RU-US-diplomati-Vlada-Obrana-Organizacije/savezi-Terorizam RUSIJA-NEZAVISIMAJA GAZETA OD 5.4.01.AMERIČKO-RUSKI DIJALOG RUSIJANEZAVISIMAJA GAZETA5. IV. 2001.Pitanja iz Moskve: je li SAD dovoljno mudar da vodi konstruktivan dijalog s
Rusijom?"Kriza rusko-američkih odnosa zapravo još nije prava kriza. To što danas vidimo tek je pojava koja prethodi krizi. Pritom je po osobitostima te pojave još dosta teško prosuditi kamo će se okrenuti vektor razvoja dijaloga između Moskve i Washingtona. No stanje je doista pogibeljno, budući da je mogućnost negativnog razvoja vrlo velika. Ipak, čak ni očitovanje agresivnosti koje se danas primjećuje u SAD-a, ni jačanje protuameričkog raspoloženja u Rusiji i rusofobije u Americi, nipošto ne moraju značiti da će dvije strane ubrzo obnoviti neprijateljstvo slično onome iz doba hladnog rata.U ovom ćemo napisu pokušati izložiti stajalište Moskve o promjenama u američkoj vanjskoj politici danas i o politici Rusije prema Americi, točnije nešto vrlo blizu tim stajalištima.U zadnje vrijeme Moskva dobiva jako puno otvorenih znakova upozorenja iz Washingtona. S dolaskom nove uprave Bijela kuća je naglo promijenila način očitovanja zahtjeva: dok je SAD prije imao
RUSIJA
NEZAVISIMAJA GAZETA
5. IV. 2001.
Pitanja iz Moskve: je li SAD dovoljno mudar da vodi konstruktivan
dijalog s Rusijom?
"Kriza rusko-američkih odnosa zapravo još nije prava kriza. To što
danas vidimo tek je pojava koja prethodi krizi. Pritom je po
osobitostima te pojave još dosta teško prosuditi kamo će se
okrenuti vektor razvoja dijaloga između Moskve i Washingtona. No
stanje je doista pogibeljno, budući da je mogućnost negativnog
razvoja vrlo velika. Ipak, čak ni očitovanje agresivnosti koje se
danas primjećuje u SAD-a, ni jačanje protuameričkog raspoloženja u
Rusiji i rusofobije u Americi, nipošto ne moraju značiti da će dvije
strane ubrzo obnoviti neprijateljstvo slično onome iz doba hladnog
rata.
U ovom ćemo napisu pokušati izložiti stajalište Moskve o promjenama
u američkoj vanjskoj politici danas i o politici Rusije prema
Americi, točnije nešto vrlo blizu tim stajalištima.
U zadnje vrijeme Moskva dobiva jako puno otvorenih znakova
upozorenja iz Washingtona. S dolaskom nove uprave Bijela kuća je
naglo promijenila način očitovanja zahtjeva: dok je SAD prije imao
želju da traži rješenje, sada prednost daje ultimativnom obliku
razgovora. Činjenica koju je teško pobiti: retorika koja podsjeća
na hladni rat potječe upravo iz Washingtona. Moskva reagira mirno.
(...)
Nova uprava još nije počela raditi punom parom. Od trenutka
službenog stupanja na dužnost do početka normalnog rada američke
vlade, obično prođe dosta vremena. Praksa pokazuje da državne
ustanove u normalnim okolnostima, s jasnom strategijom i taktikom,
počinju raditi tek početkom ljeta, a najranije pod konac proljeća.
(...) SAD za sada nema ozbiljnu politiku prema RF-u. Za sada se mogu
vidjeti samo improvizacije, spontane odluke koje se temelje
uglavnom na osjećajima, a ne na zdravom razumu. Prvi koraci nove
uprave - protjerivanje diplomata, objava nakane da će se činiti
dodatni pritisak na Rusiju u svezi s proturaketnom obranom ili će se
napustiti sporazum o proturaketnoj obrani, prijam Mashadova i
javne izjave nekih visokih dužnosnika o ruskoj prijetnji američkim
interesima - više su posljedica predizborne utrke predsjedničkog
kandidata Georgea Busha mlađeg koji je biračima obećao da će
Americi dati 'dostojnu ulogu na svjetskoj pozornici', a nema
dovoljno jasnu predodžbu kako će to učiniti i što se uopće na toj
pozornici događa.
U Moskvi vrlo dobro shvaćaju da nova uprava još nema pravu politiku
prema Rusiji. Također shvaćaju da negativni procesi koji se sada
događaju možda i nisu odraz pravca koji će Washington utvrditi za
nekoliko mjeseci.
