IT-HR-stranke-crkva IT-23.I.-AVVENIRE-TRSTENJAK ITALIJAAVVENIRE23. I. 2000."Crkva ne traži privilegije""Neke su novine napisale da se, odmah nakon izborne pobjede, Ivica Račan, bivši-komunist (sada socijalist), pobjednik na
parlamentarnim izborima, tajno sastao s zagrebačkim nadbiskupom monsinjorom Josipom Bozanićem. Kurija je odmah opovrgnula: 'Hrvatska crkva ima odnose s institucijama, ne sa strankama'. Rezerviranost i neutralnost u političkoj dijalektici: to je pravilo kojega se očito drži monsinjor Bozanić, pa i odbijajući intervjue. A, poglavito, izbjegavajući poduprijeti HDZ. 'To je razlog zašto ga je HDZ optužio da se okreće ljevici', smije se Antun Trstenjak. Isusovac, glasoviti televizijski komentator, sada urednik vjerskoga programa na hrvatskoj televiziji, Trstenjak glasi kao neovisna ličnost. 'Hrvatski su biskupi htjeli izbjeći nesretno iskustvo poljskih bisklupa, koji su savjetovali da se glasuje za Walesu, a biračko ih tijelo nije poslušalo', kaže mi.Pa ipak je HDZ jako podupirao crkvu. 'Crkva', odgovara isusovac, 'smatra vraćanje crkvene imovine, koja je bila konfiscirana u komunizmu, i uvođenje sata vjeronauka u škole, normalnom
ITALIJA
AVVENIRE
23. I. 2000.
"Crkva ne traži privilegije"
"Neke su novine napisale da se, odmah nakon izborne pobjede, Ivica
Račan, bivši-komunist (sada socijalist), pobjednik na
parlamentarnim izborima, tajno sastao s zagrebačkim nadbiskupom
monsinjorom Josipom Bozanićem. Kurija je odmah opovrgnula:
'Hrvatska crkva ima odnose s institucijama, ne sa strankama'.
Rezerviranost i neutralnost u političkoj dijalektici: to je
pravilo kojega se očito drži monsinjor Bozanić, pa i odbijajući
intervjue. A, poglavito, izbjegavajući poduprijeti HDZ. 'To je
razlog zašto ga je HDZ optužio da se okreće ljevici', smije se Antun
Trstenjak. Isusovac, glasoviti televizijski komentator, sada
urednik vjerskoga programa na hrvatskoj televiziji, Trstenjak
glasi kao neovisna ličnost. 'Hrvatski su biskupi htjeli izbjeći
nesretno iskustvo poljskih bisklupa, koji su savjetovali da se
glasuje za Walesu, a biračko ih tijelo nije poslušalo', kaže mi.
Pa ipak je HDZ jako podupirao crkvu. 'Crkva', odgovara isusovac,
'smatra vraćanje crkvene imovine, koja je bila konfiscirana u
komunizmu, i uvođenje sata vjeronauka u škole, normalnom
posljedicom povratka demokraciji, a ne uslugom'. (...) No niže
svećenstvo ostaje više nacionalističko. I zasigurno uzbunjeno u
pogledu uspon na vlast Ivice Račana, socijalista koji je bio
ideolog komunista još u devedesetim godinama. 'No po mojem
mišljenju, nema više razloga za postojanje tog nepovjerenja', kaže
otac Trstenjak: 'I u nama susjednim državama na vlasti su bivši
komunisti, i ne čini da itko pokušava obnoviti komunizam'.
Crkva nastavlja isusovac, ima uostalom velikih unutarnjih
problema: od obnove u ratu razrušenih crkava sve do gospodarskog
preživljavanja župa. 'No po mojem mišljenju, najžurniji je problem
dati više prostora laicima. (...) Naša je crkva previše klerikalna.
To sam kazao i stvorio si neprijatelje. No ostajem uvjeren da
vitalnost kršćanstva u budućnosti ovisi o tome kako ćemo znati
uključiti kršćanski narod'.
I u 'Glasu Koncila', biskupskom listu koji je, u Titovim godinama,
praktički bio jedini slobodan glas hrvatskoga novinarstva,
urednik, don Pintarić, navodi 'uključivanje laika u crkvene
strukture, kao žurni problem'. Posebno sada (no to ne kaže) kada
pobjeda lijevog centra obećava svjetovnije životno ozračje, u
kojemu identitet 'Hrvat' i 'katolik' više neće biti u središtu
službene vladajuće politike. To je teži problem, priznaje. 'Kao što
kaže nadbiskup, svi moramo naučiti živjeti u demokratskom
društvu'. Don Petar Krumac, docent na teološkom fakultetu u Osijeku
i u Bostonu) kaže da ne žali za državnom 'zaštitom'. 'Pod Tuđmanom
je sat vjeronauka u školama zamijenio nastavu marksizma iz Titovih
vremena: on se mogao odbiti, ali bi se to zabilježilo'. Prilog
'demokratskoj raspravi', u kojemu ga je mali broj katolika spreman
slijediti."