US-nato-Obrana-Diplomacija-Oružani sukobi-Ratovi IHT 13. XI. VELIKI PLANOVI ZA OSLABLJENI ATLANTSKI SAVEZ SJEDINJENE DRŽAVETHE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE13. XI. 2001.Veliki planovi za oslabljeni Atlantski savez"Iza zakašnjelog
prošlotjednog poteza Bushove vlade- poziva njemačkoj, talijanskoj i drugim europskim vladama u afganistansku vojnu kampanju- stoji intenzivna rasprava na obje strane Atlantika glede onoga što bi trebalo napraviti s NATO savezom. Pitanje koje se javlja nakon 11. rujna djelomice je kratkoročno i taktičke prirode: unatoč otporu u Pentagonu, Bijela kuća je zaključila, uz poticaj Colina Powella i Tonya Blaira, da u Afganistan treba uključiti još vojnika kako bi održala europsku potporu kampanji protiv Talibana. Europljani su željeli sudjelovati u vojnoj akciji kako bi dobili više utjecaja nad provođenjem rata. No 11. rujan, koji je potaknuo prvo pozivanje NATO-a na obostrani mehanizam obrane u pola stoljeća svog postojanja, potaknuo je i širu raspravu i u Washingtonu i u Europi o budućnosti transatlantskih vojnih odnošaja. Neki političari na obje strane oceana vide priliku da se oživi savez koji kao da je izgubio smjernice i nekadašnju snagu, tako da mu se
SJEDINJENE DRŽAVE
THE INTERNATIONAL HERALD TRIBUNE
13. XI. 2001.
Veliki planovi za oslabljeni Atlantski savez
"Iza zakašnjelog prošlotjednog poteza Bushove vlade- poziva
njemačkoj, talijanskoj i drugim europskim vladama u afganistansku
vojnu kampanju- stoji intenzivna rasprava na obje strane Atlantika
glede onoga što bi trebalo napraviti s NATO savezom.
Pitanje koje se javlja nakon 11. rujna djelomice je kratkoročno i
taktičke prirode: unatoč otporu u Pentagonu, Bijela kuća je
zaključila, uz poticaj Colina Powella i Tonya Blaira, da u
Afganistan treba uključiti još vojnika kako bi održala europsku
potporu kampanji protiv Talibana. Europljani su željeli
sudjelovati u vojnoj akciji kako bi dobili više utjecaja nad
provođenjem rata.
No 11. rujan, koji je potaknuo prvo pozivanje NATO-a na obostrani
mehanizam obrane u pola stoljeća svog postojanja, potaknuo je i
širu raspravu i u Washingtonu i u Europi o budućnosti
transatlantskih vojnih odnošaja.
Neki političari na obje strane oceana vide priliku da se oživi savez
koji kao da je izgubio smjernice i nekadašnju snagu, tako da mu se
napokon da jasna posthladnoratovska misija. Za druge, Afganistan
se pokazuje tek još jednom demonstracijom sve većeg jaza između
retorike europsko- američkih političkih sporazuma i realnosti
vojne suradnje.
Za neke od sanjara, Afganistan izgleda kao idealno okružje za
raščišćavanje geopolitičkih nesporazuma i potisnutih ambicija
čitavog prošlog desetljeća. Njemačka vlada Gerhardta Schroedera,
npr., razmatra mogućnost slanja nekoliko desetaka komandosa u
operacije svrgavanja Talibana- što bi predstavljalo kraj njemačke
vojne izolacije i početak, nadaju se, istaknutije uloge Njemačke u
procesu donošenja odluka na Zapadu.
Najveći problem za Berlin od 11. rujna jest natjerati Bushovu vladu
da proširi ponudu simboličnog vojnog sudjelovanja tako da
Schroeder može iskoristiti tu političku priliku.
I za Schroedera i za Blaira, podjela dužnosti u Afganistanu način je
i dugoročnog vezivanja Bushove administracije za multilateralizam
za koji se mislilo da ga napušta prije 11. rujna, istovremeno
osiguravajući to da se borba protiv terorizma, koja bi svijet mogla
definirati desetljećima, vrti oko euro-američke osi.
'Postoji čitav niz razloga zbog kojih će članovi Europske unije
željeti da ih se sluša'...
Neki demokratski stratezi i senatori u Washingtonu, kao što su
Joseph Biden i Richard Lugar, pozivaju administraciju da
Afganistan iskoristi tako da se Europljani obvežu na NATO koji
eksplicitno prihvaća da je njegova misija globalno djelovanje.
Clintonova administracija ovo je pokušavala ostvariti ali nije
uspjela. Sada, tvrde neki, prilika je na dohvat ruke. Institucije
NATO-a trebale bi biti posvećene ratu protiv terorizma i
eliminiranju oružja masovnog uništenja. Vladama koje su oklijevale
ulagati u obranu tada bi se mogao dati zadatak-stvaranje i
financiranje snaga koje su potrebne za borbu protiv organizacija
kao što je al Qaida. A SAD bi si osigurao saveznike za rat koji će
biti dulji i opsežniji od afganistanskog bombardiranja.
Ova se vizija širi još dalje, predviđajući postavljanje novih
temelja NATO-a na planiranom summitu u Pragu slijedeće godine. Uz
poticaj koji predstavlja rat NATO može riješiti nesuglasice koje se
tiču odvojene vojske Europske Unije i uloge Turske, može
formalizirati novi odnošaj s Rusijom Vladimira Putina i okončati
hladnoratovsku podjelu Europe zauvijek, prihvaćajući sedam novih
članica u Srednjoj i Istočnoj Europi.
Naime, Bushova se administracija obvezala na agresivno širenje
NATO-a početkom ove godine. Trebala bi iskoristiti summit u Pragu
za reorganiziranje transatlantskih odnošaja(...). U međuvremenu u
Afganistanu, realna vojna suradnja još uvijek je tek djelimice u
noći kada je počeo rat.
Možda će se neki od brodova ili komandosa ili drugih posebnih
jedinica u međuvremenu ipak pojaviti na bojnom polju. No realna je
situacija i dalje ta da većina europskih snaga nije ni obučena a
nema ni oružje da odigra više od simbolične uloge. Njemačka će
koristiti nosač zrakoplova star pedesetak godina. Zapovjednici
Pentagona nisu baš voljni koristiti ni vojnu opremu NATO-a ni
njegovu formalnu zapovjednu strukturu. Mnogi se još sjećaju
glavobolja kosovskog rata, operacije kojom je upravljao NATO, u
kojoj su ciljevi bombardiranja postali predmeti frustrirajućeg
natezanja među vladama.
Rizik je u tome da bi nakon širenja u Pragu, strukturiranje osoblja
kombiniranih delegacija u Sjevernoatlantskom vijeću u Bruxellesu-
26, plus Rusija- moglo rezultirati time da bi ono brojčano
nadmašilo europske vojne snage u Srednjoj Aziji.
Pobjednik bi u tom slučaju bio Putin, koji bi bio zadovoljan vidjeti
da se NATO ponaša kao politički klub što je prije 11. rujna obećao da
nikada neće postati", piše Jackson Diehl za "The Washington Post" a
prenosi list.