FR-IT-CA-procesi-Organizacije/savezi-Vlada-Masovni prosvjedi FR-LE MONDE-24.7.-UVODNIK O GLOBALIZACIJI FRANCUSKALE MONDE24. VII. 2001.Od Genove do Kananaskisa"S vremenom su veliki međunarodni susreti na vrhu većinom postali znakoviti
skupovi koji bi javnosti morali pokazati da su najbogatije države svjesne svoje odgovornosti u upravljanju planetom te da neka vrsta svjetske vlade pazi na uspješan tijek događaja. Ne trebamo se čuditi što su se skupine prosvjednika dočepale tih raskošnih susreta kako bi i same simbolično pokazale svoju moć, makar po cijenu iznimnog nasilja. Na jednoj i na drugoj strani oblik je prevladao nad sadržajem, a želja za moći nad razmjenom mišljenja, u stalnoj i, na koncu, pogubnoj eskalaciji.Nakon tužnog susreta na vrhu u Genovi, šefovi država i vlada htjeli su, dakle, s razlogom, vratiti tim međunarodnim skupovima izvorni smisao. Vratili su se u svoje prijestolnice s formulom u kovčegu koja im se čini čarobnom: povratak duhu iz Rambouilleta. Izraz potječe od naziva prvog susreta na vrhu koji je održan 1975. na zajednički poticaj Valeryja Giscarda d'Estainga i njemačkog kancelara Helmuta Schmidta. Ti su susreti bili neslužbeni, gotovo 'razgovori u domaćem ozračju', na najvišoj razini, između čelnika
FRANCUSKA
LE MONDE
24. VII. 2001.
Od Genove do Kananaskisa
"S vremenom su veliki međunarodni susreti na vrhu većinom postali
znakoviti skupovi koji bi javnosti morali pokazati da su
najbogatije države svjesne svoje odgovornosti u upravljanju
planetom te da neka vrsta svjetske vlade pazi na uspješan tijek
događaja. Ne trebamo se čuditi što su se skupine prosvjednika
dočepale tih raskošnih susreta kako bi i same simbolično pokazale
svoju moć, makar po cijenu iznimnog nasilja. Na jednoj i na drugoj
strani oblik je prevladao nad sadržajem, a želja za moći nad
razmjenom mišljenja, u stalnoj i, na koncu, pogubnoj eskalaciji.
Nakon tužnog susreta na vrhu u Genovi, šefovi država i vlada htjeli
su, dakle, s razlogom, vratiti tim međunarodnim skupovima izvorni
smisao. Vratili su se u svoje prijestolnice s formulom u kovčegu
koja im se čini čarobnom: povratak duhu iz Rambouilleta. Izraz
potječe od naziva prvog susreta na vrhu koji je održan 1975. na
zajednički poticaj Valeryja Giscarda d'Estainga i njemačkog
kancelara Helmuta Schmidta. Ti su susreti bili neslužbeni, gotovo
'razgovori u domaćem ozračju', na najvišoj razini, između čelnika
velikih industrijski razvijenih zemalja. Da bi se bolje upoznali,
raspravljali, razgovarali i oslobodili se, kako je rekao Jacques
Chirac, 'kulta sebičnosti i ravnodušnosti'. Pet, sedam, a sada ih
je osam s Rusijom koja je 1994. primljena u klub takozvanih
industrijski najrazvijenijih zemalja svijeta, kako bi se označila
i potaknula njezina prilagodba zapadnom svijetu nakon sloma
Sovjetskog Saveza, ali je ostala u predvorju. Sutra će to možda biti
Kina, Indija.
Prijedlog kanadskog premijera Jeana Chretiena, koji su pozdravili
njegovi kolege, da se ti susreti rasterete ograničivši ukupni broj
službenih sudionika na četiri stotine, je dobar. Izbor mirnog
mjesta Kananaskisa, skijališta zabačenog u Stijenjaku, više od
sata udaljenog od najbližeg grada, kao mjesta za sljedeći summit,
dobro je došao. No to neće biti dovoljno da ukloni jaz koji dijeli
političke dužnosnike i javnost. Premda je najavio neke pozitivne
pomake, poput osnutka Svjetske zaklade za zdravlje, susret na vrhu
u Genovi grubo je pokazao da G8 nije shvaćen i da ne vodi dovoljno
računa o strahovima koje izaziva globalizacija.
Čelnici G8 koji su se obvezali da će uspostaviti 'veliko
partnerstvo s građanskim društvom', imaju godinu dana da pokažu
kako su spremni početi dijalog s nevladinim organizacijama i
zajednički, svatko na svom području, razmisliti o mogućnostima za
izgradnju pravednijeg svijeta. Možda tada više neće biti potrebno
gledati dvadeset pet godina unatrag kako bi se otkrio duh
Rambouilleta. Bit će dovoljno pozvati se na duh Kananaskisa", piše
u uvodniku lista.