IT-AT-kriza-integracije IT-6.II.LA REPUBBLICA-HAIDER I EUROPA ITALIJALA REPUBBLICA6. II. 2000.Možda će Haider biti koristan Europi"O idejama Joerga Haidera, o njegovom ksenofobnom ekstremizmu, o njegovu oportunističkom populizmu sve
je već rečeno, a tako i o pravu Austrije, kao i svake druge države, da napravi onakvu vrstu vlade kakvu većina građana izabere demokratskim procedurama, kakvo god bilo značenje koje se želi pridati toj riječi (treba podsjetiti i da su fašistički režim u Italiji i onaj nacistički u Njemačkoj iskoristili tehnički demokratske procedure kako bi preuzeli vlast koja je izbrisala demokraciju u tim zemljama). Isto je tako podsjećano da su, po sadašnjem stanju stvari, Haider i njegova stranka samo izrazili mišljenje koje je za osudu drugih i suprotnih mišljenja koliko god se želi, ali još nisu proizveli djela. (...) Čini se da se većina europskih komentatora slaže u tome da smatraju pretjeranom reakciju četrnaest zemalja Europske unije koje su odlučile prekinuti bilateralne odnose s Austrijom: pretjeranom jer kažnjava mišljenja a ne konkretna djela, a kontraproduktivna jer omogućava Haideru da se ponaša kao žrtva predrasudne ocjene, i da se tako uveća naklonost prema njemu (...).
ITALIJA
LA REPUBBLICA
6. II. 2000.
Možda će Haider biti koristan Europi
"O idejama Joerga Haidera, o njegovom ksenofobnom ekstremizmu, o
njegovu oportunističkom populizmu sve je već rečeno, a tako i o
pravu Austrije, kao i svake druge države, da napravi onakvu vrstu
vlade kakvu većina građana izabere demokratskim procedurama, kakvo
god bilo značenje koje se želi pridati toj riječi (treba podsjetiti
i da su fašistički režim u Italiji i onaj nacistički u Njemačkoj
iskoristili tehnički demokratske procedure kako bi preuzeli vlast
koja je izbrisala demokraciju u tim zemljama). Isto je tako
podsjećano da su, po sadašnjem stanju stvari, Haider i njegova
stranka samo izrazili mišljenje koje je za osudu drugih i suprotnih
mišljenja koliko god se želi, ali još nisu proizveli djela. (...)
Čini se da se većina europskih komentatora slaže u tome da smatraju
pretjeranom reakciju četrnaest zemalja Europske unije koje su
odlučile prekinuti bilateralne odnose s Austrijom: pretjeranom jer
kažnjava mišljenja a ne konkretna djela, a kontraproduktivna jer
omogućava Haideru da se ponaša kao žrtva predrasudne ocjene, i da se
tako uveća naklonost prema njemu (...).
Europsko javno mišljenje je u biti gotovo jednodušno u protivljenju
ksenofobnim idejama guvernera Koruške (gotovo, jer nisu izostali
iskazi naklonosti Haideru od strane Lege Nord, pokrajine Friuli-
Venezia-Giulia, u Trstu od gradonačelnka Illyija, u Bavarskoj od
socijalkršćanskog čelnika Stoibera), no snažno je podijeljeno
glede uporabe sredstava i mogućih razvoja cijelog događaja. (...)
Europa je dakle potpuno nesložna glede vođenja slučaja Haider. Oni
koji se žele umiriti, i umiriti druge, kažu da je neslaganje sol i
sama srž demokracije, i zasigurno je tako: no kada neslaganje glede
procedura skriva jednu bitniju razliku glede samih temelja Europe
koju tek treba izgraditi, onda se treba zabrinuti. Želim kazati da
prava opasnost za Europu nije Haider nego velika pomutnja u kojoj
europsko javno mišljenje govori o idejnim i konstitucionalnim
sadržajima Zajednice, prve federalne jezgre koju predstavljaju
Petnaestorica i monetarnog sustava jedanaest zemalja eura. (...)
Tko prigovara četrnaestorim vladama Unije da su prije vremena
poduzele bilateralne represije spram nove austrijske vlade, i
pribojava se bumerang efekta tog čina, zaboravlja, tako mi se čini,
da ako je istina da Austrija ima puno pravo izabrati vladu koju
želi, isto tako puno pravo imaju druge zemlje na to da se ne žele
bilateralno susresti s predstavnicima takve vlade. To su dva
simetrična prava, i ako se prihvati prvo ne može se logički negirati
drugo.
Ostaje problem prikladnosti poteza četrnaest vlada: hoće li se
austrijski narod zbiti oko Haidera? To je moguće u skorijem
razdoblju, premda je još prerano da bi se potvrdilo; srednjoročno
se još ništa ne zna, a mnogo će ovisiti o tome kako će Europa
iskoristiti austrijski slučaj u prilog svog vlastitog političkog i
konstitucionalnog razvoja, jer je pravi problem, kao što je
oštroumno razjasnio Andrea Manzella u ovim novinama, upravo ovaj:
protuhaiderovsko istupanje četrnaest vlada za glavno odredište
nema Haidera i Austriju, nego Europu, njezinu političku
nepotpunost, njezinu konstitucionalnu rahitičnost. (...)
Trebamo prije svega riješiti problem europskog državljanstva,
odnosno sveukupna prava i obveze osoba koje su, ili koje teže
postati, građani Europe, i, prirodno, prava i obveze država i
zajednice država spram građana. (...)
Potrebno je da to postane prvi cilj zemalja pripadnica Unije,
njezin etičko-politički temelj, njezin nužni ispit pripadnosti.
No nakon toga, ili još bolje istovremeno, treba dovršiti druge
konkretne poslove.
1. Potrebno je stvoriti jedno tijelo za gospodarsku politiku koje
bi bilo nužna protuteža Središnjoj europskoj banci. (...)
2. Treba dati mesa i krvi jedinstvu vanjske politike Unije. (...)
3. Potrebno je temeljito preustrojiti funkcioniranje zajedničkih
tijela, glede mnogih odluka ukinuti pravilo jednoglasnosti i
zamijeniti ga s onime kvalificirane većine, a u nekim slučajeva i
pravilom jednostavne većine.
4. Treba izmijeniti načine biranja Europskog parlamenta kao i
njegove ovlasti spram Povjerenstva i Vijeća ministara.
5. Same ovlasti i obveze Povjerenstva trebaju biti prilagođene
veličini zadaće (...).
U pozadini ostaje perspektiva širenja Zajednice na istok, a tu se
nameće tema promjenjive geometrije ili, ako hoćete, Europe s dvije,
ili tri, brzine. Prvi je krug onaj jedanaest zemalja eura,
potencijalno jezgro stvarne federacije.
Drugi je onaj petnest zemalja Unije. Treći je onaj pridruženih i
onih koji su pridružuju, sličniji nekoj vrsti trgovinske
konfederacije za slobodnu razmjenu.
Nema dvojbe da je širenje na istok obzor od kojega se ne može
odstupiti. Isto tako nema dvojbe da širenje pretpostavlja
konstitucionalno i političko dovršenje Unije i, moguće, ulazak
Velike Britanije u sustav eura. (...) Delors je posljednjih dana
ponovo iznio 'consecutio' raznih etapa europske izgradnje i
različite geopolitičke brzine Europe. Čini se da je Prodi u
suglasju s tom vizijom. (...)", piše Eugenio Scalfari.