US-civilizacija-Glasila/mediji-Politika VOA-27.XII. O SUKOBU CIVILIZACIJA GLAS AMERIKE - VOA27. XII. 2001.Osvrt na 2001. - Amerika može umanjiti percepciju sadašnjeg sukoba kao sukoba civilizacija. Prilog Eda Warnera Glavni problem
Zapada nije islamski fundamentalizam nego islam sam po sebi, kaže Samuel Huntington, autor knjige ?Sukob civilizacija?. ?Svatko tko podupire Sjedinjene Države protiv islama je nevjernik?, tvrdi s druge strane šeik Hamoud al-Shuaibi, vodeći islamski svećenik u Saudijskoj Arabiji. Ove dvije izjave predstavljaju glasove sukobljenih civilizacija no pitanje je koliko su one doista u sukobu. Čak ni Samuel Huntington ne očekuje skori sukob Zapada i islama. On samo nudi ideje za razmišljanje koje su se dobro uklopile u razdoblju značajnih napetosti između Zapada i islama nakon napada na Sjedinjene Države. Dok predsjednik Bush ističe da Sjedinjene Države nisu u sukobu s islamom, a napadi na muslimane u Sjedinjenim Državama nisu rašireni, postoje neke bojazni oko islamskih namjera. ?Svaka generalizacija sadrži zrno istine?, kaže Leon Hadar, vanjsko-politički analitičar washingtonskog Instituta Cato te česti pisac članaka o otvorenim pitanjima između Zapada i muslimanskog svijeta.
GLAS AMERIKE - VOA
27. XII. 2001.
Osvrt na 2001. - Amerika može umanjiti percepciju sadašnjeg sukoba
kao sukoba civilizacija. Prilog Eda Warnera
Glavni problem Zapada nije islamski fundamentalizam nego islam sam
po sebi, kaže Samuel Huntington, autor knjige ?Sukob
civilizacija?. ?Svatko tko podupire Sjedinjene Države protiv
islama je nevjernik?, tvrdi s druge strane šeik Hamoud al-Shuaibi,
vodeći islamski svećenik u Saudijskoj Arabiji.
Ove dvije izjave predstavljaju glasove sukobljenih civilizacija no
pitanje je koliko su one doista u sukobu. Čak ni Samuel Huntington
ne očekuje skori sukob Zapada i islama. On samo nudi ideje za
razmišljanje koje su se dobro uklopile u razdoblju značajnih
napetosti između Zapada i islama nakon napada na Sjedinjene Države.
Dok predsjednik Bush ističe da Sjedinjene Države nisu u sukobu s
islamom, a napadi na muslimane u Sjedinjenim Državama nisu
rašireni, postoje neke bojazni oko islamskih namjera.
?Svaka generalizacija sadrži zrno istine?, kaže Leon Hadar,
vanjsko-politički analitičar washingtonskog Instituta Cato te
česti pisac članaka o otvorenim pitanjima između Zapada i
muslimanskog svijeta.
Trenutno, u svjetlu napada na Sjedinjene Države, postoje znakovi da
se jedna civilizacija okuplja nasuprot druge. Sjedinjene Države,
Europa i Rusija okupile su se u ono što gospodin Hadar naziva
Sjevernim savezom kako bi se borili protiv terorizma koji izbija iz
muslimanskih zemalja.
Međutim, ističe on, kad pogledamo unatrag možemo vidjeti da su ne
tako davno Sjedinjene Države, Europa i muslimani bili saveznici
protiv Srbije i Rusije na Balkanu. Je li i to bio sukob
civilizacija, ma koliko kratko da je trajao? Gospodin Hadar kaže da
je u takvim sukobima uključeno znatno više od civilizacije ili
kulture. "U međunarodnim odnosima, kada izbije rat, kada postoje
napetosti, etnički i vjerski identitet postaje vidljiviji i
važniji. Naravno da političari to koriste kako bi mobilizirali
potporu za svoje ciljeve. Ali najvažniji čimbenici ? politički i
ekonomski ? ostaju utemeljeni na promišljanju sile".
Zapadna civilizacija ističe da traži mir i sigurnost. To je u redu,
ocjenjuje gospodin Hadar, dodajući kako je jedini odgovor na
terorizam njegovo uništenje. Međutim, on vjeruje da zapadne zemlje
teže održavanju sadašnjeg odnosa snaga. "Ovo nije toliko kulturno,
vjersko ili civilizacijsko pitanje. Ono se uglavnom temelji na
činjenici da zapadne zemlje žele ekonomski i politički status quo
dok bi druge zemlje, među kojima su možda Kina, Indija i neke
muslimanske zemlje, dugoročno to mogle pokušati promijeniti".
