HR-BA-samoodređenje-Parlament-Vjerske zajednice WEB STRANICA HNS-A - ŠTO JE HRVATIMA U BIH PORUČIO MOSTARSKI BISKUP PERIĆ BIHWEB-STRANICA HNS3. III. 2001.Govor mostarsko-duvanjskoga biskupa Ratka Perića na zasjedanju Hrvatskoga
Narodnog Sabora u MostaruPOZDRAV HRVATSKOM NARODNOM SABORUMostar, 3. ožujka 2001.Gospodine Predsjedniče! Poštovani članovi Hrvatskoga Narodnog Sabora! Cijenjeni Zbore! U svojstvu mjesnoga biskupa u Mostaru, gdje se danas održava 2.zasjedanje ovoga značajnoga Skupa, pozdravljam sve sudionike, napose zastupnike Sabora. Razlozi su za to mnogobrojni, ne mogu se svi ni nabrojiti: 1) Demokracija. Ako u Bosni i Hercegovini, kao i u drugim civiliziranim zemljama svijeta, treba u društvenom smislu funkcionirati demokracija, tj. vladavina narodne većine - a svi se slažu da treba! - onda pozdravljam ovaj Sabor kao građanski iskaz glasačkoga tijela hrvatskoga naroda i kao politički izboren i moralno dopustiv oblik samozaštite ovoga naroda. I za one koji se smatraju učiteljima demokracije vrijedi zakon da ne mogu zaobilaziti zakon demokracije!
BIH
WEB-STRANICA HNS
3. III. 2001.
Govor mostarsko-duvanjskoga biskupa Ratka Perića na zasjedanju
Hrvatskoga Narodnog Sabora u Mostaru
POZDRAV HRVATSKOM NARODNOM SABORU
Mostar, 3. ožujka 2001.
Gospodine Predsjedniče! Poštovani članovi Hrvatskoga Narodnog
Sabora! Cijenjeni Zbore!
U svojstvu mjesnoga biskupa u Mostaru, gdje se danas održava 2.
zasjedanje ovoga značajnoga Skupa, pozdravljam sve sudionike,
napose zastupnike Sabora. Razlozi su za to mnogobrojni, ne mogu se
svi ni nabrojiti:
1) Demokracija. Ako u Bosni i Hercegovini, kao i u drugim
civiliziranim zemljama svijeta, treba u društvenom smislu
funkcionirati demokracija, tj. vladavina narodne većine - a svi se
slažu da treba! - onda pozdravljam ovaj Sabor kao građanski iskaz
glasačkoga tijela hrvatskoga naroda i kao politički izboren i
moralno dopustiv oblik samozaštite ovoga naroda. I za one koji se
smatraju učiteljima demokracije vrijedi zakon da ne mogu
zaobilaziti zakon demokracije!
2) Referendum. Ako hrvatski narod u BiH ima pravo na samoobranu
svoga bića i svojih prava, obveza i sloboda - a bjelodano je da ima!
- onda ovaj Sabor pozdravljam kao plebiscitarno izborenu i
očitovanu odluku toga naroda na prošlogodišnjem referendumu. Stoga
ovaj Sabor kao društvena i politička institucija treba ostati
stabilna i trajna, makar se sve stranke promijenile i silom ukinule
i svi današnji sudionici ovoga Zasjedanja sišli s povijesne
tribine; kažem: "institucionalno" ostati, jer je to zahtjev
političke volje hrvatskoga naroda, koji će se konstituirati u
najprikladniji samoodrživi državni oblik u zemlji.
3) Jednakopravnost. Ako u BiH postoje tri naroda - a svima je očito
postoje! - oni su nužno upućeni na uzajamno poštovanje, suradnju i
ravnopravnost. Stoga pozdravljam ovaj Sabor kao predstavništvo
očitovano demokratskim izborom hrvatskoga naroda koji želi živjeti
s drugim narodima na osnovi jednakopravnosti, tj. prava na život,
na povratak svih na svoje, na osiguran im ostanak dostojan čovjeka,
na kulturnu i prosvjetnu samosvojnost, na uporabu jezika, na
zdravstvenu zaštitu, na vlastitu obranu i mass-media, na rad i
ekonomsku raspodjelu dobara, na vlastito znakovlje, na osnovne
slobode uključujući slobodu misli, savjesti, religije i uvjerenja,
na narodno samoodređenje i suverenost, poštujući nepovredivost
vanjskih granica ove zemlje. Pomažući svomu narodu, Sabor će tako
pomoći i drugim narodima.
