FR-DE-interview-Organizacije/savezi-Diplomacija-Parlament-Vlada FRANC-LIBERATION OD 21.5.01.R J-L. BOURLANGESOM: NE EUROFEDERACIJI! FRANCUSKALIBERATION21. V. 2001.Federalizam tapka na mjestu, raspra se zahuktavaJean Quatremer
razgovarao je s europskim zastupnikom Jeanom-Louisom Bourlangerom (UDF, Savez za francusku demokraciju) o sporazumu iz Nice, proširenju EU-a i o drugom: " - Vraća li se riječ federalizam, koja je nekad bila zabranjena tema, ponovno u modu?= To je istodobno izraz nelagodnosti i varka. Nelagodnosti zato što je svakome jasno da nam na stupnju integracije koju je postigla Europska unija, uoči proširenja na 27 zemalja, trebaju snažne i integrirane ustanove. Ali to je ujedno i varka: u nemogućnosti da se stvarno reformira i da se dogovori oko institucijskog obrasca, Unija je iskusila šizofreničan razvoj između stvarnosti koja tapka na mjestu i raspre koja se zahuktava. Europljani se zadovoljavaju praznim riječima. Činjenica da neke vlade već godinu dana verbalno prihvaćaju europski ustav i federalizam točno odgovara činjenici da petnaestorica zbunjeno stoje pred vlastitom nemoći da pokažu ambicije u sklopu Međuvladine konferencije (CIG) koja se završila nesretnim sporazumom iz Nice. Ali, ono što me čudi u svezi s povratkom federalističkog žara je nesposobnost njegovih
FRANCUSKA
LIBERATION
21. V. 2001.
Federalizam tapka na mjestu, raspra se zahuktava
Jean Quatremer razgovarao je s europskim zastupnikom Jeanom-
Louisom Bourlangerom (UDF, Savez za francusku demokraciju) o
sporazumu iz Nice, proširenju EU-a i o drugom: " - Vraća li se riječ
federalizam, koja je nekad bila zabranjena tema, ponovno u modu?
= To je istodobno izraz nelagodnosti i varka. Nelagodnosti zato što
je svakome jasno da nam na stupnju integracije koju je postigla
Europska unija, uoči proširenja na 27 zemalja, trebaju snažne i
integrirane ustanove. Ali to je ujedno i varka: u nemogućnosti da se
stvarno reformira i da se dogovori oko institucijskog obrasca,
Unija je iskusila šizofreničan razvoj između stvarnosti koja tapka
na mjestu i raspre koja se zahuktava. Europljani se zadovoljavaju
praznim riječima. Činjenica da neke vlade već godinu dana verbalno
prihvaćaju europski ustav i federalizam točno odgovara činjenici
da petnaestorica zbunjeno stoje pred vlastitom nemoći da pokažu
ambicije u sklopu Međuvladine konferencije (CIG) koja se završila
nesretnim sporazumom iz Nice. Ali, ono što me čudi u svezi s
povratkom federalističkog žara je nesposobnost njegovih
promicatelja da mu dadu operativni sadržaj: u času kada se okrenu
leđa europskom sustavu kojeg smatraju odveć represivnim, počinje
se veličati lažni federalizam koji ni na što ne obvezuje.
- Svi federalistički projekti na stolu nisu iste vrste.
= Svi pate od teškog konstruktivnog nedostatka: nude ustavni model,
ali ne i način za njegovu provedbu. Nije važna kvaliteta projekta,
već njegova prihvatljivost. No stanoviti pokušaji nekih čelnika
prilično su fantomski, jer nema nikakvih izgleda da sve vlade i
parlamenti u Uniji prihvate 'europsku federaciju'. Ne želimo u
Europi konzervu sardina, već otvarač za konzervu. Kako pokrenuti
taj sustav u Europi koja se širi, gdje se o sporazumima odlučuje
jednoglasno. Nitko na to ne može odgovoriti. Ništa ne obvezuje na
stvaranje federacije sa svim zemljama Unije...
Tabor institucijskog eurskepticizma ne ograničava se na Veliku
Britaniju, Švedsku i Dansku. On je u Nici odlučno napredovao.
Shvatimo da su gubitnici ovog sporazuma 'velike-srednje' države,
tj. Francuska, Italija, Velika Britanija, pa i Španjolska. One su
gubitnici u Povjerenstvu koje je prepušteno malim državama, u
Parlamentu i u Vijeću ministara, jer je Njemačka dobila veću
važnost. Te zemlje su to prihvatile jer, zapravo, ne žele više
europski sustav: misle da je važan jedino njihov dogovor u
Europskom vijeću šefova država i vlada, gdje se o svemu odlučuje
konsenzusom. U prošlosti je francusko-njemački par dobro radio:
kada su ove dvije zemlje, različite osjećajnosti, postigle
sporazum, druge su ih pratile. Nakon Nice par se razišao. Sada će se
solidarnost dokazivati između 'velikih-srednjih' država.
Njemačkoj je priznata institucijska nadmoć, ali ona više ne može
vući za sobom ostale, jer nema potpore Francuske. Postoji, dakle,
raskorak između sporazuma iz Nice koji uvodi načelo stagnacije i
njemačkih prijedloga zbog kojih motor bruji, a ne može se
ukopčati.
- Pridruži li se Francuska njemačkim prijedlozima, neće li se izaći
iz stagnacije?
= Političko razmišljanje Lionela Jospina i Jacquesa Chiraca ne ide
u tom pravcu. Oni su u Nici prihvatili asimetričan institucijski
poredak u korist Njemačke, dopuštajući prešutno da se utvrde
troškovi europske integracije.
- Dakle, europske federacije neće biti tako skoro?
= Ne znam kako se sustav naslijeđen iz Nice može razviti bez prave
krize. Kako kaže Francois Bayrou, u Nici smo ključeve Europe dali
svakoj vladi i nadamo se da ćemo ih dobiti natrag 2004. na sljedećoj
međuvladinoj konferenciji. Neće biti tako: možemo li dovesti u
pitanje netom odobren sporazum? Jedina nada u oživljavanje
europske izgradnje temelji se na slučajnom događaju ratifikacije
sporazuma iz Nice koji će podesiti europski sat. Na žalost, ta je
slučajnost malo vjerojatna."