Svijet se promijenio, a sadašnje čelništvo SAD-a to ne vidi. Ljudi
koji su došli u Bijelu kuću - točnije koji su se vratili, budući da
okosnicu momčadi Busha mlađeg ne čine samo oni koji su radili u doba
kada je predsjednik bio njegov otac, već i u upravi Ronalda Reagana
- gledaju na svijet, napose na Rusiju, kroz prizmu pojmova hladnog
rata.
U njihovoj svijesti, Moskva je u najmanju ruku mogući neprijatelj,
a u načelu stvaran i stalni neprijatelj, i ne iskoristiti njegovu
sadašnju slabost bilo bi glupo. Neki od tog starog-novog osoblja
ostali su, na žalost, u političkom razvoju na onom vremenu kada su
otišli iz politike. (...)
Velik utjecaj Kongresa na predsjednikovu vanjsku politiku može se
uvrstiti u skupinu objektivnih razloga, budući da je u zadnjih
deset-petnaest godina Kapitol dobio zaista jako važnu ulogu u
izradi vanjske politike. Republikanci su u oba doma Kongresa vrlo
agresivno raspoloženi prema Rusiji. Predsjednik mora o njima
povesti računa, a kako pomirljivost nije odlika njegova
stajališta, njegov je utjecaj tek u jačanju agresivnih težnja u
dijalogu s Moskvom. (...)
Najveća je zabluda nove uprave da Rusija djeluje protiv američkih
interesa. Moskva u američkoj politici polazi od toga da Washington
djeluje u dosta teškim prilikama. Te teškoće mogu se, dakako, loše
odraziti na dvostrane odnose, pa će tada protjerivanje diplomata
biti sitnica u usporedbi s onim što Rusiju i SAD možda očekuje u
budućnosti. Ipak, Moskva neće pasivno promatrati kako jačaju
negativne težnje. (...)
Obnova neprijateljstva s SAD-om proturječi ruskim državnim
interesima. Washington mora shvatiti tu temeljnu istinu. Razloga
za to je puno, no dovoljno je spomenuti jedan - novi hladni rat ne
treba Rusiji ponajprije zato što će još više oslabiti rusko
gospodarstvo.
Cilj RF-a nije da naškodi interesima SAD-a. Rusija se ne želi
protiviti Sjedinjenim Državama radi protivljenja kao takvog.
Načelo sukoba s nultim zbrojem odavno je nestalo iz geopolitičkih
težnja Moskve.
Rusija želi normalne odnose s SAD-om. Danas će Rusija ponuditi tri
glavna načela u odnosima s SAD-om. Oni se na prvi pogled mogu činiti
banalni i besmisleni, ali nije tako. Temelj za odnose s
Washingtonom Moskva vidi u sljedećem: predvidljivost,
konstruktivnost, izbjegavanje sukoba. Čini se da se za takve veze
zanima i Washington, ali za sada pokazuje protivno.
Temelj ruske politike na svim poljima, pa i prema SAD-u jesu njezini
državni interesi. Na područjima gdje se ruski i američki interesi
podudaraju, Moskva je spremna surađivati, a tih područja nema malo.
No ako ruski interesi budu ugroženi, RF će ih svakako braniti.
(...)
Ustvari, Washington za sada nema čvrstu predodžbu o proturaketnoj
obrani. Postoji načelna želja predsjednika Busha da promijeni
strategiju međusobnog zastrašivanja (bit sporazuma o
proturaketnoj obrani) koja je dvije nuklearne velesile četvrt
stoljeća doista odvraćala od početka sukoba, i da stvori
proturaketni štit nad čitavom Amerikom. Započinjući predizbornu
utrku George Bush mlađi nije mogao ni zamisliti koliko će taj
problem biti težak, koliko inačica rješenja sadrži i koliko
posljedica može imati. Uostalom, kao što smo već rekli, primitivan
pristup rješavanju međunarodnih problema značajka je Busha sina.
(...)
Ipak, većina tih zamisli jako je opasna - od stvaranja sustava sa
svemirskom sastavnicom do sustava nacionalne proturaketne obrane s
pomorskom sastavnicom. Sve to ozbiljno podriva sigurnost Rusije.
Nemoguće je dokazati da takvi sustavi mogu biti upereni protiv RF-
a. Akmerikanci ne žele vidjeti razliku između 'ne ugrožava Rusiju'
i 'ne može ugrožavati Rusiju', premda tu razliku uvijek vide kada je
posrijedi njihova zemlja. SAD mora shvatiti da Rusiji nikada neće
moći dokazati kako sustav NPRO nije uperen protiv nje. (...)
