FILTER
Prikaži samo sadržaje koji zadovoljavaju:
objavljeni u periodu:
na jeziku:
hrvatski engleski
sadrže pojam:

GS: EUROPSKA KOMISIJA: NAGLASITI NEOVISNOST SREDIŠNJE BANKE

ZAGREB, 26. ožujka (Hina) - Stručnjaci Europske komisije smatraju da bi u prijedlogu zakona o Hrvatskoj narodnoj banci, sukladno zakonodavstvu Europske zajednice, trebalo još izričitijim odredbama osigurati potpunu institucionalnu, financijsku i osobnu neovisnost središnje banke i njenih tijala, te kao njen jedini osnovni cilj navesti održavanje stabilnosti cijena.
ZAGREB, 26. ožujka (Hina) - Stručnjaci Europske komisije smatraju da bi u prijedlogu zakona o Hrvatskoj narodnoj banci, sukladno zakonodavstvu Europske zajednice, trebalo još izričitijim odredbama osigurati potpunu institucionalnu, financijsku i osobnu neovisnost središnje banke i njenih tijala, te kao njen jedini osnovni cilj navesti održavanje stabilnosti cijena. #L# Ocjene su to iz komentara stručnjaka za centralno bankarstvo Europske komisije. Želeći da novi zakona o Hrvatskoj narodnoj banci bude što primjereniji zapadno-europskim standardima, iz HNB-a su prijedlog toga zakona dostavili na mišljenje Europskoj komisiji u Bruxellesu, iz koje su ovih dana dobili komentar na prijedlog zakonskog teksta. Konačni prijedlog zakona o hrvatskoj središnjoj banci upućen je u saborsku proceduru, a prema njemu osnovni je cilj HNB-a postizanje i održavanje stabilnosti cijena i u sklopu toga održavanje opće likvidnosti i solventnosti bankarskog sustava. Nužan uvjet za postizanje tog cilja je neovisnost središnje banke, pa je zakonskim prijedlogom predviđen razmjerno visok stupanj neovisnosti i samostalnosti HNB-a. Uspoređujući odredbu o ciljevima HNB-a sa odgovarajućim člankom Ugovora o EZ-u, stručnjaci Europske komisije primjećuju da prijedlog zakona obuhvaća ne samo održavanje stabilnosti cijena kao osnovi cilj, već i održavanje opće likvidnosti i solventnosti tržišno orijentiranog bankovnog sustava. To je, ističu, u suprotnosti s člankom (105.) Ugovora o EZ koji navodi stabilnost cijena kao jedini osnovni cilj. Naglašavaju kako sa stajališta zakonodavstva Zajednice (članak 108 Ugovora o EZ-u), institucionalna neovisnost središnje banke uključuje zabranu traženja ili primanja uputa od, između ostalog, "nacionalne vlade ili bilo kojeg drugog tijela". U prijedlogu zakona o HNB-u ne postoji takva ili slična izričita zabrana traženja ili primanja uputa, primjećuju europski bankarski stručnjaci, ocjenjujući i da pojedine odredbe zakonskog prijedloga koje spominju neovisnost i samostalnost ostavljaju prostor za različite interpretacije. Po njihovom mišljenju, ako se želi postići bolja usklađenost s odredbama Ugovora o EZ-u u području institucionalne neovisnosti, to je moguće dodavanjem novog članka u zakonu koji će navoditi zabranu "traženja ili primanja uputa" od strane "državnih organa vlasti ili bilo kojeg drugog tijela". Institucionalna neovisnost nacionalne središnje banke, ističu, ne smije biti ugrožena ex ante konzultacijama i njenim obvezama izvješćivanja, pa u tom smislu upozoravaju na članak kojima se HNB obvezuje da će javno objavljivati izvješće, uključujući, između ostalog, svoju buduću monetarnu politiku, te članak kojim se kaže da će HNB "surađivati s Vladom RH, njezinim agencijama i drugim tijelima državne vlasti u izvršavanju zakonom utvrđenih ciljeva i zadataka" i "poduzimati mjere za unapređenje te suradnje" s Vladom. Ovdje je upitno, napominju, "mora li HNB surađivati s Vladom u provođenju vlastitih ciljeva i zadataka". Kada je pak riječ o osobnoj neovisnosti, odnosno osnovi za razrješenje dužnosti guvernera i članova tijela koja donose odluke, sa stajališta zakonodavstva EZ-a bilo bi u potpunosti dovoljno spomenuti ozbiljni propust u obnašanju dužnosti i nemogućnost izvršavanja relevantnih zadataka, ako jedinu osnovu za razrješenje, ističu stručnjaci Europske komisije. (Hina) ds

VEZANE OBJAVE

An unhandled error has occurred. Reload 🗙