HR-GOSPODARSTVO-PRORAĆUN-REBALANS-Gospodarstvo/poslovanje/financije MINISTAR CRKVENAC: TRENDOVI U GOSPODARSTVU POZITIVNI Priredila: Davorka StanešićZAGREB, 8. kolovoza (Hina) - Hrvatska nije bez problema, ali oni su daleko manji nego
što to neki žele prikazati - činjenice govore da hrvatsko gospodarstvo nepobitno izlazi iz krize i depresije, trendovi su vrlo pozitivni i pretpostavka su za provođenje daljnje faze Vladinog programa - prije svega poticanja gospodarskog rasta i zapošljavanja. Istaknuo je to u razgovoru za Hinu ministar financija dr. Mato Crkvenac, najavljujući ujedno da se u predstojećem rebalansu iznos državnog proračuna neće mijenjati već će doći do preraspodjela i restrukturiranja.
Priredila: Davorka Stanešić
ZAGREB, 8. kolovoza (Hina) - Hrvatska nije bez problema, ali oni su
daleko manji nego što to neki žele prikazati - činjenice govore da
hrvatsko gospodarstvo nepobitno izlazi iz krize i depresije,
trendovi su vrlo pozitivni i pretpostavka su za provođenje daljnje
faze Vladinog programa - prije svega poticanja gospodarskog rasta i
zapošljavanja. Istaknuo je to u razgovoru za Hinu ministar
financija dr. Mato Crkvenac, najavljujući ujedno da se u
predstojećem rebalansu iznos državnog proračuna neće mijenjati već
će doći do preraspodjela i restrukturiranja. #L#
Ukupni rashodi proračuna ostaju isti - 49,67 milijardi kuna, a
rebalansom će biti obuhvaćen iznos od oko 870 milijuna do milijardu
kuna. Rebalans se odnosi na sedam područja: plaća koje se neće
smanjivati, tekućih rashoda, subvencija te kapitalnih rashoda gdje
su predviđena određena smanjivanja, mirovina za koje su potrebna
dodatna sredstva, zdravstva sa većim participacijama građana te
područje različitih socijalnih mjera, čiji će teret snositi u prvom
redu oni s različitim privilegijama.
Ministar Crkvenac pritom kategorički odbacuje tvrdnje da se mjere
provode pod diktatom MMF-a, ističući kako one znače provođenje
Vladinog programa, te osnovnog načela da se rashodi javnog sektora
moraju prilagoditi mogućnostima gospodarstva.
Ministar financija pritom ističe kako je, u situaciji kada se
svatko smatra pozvanim davati opće ocjene, vrlo često u
politikantske svrhe, vrlo bitno objektivno reći kakvo je pravo
stanje u Hrvatskoj, koji su problemi, gdje je država neuspješna,
što su prioriteti Vlade, uključujući i rebalans državnog
proračuna.
U hrvatskom gospodarstvu, koje nije bez problema, stanje nije ni
približno katastrofično kako to neki žele prikazati, tvrdi
Crkvenac. Vlada ima jasan program, ističe Crkvenac, a na jesen će se
razviti daljnja faza tog programa.
Govoreći o problemima, ministar Crkvenac je prije svega istaknuo
kašnjenje u provođenju reformi. Do zakašnjenja u provođenju
promjena dolazi stoga što, s jedne strane Vlada nije dovoljno
odlučno insistirala na tim reformama u određenim rokovima, dok s
druge strane postoje objektivno veliki otpori da se dira u nečije
interese, u pozicije nekih ljudi koji su vrlo glasni.
Drugi je veliki problem neefikasna državna administracija,
uključujući i pravosuđe. Treći je problem, napominje Crkvenac, što
još uvijek nismo shvatili da se u tržišnoj ekonomiji svatko o sebi
mora više brinuti i puno više raditi.
Hrvatska nepobitno izlazi iz krize
Za svoju tvrdnju da Hrvatska, nepobitno, izlazi iz krize i
depresije, ministar financija navodi konkretne podatke.
Ova Vlada je naslijedila negativnu stopu rasta od minus 0,4 posto u
1999. , u 2000. je ubrzala rast na 3,7 posto, a ove je godine u prvom
tromjesečju rast bio 4,2 posto. Proizvodnja je u 1999. pala 1,4
posto, ali je prošle godine porasla 1,7 posto, a ove godine raste
oko 6 posto.
Istodobno, nakon niza godina, 2000. kao prva godina ove Vlade,
donijela je dobit u gospodarstvu. Gubici u gospodarstvu u 1999.
bili su za 4,3 milijarde kuna veći od dobiti, dok je 2000. u
gospodarstvu ostvarena veća dobit od gubitaka za 2,1 milijardu
kuna.
To se odražava i na ubrzanje investicija. U tijeku je stotinjak
projekata, ali uz velike razlike među pojedenim regijama, odnosno
županijama, što bitno ovisi o lokalnim čimbenicima. Dok jedni od
države traže da im omogući samo opće uvjete poslovanja, drugi su
jako glasni, stalno od države traže novac.
Crkvenac posebno ističe kako smo na putu da se postupno rješava
problem nezaposlenosti. Nelikvidnost više nije problem, u
Hrvatskoj više ne nedostaje novca, visoka je kunska i devizna
likvidnost. Povrh toga ova je Vlada, ističe ministar financija,
podmirila sve dugove koji su stvoreni zadnjih desetak godina.
Kamatne stope se smanjuju, u platnoj bilanci nema većih problema,
devizne rezerve države i dalje rastu. Istodobno se ostvaruje i
visoki rejting u inozemstvu, i politički, ali i ekonomski i
financijski.
