FR-BL-integracije-Organizacije/savezi-Diplomacija-Vlada FR-LIBERATION 14.2.KONFER.U BRUXELLESU FRANCUSKALIBERATION14. II. 2000.Europa u traženju uputa za rad"Kako spriječiti propadanje Europske unije koja se polako, ali sigurno guši
pod sve većim teretom država članica? Petnaest vlada nema izbora: moraju odgovoriti na to pitanje, inače će izložiti pogibelji europski projekt, a proširenje na istok odgoditi 'sine die'. Danas u Bruxellesu ministri vanjskih poslova stavljaju sav ulog: do europskog susreta na vrhu u Nici u prosincu 2000. kada će Francuska predsjedati Unijom, treba pronaći čarobnu formulu koja će zajedničkim ustanovama omogućiti da izdrže ulazak dvanaesterih država. Dva su pitanja usko povezana: petnaestorica, simbolično, istodobno započinju pregovore sa šest država (Latvija, Litva, Slovačka, Rumunjska, Bugarska i Malta) koje se pridružuju šestorici s kojima se pregovara već dvije godine (Mađarska, Republika Češka, Poljska, Slovenija, Estonija i Cipar).Problem je jednostavan, barem dok se tumači: institucionalni sustav Unije koji je stvoren 1957., nikada nije bio podvrgnut temeljitoj reformi. Na prvi pogled čini se besmislenom tvrdnja da je Unija žrtva vlastitog uspjeha: čitav se kontinent želi
FRANCUSKA
LIBERATION
14. II. 2000.
Europa u traženju uputa za rad
"Kako spriječiti propadanje Europske unije koja se polako, ali
sigurno guši pod sve većim teretom država članica? Petnaest vlada
nema izbora: moraju odgovoriti na to pitanje, inače će izložiti
pogibelji europski projekt, a proširenje na istok odgoditi 'sine
die'. Danas u Bruxellesu ministri vanjskih poslova stavljaju sav
ulog: do europskog susreta na vrhu u Nici u prosincu 2000. kada će
Francuska predsjedati Unijom, treba pronaći čarobnu formulu koja
će zajedničkim ustanovama omogućiti da izdrže ulazak dvanaesterih
država. Dva su pitanja usko povezana: petnaestorica, simbolično,
istodobno započinju pregovore sa šest država (Latvija, Litva,
Slovačka, Rumunjska, Bugarska i Malta) koje se pridružuju
šestorici s kojima se pregovara već dvije godine (Mađarska,
Republika Češka, Poljska, Slovenija, Estonija i Cipar).
Problem je jednostavan, barem dok se tumači: institucionalni
sustav Unije koji je stvoren 1957., nikada nije bio podvrgnut
temeljitoj reformi. Na prvi pogled čini se besmislenom tvrdnja da
je Unija žrtva vlastitog uspjeha: čitav se kontinent želi
pridružiti tom otočiću blagostanja i mira, no što je veći broj
njegovih članova, to je teže nastaviti integraciju. Tako se nakon
ulaska Austrije, Finske i Švedske (siječanj 1995.) stroj Unije
polako zaustavlja. Nije slučajno da najnoviji napredak u
integraciji (osobito zajednički novac, ali i zajednička vanjska i
obrambena politika - Pesc, pravosuđe, useljavanje itd.) proizlaze
iz Maastrichtskog sporazuma koji su zaključila dvanaestorica u
prosincu 1991.
Isto tako nije slučajno što u lipnju 1997. u Amsterdamu Unija s
petnaestoricom nije mogla prihvatiti ustavnu reformu koja bi bila
dostojna tog imena, obvezujući se pri tome da će organizirati novu
međuvladinu konferenciju (CIG). Uostalom, nije bilo lako
dogovoriti se o tom novom susretu: u početku, samo su Belgija,
Italija i Francuska uvjetovale proširenje reformom ustanova. Bitka
koja se u ovom času vodi oko dnevnog reda CIG-a pokazuje da će
pregovori biti iznimno teški.
Većina zemalja htjela bi se zadržati na trima točkama koje nisu
riješene u Amsterdamu: sastavu Europskog povjerenstva (jedan
povjerenik za svaku zemlju, dva za Njemačku, Španjolsku,
Francusku, Veliku Britaniju i Italiju), proširenje glasovanja na
kvalificiranu većinu (oko dvije trećine glasova) u sklopu
Ministarskog vijeća kako jedna zemlja ne bi mogla blokirati
donošenje odluka; napokon, broj glasova kojima raspolaže pojedina
država (od dva za Luksemburg do deset za Njemačku i Francusku), kako
bi se povećao utjecaj 'velikih'.
Povjerenstvo i stanoviti broj država htjeli bi proširiti dnevni red
na druga pitanja: ne bi li, primjerice, trebalo poticati 'pojačanu
suradnju' kako bi se nekoj skupini zemalja omogućilo da ide dalje, a
da je ne koče oni koji su najveći euroskeptici?
Nemojmo se zavaravati glede važnosti uloga: uz tehnička, CIG
ustvari petnaestorici postavlja pitanje o povjerenju: žele li oni
osigurati uvjete za nastavak integracije? Odgovor je, za sada, više
nego dvojben, budući da zemlje poput Švedske, Danske i Velike
Britanije ne kriju svoju suzdržanost. Još više plaši to što
francusko-njemački motor koji je svakako bitan za postizanje
sporazuma, ne radi otkako nema Francoisa Mitterranda i Helmuta
Kohla. Dokaz tomu je što, prvi put, otvaranju CIG-a nije prethodila
zajednička inicijativa...", iz Bruxellesa izvješćuje Jean
Quatremer.