US-KRIZA- PB, PD, PN, PL, PP, PT, PR, PG-Obrana-Diplomacija-Strana pomoć-Organizacije/savezi CSM 3. IV. VANJSKA POLITIKA SAD-A - RAZLIKA JE SAMO U JEDNOSTRANOSTI ILI VIŠESTRANOSTI SJEDINJENE DRŽAVETHE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR 3. IV.
2001.U raspravi glede uloge SAD-a u svijetu potrebna nam je otvorenost "Dugi niz godina, osnovni argument glede okvira američke vanjske politike bili su izolacionizam ili internacionalizam. Postupno smo došli do unilateralizma ili multilateralizma. Rasprava glede toga da li bi SAD trebao igrati ulogu u svijetu više ne postoji. Sada se raspravlja o tome koja bi ta uloga trebala biti. I sama Bushova administracija je podijeljena glede ovog pitanja, s time da unilateraliste predstavljaju potpredsjednik Dick Cheney i ministar obrane Donald Rumsfeld a multilateraliste državni tajnik Colin Powell. Kada se Powell vratio sa Srednjeg Istoka tvrdeći kako sankcije nametnute Iraku treba modificirati i to uz dogovor sa saveznicima, Rusmfeld je kazao kako sankcije treba ojačati. Kada je Powell kazao kako će Bushova administracija nastaviti s politikom glede Sjeverne Koreje ondje gdje je Clintonova administracija stala, Bush je kazao kako se ovo pitanje analizira. Podjela u Kongresu najizrazitija je duž stranačkih linija. Unilateralisti su najčešće republikanci; multilateralisti demokrati.
SJEDINJENE DRŽAVE
THE CHRISTIAN SCIENCE MONITOR
3. IV. 2001.
U raspravi glede uloge SAD-a u svijetu potrebna nam je otvorenost
"Dugi niz godina, osnovni argument glede okvira američke vanjske
politike bili su izolacionizam ili internacionalizam. Postupno smo
došli do unilateralizma ili multilateralizma. Rasprava glede toga
da li bi SAD trebao igrati ulogu u svijetu više ne postoji. Sada se
raspravlja o tome koja bi ta uloga trebala biti.
I sama Bushova administracija je podijeljena glede ovog pitanja, s
time da unilateraliste predstavljaju potpredsjednik Dick Cheney i
ministar obrane Donald Rumsfeld a multilateraliste državni tajnik
Colin Powell. Kada se Powell vratio sa Srednjeg Istoka tvrdeći kako
sankcije nametnute Iraku treba modificirati i to uz dogovor sa
saveznicima, Rusmfeld je kazao kako sankcije treba ojačati. Kada je
Powell kazao kako će Bushova administracija nastaviti s politikom
glede Sjeverne Koreje ondje gdje je Clintonova administracija
stala, Bush je kazao kako se ovo pitanje analizira. Podjela u
Kongresu najizrazitija je duž stranačkih linija.
Unilateralisti su najčešće republikanci; multilateralisti
demokrati.
U pogledu najvećeg broja pitanja, razlika se ne tiče toliko
konačnih ciljeva koliko načina na koji isti postignuti. Razlika u
taktici je ključna. Unilateralisti su voljni (neki to čak i
preferiraju) sami raditi na postizavanju cilja. Multilateralisti
traže saveznike kao izvor pomoći i snage. Unilateralisti
naglašavaju obranu: ako ćemo sve raditi sami, moramo biti jači nego
u slučaju da nam pomažu drugi.
Unilateralisti govore- i djeluju- čvrsto; multilateralisti
njeguju odnošaje sa saveznicima umjerenim diplomatskim nastupom.
Unilateralisti tvrde kako su realisti a multilateralisti
romantici; multilateralisti tvrde da su realisti a unilateralisti
zastrašivači. Neki se stranci slažu barem ovoga glede
zastrašivanja. Bivši ruski premijer nedavno je SAD optužio za to da
'se s nama ophode kao da smo banana republika.' Kada je Bushova
administracija obznanila kako će odbiti sporazum iz Kyota glede
globalnog zatopljenja, japanski je borac za očuvanje okoliša bio
toliko isprovociran da je ovo nazvao 'grješnom izjavom.'
Unilateralisti svijet vide kao borbu između dobra i zla;
multilateralisti ga vide u nijansama sivog a ne kao crno- bijeli.
Unilateralna poruka ostatku svijeta jest- radite kako vam mi
govorimo ili ćete zažaliti. Diplomacija se koristi kao sredstvo za
vršenje pritiska, ne uvjeravanja ili pregovora. Unilateralisti bi
svijet prepravili prema našoj slici i prilici- i svijetu dali upute
za svaku fazu preobrazbe. Multilateralisti bi poboljšali sliku o
nama uz uvjerenje kako će se svijetu ovo svidjeti.
(...)
Dobro je da postoji rasprava. Loše je da se njen veći dio odvija
privatno. Ono što je dospjelo u javnost tek su vrhovi nekolicine
ledenjaka. Ova zemlja zaslužuje nešto bolje. Kao i naši saveznici.
Pod svakim predsjednikom kojega se možemo sjetiti, američke su
vlade imale maniju zadržavanja vlastitih unutrašnjih neslaganja
tajnima- ili su ovo bar pokušavale. Tek kada bi sve pažljivo
upakirale otkrivale bi politiku i očekivale podršku javnosti,
posebice od Kongresa, u ime nepristranosti. U toj fazi(...) već je
kasno za raspravu.
Upravo onda kada se neki politički pristup razrađuje u privatnosti
Bijele Kuće ili State Departmenta ili pak Ministarstva obrane,
javnost- i saveznici- bi u tu raspravu trebali biti uključeni. Ovo
je faza u kojoj je oblikovanje politike još dovoljno neodređeno da
na njega mogu utjecati Kongres, javnost i saveznici.
Treba naglasiti važnost uključivanja saveznika. Jednako kao i
Kongres, trebaju (...) sudjelovati u početnoj fazi ako se očekuje
da budu prisutni i u konačnoj fazi. Marshallov plan je izvrstan
primjer.
Nakon što je govor državnog tajnika Georgea Marshalla u kojem se
izlaže plan održan, europski su sudionici pregovarali međusobno i
sa nama u svezi prepravaka. Kongres je proveo opsežna ispitivanja.
Parlamentarni odbor predvođen republikancem Christianom
Herterom, koji je kasnije postao državni tajnik pod predsjednikom
Eisenhowerom, otišao je u Europu održati svoje pregovore s
Europljanima.
Ovo je jako daleko od stanja u kojem glasnogovornik administracije
ovlaš dodiruje neko pitanje na slijedeći način: 'To se razmatra.
Obavijestit ćemo vas kada odlučimo što činiti'", piše Pat M. Holt.