RIM/ZAGREB, 26. siječnja (Hina) - Više od 70 ljudi pogine svakoga dana ribareći na moru, što morsko ribarstvo vjerojatno čini najopasnijim zanimanjem na svijetu, navodi izvješće koje je objavila UN-ova Organizacija za hranu i
poljoprivredu (FAO).
RIM/ZAGREB, 26. siječnja (Hina) - Više od 70 ljudi pogine svakoga
dana ribareći na moru, što morsko ribarstvo vjerojatno čini
najopasnijim zanimanjem na svijetu, navodi izvješće koje je
objavila UN-ova Organizacija za hranu i poljoprivredu (FAO).#L#
"Godišnji broj poginulih među ribarima, procijenjen na 24.000 na
svjetskoj razini prema Međunarodnoj organizaciji rada, mogao bi
biti bitno manji od stvarnih brojki jer samo ograničeni broj
zemalja vodi točne podatke o broju poginulih u svojoj ribarskoj
industriji", navodi se u izvješću objavljenom u petak u rimskom
sjedištu FAO-a.
Više od 97 posto od 15 milijuna ribara zaposlenih u svijetu radi na
brodovima kraćim od 24 metra, što je daleko od veličine koju
preporučuju međunarodne konvencije i smjernice, stoji u izvješću
"Stanje u svjetskom ribarstvu i akvakulturi u 2000.",
pripremljenom za sastanak ribarskog odbora FAO-a koji će se održati
od 26. veljače do 2. ožujka u Rimu.
Tamo gdje su priobalni ribolovni resursi iscrpljeni, ribari moraju
raditi dalje od obale, često na dulja vremenska razdoblja, a
nerijetko i u ribarskim brodovima izgrađenim za priobalno
ribarenje i neprilagođenim propisima o sigurnosti.
Među glavnim razlozima za učestalost fatalnih nesreća u izvješću se
ističe činjenica da međunarodne pravne instrumente za sigurnost na
moru tek treba ratificirati. Također se spominje odsustvo
nacionalne pravne regulative, ili mehanizama provedbe tamo gdje
ona postoji, manjak iskustva za ribarenje na otvorenom moru i
manjak osnovnih pomoračkih znanja o navigaciji, prognozi vremena,
sredstvima veze i sigurnosti na moru.
"Mnogi od tih uzroka mogu se ispraviti i FAO je uključen u brojne
takve aktivnosti u Karibima, Aziji i na Tihom oceanu", rekao je
stručnjak FAO-a Jeremy Turner.
U zemljama u razvoju, loše projektirani i građeni ribarski brodovi,
manjak sigurnosne opreme i neprikladni, zastarjeli ili neprovedivi
propisi glavni su uzrok smrtnih slučajeva. U samo jednoj noći, u
studenom 1996., za vrijeme jakog ciklona nestalo je 1.400 ribara iz
indijske države Andra Pradesh, zbog loših ribarskih brodova i
neznanja o razmjerima prijeteće opasnosti.
U razvijenim zemljama, ubrzani napredak u brodograđevnim i
ribarskim tehnologijama i primjene strožih propisa nisu nužno
vodili značajnijem smanjenju broja ljudskih žrtava.
"Čini se da, kako plovila postaju sigurnija, tako kapetani brodova
preuzimaju sve veći rizik u stalnom traganju za dobrim ulovom",
naglašava se u izvješću.
Na primjer, u SAD je stopa smrtnosti među ribarima 25 do 30 puta veća
od nacionalnog prosjeka u drugim zanimanjima. U Italiji ta je stopa
21 puta veća od nacionalnog prosjeka, a u Australiji iznosi 143 na
100.000 u usporedbi s nacionalnim prosjekom od 8.1 na 100.000.
U izvješću FAO-a kao dobar primjer ističe se Norveška koja je još
godine 1981., kao jedna od prvih u svijetu, svojim ribarima
ponudila tečajeve o sigurnosti. Druge nordijske zemlje slijedile
su taj primjer, a posljednja je to učinila Finska prošle godine.
(Hina) dh ii