HR-HNB-ZAKON-Bankarstvo STABILNOSTI CIJENA OSNOVNI ZADATAK HNB-A STABILNOSTI CIJENA OSNOVNI ZADATAK HNB-A Postizanje i održavanje stabilnosti cijena i u sklopu toga održavanje opće likvidnosti i solventnosti bankarskog sustava,
osnovni su ciljevi Hrvatske narodne banke (HNB) definirani prijedlogom novog zakona o HNB-u. Zakonski tekst kojim definira položaj, poslove, ovlaštenja i ustroj središnje banke hrvatska je Vlada utvrdila prošli tjedan i uputila ga u saborsku proceduru na konačno usvajanje. Uz novo utvrđivanje osnovnog cilja, još su dva glavna područja koja se usklađuju s pravnim standardima i zakonskim rješenjima EU-a. To su stupanj neovisnosti i odnosi HNB-a sa Hrvatskim saborom, te područje financijskih odnosa između države i HNB-a i izričita zabrana financiranje države. "Od ove godine država već djeluje operacijama na otvorenom tržištu. Država se od sredine prošle godine nije zaduživala kod HNB-a", istaknuo je i na sjednici Vlade ministar financija Mato Crkvenac. Osnovna funkcija svake središnje banke, a to definira i predloženi zakon, je utvrđivanje i provođenje monetarne i devizne politike. A u obrazloženju se ističe da učinkovita i pravilna monetarna politika treba težiti "postizanju i održavanju stabilnosti cijena, odnosno niske inflacije, koja je opće dobro i preduvjet za uspješno
STABILNOSTI CIJENA OSNOVNI ZADATAK HNB-A
Postizanje i održavanje stabilnosti cijena i u sklopu toga
održavanje opće likvidnosti i solventnosti bankarskog sustava,
osnovni su ciljevi Hrvatske narodne banke (HNB) definirani
prijedlogom novog zakona o HNB-u.
Zakonski tekst kojim definira položaj, poslove, ovlaštenja i
ustroj središnje banke hrvatska je Vlada utvrdila prošli tjedan i
uputila ga u saborsku proceduru na konačno usvajanje.
Uz novo utvrđivanje osnovnog cilja, još su dva glavna područja koja
se usklađuju s pravnim standardima i zakonskim rješenjima EU-a. To
su stupanj neovisnosti i odnosi HNB-a sa Hrvatskim saborom, te
područje financijskih odnosa između države i HNB-a i izričita
zabrana financiranje države. "Od ove godine država već djeluje
operacijama na otvorenom tržištu. Država se od sredine prošle
godine nije zaduživala kod HNB-a", istaknuo je i na sjednici Vlade
ministar financija Mato Crkvenac.
Osnovna funkcija svake središnje banke, a to definira i predloženi
zakon, je utvrđivanje i provođenje monetarne i devizne politike. A
u obrazloženju se ističe da učinkovita i pravilna monetarna
politika treba težiti "postizanju i održavanju stabilnosti cijena,
odnosno niske inflacije, koja je opće dobro i preduvjet za uspješno
funkcioniranje gospodarskog sustava i njegov rast".
Naime, predlagatelj objašnjava da je ekspanzivnim mjerama
monetarne politike ("tiskanjem novca") moguće potaknuti
gospodarski rast, ali da se takvi pozitivni kratkoročni učinci u
dužem roku gube zbog rasta inflacije. Također se upozorava na
moguće zlouporabe radi ostvarivanja političkih ciljeva i namjera,
posebice na zlouporabu ekspanzivnosti monetarne politike u
predizborno vrijeme.
Da bi se to izbjeglo, ističe predlagatelj, nužna je neovisnost
središnje banke i to u sva četiri oblika - funkcionalna,
institucionalna, osobna i financijska neovisnost.
U obrazloženju, Vlada ističe kako i prema važećem zakonu postoji
funkcionalna i institucionalna, ali ne i financijska i osobna
neovisnost. Bilo je moguće, a i u praksi su se događale, smjene
pojedinih članova Savjeta HNB-a bez posebno navedenog razloga i
obrazloženja. Politički utjecaj i osobna ovisnost, dodaje se,
ogleda se i u činjenici da ni jedan guverner HNB-a do sada nije
dočeko kraj svog mandata.
Stoga konačni zakonski prijedlog zadržava šestogodišnji mandat
rukovodstva HNB-a, te precizno utvrđuje razloge za razrješenje.
Isto tako definira da guvernera HNB-a i vanjske članove Savjeta
(najviše osam) imenuje Zastupnički dom na prijedlog svoga Odbora za
izbor i imenovanja.
Upravo su odredbe vezano za Savjet HNB-a ponajviše nadopunjene
primjedbama zastupnika iznijetim tijekom prvog čitanja. Tako je
proširen krug osoba koje ne mogu biti članovi Savjeta. Ne bi to
mogli biti zastupnici niti osobe čije je imenovanje u nadležnosti
Sabora, članovi Vlade, lokalni dužnosnici, dužnosnici političkih
stranaka ili sindikata. Kako bi se spriječio mogući sukob interesa
definira se da u Savjet ne mogu ući ni osobe koja same ili članovi
njihove uže obitelji imaju dionice banaka ili drugih pravnih osoba
povezanih s bankama, zaposlenici ili vanjski suradnici banaka i
sl.
Definirano je također da je za održavanje sjednica Savjeta potrebna
dvotrećinska većina članova, a dvotrećinskom većinom prisutnih
donose se odluke.
U skladu s primjedbama zastupnika precizirana je i odredba da se na
guvernera, zamjenika guvernera i viceguvernere HNB-a odnosi Zakon
o pravima i obvezama državnih dužnosnika, ali ne i njegove odredbe o
plaćama. Oni imaju pravo na plaću i ostala materijalna prava
sukladno općim aktima HNB-a.
Zakonski prijedlog definira i poslove središnje banke vezane za
novac i izdavanje novca, odnose s bankama i nadzor banaka, poslove
vezane za odnose s državom, te prikupljanje i objavu statističkih
podataka. Uvodi i obvezu HNB-a da svake godine javno objavi opis i
obrazloženje monetarne politike koju namjerava provoditi u idućoj
godini, kao i ocjenu prethodne godine.