E-AT-EUROPA-Politika ES-EL PAIS-10.2.-E I NACIONAL-POPULIZAM ŠPANJOLSKAEL PAIS10. II. 2000.Europa i nacional-populizam"Procesi integracije geopolitičkih područja te tehnološka i gospodarska globalizacija doživljeni kao agresija na
raznolike kulture i kolektivni identitet; sektaško i naslijeđeno funkcioniranje stranaka u današnjem društvu masovnih medija tako sklonom personalizaciji vlasti; i jedinstveno mišljenje, eskluzivna i isključiva ideološka struktura naših demokratskih političkih sustava, čija su bit ljudska prava - s jedne su strane nespojivi s fašizmom i njegovim izravnim derivatima (nacizmom, rumunjskom Željeznom gardom, frankizmom, austrijskim NSDAP iz tridesetih, Doriotovom Francuskom narodnom strankom, salazarizmom...), a s druge čine nužnom pojavu nacional-populističkoga ponašanja, čiji je fašizam ekstremni modalitet. Vidjeli smo to kad su se prije pet godina u Italiji pojavili Forza Italia, Berlusconi i Fini. Vidimo to u drugim europskim zemljama, a sad i u Austriji. Zato ih moramo razlikovati i reagirati na fašističku verziju, ali i na nacional-populizam koji im je glavna matrica. Jer Haider nije fašist nego nacional-populist u
ŠPANJOLSKA
EL PAIS
10. II. 2000.
Europa i nacional-populizam
"Procesi integracije geopolitičkih područja te tehnološka i
gospodarska globalizacija doživljeni kao agresija na raznolike
kulture i kolektivni identitet; sektaško i naslijeđeno
funkcioniranje stranaka u današnjem društvu masovnih medija tako
sklonom personalizaciji vlasti; i jedinstveno mišljenje,
eskluzivna i isključiva ideološka struktura naših demokratskih
političkih sustava, čija su bit ljudska prava - s jedne su strane
nespojivi s fašizmom i njegovim izravnim derivatima (nacizmom,
rumunjskom Željeznom gardom, frankizmom, austrijskim NSDAP iz
tridesetih, Doriotovom Francuskom narodnom strankom,
salazarizmom...), a s druge čine nužnom pojavu nacional-
populističkoga ponašanja, čiji je fašizam ekstremni modalitet.
Vidjeli smo to kad su se prije pet godina u Italiji pojavili Forza
Italia, Berlusconi i Fini. Vidimo to u drugim europskim zemljama, a
sad i u Austriji. Zato ih moramo razlikovati i reagirati na
fašističku verziju, ali i na nacional-populizam koji im je glavna
matrica. Jer Haider nije fašist nego nacional-populist u
austrijskoj verziji. Ta divna zemlja, u stalnom proturječju između
težine višeetničke i multikulturne imperijalne slave i
pangermanske polarizacije, krhka i s 10 posto stranaca, s
predimenzioniranim glavnim gradom (Beč, intelektualni vrh
najbolje Europe 20. stoljeća) i brojnim pukotinama i ogrebotinama
povijesne i socijalne drame s kojom su nas upoznali najprije Robert
Musil, i njegova Kakanija, a onda i Thomas Bernhard i Peter Handke,
ne zaslužuje da je olako odbacuju osobe koje su naizmjence zadužene
za izopćenja. Posebno ako su Španjolci.
Svi znamo da Haider sjedi na nasljeđu nacističkoga podrijetla, da
su se njegovi preci borili u Hitlerovim redovima te da je on sam
hvalio određena postignuća nacional-socijalističke Njemačke. Ali
ako te bračne, obiteljske i procjeniteljske parametre primijenimo
na frankističke ekvivalente, na španjolsku političku klasu, mogli
bismo napraviti krvav, i u nekim slučajevima nepravedan, pokolj.
Može li se, budući da je riječ samo o naznakama i pretpostavkama, a
ne o činjenicama i odlukama, reći da je osuda koju su izrekle države
Europske unije bila pogrješna? Mislim da je na neki način bila.
(...) Europska je intervencija trebala biti elektrošok austrijskom
narodu koji je, zaštićen pečatom žrtve nacizma koji su Saveznici
dodijelili Austriji (zaboravljajući austrijsko oduševljenje
Anschlussom i njezinu suradničku revnost tijekom sedam godina
zajedničkoga života s Hitlerom), upao - poput Španjolaca - u udobnu
ali nezdravu povijesnu amneziju, odgovornu za ono što njezini
najbolji intelektualci nazivaju deficitom krivnje. Koja se sad
prekida u isto vrijeme dok se mobilizira demokratsko građanstvo.
Moramo vjerovati da će nestati i tužna partitokracija koju tamošnji
novinari nazivaju Proporz i koja pretpostavlja podjelu položaja i
prebenda među članovima velikih stranaka. Na tom humusu klija
nacional-populizam u Austriji i ostatku Europe. Europski politički
život svakako se mora osloboditi okova (Joj, kako je naš samo
ustavno zatvoren i blokiran!) motivirajući građane na suradnju.
Kao što je nužno uklopiti demokratska načela u europsku Cartu Magnu
koju više ne smijemo odgađati. Uključujući u nju mogućnost, danas
nepostojeću, isključivanja država nedostojnih da budu dijelom
nje", piše Jose Vidal-Beneyeto.