FR-DE-BG-IT-novac-Bankarstvo-Makrogospodarstvo-Vlada FRANCUSKA-LE MONDE OD 27.2.01.PROŠIRENJE EU I ESB FRANCUSKALE MONDE27. II. 2001.Proširenje: treba li reformirati Europsku središnju banku?"Na susretu na vrhu u Nici, u prosincu
2000., na pregovorima o reformi europskih ustanova - koja je sve potrebnija kako se približava proširenje - jedna je tema ostala u sjeni, ili se o njoj vrlo oprezno raspravljalo: o Europskoj središnjoj banci (ESB). Dakako, ESB nije izravno pogođena proširenjem, budući da ulazak u Uniju ne znači i prihvaćanje eura. No jasno je da, za većinu zemalja kandidata, druga etapa mora biti što bliža prvoj. Također treba računati s poticajnim djelovanjem koje proširenje gospodarske i monetarne unije na Istok može imati na tri zemlje Unije koje još nisu uvele euro: na Ujedinjeno Kraljevstvo, Švedsku i Dansku.Tako bi sa sedmero kandidata koji su najbliži ulasku (Poljska, Mađarska, Republika Češka, Slovenija, Estonija, Cipar i Malta), gospodarska i monetarna unija mogla imati deset članova više puno prije svršetka desetljeća. Hoće li se ESB-om tada moći ravnati? Nije prerano da bi se postavilo to pitanje, jer sadašnji i budući članovi zone moraju znati tko će i kako izgraditi monetarnu politiku koju će morati provoditi njihova gospodarstva. Vrhovno
FRANCUSKA
LE MONDE
27. II. 2001.
Proširenje: treba li reformirati Europsku središnju banku?
"Na susretu na vrhu u Nici, u prosincu 2000., na pregovorima o
reformi europskih ustanova - koja je sve potrebnija kako se
približava proširenje - jedna je tema ostala u sjeni, ili se o njoj
vrlo oprezno raspravljalo: o Europskoj središnjoj banci (ESB).
Dakako, ESB nije izravno pogođena proširenjem, budući da ulazak u
Uniju ne znači i prihvaćanje eura. No jasno je da, za većinu zemalja
kandidata, druga etapa mora biti što bliža prvoj. Također treba
računati s poticajnim djelovanjem koje proširenje gospodarske i
monetarne unije na Istok može imati na tri zemlje Unije koje još
nisu uvele euro: na Ujedinjeno Kraljevstvo, Švedsku i Dansku.
Tako bi sa sedmero kandidata koji su najbliži ulasku (Poljska,
Mađarska, Republika Češka, Slovenija, Estonija, Cipar i Malta),
gospodarska i monetarna unija mogla imati deset članova više puno
prije svršetka desetljeća. Hoće li se ESB-om tada moći ravnati?
Nije prerano da bi se postavilo to pitanje, jer sadašnji i budući
članovi zone moraju znati tko će i kako izgraditi monetarnu
politiku koju će morati provoditi njihova gospodarstva. Vrhovno
tijelo odlučivanja ESB-a je vijeće guvernera koje čini upravni
odbor od šest članova i guverneri svih središnjih banaka pojedinih
država. Budući da područje eura nakon nedavnog ulaska Grčke
obuhvaća dvanaest zemalja, vijeće danas ima, dakle, osamnaest
članova - a za nekoliko godina možda 28. No to je kolektivno tijelo,
u kojemu se odluke donose po načelu 'jedan čovjek, jedan glas'.
(...)
Drugi je problem politički. U vijeću ESB-a, guverneri nacionalnih
središnjih banaka u načelu nisu tu da bi zastupali svoju zemlju, već
da bi vodili monetarnu politiku čitavog područja eura. Međutim, tko
može jamčiti da će oni i dalje moći usklađivati 'dvostruku
osobnost', europsku i nacionalnu? No porast broja zemalja povećati
će utjecaj guvernera prema upravnog odbora, u proširenom području
eura, gdje će gospodarski uvjeti biti puno raznorodniji nego danas.
Dakle, bit će veća opasnost od 'nacionalnih' trzavica.
Napokon, pitanje razmjernog utjecaja 'malih' i 'velikih' zemalja
bit će bolnije. Već danas je teoretski moguće da većina koju će
činiti šest članova upravnog odbora, Luksemburg, Portugal i Grčka,
pobijedi manjinu u kojoj bi bili guverneri njemačke, francuske,
talijanske i španjolske središnje banke...
Ta će se opasnost još više pojačati s proširenjem: ima petnaest
zemalja kandidata, ali njihov ukupni BDP iznosi tek osam posto BDP-
a sadašnje Europske unije. Raspre o toj temi na susretu na vrhu u
Nici završile su se tako što je u nacrt sporazuma uključeno desetak
jako opreznih redaka kojima se Europsko vijeće ovlašćuje da mijenja
članak 10-2 poslovnika ESB-a, tj. način glasovanja u vijeću
guvernera. Ta nedovoljno zapažena odredba otvara put velikim
reformama, jer omogućuje da se preispita načelo 'jedan čovjek,
jedan glas'. Još samo treba doznati koje su promjene poželjne i
moguće. (...)
Dakle, najprihvatljivije rješenje bilo bi smanjiti broj guvernera
u vijeću banke. No koja bi zemlja pristala da ne bude u njemu
zastupljena? Mogućnost rotacije zacijelo bi se lakše prihvatila,
ali bi mogla dovesti do neobičnih oblika - primjerice ako, igrom
slučaja, vijeće nekoliko mjeseci ne bude imalo nijednog guvernera
iz četiriju velikih zemalja gospodarske i monetarne unije.
U nedavnom izvješću, glavni gospodarstvenik američke banke
'Goldman Sachs' Tomas Mayer, predlaže rješenje nadahnuto američkim
primjerom: vijeće od dvanaest članova u kojemu bi, uz šest stalnih
članova upravnog odbora, bilo šest guvernera središnjih banaka
pojedinih država od kojih nijedna ne smije imati BDP manji od deset
posto BDP-a na području eura. Tako bi stalno mjesto dobile Njemačka
(34 posto BDP-a), Francuska (23 posto) i Italija (18 posto), dok se
druge trebaju udružiti da bi dostigle potrebnu važnost.
Isti autor preporučuje da izbor članova upravnog odbora i njegova
predsjednika ne bude u rukama vlada, kao što je to danas, već
guvernerskog zbora središnje banke. Ta reforma, kako god bude
izgledala, može samo povećati napetost između 'velikih' i 'malih'
zemalja, između pristaša federalizma i državnog suvereniteta, kao
i između vlada i guvernera središnjih banaka. No ona će biti nužna
i, dapače, mogla bi biti odlučujuća provjera za ugled ESB-a", piše
Gerard Moatti, glavni urednik časopisa 'Societal'.