ZAGREB, 19. siječnja (Hina) - Ustavni je sud na današnjoj sjednici, među ostalim, prihvatio prijedlog za ocjenu ustavnosti te ukinuo osporene odredbe Zakona o prebivalištu i boravištu građana.
ZAGREB, 19. siječnja (Hina) - Ustavni je sud na današnjoj sjednici,
među ostalim, prihvatio prijedlog za ocjenu ustavnosti te ukinuo
osporene odredbe Zakona o prebivalištu i boravištu građana.#L#
Ukinuta je odredba prema kojoj se prebivalištem smatra mjesto u
"kojem (građanin) ima osigurano stalno stanovanje", na način da
"ima useljiv stan po osnovi vlasništa, ugovora o najmu ili drugoj
valjanoj pravnoj osnovi". Stajalište je Ustavnog suda da iz te
odredbe proizlazi da građanin koji u nekom mjestu nema osigurano
stalno stanovanje, ne može u tom mjestu prijaviti prebivalište čime
mu se onemogućava sloboda kretanja. Ne postoji ustavni temelj za
ograničenje biranja prebivališta na način da se to uvjetuje
osiguranim stalnim stanovanjem, bez obzira što građanin u mjestu u
kojem želi stalno živjeti mora negdje i stanovati, stoji u
obrazloženju odluke Ustavnog suda. U cijelosti je ukinuta odredba
prema kojoj "nadležno tijelo može odbiti rješenjem prijavu
prebivališta, ako na traženje tog tijela podnositelj prijave ne
podnese dokaze i o svome zaposlenju ili drugom izvoru prihoda".
Ustavni sud drži da za takvo ograničavanje ustavne slobode kretanja
i biranja boravišta ne postoji uporište u Ustavu, već da je u
suprotnosti s temeljnom ustavnom vrednotom jednakosti.
Ustavni sud u provedenom postupku utvrdio je da točka III.
Obvezatnih uputa IV. o pravima i dužnostima promatrača i o načinu
promatranja rada tijela za provođenje izbora za izbor predsjednika
Republike Hrvatske nije u suglasju s odredbama Zakona o izboru
predsjednika Republike Hrvatske. Ustavni sud upozorava na to
Državno izborno povjerenstvo i o tome priopćenjem obavještava
javnost. Predlagatelj - HSLS - navodi da je osporenom točkom
predviđeno da izborno tijelo, čiji se rad promatra, može ograničiti
broj promatrača političkih stranaka i nevladinih udruga zbog
nedostatka prostora ili drugih neotklonjivih razloga. Pri tome se
broj promatrača političkih stranaka i nevladinih udruga koji
promatraju rad Državnog izbornog povjerenstva ne može ograničiti
na manje od pet, a izbornih tijela na manje od tri.
Ustavni sud u svezi zahtjeva HSP 1861, uvidom u spis, utvrdio je da
je, suprotno navodima podnositelja, Državno izborno povjerenstvo
provjerilo pravovaljanost potpisa birača koji podržavaju
predsjedničku kandidaturu Ante Đapića te da je u tu svrhu
prikupljeno više od deset tisuća pravovaljanih potpisa. Ustavni
sud smatra da u konkretnom slučaju nema temelja za postupanje i o
tome će pismeno izvijestiti podnositelja zahtjeva.
Ustavni sud, zbog nedostatka kvoruma potrebnog za donošenje odluke
natpolovičnom većinom i vrlo podijeljenog stajališta sudaca, na
današnjoj sjednici o prijedlogu za ocjenu ustavnosti odredaba
Zakona o ograničavanju upotrebe duhanskih proizvoda, unatoč
provedenoj raspravi, nije donio konačnu odluku, već će to učiniti
na slijedećoj sjednici.
Stajalište suca izvjestitelja je da je "zakonska mjera koja se
sastoji u zabrani, donedavno legalne gospodarske djelatnosti
(prodaja duhanskih proizvoda putem automata), a da se istodobno
nije ostavio razuman rok u kojem bi se pogođeni subjekti mogli
prilagoditi novonastalim uvjetima, suprotna gospodarskom ustroju
utemeljenom Ustavom RH".
Glede zahtjeva Hrvatskog pravnog centra za nadzorom ustavnosti i
zakonitosti izbora predsjednika Republike u dijelu koji se odnosi
na glasovanje osoba koje nisu u mogućnosti pristupiti biračkom
mjestu, Ustavni sud nije našao temelj za postupanje.
(Hina) dm im