DE-E-ŠIRENJE-Organizacije/savezi NJ 12.II.-SZ-PRISTUP EU-A NJEMAČKASUEDDEUTSCHE ZEITUNG12. II. 2000.Pristup prema ocjenama"Europska unija radi inventuru. Ne kod sebe, nego kod onih koji joj žele pristupiti. Još je 1993. EU u
Kopenhagenu utvrdio jasne političke i gospodarske kriterije koje moraju ispuniti sve reformske zemlje prije prijama. Taj katalog zahtjeva opsežniji je nego kod svih dosadašnjih krugova prijama, jer EU želi učiniti predvidljivom vratolomiju širenja na Istok. Nikada ranije nije pregovarao s toliko kandidata najedanput - od idućeg tjedna bit će ih dvanaest - i nikada ranije kandidati za EU nisu bili tako mlada tržišna gospodarstva. Nove demokracije poput Španjolske i Portugala bile su među njima i ranije, ali nikada novaci po pitanju kapitalizma.Poslije svoga pristupa, reformske zemlje to zapravo više ne smiju biti. Svoju pretvorbu iz zapovjedne gospodarske diktature u tržišno gospodarsku demokraciju moraju posve zaključiti još prije toga. Koliko su u tomu napredovale, EU redovito ocjenjuje za svaku pojedinu zemlju nekom vrstom školske svjedodžbe. Napredak, nazadovanje i stagnacija pomno se bilježe. To pospješuje i
NJEMAČKA
SUEDDEUTSCHE ZEITUNG
12. II. 2000.
Pristup prema ocjenama
"Europska unija radi inventuru. Ne kod sebe, nego kod onih koji joj
žele pristupiti. Još je 1993. EU u Kopenhagenu utvrdio jasne
političke i gospodarske kriterije koje moraju ispuniti sve
reformske zemlje prije prijama. Taj katalog zahtjeva opsežniji je
nego kod svih dosadašnjih krugova prijama, jer EU želi učiniti
predvidljivom vratolomiju širenja na Istok. Nikada ranije nije
pregovarao s toliko kandidata najedanput - od idućeg tjedna bit će
ih dvanaest - i nikada ranije kandidati za EU nisu bili tako mlada
tržišna gospodarstva. Nove demokracije poput Španjolske i
Portugala bile su među njima i ranije, ali nikada novaci po pitanju
kapitalizma.
Poslije svoga pristupa, reformske zemlje to zapravo više ne smiju
biti. Svoju pretvorbu iz zapovjedne gospodarske diktature u
tržišno gospodarsku demokraciju moraju posve zaključiti još prije
toga. Koliko su u tomu napredovale, EU redovito ocjenjuje za svaku
pojedinu zemlju nekom vrstom školske svjedodžbe. Napredak,
nazadovanje i stagnacija pomno se bilježe. To pospješuje i
međusobnu utakmicu kandidata. Ako je Poljska bolje ocijenjena za
jedan bod od svoje južne susjede Češke, u varšavskom listu Gazeta
Wyborcza uvijek zasluži zlurad naslov.
Unatoč svim utakmicama, zemlje poput Poljske, Mađarske i Češke
suglasne su da to žele obaviti do kraja 2002. - dakle 13 godina
poslije 'baršunaste revolucije'. Barem po pitanju demokracije,
dvojbe kod većine kandidata doista su već uklonjene. Oni u toj točki
po mišljenju EU-a ispunjavaju kopenhagenske kriterije, naime
'institucionalnu stabilnost kao jamstvo demokratskog i
državnopravnoga poretka, poštivanje ljudskih prava kao i
poštivanje i zaštitu manjina.
Uniju svakako još zabrinjavaju prava ruskih manjina u Estoniji i
Latviji kao i postupak s Romima u cijelom nizu zemalja kandidata.
Kritizira i stanje u rumunjskim dječjim domovima. Naprotiv,
plodove su donijele dugo vremena loše ocjene Slovačkoj. Od smjene
populista Vladimira Mečiara 1998., mala zemlja pripada uzornim
učenicima.
Od političkih, teže je ispuniti gospodarske kopenhagenske
kriterije. EU ne zahtijeva samo 'tržišno gospodarstvo kadro
funkcionirati', nego i 'sposobnost izdržavanja tržišnog pritiska i
tržišnih snaga unutar Unije'. Do sada EU sve kandidate osim
Slovačke, Litve, Bugarske i Rumunjske ocjenjuje kao sposobna
tržišna gospodarstva. Od toga su po mišljenju EU-a, osobito
udaljene dvije posljednje zemlje.
Unija skeptično procjenjuje konkurentnu sposobnost gotovo svih
novih. Uz iznimku posebnih slučajeva Malte i Cipra, po njezinoj
prosudbi ni jedan od kandidata nije kadar izdržati pritisak
unutarnjeg tržišta. Čak i ekonomski uspješne kandidate s
dugogodišnjom stopom rasta iznad pet posto, poput Poljske,
Bruxelles drži tek 'srednjoročno' spremnima.
Da novi članovi ne bi upropastili Uniju, od njih mora zahtijevati
više od političke i gospodarske stabilnosti. Moraju biti sposobni
'preuzeti obveze koje proizlaze iz članstva i usvojiti i ciljeve
političke unije kao i gospodarske i monetarne unije'. U praksi to
znači: kandidati se u roku od nekoliko godina moraju pripremiti na
promjene na kojima su stari članovi radili desetljećima. Od
kandidata zahtijeva napore koji zadiru u sva područja života.
To počinje kod zakonodavstva. Trebaju preuzeti cjelokupno
zajedničko pravo, tako zvane acquis communitaire s njihovih više od
25 tisuća pravnih akata. No ni to nije dovoljno. Često nedostaju
provedbene odredbe koje bi se pobrinule da zakoni ne ostanu
teorije. Osim toga trebaju osuvremeniti institucije i čitava
gospodarska područja poput čelika, ugljena ili poljoprivrede
iznova urediti.
Mnogi potrebni potezi u zemljama izazivaju golem društveni
pritisak. Stoga postulati poput demokracije i tržišnog
gospodarstva u pregovorima ne predstavljaju problem, nego su
problem bezbrojna pojedina pitanja koja su i u Uniji i kod novih
vrlo aktualna. EU i kandidati sve te probleme obrađuju po
poglavljima. U 31 tematskom kompleksu od agrarnoga gospodarstva do
carinske unije najprije se rasvjetljava stvarno stanje, a zatim se
pregovara. Pri tomu je težina nejednako raspodijeljena. Kandidati
moraju načelno provoditi sva pravila EU-a, u najboljem slučaju mogu
ih preskočiti samo u prijelaznom razdoblju. Postoje dakako i
područja u kojima Unija zagovara rokove poštede, primjerice kod
bezgraničnog tržišta rada.
G. 1998. počeli su pregovori sa zemljama prve skupine (Poljska,
Češka, Estonija, Slovenija i Cipar) i do sada je zaključeno osam od
jedanaest poglavlja. S ostalim kandidatima, osim Turske, pregovori
počinju u utorak. Pri tomu zakašnjeli moraju dobiti priliku da
nadoknade prednost 'starih kandidata'. Slobodno prema geslu:
konkurencija oživljava reformu" - piše Daniel Broessler.