GB-HR-E-ANALIZE-Vlada BBC-PREDSJ.OVLASTI U IST.EUROPI-16-2 BRITANSKI RADIO - BBC 16. II. 2000. "Kratkotrajna zbrka na relaciji Tomčić - Mesić - Račan koja je u utorak nastala oko toga tko ima pravo imenovati šefa HIS-a ponovno je u
prvi plan stavila pitanje predsjedničkih ovlasti i načina na koji su one zacrtane u postojećem hrvatskom Ustavu. Jučer je, pak, novoizabrani hrvatski predsjednik Stipe Mesić, izišavši iz svoje stranke HNS-a, još jednom naznačio kako ured hrvatskoga predsjednika više neće biti isti. Je li riječ o trendu koji se može zamijetiti i drugdje na istoku Europe, analizira BBC-jev regionalni stručnjak Gabriel Partoš. U liku Mesićeva prethodnika, pokojnoga Franje Tuđmana, Hrvatska je imala moćnog i autoritarnog predsjednika, sličnog mnogim drugim u istočnoeuropskim zemljama. U praksi, dr. Tuđman je često nadilazio ovlasti dane mu Ustavom, osnivajući savjetodavna tijela paralelna vladi. Hrvatska pod njime bila je jasan primjer kako sam Ustav nije točan vodič kroz predsjedničke ovlasti. Sličan slučaj je i Srbija gdje je od 1987. Slobodan Milošević apsolutni šef pod velom različitih titula. Štoviše, prema ustavu jugoslavenski predsjednik ima malo ovlasti što njega nije spriječilo da bude neprijepornim vođom, doduše samo Srbije jer se do njegove riječi u
BRITANSKI RADIO - BBC
16. II. 2000.
"Kratkotrajna zbrka na relaciji Tomčić - Mesić - Račan koja je u
utorak nastala oko toga tko ima pravo imenovati šefa HIS-a ponovno
je u prvi plan stavila pitanje predsjedničkih ovlasti i načina na
koji su one zacrtane u postojećem hrvatskom Ustavu. Jučer je, pak,
novoizabrani hrvatski predsjednik Stipe Mesić, izišavši iz svoje
stranke HNS-a, još jednom naznačio kako ured hrvatskoga
predsjednika više neće biti isti. Je li riječ o trendu koji se može
zamijetiti i drugdje na istoku Europe, analizira BBC-jev
regionalni stručnjak Gabriel Partoš.
U liku Mesićeva prethodnika, pokojnoga Franje Tuđmana, Hrvatska je
imala moćnog i autoritarnog predsjednika, sličnog mnogim drugim u
istočnoeuropskim zemljama. U praksi, dr. Tuđman je često nadilazio
ovlasti dane mu Ustavom, osnivajući savjetodavna tijela paralelna
vladi. Hrvatska pod njime bila je jasan primjer kako sam Ustav nije
točan vodič kroz predsjedničke ovlasti. Sličan slučaj je i Srbija
gdje je od 1987. Slobodan Milošević apsolutni šef pod velom
različitih titula. Štoviše, prema ustavu jugoslavenski
predsjednik ima malo ovlasti što njega nije spriječilo da bude
neprijepornim vođom, doduše samo Srbije jer se do njegove riječi u
Crnoj Gori ne drži baš mnogo.
Tezu da ličnost u istočnoeuropskoj politici mnogo znači na drukčiji
način ilustrira slučaj bivšega makedonskog predsjednika Kire
Gligorova čiji je autoritet nestao nakon atentata 1995. godine.
Njegov silazak s političke scene također je jasno naznačio prelazak
prave vlasti na vladu, i to bez ikakva ustavna amandmana.
Prijenos ovlasti s predsjedničkog položaja dogodio se i u Albaniji
nakon ustanka 1997. Sada albanski sustav dopušta daleko veći
stupanj dijeljenja vlasti. Predsjedničke ovlasti u Albaniji sada
su slične onima koje predsjednici uživaju u zemljama srednje
Europe. Tamo oni često mogu obuzdavati parlament imajući moć da
odgode donošenje nekih zakon ili da sporna pitanja predaju ustavnom
sudu. Vaclav Havel uživa veliki ugled i funkcionira kao savjest
nacije. S druge strane, sadašnji poljski predsjednik Aleksandar
Kwaszniewski odustao je od robusne uloge predsjednika, kakvu si je
priželjkivao bivši Lech Valensa.
Opći trend je da zemlje Balkana slijede uspješne demokracije
srednje Europe, odlučujući se za predsjednike sa sve manje ovlasti.
No, tu ima i iznimaka. Prije dva mjeseca rumunjski je predsjednik
Emil Konstantinesku smijenio premijera Radu Vasileva. Rumunjski
predsjednik ima velike ovlasti, no gospodinu Konstantineskuu to
ipak ne bi uspjelo da nije uživao potporu čelnika svoje stranke i
koalicijskih partnera".
(BBC)