Neke muslimanske zemlje poput Turske, dodaje gospodin Hadar,
Malezije pa čak i Iran mogle bi se staviti na stranu Zapada zbog
svojih političkih razloga koji su im na prvom mjestu. ?Nemojte
preuveličavati ove sukobe?, savjet je Muqtedara Khana, profesora
političkih znanosti na koledžu Adrian u saveznoj državi Michigan, u
kojoj živi dosta muslimana. "Svaki put kad izbije kriza na Srednjem
istoku zbog nafte ili teritorijalnih sporova mi se odmah usmjerimo
na vjerska pitanja i počinjemo proučavati islam. Iznenada sve
knjige napisane o islamu postaju bestselleri u Americi. Na taj
način čak i sukobi koji nemaju nikakve vjerske elemente dobivaju
civilizacijske proporcije".
Profesor Khan dodaje da su se islam i Zapad toliko isprepleli
tijekom stoljeća da sukob između njih nema puno smisla, naročito
kada se uzme u obzir demografska slika. "U pitanju nisu islam i
Zapad nego islam na Zapadu. Ako za deset do 15 godina budemo imali 25
milijuna muslimana u Americi - kako će ona izgledati?
Hoće li Amerika postati dio muslimanskog svijeta? Sjećam se kada
sam pisao jedan znanstveni članak upotrijebio sam izraz
?muslimanski svijet od Maroka do Malezije?. Nakon toga sam ga
prekrižio i napisao ?muslimanski svijet od Michigana do
Malezije".
Profesor Khan primjećuje da u Sjedinjenim Državama živi više
muslimana nego u mnogim muslimanskim zemljama te da je kršćanstvo
druga po veličini vjera u muslimanskom svijetu. Fawaz Gerges,
profesor Srednjo-istočnih studija na sveučilištu Columbia, kaže da
se Islam i Zapad možda ne sukobljavaju, ali da je dovoljno loše to
što mnogi ljudi misle tako. Na meti zapadne percepcije naročito su
takozvani islamisti odnosno oni čija se politika vodi islamom.
"Mislim da u nekim krugovima u Sjedinjenim Državama vodi ozbiljna
kampanja prikazivanja svih islamista lošima pa čak u osnovi
teroristima. Ovi krugovi su veoma moćni i veoma glasni u kritici
bilo kakvog pokušaja izgradnje mostova s muslimanskim svijetom te
pokušaja uključivanja umjerenih islamista".
Kampanja protiv islamista, kako se čini, prešla je granice
Sjedinjenih Država. Britanski povjesničar Paul Johnson kaže da su
muslimanske zemlje toliko izvan kontrole da ih Zapad mora okupirati
u ponovnom oživljavanju kolonijalizma. Kolumnist Justin Raimondo
piše da je proizišla cijela škola mišljenja koja smatra Islam u
osnovi zlim. Čak su i neki sudionici hladnog rata, i dalje željni
bitke, otkrili u njemu nove neprijatelje kao zamjenu komunizmu.
Prisjećajući se još jednog neprijatelja oni su izmislili kovanicu
?islamo-fašizam?. Međutim, velika je pogreška dovoditi u vezu
naoružane militante s glavnom strujom islamista, kaže profesor
Gerges.
Muqtedar Khan s koledža Adrian u Michiganu, kaže da je to veoma
štetno jer se u američkoj borbi protiv terorizma muslimani bore na
strani Sjedinjenih Država.
Taj rat, ističe on, ne može biti dobiven bez muslimana te ukazuje na
vojnu suradnju. "Ako je NATO savez vojna snaga Zapada onda valja
primijetiti da u njemu ima stotinu milijuna muslimana. Oko 50
milijuna muslimana ima u Turskoj, a od 35 do 40 milijuna u drugim
zemljama Saveza. Dakle, ne može se reći da se radi o sukobu Islama i
Zapada".
Ono što se smatra sukobom civilizacija može se svesti na političke
razlike, kaže profesor Gerges. Muslimani se protive određenoj
politici Sjedinjenih Država, uglavnom onome što oni smatraju
bezuvjetnom potporom Izraelu u sukobu s Palestincima i sankcijama
protiv Iraka koje pogađaju irački narod, a ne Saddama Hussseina.
"Palestinsko pitanje danas je najvažnije pitanje političkog
identiteta arapskih zemalja. Ako bi se zaliječila ova rana na
arapsko-američkim odnosima, onda biste uklonili 85 posto negativne
percepcije Sjedinjenih Država i Zapada u arapskom svijetu".
Profesor Gerges priznaje da bi neki muslimanski ekstremisti i dalje
mrzili Sjedinjene Države i željeli bi ih napasti, ali bi se izvor
njihovih pristaša drastično smanjio. On kaže da Amerika može
smanjiti percepciju sadašnjeg sukoba kao sukoba civilizacija.
Kolika god da to stajalo, zaključuje profesor Gerges, riječ je o
maloj cijeni za približavanje dviju, u osnovi kompatibilnih,
civilizacija.
(VOA)