AT-FAŠIZAM-Politika AU 30.VII.-DIE PRESSE-DOBRO I ZLO AUSTRIJADIE PRESSE30. VII. 2001.O dobru i zlu"U jednom se platonskom dijalogu postavlja pitanje: 'Možeš li mi reći Sokrate može li se dobrota naučiti? Ili se ne može naučiti nego
uvježbati? Ili se ni vježbom ni učenjem ne može postati dobar, nego se to postaje po prirodi ili na neki drugi način?'Ne znaju samo poznavatelji platonsko-sokratske filozofije da Sokrat oklijeva. Jer bi se najprije moralo znati što je to dobro. Cijeli dijalog vrti se oko pitanja a ni na kraju nema konačnog odgovora što je dobro a što zlo.Ljudima današnjice je lakše. Svakodnevno saznajemo: zlo je nacionalsocijalizam odnosno uz zanemarivanje razlika, fašizam. A dobro je antifašizam. Zato se ne mora dugo razmišljati da bi se prosudilo koji su ljudi zli a koji dobri. Podjela se čini toliko očitom da svaka daljnja rasprava postaje suvišnom.Nijedan moralan čovjek neće poricati strahote i zločine nacionalsocijalizma ili ih uljepšavati. Ali njihovo izjednačavanje sa zlim ipak je prejednostavno a nije ni bezopasno. Jednako kao i izjednačavanje antifašizma s dobrim. Ono daje
AUSTRIJA
DIE PRESSE
30. VII. 2001.
O dobru i zlu
"U jednom se platonskom dijalogu postavlja pitanje: 'Možeš li mi
reći Sokrate može li se dobrota naučiti? Ili se ne može naučiti nego
uvježbati? Ili se ni vježbom ni učenjem ne može postati dobar, nego
se to postaje po prirodi ili na neki drugi način?'
Ne znaju samo poznavatelji platonsko-sokratske filozofije da
Sokrat oklijeva. Jer bi se najprije moralo znati što je to dobro.
Cijeli dijalog vrti se oko pitanja a ni na kraju nema konačnog
odgovora što je dobro a što zlo.
Ljudima današnjice je lakše. Svakodnevno saznajemo: zlo je
nacionalsocijalizam odnosno uz zanemarivanje razlika, fašizam. A
dobro je antifašizam. Zato se ne mora dugo razmišljati da bi se
prosudilo koji su ljudi zli a koji dobri. Podjela se čini toliko
očitom da svaka daljnja rasprava postaje suvišnom.
Nijedan moralan čovjek neće poricati strahote i zločine
nacionalsocijalizma ili ih uljepšavati. Ali njihovo
izjednačavanje sa zlim ipak je prejednostavno a nije ni bezopasno.
Jednako kao i izjednačavanje antifašizma s dobrim. Ono daje
prednost lijenosti i sporosti razmišljanja, diferencirana osuda o
dobru i zlu je suvišna. Donošenje te presude može se koristiti kao
univerzalno sredstvo kojim se vlastito mišljenje imunizira na
svaku kritiku. Tako je izgradnja zida u Berlinu slovila kao
antifašistički zaštitni zid a članovi PDS-a još i danas žele
obmanjivati javnost takvim pojašnjenjem.
Izjednačavanje fašizma sa zlim djeluje upravno suprotno od nakane
da se spriječi da se nešto poput ubijanja milijuna nedužnih ljudi
ponovno dogodi. Jer za to je potreban budan um, hrabrost za vlastitu
prosudbu, oslobođenje od tutorstva. Kukavištvo u razmišljanju i
djelovanju bilo je tlo na kojem je mogao bujati takav strašan oblik
nečovječnosti.
Oni koji nacionalizam općenito drže zlom, lako previđaju mnoge
druge oblike nepravde i zločina, pljačke, tlačenja. Za one koji
tvrde da je holokaust zločin koji se ne može usporediti s drugim
zlima, za njih su ropstvo milijuna crnih Afrikanaca, silovanje
bezbroj žena, milijuni žrtava staljinizma doduše za osudu, ali u
usporedbi s fašizmom nisu pravi zločin.
Identifikacija zla s nacionalsocijalizmom kao zadanom normom
ustupila je mjesto prirodnoj savjesti. To zavodnicima olakšava
uvjeriti narod i mase što je dobro ili zlo.
Oni koji se bore protiv izjednačavanja fašizma sa zlom, ne
plediraju za zaborav. Štoviše, znaju mnoga lica u kojima se ogleda
zlo. Ali znaju i to da antifašistički govor i djelovanje, a i
sjećanje na njih, nisu još nikakvo jamstvo da s njima započinje doba
dobra. Treba se bojati da će stalno ponavljane osude zločina onoga
doba instrumentalizirane za dokaz vlastite dobrote i zamagljivanje
pogleda na ostalo, proizvesti farizeje i licemjere", piše Marian
Heitger, umirovljeni profesor odgojnih znanosti.