IT-IE-integracije-referendum-Politika IT-9.VI.AVVENIRE-KOMENTAR IRSKOG GLASOVANJA ITALIJAAVVENIRE9. VI. 2001.Šale naroda koji želi biti protagonist"Nije bio dobar sporazum onaj kojega su Petnaestorica prihvatila u Nici tijekom
sastanka europskog vijeća prošloga prosinca: nije bio potpun, bio je ambivalentan, mnogo ispod ambicija Chiraca i Romana Prodija, toliko da su čelnici država i vlade Europske unije, kako bi postigli dogovor, morali raspravu produljiti na četiri dana, radeći i noću, a gotovo je došlo i do poljoprivrednog maratona. Jučer je došla vijest da je referendum u Irskoj odbacio njegovu ratifikaciju (između ostaloga, s izrazito niskom kvotom izlaska na birališta), otvarajući tako put mnogim teškoćama glede određivanja rokova i načina širenja, kao i glede toga kako će, i kada, uistinu početi funkcionirati Europa koja se priprema primiti u skoroj budućnosti još 12 država. I koliko god europski povjerenik za širenje Guenter Verheugen (a s njime i Prodi i Persson) žuri ustvrditi kako 'jedan referendum u samo jednoj zemlji ne može blokirati najveći projekt političke i gospodarske budućnosti ujedinjene Europe', ovaj irski u potpunosti ima okus zaustavljanja Europske unije, jer sporazum iz Nice ne može postati operativan ako
ITALIJA
AVVENIRE
9. VI. 2001.
Šale naroda koji želi biti protagonist
"Nije bio dobar sporazum onaj kojega su Petnaestorica prihvatila u
Nici tijekom sastanka europskog vijeća prošloga prosinca: nije bio
potpun, bio je ambivalentan, mnogo ispod ambicija Chiraca i Romana
Prodija, toliko da su čelnici država i vlade Europske unije, kako bi
postigli dogovor, morali raspravu produljiti na četiri dana,
radeći i noću, a gotovo je došlo i do poljoprivrednog maratona.
Jučer je došla vijest da je referendum u Irskoj odbacio njegovu
ratifikaciju (između ostaloga, s izrazito niskom kvotom izlaska na
birališta), otvarajući tako put mnogim teškoćama glede određivanja
rokova i načina širenja, kao i glede toga kako će, i kada, uistinu
početi funkcionirati Europa koja se priprema primiti u skoroj
budućnosti još 12 država. I koliko god europski povjerenik za
širenje Guenter Verheugen (a s njime i Prodi i Persson) žuri
ustvrditi kako 'jedan referendum u samo jednoj zemlji ne može
blokirati najveći projekt političke i gospodarske budućnosti
ujedinjene Europe', ovaj irski u potpunosti ima okus zaustavljanja
Europske unije, jer sporazum iz Nice ne može postati operativan ako
ga neka zemlja koja ga stavlja na referendum ne ratificira, kao u
ovom slučaju Irska. Irski euroudarac podupire neka temeljna
promišljanja.
1) Još jednom golema postaje sumnja, već to svjesno možemo kazati,
da se Europska unija ne može graditi samo s vrha, jer dovoljno je
jedno glasovanje odozdo, poput ovog irskog, za miniranje temelja
cijele zgrade.
2) Ako se neko nacionalno javno mišljenje tako jasno suprotstavi
volji onoga tko njime vlada, nešto očito ne funkcionira između
građana i onih koji ih predstavljaju. To je u najmanju ruku neugodni
'misunderstanding', ali vjerojatnije upućuje na potrebu potpunog
preispitivanja odnosa između biračkog tijela i vlada koje u ime tog
biračkog tijela odlučuju u europskom sjedištu.
3) Više se puta kazalo, ne samo mi, nego i desetci, stotine, tisuće
osoba koje su u raznim sjedištima na potpuno civiliziran način
osporile europske vrhove vlasti, da EU pati od manjka demokracije.
Nije slučajno što se ustrajava na zajedničkoj ustavnoj povelji,
koja bi bila sposobna ujediniti istovremeno i s vrha i dna volju 350
milijuna Europljana, predodređenih postati barem 500 milijuna u
budućnosti. Glede toga ne možemo kazati kako će se ponašati drugih
14 zemalja ako bi se danas trebale izjasniti glede istog pitanja
koje je pozvalo Irce na birališta.
Naravno, kao što kaže sam Romano Prodi, nije sve izgubljeno;
štoviše, ovo odbacivanje (...) poslužit će da se ponešto iz
sporazuma iz Nice ponovno modelira, ili, možda, da ga se dodatno
zakomplicira, obzirom da će diranje u njega značiti ponovno
otvaranja rana koje još nisu zarasle. Ipak nastavljamo biti
skloniji Europi koja se mukotrpno uobličuje kroz zamke i vijuganja
glasovanja naroda i demokracije, nego Europi 'a la carte', kako
ponekad riskira izgledati taj čudni konglomerat eurokrata i
upravljača, koji odlučuju glede svega i iznad svega, nerijetko
lišavajući sam europski parlament njegovih prerogativa. Bolje,
dakle, sve u svemu, referendum koji na neko vrijeme zaustavlja
previše urarski mehanizam, ogoljujući možda neke nedovršenosti,
određene nedostatke, određene gluhoće. Potrebni su bili Irci, sa
svojom jedinstvenom ludošću, za ovu šalu. Koja će se na kraju,
vidjet ćete, pokazati u korist sviju.", piše Giorgio Ferrari.