4) Narod i međunarodna zajednica. Ako je hrvatski narod želio - a
jest želio jer se našao u velikoj nevolji! - da u nedavnom
besmislenu krvoproliću intervenira moćna međunarodna zajednica,
onda pozdravljam Sabor koji će pokazati da ovaj narod, zahvalan za
političku intervenciju u zaustavljanju rata, koji je isto tako od
te iste međunarodne zajednice mogao biti spriječen u samome
početku, nije tom svojom željom htio prijeći iz jednoga bespravlja
u drugo. Niti je mogao potpisati i izručiti svoj identitet,
suverenitet i subjektivitet toj zajednici da ga ona prekraja,
pretapa i radi od njega kako joj se svidi. Ovaj se narod spreman
suočiti s povijesnom istinom, s ljudskom pravdom, željan trajnoga
mira i raspoložen na recipročno praštanje sa svima, ali ne na
robovanje nikomu. Niti će se Hrvat pomiriti s time da mu se grijeh na
svjetskoj razini medijski i sudski udeseterostručuje, a grijesi i
zločini drugih deseterostruko umanjuju. Istina rađa pravdu, pravda
donosi mir, a iz pravoga mira nastaje opće izmirenje!
5) Revizija. Ako je svaka politička ustanova podložna promjeni i
usavršenju - a svima je očito da jest! - onda pozdravljam
predstavnike ovoga Sabora kao mjerodavne pregovaratelje s
predstavnicima međunarodne političke zajednice, da u ovom traženju
izlaza iz be-ha krize, nađu mirno, pravedno i trajno državno
uređenje, revidirajući ne samo pojedine nepravedne zakone već
donesene, nego pogotovo revidirajući nesavršeni Washingtonski
sporazum iz 1994. i još nesavršeniji Daytonski iz 1995. Ne
prestajemo ponavljati da su ti međunarodni politički akti
ozakonili i omogućili da, nepravednom podjelom zemlje, hrvatski
narod ostane ne samo prepolovljen, nego, evo, i egzistencijalno
ugrožen, iz parlamenata odstranjen i na stup srama na sudištu u
Haagu pribijen. Odgovorni predstavnici međunarodne zajednice
svega su toga svjesni, pa opet ostaju na ovakve javne vapaje više
gluhi nego stvarno zabrinuti.
Sabor svojim miroljubivim radom može biti jasan odgovor svjetskoj
političkoj strategiji i njezinoj taktici s Haaškim sudom kojemu je,
kako narod ovdje općenito shvaća, bitna namjera da se zemlja,
daytonski pacificirana, ovako kontradiktorno konstituira, pa i pod
cijenu presuda od 15, 25 i 45 godina robije braniteljima hrvatskoga
naroda, koji su se većinom svojevoljno prijavili na suđenje i,
nakon više godina čekanja sudskoga procesa, nije im dokazan nijedan
individualan zločin.
Međunarodna je, kažu, previše utrošila na ovaj be-ha projekt da se
sada vraća s krivoga puta. Pametan čovjek, kad zaluta, zna da ga
manje košta ako se natrag vrati, nego da i dalje luta! Ovaj Sabor
svojim odlučnim, odgovornim i ozbiljnim djelovanjem, prema
međunarodno prihvaćenim načelima, može pomoći i svomu narodu i
spasiti čast te nagluhe i lutajuće međunarodne politike u BiH!
