FR-IL-interview-Oružani sukobi-Ljudska prava-Izbjeglice/prognanici-Vlada FRANCUSKA-AFP OD 26.9.01. RAZGOVOR S IJADOM SARAJOM, PALESTINSKIM INTELEKTUALCEM FRANCUSKAAGENCE FRANCE PRESSE26. IX. 2001.Vrijeme je da se intifada razoruža,
misli palestinski intelektualac Ijad Sarraj "Palestinski intelektualac Ijad Sarraj koji više od devet mjeseci propovijeda u pustinji zagovarajući 'mirnu intifadu', mogao bi doista biti prorok u vlastitoj zemlji nakon izraelsko-palestinskog primirja do kojeg su doveli teroristički napadi u SAD-u.U prosincu, u času kada su palestinski pokreti krenuli putem oružane pobune, taj je psihijatar, koji je 1990. utemeljio Zajednički program za duševno zdravlje u Gazi, u dnevniku 'Al Qoods' odaslao poziv na nenasilnu pobunu koji je, kako priznaje, naišao na 'veliko protivljenje'.'Ljudi misle da se treba tući, prolijevati krv, osvetiti se za poniženje i poraz', tumači dr. Sarraj koji se ne slaže s takvim 'plemenskim mentalitetom'.'Misle da položiti oružje znači odreći se svojih prava', dodaje.Udarni val spektakularnih terorističkih islamističkih atentata od 11. IX. koji su prisilili Izrael i Palestinu na primirje, može vratiti na početke intifade koja je već davala zabrinjavajuće
FRANCUSKA
AGENCE FRANCE PRESSE
26. IX. 2001.
Vrijeme je da se intifada razoruža, misli palestinski
intelektualac Ijad Sarraj
"Palestinski intelektualac Ijad Sarraj koji više od devet mjeseci
propovijeda u pustinji zagovarajući 'mirnu intifadu', mogao bi
doista biti prorok u vlastitoj zemlji nakon izraelsko-palestinskog
primirja do kojeg su doveli teroristički napadi u SAD-u.
U prosincu, u času kada su palestinski pokreti krenuli putem
oružane pobune, taj je psihijatar, koji je 1990. utemeljio
Zajednički program za duševno zdravlje u Gazi, u dnevniku 'Al
Qoods' odaslao poziv na nenasilnu pobunu koji je, kako priznaje,
naišao na 'veliko protivljenje'.
'Ljudi misle da se treba tući, prolijevati krv, osvetiti se za
poniženje i poraz', tumači dr. Sarraj koji se ne slaže s takvim
'plemenskim mentalitetom'.
'Misle da položiti oružje znači odreći se svojih prava', dodaje.
Udarni val spektakularnih terorističkih islamističkih atentata od
11. IX. koji su prisilili Izrael i Palestinu na primirje, može
vratiti na početke intifade koja je već davala zabrinjavajuće
simptome bolesti, kao što je sve veći broj ubojstava 'suradnika'
židovske države, kaže.
Prema mišljenju ovog psihijatra, 'primirje na svim bojišnicama'
koje je 18. IX. proglasio predsjednik palestinske vlasti Jaser
Arafat, 'prva je prava nada' za izlazak iz kruga nasilja, ali i za
promjenu mišljenja sunarodnjaka koji su do sada na nj gledali kao na
vizionara.
'Za razliku od prve (1987.-1993.), ova je intifada u potpunosti
oružana', žali odbacujući razloge prema kojima Palestinci nisu
imali drugog izbora do li da siju smrt u protivnom taboru, pošto su
izgubili stotine 'mučenika'.
'Kada ipak ubijemo tisuću Izraelaca, što onda? Je li naš cilj
umrijeti i ubijati, ili pobijediti', žesti se palestinski
intelektualac. 'Ne vjerujem da će nas nasilje dovesti do cilja',
opetuje.
'U času kada smo počeli pucati, načinili smo tragičnu pogrješku',
kaže tvrdeći da su 'tabor mira uništili palestinski metci'. Nasilju
pripisuje izbor vođe izraelske desnice Ariela Sharona na dužnost
premijera u veljači.
'Američki Židovi i snage mira u Izraelu trebali bi biti naši glavni
saveznici jer žele spasiti Izrael', tvrdi.
Nenasilje može poprimiti različite oblike: 'konferencije, sit-
inovi, okupljanja, okruženje kolonija, susreti s vojnicima koji ne
žele služiti u okupatorskoj vojsci', nabraja dr. Sarraj koji
razmišlja o proširenju pojedinačnih inicijativa te vrste u
Transjordaniji.
'Ako živim zidom sačinjenim od Amerikanaca, Izraelaca i
Palestinaca zapriječimo put u koloniju, čitav će svijet doznati
kakvo je stanje', dodaje.
'Za to bi bilo dovoljno tek nekoliko akcija u kojima će ljudi izaći
na ulice i izazvati izraelske postrojbe bez ijednog kamena', misli
ovaj čovjek koji priželjkuje intifadu s ljudskim likom i koji u
nesmiljenoj represiji Sharonove vlade vidi adut za svoju
strategiju.
'Osobito sa Sharonom na vlasti, razlika će biti još jasnija čitavom
svijetu', ističe nadajući se svršetku sukoba 'čiji ishod svi znaju:
stvaranje palestinske države'.
'Ljudi dvoje između nereda i želje za osvetom, gdjekada i tijekom
istog razgovora', kaže psihijatar.
'Kao muslimani, mi moramo provoditi džihad. No to ne isključuje
nenasilnu borbu. Najveći džihad (borba) je sa samim sobom', dadaje
taj izbjeglia iz Beershebe (jug Izraela) koji je u četvrtoj godini,
u doba osnutka židovske države 1948., upoznao bol progona", piše
Selim Saheb Ettaba.