DE-US-S-KOMENTARI-Obrana NJ-TAZ5.2.-NMD I EUROPA NJEMAČKADIE TAGESZEITUNG5. II. 2001.Umišljena prijetnja"SAD - danas vojno, politički i gospodarski najjača država od doba Rimskoga carstva - osjeća se 'ranjivom' zbog 'huljskih država'
i 'ugrožena' od terorista. Svoju navodno 'ugroženu' sigurnost želi osigurati novim divovskim korakom naoružanja. A saveznici u također najjačem vojnom savezu u povijesti, moraju sudjelovati u novčanim troškovima i političkim rizicima. No postoji li ta prijetnja uopće? Ako postoji, kolika je? Koji su uzroci opasnosti? I prije svega: kojim bi se političkim, diplomatskim i gospodarskim instrumentima toj prijetnji - ako postoji - moglo suprotstaviti kako bi se spriječilo naoružavanje?Sva ta načelna pitanja u dosadašnjim se razilaženjima o nacionalnom proturaketnom projektu (NMD) SAD-a nisu postavljala. No opravdala bi potrebu 'sigurnosnopolitičke rasprave'. Ni na muenchenskoj konferenciji ta pitanja nisu postavljena. Jedan od malobrojnih preostalih njemačkih sigurnosnih političara s još prepoznatljivim samostalnim mišljenjem CDU-ov je zastupnik Lamers. On je bar nabacio pitanje bi li proturaketni obrambeni sustav bio prikladan
NJEMAČKA
DIE TAGESZEITUNG
5. II. 2001.
Umišljena prijetnja
"SAD - danas vojno, politički i gospodarski najjača država od doba
Rimskoga carstva - osjeća se 'ranjivom' zbog 'huljskih država' i
'ugrožena' od terorista. Svoju navodno 'ugroženu' sigurnost želi
osigurati novim divovskim korakom naoružanja. A saveznici u
također najjačem vojnom savezu u povijesti, moraju sudjelovati u
novčanim troškovima i političkim rizicima. No postoji li ta
prijetnja uopće? Ako postoji, kolika je? Koji su uzroci opasnosti?
I prije svega: kojim bi se političkim, diplomatskim i gospodarskim
instrumentima toj prijetnji - ako postoji - moglo suprotstaviti
kako bi se spriječilo naoružavanje?
Sva ta načelna pitanja u dosadašnjim se razilaženjima o nacionalnom
proturaketnom projektu (NMD) SAD-a nisu postavljala. No opravdala
bi potrebu 'sigurnosnopolitičke rasprave'. Ni na muenchenskoj
konferenciji ta pitanja nisu postavljena. Jedan od malobrojnih
preostalih njemačkih sigurnosnih političara s još prepoznatljivim
samostalnim mišljenjem CDU-ov je zastupnik Lamers. On je bar
nabacio pitanje bi li proturaketni obrambeni sustav bio prikladan
odgovor na prijetnje terorista koji sobom nose bojne glave ili
otrovni plin u aktovki.
Upozorenje na novu utrku naoružanja s Rusijom i Kinom je, dakako,
važno. No ako će se Schroeder, Fischer i Co. kao i njihovi kolege i
kolegice u drugim europskim NATO-ovim državama i dalje
ograničavati na ta upozorenja i prepuštati se nadi da će Washington
zbog tehnoloških i financijskih razloga ionako jednoga dana
odustati od projekta NMD, izgubit će u transatlantskom
razilaženju.
No možda Europa najkasnije od kosovskoga rata uopće više ne može
formulirati nužna načelna pitanja o američkom projektu NMD. Jer od
ljeta 1999. EU se odlučio za samostalno sposobnu vojnu silu. Time
razmišlja na isti način kao i SAD o projektu NMD: na buduće 'nove
prijetnje' - koje dosad ni vlade EU-a nisu jasno definirale - mora
se reagirati vojnim sredstvima. Ublaženo nazvan Europskim
sigurnosnim i obrambenim identitetom (ESVI) i američki
proturaketni projekt bili bi prema tomu samo dvije strane iste
medalje. I u budućim transatlantskim razilaženjima oko ESVI-a i
NMD-a ne bi bili posrijedi bolji politički koncepti prevencije,
deeskalacije i rješenja kriza i sukoba u Europi i globalno.
Prijeporna bi točka ponajprije bilo pitanje može li SAD uopće
sačuvati nadmoć nad Europom vojnim (tehnološkim) sredstvima.
U tom bi slučaju ta 37. muenchenska konferencija bar za SAD bila
doista 'najvažnija priredba takve vrste' od 1983., kako je
washingtonski 'Center for Security Policy' - zakleto konzervativna
tvornica mišljenja utemeljena u doba predsjednika Reagana -
najavio još prošloga tjedna. Tada, prije osamnaest godina,
razilaženja su se vrtjela oko razmještaja novog američkog
nuklearnog oružja u zapadnoj Europi. Moskva je svojedobno taj
razmještaj odbila jednako odlučno kao sada - kako se čini - i
projekt NMD.
Savjetnik za sigurnost predsjednika Putina Ivanov u Muenchenu je
jasnije nego ikad prije neki ruski političar pokazao da Moskva iz
vlastitih političkih interesa dijeli bar dio američkih shvaćanja
prijetnja. Primjerice s pogledom na Čečeniju i druge regije
Kavkaza. Moskovsko toleriranje projekta NMD ili čak ograničena
ruska suradnja, budu li SAD šutjele o ruskim kršenjima ljudskih
prava i vojnim pustolovinama u Čečeniji i 'bliskom inozemstvu',
kako to Moskva definira: bude li Europa i dalje potiskivala načelna
sigurnosnopolitička pitanja, morat će sudjelovati u toj prljavoj
igri", zaključuje Andreas Zumach.