HR-EU-INTEGRACIJE-Bankarstvo-Organizacije/savezi RFE 31. X. PRIDRUŽIVANJE HRVATSKE EUROPSKOJ UNIJI RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE31. X. 2001.Zagreb: na brzoj ste traci, nastavite voziti brzo!? Prilog Milana Gavrovića.Nakon otpisivanja
sporazuma kojim je Hrvatska postala pridružena članica Europske unije i kandidat za punopravno članstvo, mnogi u zemlji postavljaju pitanje - hoće li to pomoći bržem izlasku iz gospodarske krize? 'Na brzoj ste traci?; nastavite voziti brzo!' Tako glasi slikovita poruka predsjednika Europskog povjerenstva, dakle vlade Europske unije Romana Prodija, koju danas objavljuju hrvatski mediji. Ali prije samo nekoliko dana guverner Hrvatske narodne banke, dr. Željko Rohatinski prenio je iz istog izvora drukčiju poruku. 'Neformalno smo se konzultirali s Europskim povjerenstvom', rekao je on na skupštini hrvatskih bankara, 'i ono nam ne preporučuje uvođenje eura kao hrvatskog novca'.Zajednički europski novac euro i Europska unija, dvije su strane iste medalje. Kako voziti brzo, i to po traci za pretjecanje, ako benzin koji se koristi u Uniji nije dobar za hrvatski privredni stroj? Poteškoća naravno nije gorivo, već motor. Europska je unija najveći hrvatski vanjskotrgovinski partner, što znači da je
RADIO SLOBODNA EUROPA - RFE
31. X. 2001.
Zagreb: na brzoj ste traci, nastavite voziti brzo!? Prilog Milana
Gavrovića.
Nakon otpisivanja sporazuma kojim je Hrvatska postala pridružena
članica Europske unije i kandidat za punopravno članstvo, mnogi u
zemlji postavljaju pitanje - hoće li to pomoći bržem izlasku iz
gospodarske krize?
'Na brzoj ste traci?; nastavite voziti brzo!' Tako glasi slikovita
poruka predsjednika Europskog povjerenstva, dakle vlade Europske
unije Romana Prodija, koju danas objavljuju hrvatski mediji. Ali
prije samo nekoliko dana guverner Hrvatske narodne banke, dr.
Željko Rohatinski prenio je iz istog izvora drukčiju poruku.
'Neformalno smo se konzultirali s Europskim povjerenstvom', rekao
je on na skupštini hrvatskih bankara, 'i ono nam ne preporučuje
uvođenje eura kao hrvatskog novca'.
Zajednički europski novac euro i Europska unija, dvije su strane
iste medalje. Kako voziti brzo, i to po traci za pretjecanje, ako
benzin koji se koristi u Uniji nije dobar za hrvatski privredni
stroj? Poteškoća naravno nije gorivo, već motor. Europska je unija
najveći hrvatski vanjskotrgovinski partner, što znači da je
hrvatska privreda i sada u nju djelomično uključena. I to ne malim
dijelom.
Još prije šest godina 1995. godine u zemlje unije odlazilo je skoro
58 posto ukupnog hrvatskog izvoza. Od tada posebno u posljednje
dvije godine, nakon odlaska HDZ-a s vlasti, unija je dodatno
olakšala uvoz iz Hrvatske, za koji praktički više nema prepreka; ni
carinskih ni drugih. Pa ipak, udio hrvatskog izvoza u zemlje unije
nije povećan, već je, sasvim suprotno, čak i smanjen. Prošle godine
on je bio skoro 3,5 posto manji nego prije pet godina.
Zašto? I tu može poslužiti objašnjenje koje se odnosi na euro,
odnosno zašto njegovo uvođenje kao vlastitog novca za Hrvatsku ne
bi bilo dobro. Dr. Rohatinski kaže da za to nije dovoljna politička
odluka, već da prvo treba ukloniti niz ekonomskih ograničenja.
Kojih? 'Treba pretpostaviti', kaže on, 'da će se prije uvođenja
eura provesti znatna devalvacija, a to nije moguće učiniti u
kratkom roku'.
Guverner dr. Željko Rohatinski inače ne spada među zagovornike
devalvacije, ali nije ni čovjek koji zatvara oči pred životnim
činjenicama. Takva je činjenica prejaka kuna koja presudno utječe
na ekonomsko stanje u zemlji, a po mnogima je glavni razlog za
nastavljanje krize. Kada devizni tečaj nije realan, poremećeni su
svi poslovni i razvojni kriteriji. Tada ni jedna cijena u zemlji
nije prava; jeftino je ono što bi trebalo biti skupo i obratno.
Poremećeni su i svi parametri po kojima se posluje sa svijetom.
Promjena tog stanja, po mnogima je jedini način da se pritisne na
gas i ubrza put prema Europskoj uniji. Mnogo, naravno, ovisi o
politici i zakonodavstvu, ali bez gospodarstva to je ipak okvir bez
slike.
(RFE)