6) Narod, ne "ostali". Ako su Hrvati samostojan, samonikao, izvoran
narod u BiH - a jesu, i to ne od jučer - onda pozdravljam ovaj Sabor
koji će kao mjerodavan faktor međunarodnoj zajednici reći da ne
smišlja zakone koji će dva druga naroda promicati u prave narode s
pravnim političkim i državnim institucijama, a Hrvate postupno
micati u rubriku "ostali", ugrožavajući im političku volju, i stoga
također ime, jezik, vjeru, kulturu i sve ono po čemu se narod smatra
narodom. To ne bi smjela dopustiti ni druga dva naroda. S njihovim
će se narodnim predstavnicima ovaj Sabor na ravnopravnoj nozi
nositi i konsensusom donositi najbolja rješenja, pa ako treba i u
prisuću međunarodne zajednice.
7) Divide et impera. Ako je međunarodna zajednica - jesu li to
predstavnici Europske unije, Sjedinjenih Američkih Država ili
Ujedinjenih Naroda, ne znam - uvjerena da silom SFOR-a može
implementirati ili odjelotvoriti političku kontradikciju, tj. na
papiru priznavati hrvatski narod, a u praksi mu ignorirati
političke glasove i volju - onda pozdravljam ovaj Sabor koji će kao
legitiman subesjednik tražiti od te međunarodne političke
zajednice da prema hrvatskomu narodu i njegovim zakonitim
zastupnicima prestane s metodom "kandžije i mrkve".
Sankcije koje se poduzimaju samovoljnim svrgnućem političkih
predstavnika, nasilnim provaljivanjem SFOR-ovaca u hrvatske
institucije, manevriranjem predizbornoga zakona, pristranom
podjelom ekonomske pomoći i tomu slično niti su za jedan narod
pedagoška, demokratska i moralna mjera, niti su na čast onima koji
ih tako primjenjuju.
Isto tako ako međunarodni arbitar federalne, državne i daytonske
ustave arbitrarno mijenja - a očito mijenja pa potom ponekad
arbitrarno pere ruke da nije u njegovoj moći opozvati što je sam
nametnuo - onda pozdravljam ovaj Sabor koji će kao legitiman i
respektabilan sugovornik od međunarodne zajednice tražiti da se
domaćim političkim pojedincima, koje narod kao takav nije
delegirao, ne služi, uzaludno dokazujući narodu da mu tako služi, i
to na njezinu političku kompromitaciju a na opću hrvatsku narodnu
štetu.
Nije ljudsko pravo i sloboda u međunarodnom ni vojnom potencijalu,
ni novčanom kapitalu, ni Haaškom tribunalu, nego u Božjem zakonu, u
dostojanstvu čovjeka i naroda, koje mu je Stvorac njegov dao. A kao
razuman narod, Hrvati će sa zahvalnošću primiti međunarodne "dobre
usluge" za opće dobro.
8) Zakonita borba. Židovsko je plemensko pučanstvo živjelo 400
godina u Egiptu ne kao narod, nego kao raja, kao bijelo i crno roblje
crnčeći na faraonskim plantažama i piramidama. A uvijek su nazivani
takozvanim "građanima" koji su bili bez ljudskih prava i građanskih
sloboda s drugima, a u neka doba čak bez prava na život rođene muške
djece, pa prema tomu nisu bili građani ni drugoga, nego dvadeset i
drugoga i nikakva reda.
Mojsije je s bratom Aronom, po nadahnuću Boga stvoritelja i
osloboditelja, stao pred silnoga faraona, stavio se na čelo tih
robijaša i "građana" . Među pučanstvom vladao je do tada zakon bez
zakona: otmi, prevari, ubij, samo da se ne zna ili da te nitko ne
može uhvatiti. Tako bijaše sve do onoga trenutka dok nije Mojsije
sišao s Božjega brda Sinaja s Dvjema pločama u rukama i narodu
predao Ustav i sustav zapovijedi Božjih: Boga se boj! Roditelje
poštuj! Bližnjega ne ubijaj! Tuđe ne otimaj! Na susjeda ne
potvaraj! Na bližnjega lažno ne svjedoči! Grješno ne bludniči!
Dapače, niti poželi tuđega ženidbenog druga niti ikakve tuđe
stvari.
