RU-GR-VJERA-SKUP-POLITIKA-Vjerske zajednice-Politika US 7.I.CSM JELJCIN ZA CRKV.HEGEMONIJU SJEDINJENE DRŽAVECHRISTIAN SCIENCE MONITOR7. I. 2000.Pravoslavni prvaci bore se za utjecaj dok ruska moć kopni"Palestina prostire crveni sag za
bivšega ruskog čelnika Borisa Jeljcina koji je navodno doputovao u tu zemlju radi proslave pravoslavnoga Božića.No, crkveni čelnici u njegovoj zemlji nadaju se također da će im Jeljcin pomoći da vrate nekadašnji image i moć.Pokušavajući se uzdići nad suparništva koja obilježavaju Crkvu, (...) 14 od ukupno 15 čelnika nacionalnih pravoslavnih crkava okupilo se u srijedu u Jeruzalemu na najvećem sinodu u Palestini - i prvom u proteklih 60 godina.Ipak, ni rijetko očitovanje jedinstva u sjedištu grčkoga pravoslavnog patrijarhata, sponzora sinoda (...) ni milenijske proslave nisu uspjeli prikriti činjenicu da je raspoloženje na crkvenoj proslavi obilježeno sve izraženijom borbom za prevlast u procesu određivanja budućega vodstva Crkve.Crkveni moćnici nadaju se da će gubitak ruske političke moći nakon pada Sovjetskoga Saveza moći nadoknaditi u sferi vjerske hegemonije.
SJEDINJENE DRŽAVE
CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
7. I. 2000.
Pravoslavni prvaci bore se za utjecaj dok ruska moć kopni
"Palestina prostire crveni sag za bivšega ruskog čelnika Borisa
Jeljcina koji je navodno doputovao u tu zemlju radi proslave
pravoslavnoga Božića.
No, crkveni čelnici u njegovoj zemlji nadaju se također da će im
Jeljcin pomoći da vrate nekadašnji image i moć.
Pokušavajući se uzdići nad suparništva koja obilježavaju Crkvu,
(...) 14 od ukupno 15 čelnika nacionalnih pravoslavnih crkava
okupilo se u srijedu u Jeruzalemu na najvećem sinodu u Palestini - i
prvom u proteklih 60 godina.
Ipak, ni rijetko očitovanje jedinstva u sjedištu grčkoga
pravoslavnog patrijarhata, sponzora sinoda (...) ni milenijske
proslave nisu uspjeli prikriti činjenicu da je raspoloženje na
crkvenoj proslavi obilježeno sve izraženijom borbom za prevlast u
procesu određivanja budućega vodstva Crkve.
Crkveni moćnici nadaju se da će gubitak ruske političke moći nakon
pada Sovjetskoga Saveza moći nadoknaditi u sferi vjerske
hegemonije.
Rusku crkvu najviše brine prijetnja odcjepljenja nekoliko zemalja,
nekadašnjih dijelova Sovjetskog Saveza, koje bi u tom slučaju
osnovale vlastite neovisne nacionalne crkve i time umanjile
utjecaj i središnju ulogu Moskve.
Te su suprotstavljene težnje utjelovljene u međusobnom natjecanju
ruskog patrijarha Alekseja II. i carigradskog patrijarha
Bartolomeja I. sa sjedištem u Turskoj, poznatog i po tituli
ekumenskog patrijarha.
Napetosti između te dvije crkve pojačane su nakon što je Bartolomej
I. odlučio priznati autonomiju Estonske crkve kada je ova
proglasila neovisnost u odnosu na Moskvu.
Aleksej II. strahuje sada da bi Bartolomej I. mogao priznati i
neovisnu Pravoslavnu ukrajinsku crkvu, koja se također nastoji
odcijepiti od Ruske pravoslavne crkve i imenovati vlastitog
patrijarha.
U međuvremenu pokušaji Bartolomeja I. da konsolidira vlast Crkve
potaknula je optužbe da on zapravo pokazuje neopapističke
sklonosti, približavajući se katoličanstvu koje je Pravoslavna
crkva odbacila prije gotovo tisuću godina.
Neki izvori u kleru tvrde da Bartolomej I., imenovan 'prvim među
jednakima', želi djelotvornije organizirati Pravoslavnu crkvu pod
jedinim ekumenskim vođom kako bi ova mogla nastupiti kao
ujedinjeniji zbor crkava i natjecati se sa zamalo svemoći Vatikana
u katoličkom svijetu. (...)
Raznovrsne pravoslavne nacionalne crkve, koje se tradicionalno
prostiru na potezu od Izraela do Grčke, Turske, Rusije i velikog
dijela istočne Europe, doživjele su neku vrstu renesanse. Nakon
ukidanja komunizma koji je službeno suzbijao religiju, crkve danas
imaju veću slobodu.
No, obnovljena sloboda ispovijedanja vjere bila je popraćena
obnovom starih suparništava koja su postala zamalo nevidljiva u
razdoblju u kojem su vlade očekivale odanost partijskim
manifestima a ne propovjedaonicama.
Crkveni dužnosnici u Jeruzalemu priznali su da postoje opipljive
razlike među pojedinim crkvama, ali su napomenuli da je posrijedi
tek proces utvrđivanja što bi bilo najbolje za budućnost
pravoslavlja.
'Postoji određena neravnoteža te je vrlo lako govoriti o nasilju, o
natjecanju, ali problem je u tome da valja vidjeti što je pravedno i
ispravno za crkve', izjavio je za Associated Press otac Aleksander,
glasnogovornik Ruske pravoslavne crkve.
'Posrijedi je interni sukob ruskog patrijarha i ekumenskog
patrijarha oko višeg položaja u Crkvi, koji je u vrijeme komunizma
bio potisnut ispod površine', kazao je lokalni dužnosnik za odnose
s javnosti, koji je inzistirao na anonimnosti.
'Posrijedi je borba za moć. Oni žele moći pokazati Vatikanu tko je
zaista moćniji. Riječ je o jako velikom međunarodnom natjecanju pod
krinkom vjere', ističe on" na kraju izvješća Ilene R. Prusher iz
Jeruzalema.