US-E-TRGOVINA-INTEGRACIJE-Organizacije/savezi-Trgovina US 26.I.IHT: WTO-CIKLUSI I REZULTATI SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE26. I. 2000.Svjetska trgovinska zajednica može i bez ciklusa pregovora o trgovini u novom
tisućljeću"Prošlog su mjeseca u Ženevi svjetski trgovinski diplomati napokon pronašli način za rješavanje međusobnih sporova. Glavno vijeće Svjetske trgovinske organizacije jednoglasno je odlučilo da neće raspravljati o pitanju kakvu pouku valja izvući iz pometnje u Settleu.Unatoč tomu, potpuno je jasno kako po mišljenju trgovinske zajednice glasi stvarna pouka. Po njima, Seattle je rezultat lošeg managementa; kad se prašina slegne i novi čelnici uzmu stvari u svoje ruke, ponovno će biti stvoreni uvjeti za pokretanje ciklusa pregovora o trgovini.Ta je pouka pogrešna. Naime, Seattle dokazuje da bi ministri trgovine trebali biti mudri i odustati. Ustrajanje na novom ciklusu trgovinskih pregovora donijelo bi više štete nego koristi.Do osamdesetih godina trgovinska je diplomacija bila usredotočena na pitanje carina. Vlade su oslobodile trgovinu periodičnim 'ciklusima' pregovora na kojima su vezale veliki broj redukcija
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
26. I. 2000.
Svjetska trgovinska zajednica može i bez ciklusa pregovora o
trgovini u novom tisućljeću
"Prošlog su mjeseca u Ženevi svjetski trgovinski diplomati napokon
pronašli način za rješavanje međusobnih sporova. Glavno vijeće
Svjetske trgovinske organizacije jednoglasno je odlučilo da neće
raspravljati o pitanju kakvu pouku valja izvući iz pometnje u
Settleu.
Unatoč tomu, potpuno je jasno kako po mišljenju trgovinske
zajednice glasi stvarna pouka. Po njima, Seattle je rezultat lošeg
managementa; kad se prašina slegne i novi čelnici uzmu stvari u
svoje ruke, ponovno će biti stvoreni uvjeti za pokretanje ciklusa
pregovora o trgovini.
Ta je pouka pogrešna. Naime, Seattle dokazuje da bi ministri
trgovine trebali biti mudri i odustati. Ustrajanje na novom ciklusu
trgovinskih pregovora donijelo bi više štete nego koristi.
Do osamdesetih godina trgovinska je diplomacija bila usredotočena
na pitanje carina. Vlade su oslobodile trgovinu periodičnim
'ciklusima' pregovora na kojima su vezale veliki broj redukcija
carina u omnibus paket-dogovora. Gledano iz političke perspektive,
pristup utemeljen na 'ciklusima' bio je od ključne važnosti zato
što je omogućio vladama da povežu smanjenja carina koja su štetila
moćnim konkretnim interesima s povoljnim smanjenjima.
U razdoblju od 1947. sniženje i kontra-sniženje utjecali su na
najveće smanjenje carina u povijesti čovječanstva. Danas prosječna
carina na industrijsku robu iznosi samo 1,5 posto, a sve veći udio
svjetske trgovine odvija se bez carinjenja.
No, uspjeh pri snižavanju carina pokazao je trgovinskoj
diplomaciji novo neispitano područje. Naime, u 'bescarinskoj'
politici cvjeta protekcionizam, negativno utječući na trgovinu -
primjer su zakoni o sigurnosti prehrambenih namirnica, standardi
za sprječavanje onečišćenja, odredbe o posebnim etiketama i
subvencije. Za razliku od carina, većina 'bescarinskih' politika
služi sasvim legitimnim ciljevima poput zaštite potrošača od
opasnih prehrambenih namirnica.
Gledano ih tehničke perspektive, moguće je kreirati plan koji će se
provući kroz nacionalne zakone i odvojiti protekcionističke
bescarinske barijere od legitimnih mjera. Najnoviji ciklus
pregovora, dovršen 1994. osnivanjem Svjetske trgovinske
organizacije, obuhvatio je prvi ozbiljni pokušaj kroćenja
bescarinskih barijera.
No, dosad su spomenuta pravila WTO-a postigla vrlo slab učinak zato
što vlade nisu sklone ustupanju ovlasti vezanih uz pitanja
unutarnje politike kao što su standardi o sigurnosti prehrane. Samo
u nekoliko kristalno jasnih slučajeva WTO je stvarno proglasio
nezakonitom bescarinsku barijeru, ali se čak ni tada države-
prijestupnici nisu voljno pokorile njegovoj odluci. Europa se nije
pokorila jasnoj odluci kojom je WTO osudio njezinu politiku o uvozu
banana i o hormonskom tretmanu mesa, a slični slučajevi učestali su
i u ostalim zemljama i njihovim politikama.
Stare strategije neće upaliti na neispitanom području. Problemi su
daleko teži nego prije a bilo kakav spomena vrijedan napredak u
razgradnji trgovinskih barijera uvući će WTO u sferu nacionalne
politike na način koji će biti daleko nametljiviji od puke
koordinacije carina.
Povezivanje brojnih trgovinskih pitanja u sveobuhvatni 'ciklus'
pregovora i ustrajavanje na njihovu rješavanju u vratolomnom
trogodišnjem ritmu - kao plan iz Seattlea - samo će umnožiti
politički otpor.
Primjerice, jedan od ključnih ciljeva Amerike u Seattleu bilo je
poticanje Europe na razmatranje smanjenja subvencija za
poljoprivredu i zakona o sigurnosti prehrambenih namirnica koji
iskrivljuju trgovinu i nanose štetu seljacima i potrošačima u
ostatku svijeta. No, budući da su carine već sada tako niske,
Amerikanci bi mogu ponuditi seljacima EU tek nekoliko laganih
ustupaka kao poticaj za promjenu politike.
Osim toga, Amerika ne bi trebala nagraditi Europljane zato što čine
ono što je u njihovu privrednom interesu. Napredak će biti
postignut kada Europljani priznaju potrebu za promjenom politike
(koja je već očita budući da se troškovi disfunkcionalne
poljoprivredne politike gomilaju). Učinit će to prestankom
vezivanja poljoprivrednih subvencija s telekomunikacijama,
bankarstvom, elektronskom trgovinom, šumarstvom i ostalim sasvim
odvojenim pitanjima.
Rasprave o poljoprivredi zamalo su pale u sjenu sveobuhvatnih
ciklusa trgovinskih pregovora. Bilo bi bolje odvojeno se
pozabaviti tim sektorom nego ponovno zatrovati čitavi projekt.
Vlade se trebaju ostaviti ćorava posla, napustiti nade vezane za
'ciklus pregovora o novom tisućljeću' i usredotočiti se na poteze
koji će učvrstiti već postignute rezultate", upozorava David G.
Victor, znanstveni suradnik Vijeća za međunarodne odnose,
specijaliziran za znanost i tehnologiju.