CH-YU-S-SUDOVI-Politika-Kriminal ŠV-25.I.-NZZ-SRBIJA I PROŠLOST ŠVICARSKANEUE ZUERCHER ZEITUNG25. I. 2001.Srbija i teret prošlosti"Pitanje što bi se moralo dogoditi bivšem jugoslavenskom predsjedniku Miloševiću sve više raskoljuje
beogradsko vodstvo. Dok se manjina izjašnjava za bezuvjetnu suradnju s UN-ovim sudom u Haagu, drugi, ponajprije jugoslavenski predsjednik Koštunica, sud drže političkom ustanovom usmjerenom protiv Srbije. Sudu osporavaju legitimnost. Izručenje jugoslavenskih građana protiv kojih je sud podignuo optužnicu, a među koje među ostalima pripadaju Milošević i sadašnji srpski predsjednik Milutinović, za Koštunicu i dalje ne dolazi u obzir - iako je Beograd na to obvezan.Argument da ustav ne dopušta izručenje, tanak je i prijeporan i u vladi. Čak i da je tako, reformske snage svojom dvotrećinskom većinom mogle bi u parlamentu donijeti odgovarajući ustavni zakon. To je i hrvatska legislativa učinila nakon promjene vlasti u Zagrebu. Beogradsko vodstvo želi Miloševiću održati proces u Srbiji, u prvom redu zbog zloporabe položaja i korupcije. I srpsko stanovništvo u velikoj većini u Miloševiću ne gleda ratnog zločinca nego političara koji je upropastio zemlju i mnoge stanovnike bacio
ŠVICARSKA
NEUE ZUERCHER ZEITUNG
25. I. 2001.
Srbija i teret prošlosti
"Pitanje što bi se moralo dogoditi bivšem jugoslavenskom
predsjedniku Miloševiću sve više raskoljuje beogradsko vodstvo.
Dok se manjina izjašnjava za bezuvjetnu suradnju s UN-ovim sudom u
Haagu, drugi, ponajprije jugoslavenski predsjednik Koštunica, sud
drže političkom ustanovom usmjerenom protiv Srbije. Sudu
osporavaju legitimnost. Izručenje jugoslavenskih građana protiv
kojih je sud podignuo optužnicu, a među koje među ostalima
pripadaju Milošević i sadašnji srpski predsjednik Milutinović, za
Koštunicu i dalje ne dolazi u obzir - iako je Beograd na to obvezan.
Argument da ustav ne dopušta izručenje, tanak je i prijeporan i u
vladi. Čak i da je tako, reformske snage svojom dvotrećinskom
većinom mogle bi u parlamentu donijeti odgovarajući ustavni zakon.
To je i hrvatska legislativa učinila nakon promjene vlasti u
Zagrebu. Beogradsko vodstvo želi Miloševiću održati proces u
Srbiji, u prvom redu zbog zloporabe položaja i korupcije. I srpsko
stanovništvo u velikoj većini u Miloševiću ne gleda ratnog zločinca
nego političara koji je upropastio zemlju i mnoge stanovnike bacio
u siromaštvo.
No takav sudski postupak nije dovoljan. Zamisao koju su iznijeli
neki srpski političari da se Miloševiću održi proces u Srbiji prema
međunarodnim normama i pod vodstvom haaškoga suda, već bi samo zbog
tehničkih problema u postupku mogla biti osuđena na propast. A
Hrvatska i Bosna bi se u tom slučaju s pravom mogle osjećati
nepošteno tretiranima.
Držanje Beograda ponajprije je povezano s mišljenje, koje je u
Srbiji još rašireno, da Srbi uopće nisu počinili nikakve nepravde,
da im što više, drugi nanose nepravdu. Da se srpski narod samo
branio, od Hrvata, od Bošnjaka, od Albanaca na Kosovu, od NATO-a. To
se ni poslije promjene vlasti protekloga listopada nije puno
promijenilo. Neki političari koji danas određuju ton, još su -
jednako kao predstavnici staroga režima - zarobljeni u srpski mit o
žrtvama.
Novo vodstvo u Beogradu čini se još nije shvatilo da je središnji
sastavni dio demokratizacije kritički obračun s najnovijom
prošlošću, s nepravdom koja je u ime Srbije nanijeta i Srbima. U to
pripadaju i deideologiziranje povijesti, očišćenje nacionalnih
mitova koji su služili za opravdanje teritorijalnih zahtjeva. No u
to ponajprije pripada kazneni progon ratnih zločinaca od strane UN-
ova haaškog suda. Individualiziranjem krivnje spriječit će se baš
ono što Beograd stalno predbacuje drugima: kolektivna osuda
srpskoga naroda. Povjerenstvo za istinu koje se, po Koštuničinim
riječima, mora ustrojiti u Srbiji za istragu političke
odgovornosti Miloševićevog režima, nije nadomjestak Haagu nego
nadopuna.
Politička je nužnost početak procesa osvješćenja, bespoštednog
javnog obračuna s ulogom Beograda u raspadu jugoslavenske
višenarodne države. Prve korake u tom smjeru Hrvatska je napravila
poslije promjene vlasti. U slučaju Beograda zbog proturječnih se
signala nameće pitanje je li novo vodstvo uistinu na to spremno.
Neki koji su danas na vlasti, morali bi se zapitati što su govorili i
radili u Miloševićevo doba. Intelektualni huškači koji su na
vrhuncu nacionalističke euforije Miloševića slavili kao
spasitelja navodno ponižene srpske nacije, danas šute ili se prave
da su se oduvijek zalagali za demokratski poredak.
Poslije Drugog svjetskog rata u Jugoslaviji nije bilo obračuna sa
zločinima počinjenim u građanskom ratu. Tada je parola glasila
'bratstvo i jedinstvo'. Baš zato što su komunistički vlastodršci
sve pomeli pod tepih, nacionalni su vođe i njihovi propagandisti
dva naraštaja poslije imali lak posao.
Nakon svega što se dogodilo na području bivše Jugoslavije, ne smije
se jednostavno prijeći na dnevni red. To jednako vrijedi i za
Beograd kao i za Zapad. Europa i Sjedinjene Države ne smiju mjeriti
Srbiju drukčijim mjerilom nego Hrvatsku. Moraju, kako su napravili
u slučaju Zagreba, primijeniti pritisak. Obzir prema Beogradu zbog
političkih promišljanja po pitanju suradnje s UN-ovim sudom bio bi
pogrešan signal", drži komentator C. Sr.