zahtjeva za dobivanjem kredita... Nismo uvjereni da bi manji
spasonosni paketi nužno otežali mladim ekonomijama ponovno
stjecanje povjerenja ulagača'.
U izvješću Vijeće za međunarodne odnose ocjenjuje također da teret
jamstava ne bi trebao biti svaljen na pleća poreznih obveznika.
'Previše često veliki spasonosni paketi omogućuju privatnim
vjerovnicima bijeg od loših odluka o dodjeli kredita uz relativno
malu cijenu. U slučaju spašavanja Meksika, Tajlanda, Indonezije i
Južne Koreje neke skupine privatnih vjerovnika otišle su predaleko
za prenisku cijenu'. Izvješće također napominje da su usprkos
ozbiljnim temeljnim slabostima, u Rusiji ulagači spremni kupiti
velike količine jako fleksibilnih vladinih obveznica - vjerojatno
u očekivanju da će u slučaju pogoršanja situacije geopolitički i
sigurnosni razlozi potaknuti vlade iz skupine G-7 i MMF-a da im
pruže financijsku pomoć.
Ti problemi, vezani uz 'moralni rizik', nisu jedini izvor
zabrinutosti. Naime, prijetnja kojoj su izloženi ciljevi MMF-a
nije samo gospodarske već i političke prirode. Kad god je jamstvo
utemeljeno na percepciji da politika spašava financijski sektor,
primičemo se korak bliže danu kada politika više neće pružati
primjerenu političku potporu. Dogodi li se to u uvjetima stvarno
zarazne financijske krize, rezultati bi mogli biti katastrofalni.
Sada je vrijeme da Kongres i vlada surađuju na razmatranju kako
najbolje provesti u djelo rečene i ostale preporuke Vijeća za
međunarodne odnose. MMF bi trebalo pozvati da pomnije slijedi
vlastite smjernice i ograničenja glede obujma jamstvenih paketa.
Štoviše, Kongres bi trebao ustrajati na zahtjevu da svaki paket
bude odobren zemljama-primateljima uz uvjet da one prisile
privatne vjerovnike da preuzmu isti 'rizik', vezan uz
reprogramiranje dugova, s kojim se suočavaju porezni obveznici u
zemlji-dužniku i zemlji-vjerovniku pri svakom slučaju odobravanja
jamstva.
Te mjere smanjuju deformaciju tržišta i istodobno stvaraju uvjete
za veću odgovornost. Bude li shvaćeno da Sjedinjene Države više
neće nuditi prešutna jamstva za spekulativna ulaganja, ništa više
neće odvraćati tržišta privatnog kapitala od donošenja razboritih
odluka - kao što je slučaj u aktualnoj praksi.
Upravo je sada pravi trenutak za rekonfiguraciju MMF-a radi
povećavanja njegove djelotvornosti i istodobnog smanjenja broja i
razmjera intervencija. Trebali bismo iskoristiti sadašnje
razdoblje relativne stabilnosti kako bismo odredili primjerene
uvjete za buduća MMF-ova jamstva i time smanjili vjerojatnost
nerazboritog subvencioniranja buduće financijske krize",
naglašava na kraju komentara senator Judd Gregg, republikanac iz
New Hampshirea i član pododbora za dotacije u operacijama u
inozemstvu.