US-KRIZA-Obrana-Diplomacija-Strana pomoć-Organizacije/savezi WASHINGTON TIMES 21. VIII. OBNOVLJENI MEĐUNARODNI REALIZAM SJEDINJENE DRŽAVETHE WASHINGTON TIMES21. VIII. 2001.Obnovljeni međunarodni realizam"Izgleda da je Tom Daschle
zaboravio da u svakom udžbeniku povijesti postoji više od jedne definicije internacionalizma. Čelnik većine u Parlmanetu tvrdi da će predsjednik Bush SAD sunovratiti u eru izolacije ako ne bude vodio zemlju slijedeći druge. Daschle podržava wilsonijanski stav koji prednost daje održavanju jedinstva koalicije a specifične koristi međunarodnog sporazuma za SAD su u drugom planu. No za razliku od wilsonijanske ideologije, koja se pojavila početkom prošlog stoljeća, realistička međunarodna tradicija u SAD-u datira još od samog osnivanja SAD-a. Federalisti su pregovarali o brojnim sporazumima(...), imajući prvenstveno na umu to da li je sporazum u interesu Amerike. Osnivači SAD-a zasigurno nisu smatrali kako je 'čelništvo' vršenje naredbi drugih zemalja, bez obzira na zasluge ikakvog posebnog sporazuma. Predsjednik Bush, zalaže se za realističnu politiku zasnovanu na rezultatima sporazuma, na sreću SAD-a, pa je Daschleova opsesija
SJEDINJENE DRŽAVE
THE WASHINGTON TIMES
21. VIII. 2001.
Obnovljeni međunarodni realizam
"Izgleda da je Tom Daschle zaboravio da u svakom udžbeniku
povijesti postoji više od jedne definicije internacionalizma.
Čelnik većine u Parlmanetu tvrdi da će predsjednik Bush SAD
sunovratiti u eru izolacije ako ne bude vodio zemlju slijedeći
druge.
Daschle podržava wilsonijanski stav koji prednost daje održavanju
jedinstva koalicije a specifične koristi međunarodnog sporazuma za
SAD su u drugom planu.
No za razliku od wilsonijanske ideologije, koja se pojavila
početkom prošlog stoljeća, realistička međunarodna tradicija u
SAD-u datira još od samog osnivanja SAD-a. Federalisti su
pregovarali o brojnim sporazumima(...), imajući prvenstveno na umu
to da li je sporazum u interesu Amerike. Osnivači SAD-a zasigurno
nisu smatrali kako je 'čelništvo' vršenje naredbi drugih zemalja,
bez obzira na zasluge ikakvog posebnog sporazuma.
Predsjednik Bush, zalaže se za realističnu politiku zasnovanu na
rezultatima sporazuma, na sreću SAD-a, pa je Daschleova opsesija
uklapanjem u kosenzuse, čak i kada odluke sasvim jasno nisu u
interesu SAD-a, u drugom planu.
Na primjer, Bush je odbio potpisati Protokol iz Kyota, koji se tiče
globalnog zatopljenja. Unatoč činjenici da su standardi regulacije
ispuštanja štetnih plinova tog protokola neostvarivi, američki su
saveznici pokušali natjerati SAD da potpiše protokol optužujući
SAD za izolacionizam ako to ne učini. Realno gledano, Kyoto bi
rezultirao tek minimalnim promjenama atmosferske temperature a
stajao bi milijarde dolara i više od 2 milijuna američkih poslova.
Također, Kinu i Indiju, koje se nalaze među najvećim zagađivačima,
odredbe sporazuma ne pokrivaju. Kako takav sporazum može biti u
interesu SAD-a? Kao što je to zaključio Bush, ne može. Gospodarstvo
SAD-a znatno se usporilo, a daljnja ograničenja zagađenja stanjila
bi ionako tanke proračune tvrtki.
Osim toga, milijarde dolara bile bi uložene u financiranje novog
regulatornog režima i opreme za kontrolu zagađenja. Sporazum je
mogao pomoći gurnuti gospodarsko usporavanje u pravu recesiju.
Osim Kyota, Bush je odbio potpisati sporazum kojim bi bio osnovan
'Međunarodni kazneni sud'. Europljani, vođeni wilsonijanskom
ideologijom 'potpiši sada a usavršavaj kasnije', optužili su Busha
za manjak vizionarstva glede međunarodnog pravosuđa. No je li
sporazum u interesu SAD-a? Kako stvari stoje, predloženi
Međunarodni kazneni sud bio bi početak nadnacionalnog pravosudnog
sistema koji sebe postavlja iznad svih postojećih sudova, s
neograničenom jurisdikcijom. Sporazum bi zadirao u suverenost
nacionalnog sudbenog sistema i davao bi više moći nadnacionalnoj
organizaciji koja nema demokratskog prava suditi građane
SAD-a, pa je stoga politički neodgovorna.
Očito je da takav sistem potkopava legitimnost Ustava SAD-a i prava
svih građana.
Realistički motivirana politika predsjednika Busha SAD je očuvala
od takvih opasnih sporazuma, no ovo ne znači da njegov međunarodni
stav ograničava produktivnu suradnju.
Zapravo, Bush je gorljivi pobornik širenja NATO-a. Administracija
NATO smatra štitom demokracije, koji će, pozivanjem novih zemalja u
organizaciju, nakon što ove ispune standarde razvoja, pomoći
njegovati nastavak gospodarskog rasta i poboljšati demokratsku
stabilnost. (...)
U slučaju UN-ovog sporazuma glede međunarodne trgovine ilegalnim
malokalibarskim oružjem, SAD je ostvarila obostrano koristan cilj
s ostalim zemljama snažnom diplomacijom zasnovanom na nacionalnim
interesima. Originalni oblik sporazuma ograničio bi prava
Amerikanaca da prema Drugom amandmanu nose oružje. No zemlje
potpisnice sporazuma popustile su pod pritiskom SAD-a i napisale
skicu sporazuma koja se pokazala korisnom za borbu protiv
nezakonite trgovine oružjem istovremeno štiteći interese
Amerikanaca.
Kada je raketna obrana posrijedi, Bushova je administracija
učinila sve što je u njenoj moći kako bi o američkim planovima
raspravila sa saveznicima. Čineći to, Bush je otkrio kako su mnoge
zemlje otvorene ovoj zamisli. Sada SAD može računati na podršku
Italije, Češke, Poljske, Španjolske i Turske pri implementiranju
sistema.
Ovo baš i ne zvuči kao rezultat politike okorjelog izolacionista.
Bush nije zaboravio povijest, no čini se da je to učinio Daschle.
Kao i federalisti, Bush bi trebao zadržati realističnu perspektivu
i djelovati multilateralno svugdje gdje je to moguće i unilateralno
tamo gdje je to potrebno. Ako se predsjednik drži ove filozofije,
kao što je to činio do sada, SAD neće upasti u opasne međunarodne
sporazume koji ne čine mnogo osim što ograničavaju moć SAD-a.
Snažni SAD bedem je postojećeg političkog poretka. Njegovo
očuvanje najistinitiji je oblik internacionalizma", pišu John
Hulsman i Greg Schmitt.