Hrvati, pa tako i hrvatski katolici, na ovim su be-ha prostorima
bili preko četiri stoljeća više na otomanskom čitluku i u zatvoru
nego na svojoj njivi i slobodi. A sedamdeset godina prošloga
stoljeća više u emigraciji i u jugoslavenskom zatvoru i strahu nego
na svome slobodnome okrajku. Hrvatski narod ne želi biti ni u čijim,
ni domaćim ni u međunarodnim lancima, nego narod na svojoj zemlji,
svoj na svome, s ljudskim dostojanstvom, samopoštovanjem i
poštovanjem drugih. On želi poštovati sve Božje zapovijedi i sve
pravedne ljudske zakone.
Zaključak. Sudski činovnik u Austro-ugarskoj monarhiji Martin
Đurđević u svojim "Memoarima sa Balkana", pretiskanim prošle
godine u Stocu, donosi ovu zgodu. U vrijeme tursko-austrougarskoga
rata (1875-78) na sugestiju otomanskoga sultanata, koji je stao
kršćanskoj raji obećavati brda i doline, "blagostanje i reforme"
(str. 83) samo da ne ide u borbu za svoja prava i slobode, zapadni su
se konzuli kao sultanovi glasnogovornici javili te pošli na
pregovore s vođama jugoistočne Hercegovine. Dođu tako konzuli
međunarodne zajednice određenoga dana na hercegovačko-
dalmatinsku granicu između Dubravice i Bijeloga Vira (str. 10). Taj
se dijalog odvijao ovako.
"Vaš ustanak i postupak nije opravdan", rekoše konzuli.
"Dugovječne mukotrpnje opravdavaju naš ustanak...", odgovoriše
vođe.
"Ali je u sultana silna snaga i vojska, pa će vas sviju smrviti",
dočekaše konzuli.
"Mrvi nas i tare već od 500 godina, pa evo nas još ima živih, da krv do
zadnje kapi prolijemo za slobodu" ? repliciraše vođe.
"Kad to malo hljeba, što imadete u torbi, pojedete, čim ćete se
hraniti? Ta pomrijet ćete od gladi", zaprijetiše sankcijama
konzuli.
Mijo Ljuban iz Sjekosa pograbi šaku zemlje ispred sebe, turi zemlju
u usta, prožvaka i proždrije na očigled sviju, te reče:
"Evo ove Božje hrane neće nam nikada nestati".
Kažu, da je engleski konzul Holmes zaplakao, kad je vidio taj prizor
(str. 84).
Kad je ovaj odlomak pročitan suvremenom engleskom "konzulu na
Balkanu" lordu David Owenu, on se samo osmjehnuo (str. 8). To je
ujedno razlika u ondašnjem i sadašnjem međunarodnom političaru,
koji je i onda i sada branio samo jednu stranu, a naša je situacija i
onda i sada gotovo identična. Ali nećemo mi ovu zemlju jesti, kao
legendarni Mijo iz Bajovaca. A hoćemo je, po Božjem određenju,
obrađivati, po njoj saditi, natapati je, Božji blagoslov na nju
zazivati, jer taj narod može živjeti u svojoj zemlji od roda svoje
zemlje i od rada svojih ruku. Kad prestane rat, nastupa red i rad! Mi
u ovoj zemlji, uređenoj po Božjim zapovijedima i ljudskim zakonima
ljubavi prema začetu i rođenu životu, zakonu obiteljske snage i
sloge, vanjskoga uređenja i mira, zdravih međunacionalnih odnosa,
u zemlji u kojoj neće sedam puta ljudi više ginuti na cestama nego na
bojišnicama, želimo čestite i pravedne zakone poštovati, pa će nas
onda i drugi poštovati i - bez velika odgađanja priznati, uvažavati
i u europske integracije uključiti.
Gospodine Predsjedniče!
Poštovani zastupnici Hrvatskoga Narodnoga Sabora:
Narod vam je dao političko povjerenje, jer ste mu dali konkretno
obećanje.
Ako vi svoje obećanje zaboravite, narod vam to nikada zaboravit
neće!
A ako vi to obećanje ispunite, učeći na prošlosti, pa i na
negativnoj prošlosti, narod će vas znati počastiti i na tome
zahvaliti!
- Hvala vam na strpljenju!