Povrh toga, izražavajući nezadovoljstvo vojnom suradnjom između
Rusije i Irana, SAD istodobno sam stvara uvjete za to. On na sve
načine pokušava spriječiti izlaz ruskog oružja na druga tržišta. A
širenje NATO-a u tom će smislu jako oslabiti položaj RF-a kao
izvoznika oružja i vojne opreme, što će povećati potrebu za
traženjem novih ugovora sa zemljama na čije odluke Washington ne
može utjecati. Optužujući Rusiju za širenje nuklearnih i raketnih
tehnologija (suradnju s Iranom), Sjedinjene Države same potiču, i
to u velikim razmjerima, širenje nuklearnih i raketnih
tehnologija. (...)
Danas je problem širenje Sjevernoatlantskog saveza za Moskvu možda
još teži od preblema NPRO-a. Za uspostavu NPRO-a treba najmanje
deset do petnaest godina. Drugi val širenja NATO-a može se dogoditi
već za godinu dana. Za razliku od pitanja strateške stabilnosti na
tom polju, rusko stajalište za sada nije točno utvrđeno. Dva se
aksioma uglavnom shvaćaju. Prvi - Moskva nema pravo veta na širenje
NATO-a. Drugi - o ruskoj sigurnosti mora se voditi računa pri bilo
kakvim promjenama ili drugim procesima u Europi, napose tako
velikim kao što je mogući ulazak novih država u vojno-politički
blok.
Glavna je opasnost mogućnost ulaska baltičkih zemalja u NATO, pa i
samo jedne od njih.
Drugi je problem: što se više Rusija buni protiv ulaska novih
zemalja u NATO, veća je njihova želja da uđu u Savez. (...)
K tome, postoji mišljenje da je porast broja članova Saveza u
interesu Rusije, jer to iznutra 'potkapa' organizaciju i otežava
donošenje odluka. Što na koncu može dovesti do toga da Savez iz
vojno-političke preraste u vojnu organizaciju. (...)
Zaključci. Dakle, što možemo zaključiti iz svega ovog?
Prvo. Rusija želi imati normalne pozitivne odnose s SAD-om.
Rusija se ozbiljno promijenila i odavno nije zaniteresirana za
sukob. Rusiju neki optužuju da želi biti klin između Amerike i
Europe, ali Rusija to ne želi, u najmanju ruku zato što shvaća da je
to nemoguće. Rusija se promijenila i postala zemlja s novim
vrijednostima. Pritom su mnoge njezine vrijednosti potpuno
istovjetne zapadnim. Isto vrijedi i za ciljeve razvoja - oni su
odavno zajednički.
Drugo. Moskva istodobno neće trgovati sa svojim interesima niti će
ih se odreći, kakvim se god ciljem to bude opravdavalo.
Interesi RF-a i SAD-a podudaraju se na mnogim područjima (borba
protiv terorizma, narkotika, rješavanje sukoba). Treba također
shvatiti da postoji velik broj nesuglasica oko načelnih pitanja. Te
se nesuglasice ne mogu ukloniti zaoštravanjem stajališta. Bude li
SAD činio pritisak na Rusiju - bez obzira o čemu je riječ - Rusija će
se opirati. Možda će Moskva zbog toga nešto izgubiti, ali izgubit će
i Washington. Zato oštar pristup nije u interesu SAD-a.
Nova uprava za sada to ne razumije, jer je čvrsto uvjerena da Rusija
ne može ravnopravno razgovarati s SAD-om.
Treće. Rusija vidi da nova uprava javno pukušava sniziti status
Rusije, no to Rusiju nimalo ne uznemirava - njoj je sasvim svejedno
kakvo mjesto u nečijoj politici zauzima. Opasnost može biti samo u
pritisku, a Rusija će na pritisak odgovoriti.
Moskva izvlači i drugi zaključak iz premise da Washington s njom
više neće postupati kao s posebnim slučajem - znači, Rusija je
doista postala normalna zemlja. Prije je 'poseban slučaj' za Moskvu
u politici Washingtona i obratno, bio posljedica sukoba.
Četvrto. Nova uprava Sjedinjenih Država ne može bez Rusije. Svi
razgovori da se može bez Rusije i bez njezina mišljenja, vode se
uglavnom zbog javnosti.
Na koncu ćemo još opetovati tri načela na kojima Moskva kani graditi
američku politiku: predvidljvost, konstruktivnost i izbjegavanje
sukoba. To isto očekuje od nove uprave SAD-a. U svezi s tim,
najvažnije pitanje Rusije za novu upravu u Bijeloj kući jest: je li
SAD dovoljno mudar da vodi konstruktivan dijalog s Rusijom?", pita
se list.