Glavne zadaće Vlade
Govoreći o glavnim zadaćama Vlade u jesen, ministar Crkvenac ističe
odlučnu orijentaciju prema razvoju i zapošljavanju. Vlada će dalje
konkretizirati svoj gospodarski razvojni program i neće dati da joj
se nametnu periferne teme na kojima neki žele politički
profitirati.
Razvoj ekonomskog programa Vlade ići će za tim da se dalje ubrza
gospodarski rast, u iduću godinu-dvije prema 5 posto pa i više, što
znači da će hrvatsko gospodarstvo uči u zonu najdinamičnijih
privreda.
U narednom razdoblju porezi se neće povećavati. Ubrzo nakon
rebalansa ministar financija najavljuje da će se podastrijeti
prijedlog proračuna za 2002. i fiskalne projekcije za 2003. godinu.
Naglasak će biti na većim stopama i većem zapošljavanju, i snažnoj
borbi sa sivom ekonomijom. To će omogućit veće prihode države bez
većih opterećenja, pri čemu će se u idućoj godini prepoloviti
prihodi od privatizacije i istodobno će se smanjivati i budžetski
deficit. Deficit državnog proračuna za ovu godinu je 5,3 posto BDP-
a, a u idućoj godini moći će biti 4,25 posto.
Rebalans proračuna
U takvom okviru - okretanja razvoju, efikasnoj državi, reformama,
sada smo pred rebalansom proračuna.
"Neću predložiti Vladi ni povećanja poreza da bi se ostvarili veći
prihodi i pokrili povećani rashodi, niti povećano zaduživanje da bi
na račun njega rasli rashodi", kategoričan je Crkvenac ističući
kako se moramo kretati u okviru svojih mogućnosti.
Rebalansom se proračun u ukupnoj masi neće mijenjati, niti će se
mijenjati deficit.
Proračun ostaje kako je planiran, unutar njega će se samo činiti
različite preraspodjele i restrukturiranja jer su neke stavke
povećane, a mora se naći prostor ili da se smanje ili da se pokriju
na račun smanjenja nekih drugih.
Rebalans proračuna se ostvaruje na sedam područja, a ne samo kako se
sada u prvi plan ističu neki problemi sektora socijale.
Prvo područje rebalansa će biti područje plaća. Tu se rashodi
povećavaju za 400 milijuna, sa 13,7 na 14,1 milijardu kuna, što
znači da se plaće onih koji su na državnom proračunu neće dalje
mijenjati, odnosno neće se smanjivati. Crkvenac pojašnjava da se,
na žalost, provedenim promjenama na sektoru plaća, nije u
potpunosti uspjelo ostvariti planirano smanjenje mase plaća. Bilo
je planirano masu plaća smanjiti za 1,7 milijardi kuna, a ona će se
smanjiti oko 1,1, do 1,2 milijarde kuna, ali i to je veliki napor
koji su učinili zaposleni u sektoru države jer je mnogima plaća
smanjena 10, 20 pa i 30 posto. Prema tome, plaće ostaju iste, ali će
se na poziciji plaća moraju napraviti određena usklađenja.
Drugo područje rebalansa bit će tekući rashodi u kojima će se
tražiti uštede, koje moraju premašiti 300 milijuna kuna. Riječ je o
različitim troškovima - od struje, održavanja, prijevoza,
kancelarijskog materijala, riječju o racionalizaciji u
ministarstvima i kod korisnika državnog proračuna.
Treće područje su subvencije - planira se smanjenje subvencija u
ovoj godini za 270 milijuna kuna. Na to upućuju sve međunarodne
uzance, a s druge strane subvencije se kod nas ne koriste dovoljno
efikasno. To ne znači da subvencije neće ostali i da nemaju važnu
ulogu, osobito u poljoprivredi.
Četvrto područje rebalansa bit će kapitalni rashodi. Za sada se ne
planiraju veći zahvati, svega oko 80 milijuna kuna, niti veća
smanjenja radova (na cestama, graničnim prijelazima i dr.), ali ako
se pokažu problemi osobito na nekim sektorima, primjerice
mirovina, morat će se neki radovi zaustaviti.
Peto je upravo područje mirovina, gdje su prihodi nedostatni i
moraju se osigurati određena dodatna sredstva s obzirom na
povećanje rashoda, ali se moraju sagledati i mogućnosti smanjenja
rashoda.
Na području zdravstva ide se sa novim zakonom o zdravstvenoj
djelatnosti i zdravstvenom osiguranju sa promjenama koje će u
osnovi mijenjati sustav zdravstva - njegovu organizaciju i
efikasnost, ali zahtijevati i veću participaciju od svih nas.
I sedmo je područje različitih socijalnih mjera - od različitih
doplataka, naknada, olakšica i drugog. Kao i u slučaju mirovina,
ministar Crkvenac ističe načela u provođenju rebalansa u
socijalnoj sferi. Prije svega, smanjivanja će uslijediti kod onih
sa privilegijama. Prije svih smanjuju se određene privilegije koje
su rezultat stjecajem okolnosti izborenih prava.
Načelo je da se socijalna prava dovedu u vezu s objektivnim
mogućnostima nacionalne ekonomije. Ministar Crkvenac pritom
ističe da promjene u socijalnoj sferi ne znače ukidanje prava, nego
samo diferencirano smanjivanje nekih od njih. Pri tome će se voditi
računa da ne bude kumuliranja različitih socijalnih primanja, pa će
se već od idućeg mjeseca sve isplate ići preko Poštanske banke.
(Hina) ds jn