DE-VA-S-KATOLIČKA CRKVA-Religija/vjerovanje-Politika NJ 20.I.-FAZ-DJELOTVORNOST RIJEČI NJEMAČKAFRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG20. I. 2000.Djelotvornost riječi"Tema se čini neiscrpnom: kršćani i Židovi, Katolička crkva i sinagoga, papa
i holokaust. Postojano se po tomu kopka i uvijek se pojača plamen ili plamičak. Ili se pojavi težak kompleks kao kad je prije Papina putovanja u Svetu zemlju, u ožujku, izraelska vlada pohvalila Ivana Pavla II. za njegovu 'borbu protiv antisemitizma, neprijateljstva prema strancima i rasizma'. Nije li baš jedan od njegovih prethodnika, Pio XII., koji je od 1939. do 1958., dakle i tijekom Drugoga svjetskog rata vodio crkvu, omalovažavan kao 'Hitlerov papa'? Ne čuje li se opetovano da Vatikan tog Eugenija Pacellija rođenog u Rimu 1876., nuncija u Muenchenu (1917.-1925.) i Berlinu (do 1929.), želi uzdignuti u 'blaženika' na čast oltara?Zbog toga je Vatikan 19. listopada 1999. u službenom priopćenju obznanio stvaranje studijske skupine. Sastavljena je od katolika i Židova, 'sa zadaćom da još jedanput već objavljene sveske iz arhiva Crkve usporedi s dokumentima o Drugom svjetskom ratu'. O tomu su se dogovorili papinsko 'Povjerenstvo za vjerske odnose sa Židovima' pod kardinalom Cassidyjem (koji je i voditelj 'Vijeća za
NJEMAČKA
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG
20. I. 2000.
Djelotvornost riječi
"Tema se čini neiscrpnom: kršćani i Židovi, Katolička crkva i
sinagoga, papa i holokaust. Postojano se po tomu kopka i uvijek se
pojača plamen ili plamičak. Ili se pojavi težak kompleks kao kad je
prije Papina putovanja u Svetu zemlju, u ožujku, izraelska vlada
pohvalila Ivana Pavla II. za njegovu 'borbu protiv antisemitizma,
neprijateljstva prema strancima i rasizma'. Nije li baš jedan od
njegovih prethodnika, Pio XII., koji je od 1939. do 1958., dakle i
tijekom Drugoga svjetskog rata vodio crkvu, omalovažavan kao
'Hitlerov papa'? Ne čuje li se opetovano da Vatikan tog Eugenija
Pacellija rođenog u Rimu 1876., nuncija u Muenchenu (1917.-1925.) i
Berlinu (do 1929.), želi uzdignuti u 'blaženika' na čast oltara?
Zbog toga je Vatikan 19. listopada 1999. u službenom priopćenju
obznanio stvaranje studijske skupine. Sastavljena je od katolika i
Židova, 'sa zadaćom da još jedanput već objavljene sveske iz arhiva
Crkve usporedi s dokumentima o Drugom svjetskom ratu'. O tomu su se
dogovorili papinsko 'Povjerenstvo za vjerske odnose sa Židovima'
pod kardinalom Cassidyjem (koji je i voditelj 'Vijeća za
unaprjeđivanje jedinstva kršćana') i međunarodni odbor židovskih
vođa pod Seymourom Reichom (za brojne organizacije). Zatim je
imenovano šest povjesničara međunarodnoga ugleda, uglavnom iz
Sjeverne Amerike i Izraela. Oni već rade na pojašnjavanju otvorenih
pitanja, istražuju da bi otkrili ono što je dosad nepoznato - ako
postoji.
No povjesničari ne moraju nikoga poučavati. Ni ovako ni onako. Jer
posrijedi su samo površinski povijesne činjenice kod pitanja: Je li
Pio XII. dovoljno poduzimao protiv uništenja Židova od
nacionalsocijalista tijekom Drugog svjetskog rata? Nije li svijetu
morao krikom obznaniti svoje gorljive prosvjede protiv Hitlerova
genocida? Ne bi li njemu i papinstvu čast pred poviješću spasilo
samo to da je i sam umro među Židovima u koncentracijskom logoru
Auschwitzu - kao jedini vjerodostojan plameni znak Crkve za ljudska
prava u XX. stoljeću? Njemački dramatičar Hochhuth ta je pitanja
još prije zamalo četrdeset godina djelotvorno doveo na pozornicu i
u svjetsku savjest.
No nije posrijedi povijest, njezini stvarni uzroci i posljedice.
Jer bitan je i važan materijal odavno već objavljen od 1965. do
1981. kao 'Akti i dokumenti Svete Stolice uz Drugi svjetski rat'.
One koji govore o novim možebitnim otkrićima, povjesničari ne
shvaćaju ozbiljno. Daleko se više vode sporovi o moralnoj presudi:
ne bi li bilo lijepo - skoro predobro - da je papa iz solidarnosti
umro u Auschwitzu? Sve drugo gotovo i ne vrijedi.
Dojam o nedostatku sloge ostaje i poslije zadnje vatikanske obrane.
Nedavno je u rimskom isusovačkom časopisu 'Civilta Cattolica',
koji je prije 150 godina, poslije revolucije u Rimu i proglašenja
Rimske republike, utemeljen zbog učvršćenja papinstva, u prigodi
izlaska jedne od brojnih knjiga o Piu XII. objavljen sažetak svih
razloga u korist pape: odustajanjem od 'gorljivih prosvjeda', Pio
XII. je pojedinačnim akcijama uspio spasiti daleko više Židova.
Tako to predstavlja i crkveni povjesničar Blet. Zbog toga su mnogi
Židovi papi izrazili zahvalnost. Ljudski život protiv višeg
moralnog svjedočanstva...
U toj točki odgovorni u Vatikanu vide vezu s aktualnom načelnom
problematikom u sukobu o izdavanju službene crkvene potvrde za
pobačaj poslije razgovora s trudnicom. Čini se da je Ivan Pavao II.
moralno nešto naknadno naučio. Pretpostavlja nedvojbenost
svjedočanstva protiv pobačaja možebitnom spasu nerođenog života
kad se, kako se u raspravama događa, pitanje može svesti na to. Ne
može ga se optužiti za 'tihe tonove'. No aktualan odnos između Pape
i njemačkog katolicizma osim toga baca novo svjetlo na
djelotvornost papinskih riječi. Jer prosvjedi ili opomene iz
Vatikana stalno su pod ograničenjem da ih uviđaju i vjernici, da
dopuštaju da ih se uvjeri. Tu povijesna stajališta hrane značajnu
dvojbu u prihvatljivost vatikanskih osuda. Pio XII. i njemački
biskupi u ono su se doba morali bojati da će u Njemačkoj, zbog nužde
ili u deliriju nacionalsocijalizma, poslije glasnog prosvjeda iz
Rima protiv Hitlera, prije biti napušteni papa i Crkva - što se
ionako dogodilo - nego diktator. To, uz zaoštrenje progona Židova,
nisu željeli riskirati" - piše Heinz-Joachim Fischer.